Jump to content
Justin Waters

„Турци долазе“ или о ширењу негативне представе о Србима

Recommended Posts

„Турци долазе“ или о ширењу негативне представе о Србима

 

Филм „Турци долазе. Сабља правде“ је потврда да индустрија произвођења негативне представе о Србима у Турској не стаје, већ ради пуном паром

За хришћанску Европу Турчин или, тачније „Турчин“, вековима је био синоним дивљаштва, суровости и крвожедности. У студијама које се данас зову имаголошким омиљена тема је постало истраживање и тумачење настајања, варирања и обогаћивања и одржавања представе о Турцима и муслиманима, као вечном, изазовном и узнемиравајућем Другом, у западноевропској цивилизацији, њеној књижевности, ликовној уметности и народној уобразиљи. Таква слика почела је да се обликује још у средњем веку, а витална је и данас. Немачки научник Јулијус Бергхарт је у садржајној књизи Imago Turci. Европска слика Турака 1453-1600. (2011) дао сјајан синтетички приказ раног формирања те константно негативне представе. Кад жели да укаже на велику опасност, Италијан и данас спонтано узвикне „Mamma, li turchi!“

Историјски посматрано, није тешко разумети зашто је баш Турцима припало то привилеговано место у галерији негативних стереотипа који насељавају свет менталних представа европског човека. Нису га баш задужили нежностима, а где је тешких успомена и страха у костима – ту је увек и неограниченог надахнућа за бујну машту и креативности из арсенала Екове „естетике ружног“ и, додали бисмо, злог. Кад се још умешају и идеолошке предрасуде и себични интереси, тенденциозним мистификацијама никад краја. То бар ми Срби предобро знамо. Елем, Турци тако носе своје историјски заслужено, али и неправедно тешко бреме. Не може им се помоћи…

ВАНИСТОРИЈСКИ ПРОЈЕКАТ
Кад је већ тако како јесте, изгледа да потомци Османлија предузимају озбиљне кораке да се у будућности можда почну писати научне студије о слици Срба и Турској, с потајном надом да бисмо их могли заменити у њиховој тужној судбини негативног стереотипа на Западу или је, бар, са њима поделити. С обзиром на пријемчивост неких западњака за идеју о лошим Србима и усрдно пословање да се она што шире запати, рекло би се да нису без шанси. Управо почетком ове године стиже нам нова, крајње индикативна потврда да индустрија произвођења негативне представе о Србима у Турској не стаје, већ ради пуном паром, редовно избацујући све апсурдније и апсурдније (што не значи и неделотворне!) производе.

После неколиких телевизијских серија у којима су Срби патентирани зликовци, пре само неколико недеља у биоскопима се, уз моћну рекламну најаву, појавио историјски спектакл „Турци долазе. Сабља правде“. Вест о појављивању овог филма пренели су неки наши писани медији, али је она прошла прилично незапажено, што само по себи и није превелико зло. Постоје, међутим, разлози да се над овим безвредним конфекцијским продуктом вулгарно комерцијалног филмотворства ипак додатно замислимо. Читав пројекат је, иначе, сумануто склепан и потпуно ванисторијски, иако се, као нека шарена крпара, спаја у једну целину произвољно скрпљеним парчићима историјске стварности.

Прича је отприлике следећа: Славољубиви и окрутни српски краљ Лазар, који жели да створи „велику Србију“ (нешто познато звучи!) отео је Мару, жену нетом преминулог султана Мурата II, тако да је његовом наследнику Мехмеду II Освајачу пало у део да је ослободи из руку балканског зулумћара. Он на Србију упућује одред непобедивих јуришника, акинџија, чијег предводника Срби заробљавају, али онда на сцену ступа, односно на неукротивом ату и са сабљом правде у рукама улеће јунак Сунгур (гологлави и раздрљени, лепушкасти Емре Кивилџим који, као некад Мики Рубироза на Калемегдану, трује погледом и плени гордошћу). У међувремену, охоли краљ Лазар најављује тежак пораз Турака и прижељкује да не умре пре него што се напије вина из лобање султана Мехмеда, а смерно га слушају његови верни витезови Милошевић и Караџић (имена нису грешком убачена из неког другог текста!), док заробљеница Мара очекује да дођу Турци и сруше му престо. Наравно, после низа тешких окршаја акинџије побеђују, што је уједно и победа правде над неправдом, а један (ваљда српски) малишан поентира свечано изјављујући: „Хоћу да постанем Турчин!“. То је, ето, фабула, али занимљивија прича је, заправо, она која уопште није филмска, а још мање уметничка.

20d6d7eb-472e-4e00-89ab-b531cc232b12-204

Сцена из филма „Турци долазе. Сабља правде“ у којој су приказане Османлије

Што се историјске димензије тиче, свако ко иоле познаје историјске догађаје из XV века, уочиће да је у питању прави галиматијас. Пошто аутор сценарија Мехмед Боздаг вероватно није имао у виду кнеза Лазара Хребељановића (цара Лазара из народног предања), једини Лазар могао би бити деспот Лазар Бранковић, син Ђурђа Бранковића. Дакле, никакав краљ Лазар. А што се тиче Лазареве морбидне жеље да се, као сваки прави Србин, напије крви из лобање султана Мехмеда, њу је разуларени сценариста по свој прилици припазарио из времена ратовања (прото)бугарског Крум кана, познатог као „Крум Страшни“ са византијским царем Никифором I, почетком IX века. После победе над Византинцима и Никифорове погибије, Крум је, наводно, наредио да се од његове лобање направи пехар из којег је имао посебан мерак да пије вино. Па кад је могао он, што не би и филмски „краљ Лазар“?

Мара из филма свакако је Мара Бранковић, ћерка деспота Ђурђа Бранковића, па према томе и Лазарева сестра, која јесте била „политички“ удата за Мурата II и извесно време провела у његовом харему. Мара је по повратку у Србију дошла у сукоб са својим братом Лазаром и од њега се склонила код султана Мехмеда II. Султан јој је дао на уживање имање у Грчкој, где је ова племенита и ума жена помагала ходочасницима на путу за Свету Гору, а чак је, верује се, имала утицаја и на избор неких цариградских патријараха. О каквом њеном отимању, и одакле, може бити речи и зашто би Мара Бранковић упозоравала „краља Лазара“ да ће доћи Турци и срушити му престо? Са витезовима Милошевићем и Караџићем напуштамо филмску и улазимо у ону праву, озбиљну причу, али не о филму, дакако…

ЂАВО ЈЕ ОДНЕО ШАЛУ
Филмски гледано, Турци долазе је вредносно, што би се данас рекло, „треш“ илити ђубре, а комерцијално нискобуџетни или средњебуџетни производ који ће свакако направити одређени приход, првенствено у Турској, где га је за само две недеље приказивања, како наводе тамошњи медији, у 360 биоскопа видело више од 420.000 гледалаца. Филм је истовремено требало да уђе и у киносале САД, Канаде, Чилеа, Мексика, Аустралије, Јапана, Јужне Кореје, В.Британије, Немачке, Француске, Холандије, Италије, Русије, Јужне Африке, Индије, Индонезије, Малезије, Катара, Азербејџана и Казахстана. Засад не и у Србији. Али, с обзиром на неке наше необичне предилекције, ко зна?

Коментаришући намере са којима се и начин на који се приступа темама прошлости у овом и сличним турским филмовима (сетимо се само суперспектакла „Освајање 1453“ или „Пад Цариграда“ из 2012), наш угледни историчар Љубодраг Димић поставио је прецизну дијагнозу. Указао је при томе на колосалан напор који, уз замашна улагања, у Турској и ван Турске, отварањем катедара и специјализованих института, ова држава чини да се институционализује универзитетско и научно проучавање османске и турске историје. „Критичко суочавање са чињеницама можда ће у неким елементима направити ревизију у историјској слици прошлости када је у питању Турска и њена делатност и присуство на овим просторима. Та слика је ревизија до које долазе историчари научници, а сасвим друга је ова врста ревизије за коју увек постоје врло јасни и прецизни, врло снажни политички, економски и други интереси“, упозорава Димић.

Нису ли, уосталом, и у максимално комерцијалној мегасерији „Сулејман Величанствени“, у сваком погледу квалитетнијој од филма Турци долазе, били промишљено спојени профитни и пропагандни ефекти? Ништа није препуштано случају. У овом новом производу све је крајње огољено, и намера да се лако зараде велике паре и да се домаћој и страној јавности пошаље порука о поштењу, правдољубивости и јунаштву Турака и о најгорим особинама Срба. Пажњу ми је привукло једно реаговање на друштвеним мрежама: „Па филмови нису уџбеници историје. Амерички о овим просторима су трагикомични из нашег угла. Филмаџије немају појма где се нека земља налази, а камоли о њеној историји“. Тачно је, филмови нису формални уџбеници историје, али све више постају широко доступни приручници. Поготово ако се као такви препоручују. А управо се то догађа са филмом „Турци долазе“.

Ђаво је однео шалу. Питање ја да ли би овом у суштини безначајном остварењу уопште требало посвећивати већу пажњу да га турско Министарство националног образовања није службеним дописом препоручило основним и средњим школама, и то само на један дан пре његовог уласка у биоскопе 17. јануара! У акту упућеном Генералном директорату за иновације и образовне технологије, Министартво указује на то да је реч о значајном доприносу промовисању националних и културних вредности у Турској и у свету. Подршку педагошком коришћењу овог филма дали су и Министарство за омладину и спорт, као и Установа задужена за стипендирање и студентски стандард, изражавајући намеру да се приказује и у студентским домовима и сличним објектима.

Једна невладина организација која је обелоданила овакву симптоматичну званичну подршку филму „Турци долазе“, не пропушта да примети да је надлежна служба Министарства културе и туризма овај „поучни филм“ класификовала међу оне који се не препоручују млађима од 10 година, а да се за децу узраста до 13 година сугерише да га гледају у присуству одраслих, јер садржи сцене насиља које могу представљати негативне примере младима. Препорука Министарства образовања, међутим, односи се на ученике основних школа узраста од шест до 11 година, са чуђењем запажају чланови поменуте невладине организације. Да ли је овде икакав коментар уопште потребан?

0t4a9577.jpg Сцена из филма „Турци долазе. Сабља правде“ у којој су српски војник води заробљене Турке (Фото: Промо)

Читајући вест о иницијативи Министарства образовања, сетих се призора из дворишта једне основне школе у Анкари деведесетих година минулог века. После интонирања националне химне, деца су, сврстана у редове, изводила слетске вежбе са дрвеним пушкицама у рукама. Сад ће још имати прилику да свој патриотизам у раном узрасту додатно развијају и гледајући овакве педагошке филмове, са Србима у улози главних негативаца против којих се јуначки боре правични и часни Турци, па још у Румелији, пардон, на Балкану… Није ли сипање таквог опојног отрова у младе мозгове будућих акинџија страшније од измишљеног испијања вина непостојећег српског „краља Лазара“ из лобање султана Мехмеда Освајача? Вук длаку мења, али ћуд никада. Није лоше знати и не заборављати…

Izvor: standard.rs

Подели ову поруку


Линк до поруке
Подели на овим сајтовима

Ukoliko, kojim slučajem, ta baljezgarija ne stigne u Srbijicu, srećna okolnost je što će nemali broj Srba moći da pogleda film za vreme letovanja u Turskoj ili Bugarskoj. Valjda će se takav bum prikazivati do tada, kada srpski rob dobije deset dana slobode zvane odmor od robovlasnika, pa otrči do Osmanlija da uživa i da se divi. 

Подели ову поруку


Линк до поруке
Подели на овим сајтовима
Пре сат времена, Justin Waters рече

 Вук длаку мења, али ћуд никада. Није лоше знати и не заборављати…

Istina. Pametnom dosta. 

Подели ову поруку


Линк до поруке
Подели на овим сајтовима

Turska je na sutonu same sebe, tj. onakve kakvom je smatraju tamosnji ekstremi. Ne samo da su se te ogromne pukotine vec pokazale u ratu u Siriji, nego je nastupilo i vreme da njih prakticno niko vise ne uzima za ozibiljno, tj. kao neku merodavnu silu u bilo cemu. Cak i tu, u samom tom regionu.

Stoga, sve ovo i ovakvo (ovaj film) je samo zavrsno koprcanje ribe uhvacene u mrezu - pokazivanje "snage" samom sebi. Da i ne pricamo o tome da je njihovo drustvo samo u sebi duboko podeljeno na proevropski deo i onaj ekstremni/(neo)osmanski (odnos je negde otprilike 40-60%).

Oni su geopoliticki rat vec izgubili, jedino sto mogu da probaju je da ucine nesto vrlo ekstremno i pocnu jos neki rat oko sebe, ali to moze samo i iskljucivo da im se obije o tamburu jos mnogo vise nego ove avanture do sad.

A sto se tice istorije - mi ovde neprestano da ucimo decu i jedni druge istorijskim cinjenicama, da stalno podsecamo sebe na ono sto stvarno jeste bilo, i da ostro izoblicavamo domace falsifikatore. U tome ovakvi (njihovi) falsifikati samo mogu vise da nam pomognu, jer su oni, bez sumnje, dopusteni Odozgo kao jos jedan podsticaj da se jos vise probudimo iz sopstvenih dosadasnjih kosmara.

A poceli smo naglo i jasno da se budimo. I uz Boziju pomoc idemo dalje.

Подели ову поруку


Линк до поруке
Подели на овим сајтовима
пре 2 часа, obi-wan рече

Turska je na sutonu same sebe, tj. onakve kakvom je smatraju tamosnji ekstremi. Ne samo da su se te ogromne pukotine vec pokazale u ratu u Siriji, nego je nastupilo i vreme da njih prakticno niko vise ne uzima za ozibiljno, tj. kao neku merodavnu silu u bilo cemu. Cak i tu, u samom tom regionu.

Stoga, sve ovo i ovakvo (ovaj film) je samo zavrsno koprcanje ribe uhvacene u mrezu - pokazivanje "snage" samom sebi. Da i ne pricamo o tome da je njihovo drustvo samo u sebi duboko podeljeno na proevropski deo i onaj ekstremni/(neo)osmanski (odnos je negde otprilike 40-60%).

Oni su geopoliticki rat vec izgubili, jedino sto mogu da probaju je da ucine nesto vrlo ekstremno i pocnu jos neki rat oko sebe, ali to moze samo i iskljucivo da im se obije o tamburu jos mnogo vise nego ove avanture do sad.

A sto se tice istorije - mi ovde neprestano da ucimo decu i jedni druge istorijskim cinjenicama, da stalno podsecamo sebe na ono sto stvarno jeste bilo, i da ostro izoblicavamo domace falsifikatore. U tome ovakvi (njihovi) falsifikati samo mogu vise da nam pomognu, jer su oni, bez sumnje, dopusteni Odozgo kao jos jedan podsticaj da se jos vise probudimo iz sopstvenih dosadasnjih kosmara.

A poceli smo naglo i jasno da se budimo. I uz Boziju pomoc idemo dalje.

Istinu na srce, i kod nas slika o Turcima je uglavnom zasnovana na dešavanjima koja su se odvijala kraje 18 i početkom 19 vijeka. Nije da je bio med i mlijeko prije toga, ali Osmansko Carstvo nije bilo ništa gore u tom smislu od ostalih srednjevjekovnih imperija, a bili su kud i kamo tolerantniji od zapadne Evrope u isto vrijeme po pitanju drugačije kulture i religije. 

Tako da mi je nekad došlo da pomislim da ima smisla graditi neki geopolitički okvir s Turcima, ali ipak ovakvi filmovi me razuvjere da su oni ipak jedna namazana nacija, jako jako proračunata i da zapravo s njima nema nikakvog tala. Imaju potencijal da budu značajna regionalna sila, ali ipak ako streme tome da se dodvore zapadu, i operu srednjevjekovniu ljagu sa sebe, to ipak govori u prilog tome da nisu na putu da budu nekakva sila, jer ne možeš biti sila i u isto vrijeme imati ovakve komplekse. 

Подели ову поруку


Линк до поруке
Подели на овим сајтовима

Не треба се око овога превише узнемиравати. Првенствено због тога што смо се ми у нашој традицији и популарној култури огрешили о Турску и Турке више него што они теоретски и могу о нас.

То је филм. Прво што ми пада на памет је да је пре само пар година Уругвај могао да нам уручи протестну ноту због тога што смо снимили високобуџетни филм уз подршку државе у ком смо историјски и највећи успех уругвајске фудбалске репрезентације приказали као тешку превару и неправду, а Уругвајце као дивљаке и агресивце. И то није једини пример.

Подели ову поруку


Линк до поруке
Подели на овим сајтовима
пре 2 часа, Тражитељ рече

рвенствено због тога што смо се ми у нашој традицији и популарној култури огрешили о Турску и Турке више него што они теоретски и могу о нас.

Да идеш испред ћеле куле и да седиш док се не опаметиш. И да мислиш о данку у крви и најбијању Срба на колац. Нисмо ми ишли у Анадолију да убијамо Турке него су они дошли код нас да нас убијају, муче и турче. За нас су оправдано Турци остали то што јесу-душмани. Какви су били на делу такви су и у традицији и култури (мада се о томе не прича колико треба)

 

@Иван Ц. Молим Вас да реагујете на овакве изливе праведности који врећају здрав разум.

Подели ову поруку


Линк до поруке
Подели на овим сајтовима
Пре сат времена, Вилер Текс рече

Да идеш испред ћеле куле и да седиш док се не опаметиш. И да мислиш о данку у крви и најбијању Срба на колац. Нисмо ми ишли у Анадолију да убијамо Турке него су они дошли код нас да нас убијају, муче и турче. За нас су оправдано Турци остали то што јесу-душмани. Какви су били на делу такви су и у традицији и култури (мада се о томе не прича колико треба)

 

Нисмо се разумели, друже! Ово што си написао је тачно 100% - говорио сам о огрешењу у представи о њима каква постоји у нашој популарној култури и општем знању, а што је и разумљиво јер је прошло 300 година откако смо их протерали из Војводине, 200 година откако смо започели ослобађање од Шумадије ка југу и 100 година од Балканских ратова откако смо их се ослободили сасвим. Неке ствари су заборављене, неке су преувеличане, а појавиле су се и неке које су просто измишљене (нпр. "право прве брачне ноћи").

Можда је прејака реч "огрешење", али у пар порука изнад се помиње и Вучић како хвали Мурата. У време кад је Мурат постао султан, Турска је била величине Лазареве Србије, можда за нијансу већа, окружена са свих страна непријатељима и пред вратима несавладивог Цариграда, а у време када је напао Лазара (и изгубио), Турска је била можда три пута већа од Србије, још није била ни близу оне силе каква је постала у наредним вековима. Међутим, у нашој свести влада "знање" да је Лазар изгубио на Косову (иако су тада звона звонила у знак хришћанске победе), да је Србија тада пала под Турке (иако је била независна још читав један људски нараштај), а да је Србију напала страшна сила и царство - а Турци су надвладали јер смо били расцепкани и изморени у међусобним ратовима око комадања Душановог царства, да је опстала Душанова Србија, не да бисмо били јачи од Турске, него бисмо гањајући их заузели пола Анадолије.

Подели ову поруку


Линк до поруке
Подели на овим сајтовима
пре 9 часа, Тражитељ рече

Нисмо се разумели, друже! Ово што си написао је тачно 100% - говорио сам о огрешењу у представи о њима каква постоји у нашој популарној култури и општем знању, а што је и разумљиво јер је прошло 300 година откако смо их протерали из Војводине, 200 година откако смо започели ослобађање од Шумадије ка југу и 100 година од Балканских ратова откако смо их се ослободили сасвим. Неке ствари су заборављене, неке су преувеличане, а појавиле су се и неке које су просто измишљене (нпр. "право прве брачне ноћи").

Можда је прејака реч "огрешење", али у пар порука изнад се помиње и Вучић како хвали Мурата. У време кад је Мурат постао султан, Турска је била величине Лазареве Србије, можда за нијансу већа, окружена са свих страна непријатељима и пред вратима несавладивог Цариграда, а у време када је напао Лазара (и изгубио), Турска је била можда три пута већа од Србије, још није била ни близу оне силе каква је постала у наредним вековима. Међутим, у нашој свести влада "знање" да је Лазар изгубио на Косову (иако су тада звона звонила у знак хришћанске победе), да је Србија тада пала под Турке (иако је била независна још читав један људски нараштај), а да је Србију напала страшна сила и царство - а Турци су надвладали јер смо били расцепкани и изморени у међусобним ратовима око комадања Душановог царства, да је опстала Душанова Србија, не да бисмо били јачи од Турске, него бисмо гањајући их заузели пола Анадолије.

Турци су дошли у Србију и остале српске земље ка освајачи. 500 година смо били у ропству, имали смо данак у крви, набијања на колац, скрнављења цркви, убијања свештенства, отимачину имовине, кулуке, спаљивање моштију Светог Саве. Кад су нам све то чинили зашто не би и отимали жене прве брачне ноћи? У шта не сумњам.

Такође последица турске окупације и робовања су ханџар дивизија у Другом рату као и рат са муслиманима у Босни и ситуација на Косову.

У нашој традицији су остали забележени као оно што јесу-освајачи и душмани. У популарној култури (филмови и серије и музика) нема много тога о периоду ропства. А требало би да буде филмова о данку у крви, о ћеле кули о спаљивању моштију Светога Саве...

И како смо се то огрешили? Тако што се истичемо на првом месту да нам је од Турака остала кафа и баклава и што не истичемо "позитивне последице данка у крви" што смо имали прилике да видимо у оном антисрпском уџбенику историје?

Ово што ти пишеш је "праведност" и најобичнија постистина а то је лаж над лажима. 

Кажем ти седи испред ћеле куле и мисли о њој и целокупном страдањ Срба под Турцима па онда ковори о популарној култури.

Турци били и остали душмани!

Подели ову поруку


Линк до поруке
Подели на овим сајтовима
пре 6 часа, Pontifex Emeritus рече

Поента целе приче- Турци су за цео овај део Европе апсолутно зло и катастрофа. Не због тога што су били насилни и чинили злодела, него зато што су нас потпуно избацили из токова европске културе (у најширем смислу те речи). То је немерљива штета коју су нам нанели, и која се никад не може надоместити. За нас су то изгубљени векови. Ми смо се нашли у једној потпуно другачијој (суштински и по свему другачијој) цивилизацији, и били принуђени да себе преобликујемо и прилагодимо њој. И док је Европа доживела дотад невиђен процват ренесансе и барока, ми смо чамили у мраку. А то је за нацију погубније и страшније од тога што су некоме отсекли главу или га набили на колац. 

To je to, odlicno receno.

Подели ову поруку


Линк до поруке
Подели на овим сајтовима
пре 10 часа, Pontifex Emeritus рече

Није било никаквог “права прве брачне ноћи”, ни у Османском царству, нити било где у Европи. То је мит, којим су писци епохе “просветитељства” хтели да оцрне “мрачни” средњи век и друштвене сталеже који су тад имали полуге моћи, а које су они хтели да свргну. Насиља је бивало спорадично свуда, али такво насиље нигде није било правило, или утврђено право. Иначе, због сексуалног насиља у време дахијске страховладе Срби су се и дигли на оружје. То је била кап која је прелила чашу. Дакле, таква појава није била нешто уобичајено или прихватљиво. 

То кажу и муслимани, да би се оправдали а то кажу и они Срби којима је проблем кад им неко добаци да имамо турске крви. 

Сигурно је било "прве брачне ноћи" али врло вероватно као што кажеш не правило. А зар мора да буде правило и као сопрадично је зло?

Подели ову поруку


Линк до поруке
Подели на овим сајтовима
пре 21 часа, Bernard рече

Bolje da me turčin muči nego Latin uči...

Па нису се латини прославили. Да почемо са окретањем леђа приликом пада Цариграда па да идемо до римокатоличког учесвовања у геноциду над Србима у Другом рату. 

Подели ову поруку


Линк до поруке
Подели на овим сајтовима

Придружите се разговору

Можете одговорити сада, а касније да се региструјете на Поуке.орг Ако имате налог, пријавите се сада да бисте објавили на свом налогу.

Guest
Имаш нешто да додаш? Одговори на ову тему

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Чланови који сада читају   0 чланова

    Нема регистрованих чланова који гледају ову страницу

  • Сличан садржај

    • Од Поуке.орг - инфо,
      Његова Светост Патријарх српски г. Иринеј началствовао је 2. августа 2020. године, на Илиндан, светом архијерејском Литургијом у храму Светог пророка Илије у Миријеву.
          Звучни запис беседе   Саслуживали су протојереј-ставрофор Драган Предић, војни свештеник Стеван Стевановић и протођакон Дамјан Божић. Поводом храмовне славе додељене су грамате благодарности за несебичну љубав и материјалну помоћ миријевској цркви заслужним парохијанима: г. Драгиши Вукашиновићу, г. Златану Јанковићу и гђи Слађани Шћекић, која је била домаћин славског сабрања.   Прослави су молитвено присуствовали директор Управе за сарадњу с црквама и верским заједницама др Милета Радојевић и директор Седме београдске гимназије г. Мирослав Маркићевић.   Након Свете Литургије уследила је Литија око храма. Литија се зауставила испред новоподигнуте чесме у порти цркве коју је Патријарх Иринеј освештао. По повратку литије испред храма уследило је читање Светог Јеванђеља, те је Патријарх Иринеј са свештенством, верним народом и домаћинима славе пресекао славски колач.   На крају, Његова Светост Патријарх Иринеј је упутио речи поуке и утехе свештенству и верном народу о величини дела св. Пророка Илије, који је „живећи у времену случном нашем, позивао народ на покајање и моралну обнову“.   Време у коме је живео Пророк Илија јесте време велико духовног пада Израиљског народа. Стање сличном нашем данашњем, то је време када се име Божије није поштовало, када се вера није уважавала у народу. У таквом времену Господ шаље своме народу једног великог Пророка који је изобличавао народ због његових грехова и, који се није устручавао да ни једном цару да каже страшне опомињуће рећи, рекао је Патријарх Иринеј у беседи.   У молитвеном разговору између Пророка и Господа видимо да је Господ многомилостив и да из љубави чека да се Његов народ покаје и поврати од греха. Чак и онда када Господ шаље различите невоље на свој народ, као што је суша, Он то чини нерадо и из љубави да поврати народ од греха, а о томе јасно можемо читати управо у Библији где се говори о светом Пророку Илији, поручио је Патријарх Иринеј, закључујући да је Пророк Илија чудесно завршио свој живот, исто као што је и га је чудесно живео. А Нови завет нас учи да ће Пророк Илија поново доћи пред други долазак Христов.     Извор: Радио Слово љубве
    • Од Edmund,
      Наставница грађанског васпитања: Антифа мора ући у школске програме и није питање никаквог избора или компромиса!
      12. јула 2020. Поделите: FacebookTwitterEmailViberFacebook MessengerCopy Link Наслов текста је заправо реченица наставнице грађанског васпитања у једној групи на Фејсбуку која се бави проблемом верске наставе и грађанског васпитања.
      И, када је о томе реч, по речима исте наставнице, просветни радници у Србији немају „никаквог избора или компромиса“

       
                  Многи вероучитељи у Србији, забринути за свој предмет и посао, пратили су дешавања око новог упутства Министарства просвете које је требало да преполови фонд часова верске наставе и грађанског васпитања као и још неких изборних предмета. Поред смањења фонда упутство би имало и деструктивне последице по школске распореде, расположеност ђака да присуствују часовима, дискриминацију у односу на другу децу и наставнике као и друге негативне последице које су описали директори школа, представници синдиката, разна удружења, као и Одбор за верску наставу митрополије Београдско-Карловачке. Пратећи дешавања око спорног упутства вероучитељи су активни на бројним групама и страницама на друштвеним мрежама. Једно од таквих места је и група на Фејсбуку по имену „Борба за грађанско васпитање и верску наставу“. Првобитно је група започета као место за одбрану грађанског васпитања али је затим укључена и верска настава. Материјалима и коментарима на групи свесрдно су доприносиле све колеге наставници свих изборних предмета и владала је атмосфера солидарности и заједништва. Али не задуго…
       
                  Администраторка групе је поставила пар објава а у једној од њих је упознала чланове групе са својим активностима око упознавања ученика са покретом Антифа током распуста. Уз објаву је постављен и линк ка чланку о Антифа покрету у листу Данас који има као илустрацију фотографију са BLM (Black Lives Matter) протеста чији су се неки „образовани“ припадници „прославили“ рушењем историјских споменика у САД укључујући [sic] и споменике људима који су се борили против расизма…
       
                  Осим тога што објава нема никакве везе са наменом групе последња реченица у њој која се тиче покрета Антифа је веома проблематична и гласи: „Антифашизам мора ући у школске програме и није питање никаквог избора или компромиса.“ Објава је још чуднија ако се има у виду да је постављена на групи која брани управо изборне наставне програме.

                  Многи од наставника испровоцирани оваквим апсолутистичким и бескомпромисним ставом колегинице да се идеологија америчког Антифа покрета мора увести у српске школске програме су реаговали.
      Преносимо коментар једног вероучитеља који је убрзо избачен са те групе и блокиран:

                  „Комунистичка идеологија Антифе која се представља као аутентични антифашизам не сме (поново) ући у школске програме поготово не по тоталитарном комунистичком принципу да то „није питање никаквог избора ни компромиса.
       
                  Некада под паролом заштите права радничке класе а сада под паролом заштите права мањина фундаменталистички комунизам се поново продаје као (једини) ослободилац потлачених и водич у светлу и праведну будућност. Будућност у којој ће сви, „опет“, имати једнака права. Сви уједињени и срећни под једном идеологијом. Сви осим оних које Антифа означи као расисте и фашисте. За те означене нема једнакости, нема посла, нема светле будућности. Јер ако тако каже анти-фашистичка, анти-расистичка, слободољубива, правдољубива и увек у праву Антифа ко може да тврди другачије? Само фашисти и расисти наравно.
       
                  Дакле, не тоталитарном комунизму у које год модерно заштитничко одело да се пресвуче.
       
                  Наравно, не и расизму и фашизму! Али без претварања тог отпора у деструктивни фанатични фундаментализам који би да се увуче у политику, законе и школе. А затим да из те позиције његови комесари одређују ко је подобан или неподобан, ко може а ко не може да ради, ко може а ко не може да живи.“
      ………………………….
      Дакле, по мишљењу ове следбенице Антифа покрета, и нажалост администраторке групе, онај ко има неслагања са идеологијом Антифа покрета и то јавно изнесе није подобан да брани опстанак изборних предмета!? Онај коме смета увођење идеологије на силу не може да брани слободан избор ђака. Потпуни парадокс. Додуше, за оне који се сећају комунистичке „толеранције“ ту нема парадокса, за њих је овакво понашање неких Антифа комесара потпуно очекивано.
       
                  Сва слаткоречива причица из њене објаве о томе шта су са ђацима „радили на пољу антифашизма, мира и толеранције“ је нестала у пар кликова мишем. Нестао је њен антифашизам, нестао је њен мир који шири, нестала је толеранција. Остао је само „антифашизам“, немир и бескомпромисна цензура без права на избор. Тачно оно што је рекла да би увела и у српске школе.
       
                  Можда би неко рекао да је реч само о наставници заведеној Антифа идеологијом која се понела да је много важна и хоће да буде популарна у друштву форсирајући деструктивни фундаменталистички комунизам па је мало на Фејсбуку демонстрирала свој прави „антифашизам“, „мир“ и „толеранцију“. Нажалост, то би била много боља опција од онога о чему је вероватно реч. Мастер рад који је ревносна администраторка 2014. одбранила на Универзитету Сингидунум код ментора Гордане Добријевић гласи: „Савремена политичка пропаганда и комуникација са бирачима на политичком тржишту“. Наставница грађанског је уједно и одборница Социјалдемократске партије Србије на Карабурми.
       
                  Ако је тај мастер рад био темељан и квалитетан онда тешко да је овде реч о заведеној наставници која тера западњачку идеолошку моду. Можда је у питању неко ко се добро разуме у политичку пропаганду и комуникацију (и неизбежну манипулацију) људима на политичком тржишту. И таква особа ради на томе да уведе идеологију неокомунистичког Антифа покрета у српске школе. И за ту пропаганду користи Фејсбук групу која нема никакве везе са тим. Дакле, већа је вероватноћа да је реч о политичкој пропаганди и прорачунатој намери да се деца и наставни програми у Србији освоје иделогијом Антифа покрета у жељи да се у новим генерацијама ученика припреми база бирача који би овакве покрете подржали и можда једном довели и на власт. А такви покрети би онда све у Србији уредили без права на избор и без компромиса. Ко се не слаже са њима биће, толерантно, избачен из групе у неки нови „анифашистички“ логор.

                  Иначе, будући да је наставница дала ђацима задатак да током распуста истраже појам Антифе, било би занимљиво да се види у оквиру ког наставног плана и програма је то урађено. Има ли Антифе већ у српским наставним програмима? Или је ово једна политичка импровизација којом се ђаци доводе у контакт са једним веома осетљивим идеолошким и социолошким проблемом? Будући да је наставница приказала низак ниво антифашизма, мира и толеранције биће да има основа за забринутост у вези са питањем:
      На који то начин она упознаје децу са комунистичком идеологијом Антифа покрета?
      Видовдан
       
       
    • Од uomo del Ve.Te.,
      "Не сабирајте себи блага на земљи, гдје мољац и рђа квари, и гдје лопови поткопавају и краду; Него сабирајте себи блага на небу, гдје ни мољац ни рђа не квари, и гдје лопови не поткопавају и не краду. "
      "Не брините се душом својом, шта ћете јести, или шта ћете пити; ни тијелом својим, у шта ћете се одјенути."
      Кад дође време за проповед на Литургији и ако је овај Јеванђелски одељак/текст читан сваки пут ме ухвати страх и неописива туга како ће свештеник да протумачи/проповеда  верницима који су дошли тог дана на службу Божију....
      ...неколико пута био сам сведок где свештеник буквално каже ништа се ви не брините у животу за овоземаљске ставри само је битно да ви дођете у Цркву.... како рећи човеку који има децу, породицу, који мора да плати месечне рачуне, и рећи овом човеку: ма не брини ти ништа, или немој да се бринеш низашто... један свештеник у једној метрополи чак је рекао  људи који не долазе у Цркву иду директ у пакао.... 
      У већини случајева свештеници нису способни (незнају) на прави начин да проповедају/протумаче/поуче верне на Литургији кад се чита овај битни део текста.... човек увек мора да буде пажљив како ће и шта ће да каже а поготово кад проповеда на ову тему.....
      Замилите хипотетички, у апстракцији на пример да ЈА возим мерцедесов чип од 100 хиљада Евра, да имам 3 стана и 2 куће, и да препродајем плацеве, градим стамбене зграде и продајем станове...и тако још неки "ситни" бизнис... и да ја онда причам/кажем вама: Ма не сабирајте ви себи блага на земљи, где мољац и рђа квари, и где лопови поткопавају и краду,.....Ово би био велики проблем зато што ви (ти који читаш ово ниси) нисте глупи... иако ми вероватно неби рекли директно у очи: онда би барем помислили у себи чекај ти имаш то све и све то радиш а нама пирчаш причице.....
      Поздрав за све људе добре воље
      PS.
      Ако сте присуствовали на Литургији кад је читан ова одељек, какво је ваше искуство тј. шта се чули? како је свештеник тумачио/проповедао на ову тему?
       
       
       
    • Од Поуке.орг - инфо,
      “Ми смо за то да се поштују највиши правни акти једне земље, а то је Устав. Ако си прогласио да је крај епидемије и ако си прогласио, како су то наши стари причали, прађедови и чукунђедови, корона фри зону, а нијеси прогласио ванредно стање, нема основа да се прописује до 200 људи. Или је зараза па да сједимо кући и нема јавних окупљања, или нема заразе па има јавних окупљања. Мјера од 200 људи је прекршена гдје год врат окренеш. Нема мјеста, институције, гдје та мјера већ није прекршена, тако да ми просто нећемо да се одвајамо од другог народа”, казао је протојереј-ставрофор Гојко Перовић, ректор Цетињске богословије, синоћ у Никшићу на предавању “Литије-пут спасења”, које је организовало Друштво црногорско–руског пријатељства, преносе Вијести.     Говорећи о литијама он је казао да су оне поново покренуте из простог разлога што се ситуација није промијенила од 13. марта када је Влада изнијела став да су “приговори и аргументи експертског тима МЦП-а стручни и на мјесту и да ће они то да размотре детаљно и пажљиво”. Иако је, како је казао, “Бог уредио да су имали довољно времена да проуче њихове приговоре, то се није догодило”.   “Ово није прича ни о Србима, ни о Црногорцима, ово је прича о неправди и отимачини. Зато идемо у ове литије јер се ништа није мрднуло. Неки се праве луди, неки заборавни, да смо имали некакве договоре и разговоре. Наше су литије час демократије. Њих су похвалиле све амбасаде, све међународне организације, чак и они који доказано нам добро не мисле. Све смо испите положили, све смо мине заобишли и сад не би смјело да се деси да у недјељу, када се крене у литију, да подлегнемо икаквој провокацији. Ми смо Божији квасац који расте. Борећи се против те неправде ми се не боримо против Црне Горе, што нам кажу, него хоћемо бољу државу, са јасним темељима, са бољим законима”, казао је ректор Цетињске богословије.   Казао је да је Црна Гора први катастар добила 1954. године и то “не на основу снимака, него на ријеч”, да је осам година касније урађен катастар на основу авио снимака и да је до 2000. године постојао само посједовни, али не и својински катастар.   “Прије неки дан предсједник је рекао да ће да суспендују закон док се не донесе одлука у Уставном суду, а ако треба чак и до Стразбура. Што кажу, таман уз гусле да испјеваш како је то лијепо речено”, казао је свештеник Перовић и навео који су то проблеми због којих не могу да прихвате поменути предлог.   Суспензија, како је истакао, у законском систему Црне Горе не постоји нити ико може да је обећа јер се на часну ријеч можда могло 1954, али не и 2020.   “Сада нијесмо у 1954. Већ је ријеч отањала многих тако да се нећемо спуштати ни на чију часну ријеч, када су ове ствари у питању”, поручио је протојерј-ставрофор Гојко Перовић.   Питао је какве везе премијер и предсједник имају са Уставним судом у нормалној земљи гдје су судска, извршна и законодавна власт одвојене и додао да Уставни суд, који је у в.д. стању и нема предсједника, може да почне да се бави неким послом када хоће, као и да никада не мора да заврши започети посао, док суд у Стразбуру суди само кад почне закон да се примјењује.   “Нуде суспензију закона до одлуке суда који дјелује само ако закон ради. Па зар стварно мисле да смо толико луди? Знам да мисле да смо лудачки покрет, али да смо толико луди да нам у једну реченицу споје три-четири немогуће ствари. Још јуче предсједник каже – ми им нудили но они неће. Зауставићемо се онда када се у Скупштини изгласа нови закон, без овога чуда. Ми можемо овако годинама”, казао је прота, преносе Вијести.   Према његовим ријечима не боли их што неко крши каноне, нити предсједник мора бити крштен и мора поштовати каноне, али мора поштовати Устав Црне Горе. А Устав каже, нагласио је, да не може предсједник правити цркву.   “А он навалио и још се онако избечио пут нас. Овдје у Никшићу је то рекао и то не могу да заборавим, то ће ми одзвањати чини ми се док сам жив или док он не прође: ‘направићемо ми нашу цркву свиђело се то коме или не’. Е па не можеш тако радити ни један посао, а не тај за који нијеси способан”, поручио је и додао да је Црна Гора секуларна држава, како пише у Уставу, па нити политичар може да уређује цркву, нити поп да уређује Владу.   Осврнуо се и на изјаву митрополита Амфилохија који је позвао народ да не гласа “безбожну власт која би отимала светиње”, као и на критике да се црква бави изборима и политиком.   “Донијели су закон да би од цркве, која у свим друштвима има слободу дјеловања, направили државну институцију која би била као музеј, министарство вјера. Ваљда у томе виде срећу и будућност овога друштва. Ми као црква нећемо да улазимо у изборну тематику, али после чињенице да предсједник прави цркву, после чињенице да су донијели закон да би се цркви ‘завртале’ уши и да би се цркви наређивало, имамо потпуно право да кажемо, да поручимо народу, ако буде тих избора, ми у то не улазимо, помиње се неки бојкот то нека политичари виде, то није наша тема, али први избори који буду, сад или за десет година – немојте ове који овакве законе доносе, немојте за њих гласати”, поручио је ректор Цетињске богословије   СПЦ је и твоја кућа   Протојереј-ставрофор Гојко Перовић је одговарајући на питања објаснио своју недавну изјаву која се ових дана појавила на појединим порталима да “Српска православна црква није најпримјеренији назив за једну православну цркву, као што није ни руска, ни бугарска”.   Како је казао на трибини на којој се причало о разним темама, одговарајући на једно питање везано за назив цркве, поменуто је и то питање о коме се говорило “језиком теологије, а не литија”.   “Рекао сам да је проблем са националним именима. Нијесам мислио да је никакав проблем са именом Српске православне цркве. Сматрам умјесним све оне примједбе које кажу да данас у Црној Гори није ни мјесто ни вријеме да причамо о проблему националних назива. Не мислим да је то забрањена тема, него тренутно је црква на антиуставном и непристојном удару државе. Српски народ и српско име је на удару школа, медија, идеологија. Када то ријешимо и када напад на српско име и Српску цркву престане, онда можемо на неком столу причати о универзалним проблемима православља, међу којима јесте и тај проблем националних подјела”, појаснио је свештеник Перовић.   “Како да се СПЦ, као једина канонска црква, одбрани од овога напада државе који је неуставан. Треба сваком грађанину Црне Горе који је вјерник, православац, а каже да није Србин, рећи – СПЦ је и твоја кућа. А он каже, како ћу ја кад је српска. Па треба ли ја у Црногорско народно позориште ако има нека добра представа, да не идем ако сам рецимо Србин, или у Црногорску академију наука. Име наше државе је Црна Гора. Не ни Србија, ни Република Српска. Доста грађана је то схватило као своје национално име. Значи ли то да ако нам се држава зове Црна Гора сви морамо бити Црногорци по нацији. Име Црне Горе не обавезује никога. Тако ни име СПЦ не обавезује ко неће да буде Србин, већ обавезује да учествујеш у богослужењима по црквеним канонима”, казао је отац Гојко.   Подсјетио је и на резултате последњег пописа у Црној Гори гдје се 45 одсто становништва изјаснило да су Црногорци, 29 одсто да су Срби, нешто мање од 43 одсто говори српским језиком, а црногорским скоро 37 одсто.   “Ко не зна, ко дође са стране и погледа те спискове рећи ће да Црногорци говоре српским, а Срби црногорским језиком. За мене, Гојка Перовића, свештеника СПЦ-а, Србина и Црногорца истовремено, јер ја то не умијем одвојити, све да ме неко наћера и силне паре да, ја то не знам одвојити, то је све спојено, онако како ја знам”, закључио је протојереј-ставрофор Гојко Перовић, ректор Цетињске богословије.     Извор: Митрополија црногорско-приморска
    • Од Поуке.орг - инфо,
      Са званичне интернет странице Информативне службе Епархије бачке доносимо текст Његовог Преосвештенства Епископа новосадског и бачког др Иринеја: Свето Причешће - извор здравља или извор болести?

          ЕПИСКОП БАЧКИ ДР ИРИНЕЈ: СВЕТО ПРИЧЕШЋЕ – ИЗВОР ЗДРАВЉА ИЛИ ИЗВОР БОЛЕСТИ? /pdf/

Све поруке на форуму, осим званичних саопштења Српске Православне Цркве, су искључиво лична мишљења чланова форума 'Живе Речи Утехе' и уредништво не сноси никакву материјалну и кривичну одговорност услед погрешних информација. Објављивање информација са сајта у некомерцијалне сврхе могуће је само уз навођење URL адресе дискусије. За све друге видове дистрибуције потребно је имати изричиту дозволу администратора Поука.орг и/или аутора порука.  Коментари се на сајту Поуке.орг објављују у реалном времену и Администрација се не може сматрати одговорним за написано.  Забрањен је говор мржње, псовање, вређање и клеветање. Такав садржај ће бити избрисан чим буде примећен, а аутори могу бити пријављени надлежним институцијама. Чланови имају опцију пријављивања недоличних порука, те непримерен садржај могу пријавити Администрацији. Такође, ако имате проблема са регистрацијом или заборављеном шифром за сајтове Поуке.орг и Црква.нет, пошаљите нам поруку у контакт форми да Вам помогнемо у решавању проблема.

×
×
  • Креирај ново...