Jump to content

Православни подсетник лета Господњег 2020.

Оцени ову тему


Препоручена порука

 

Са благословом Његовог Преосвештенства

Епископа нишког Арсенија

 

Ikona-svih-svetih.jpg&key=fa2e3c1cb77645

 

Православни подсетник 

за лето Господње   2020.

 

 

са правилом поста и поуком за сваки дан

нових српских просветитеља и учитеља:

 

Митрополита Михаила (М)

Светог Николаја Жичког (Н)

Преподобног Симеона Дајбабског (С)

Преподобног Јустина Ћелијског (Ј)

Патријарха Павла (П)

Старца Тадеја (Т)

 

 

 

Линк до поруке
Подели на овим сајтовима
  • Одговори 50
  • Креирано
  • Последњи одговор

Популарни чланови у овој теми

Популарни чланови у овој теми

Популарне поруке

Уводно слово Светог владике Николаја     Календар је један део Књиге Живота (Откр. 3,5). Један део, велим јер цела Књига Живота је преогромна, и њу целу може знати само Господ Бог

21. - 27. јун 2020. Недеља 2. по Духовима Нед    21     Св. великомученик Теодор Стратилат риба   8       Они који живе под једним кровом с нама и који су толико ужурбани око наше

13. - 19. септембар 2020.  Недеља 14. по Духовима Нед   13    Полагање појаса Пресвете Богородице; муч. Јасеновачки;            31    Сабор Српских Светитеља                  Молим

Уводно слово Светог владике Николаја

 

 

Резултат слика за владика николај велимировић слике

Календар је један део Књиге Живота (Откр. 3,5). Један део, велим јер цела Књига Живота је преогромна, и њу целу може знати само Господ Бог. Календар је прва књига коју сам ја у своме детињству запазио и у руке узео. Она је код нас у селу стајала за иконом, и са поштовањем се узимала у руке, и опет остављала на своје место - за икону. Тајанствена и за мене чаробна књига имена, самих имена, без садржине, без објашњења. Она ме је очаравала, ја сам је поштовао без знања и волео без разумевања. Чар те књиге лежао је изгледа баш у именима, у самим голим именима. Шта означавају та имена, црвено и црно исписана? Онда нисам знао. Данас тек могу одговорити на то питање: значе да је личност - све. Све што је около, и поред, и  на личности, не броји се и не рачуна се. Царства и државе, блага и круне, направе и културе, части и славе - све је ништавно према личности. А личност је карактер душе, садржина и богатсво душе. Светитељска личност пак јесте Христов карактер душе, поновљен у многима и многима, чија су имена исписана у календару. Ова имена, дакле, означавају велике и чаробне личности, блиске Христу, запојене Христом, због чега су свакако и имала неки необичан чар за моју детињску машту ...

 

 

Напомене

 

* - означава уздржање од хране и пића

 

вода - означава пост без уља и рибе. (Некада је пост на води подразумевао

само један суви оброк дневно а данас је он знатно  ублажен и подразумева и кувана

јела на води, као и више могућих оброка у току дана).

 

вино - означава пост на води са разрешењем једне чаше вина.

уље - означава пост у коме је су разрешени уље и вино.

риба - пост у коме су разрешени уље, вино и риба.

бели мрс - пост у коме је разрешено све сем меса.

Када  Слава падне у посни дан разрешава се на уље, вино

и рибу, осим у Великом посту када се разрешава на рибу и вино.

тримирје - у прва три дана Великог поста, ко хоће, по благослову

духовника, може да пости без хране и воде.

Овај Подсетник може садржати нетачне податке у календарском делу па вас молимо да његов садржај упоредите са званичним црквеним календаром СПЦ и да га нипошто не користите као његову замену.

Поред Црквом одређених посних правила, начин пошћења сваког појединачног хришћанина оставља се расуђивању његовом духовном оцу - свештенику који у одређеним случајевима (старост, болест, код деце, трудница...) може да снисходи и ублажи пост духовним чедима, а све на корист и спасење душа њихових.

Линк до поруке
Подели на овим сајтовима

1. - 4. јануар 2020.

 

Сре    1    Св.мученик Бонифатије

вода 19   Да неко почне да се пере од нечистоће у којој је, не бива

ако најпре не увиди и не осети њен смрад и ругобу. Тако је и у 

духовном погледу. Осетити смрад нечистоте греха, то је први

кораз да душу од њега очистимо и од ругобе се ослободимо.(П)

Чет    2    Св. Игњатије Богоносац; св. Јован Кронштански; св. Данило 2.Србски

уље  20    Ти хришћанине, не престајеш бити богоносац, без обзира на то да ли 

ти достојно носиш Бога у себи, или ти Бога распињеш својим гресима,

ил Га се чак и одричеш. Он је ту, у теби, и у твој души као сведок, Који

ће на дан Страшнога Суда свакоме од нас хришћана рећи: Гле, ја сам 

Себе понудио, ја сам Себе теби дао, Јоване, теби Марко, теби Стојане. 

Целог Себе сам дао теби, да би ти живео мноме и Божанском силом 

мојом чинио добра дела. А ти, шта си радио са мном у души својој? Гле,

пљувао си ме гресима својим, ниси се кајао, ниси се трудио да еванђељска

дела чиниш, а све то, све је то било шамарање мене, расињање мене

на безброј крстова мојих. (Ј)

Пет    3     Св. муч. Јулијана; св. Петар Кијевски

вода 21     Примимо к срцу повјест о праведном Јосифу и пречистој Дјеви Марији 

и старајући се за спасеније свије, будимо увек покорни и послушни 

наредбама Божјег провиђења. (М)

Суб   4      Св. великомученица Анастасија Узорешителница

уље  22     По томе ћемо знати да смо омилели Господу, ако нам Господ задаје

тежак задатак и многе невоље у животу имамо. Свети Оци кажу: "Ако

видиш да имаш неизмењени мир, пази, ниси на добром путу. (Т)

Линк до поруке
Подели на овим сајтовима

5. - 11.  јануар 2020. 

Недеља 29. по Духовима - Св. Отаца

Нед    5     Св. 10 муч. Критских; преп. Наум Охридски; - Оци

уље   23    1) Уношење бадњака у своје домове и његово налагање на огњишта

и остале обичаје у вези с тим наши преци су чинили са свешћу о

символичком значају свега тога. Храстово дрво у нашим крајевима

је најјаче дрво. На огњишту оно даје највећу светлост и топлоту.

Христов бадњак био је за њих и знак Христове божанске моћи, светлости

Његове истине и топлоте, Његове љубави. (П)

Пон    6     Преп. муч. Евгенија - Б а д њ и    д а н

вино  24   2) То бадњак треба да означава и нама данас који немамо огњишта у

становима, него га налажемо заједнички ево код цркве. То чинимо 

као и преци наши обраћајући се молитвено Сину Божјем да нас просветли

Својом истином, огреје Својом љубављу и оснажи Својом моћи,

да издржимо све тешкоће у овом свету идући с Њим и носећи крст

свој. И још, да нас ојача како би могли бити сведоци Његове истине,

Његове љубави и Његовог мира у овом свету зла и немира. (П)

Уто        РОЂЕЊЕ ХРИСТОВО - БОЖИЋ

25     Смерност је прва врлина, коју је Христос препоручио људима у Својој

беседи на Гори. И примером Својим, Он је прво показао ту врлину

родивши се не у царској палати него у овчијој пећини. (Н)

Сре    8      Сабор Пресвете Богородице

26      У себи реци: Мајко Пречиста и ја Га љубим свим срцем својим. (Н)

Чет         Св. првомученик и архиђакон Стефан

27     Данас је дан Светог Првомученика Архиђакона Стефана кога

Црква слави. Њега не би било да се Господ није родио као човек,

не би било ниједног Светитеља, не само њега. Ко је Тај Који је дао

силу том младићу, чудесном и дивном, да се он, када га засипају

камењем, моли Господу Богу за убице своје и да вапије: "Господе,

не прими им ово у грех!" Такво чудо љубави и молитве није се знало

на земљи. Ето, то чудо збива се кроз великог и славног Првомученика

Архиђакона Стефана. Ко то твори у њему? Господ Христос Бог који је

постао човек, Бог који је у самоме Првомученику Архиђакону Стефану

свим силама Својим присутан. (Ј)

Пет   10     Светих 20.000 мученика Никомидијских

28     Хоћеш ли да знаш колико си горд? Кад те неко жацне у срце, види

колико се жестине јавља у теби, значи толико си горд! (Т)

Суб    11    Светих 14. 000 младенаца Витлејемских

29      Цео наш народ мора се на сваки начин потрудити да се ослободи

робовања овом свету, који у злу лежи, дизању стандарда до богатог

друштва и његове дегенерације на рачун рађања, што мање деце.

Свесно се треба одрицати нехришћанског схватања, да се може

живети без осећања дужности према заповестима Божјим и будућности

свога народа, без убеђења да је зачето дете личност која  има право

на живот. (П)  

Линк до поруке
Подели на овим сајтовима

12. - 18. јануар 2020.

Недеља 30. по Духовима - Богоотаца

Нед   12     Св. муч. Анисија; преп. Теодора

30      Подземни крт не занима се за звијезде, а среброљубиви

богаташ не мари за Божја чуда. (С)

Пон    13    Преп. Меланија; св. Доситеј Загребачки Исповедник

 31     Време је за молитву, превасходно за молитву. Наша молитва није

упућена ситним и лажним боговима, скројеним по мери огреховљеног

и  самољубивог човека, него Богу Јединоме, Богу Живоме и Истиноме,

Богу Творцу и Спаситељу свих људи, Богу љубави. Наша молитва се не

односи само на наш род, за наше паћенике, на наше невине жртве, на

стотине хиљада наших прогнаника и избеглица. Она обухвата све 

страдалнике, све жртве, све изгнанике, све људе, пријатеље и непријатеље,

знане и незнане. (П)

Уто    14    Обрезање Господа Исуса Христа; св. Василије Велики (Н. година)

1        Љубав ме чини Богом, а Тебе, Боже, човеком. (Н)

Сре    15    Преп. Серафим Саровски; св. Силверстар

2       1) Многи се небрижљиво крсте и махају руком, а не стављају на се правилно

крст. То је грешно и за осуду. Треба сложити три прста и метнути их на чело,

на пупак, на десно и на лево раме; и тада је крст необорива стена и непобедно

оружје против непријатеља нашега спасења. (М)

Чет    16    Св. прорк Малахија и св. муч. Гордије

3       2) Када се духом узносимо на висину неба, мећемо крст на чело, посвећујући

Богу наш ум са свима мислима и знањима, на груди, одајући му своје срце

са осећањима и жељама, на раменима, чим хоћемо да искажемо да му

предајемо сву своју снагу. (М)

Пет    17     Сабор 70 светих апостола; св. Јевстатије Српски

4       3) Наоружани светим крстом, мученици ишли су без страха на најтеже

муке. Тада су се хришћани ограђивали крстом при свакоме своме покрету

и раду. Кад долазе и излазе, кад устају и седају, кад се облаче и свлаче,

кад се умивају, кад седају да једу и кад устају са астала и софре, кад пале

и гасе свећу, кад лежу да спавају и кад устају од сна, уопште, при сваком

свом раду. Од рођења, па до гроба прати нас и освећује крст, који и на 

гробу нашем, најречитије свакоме казује, да ту лежи прах, у коме је била

хришћанска душа. (М)

Суб    18     Св. Теопемт и Теона -  К р с т о в д а н 

вино  5      4) По тумачењу Св. Отаца горњи крај представља Бога Оца, који је на 

висинама, доњи крај представља Сина Божјега, који је сишао на земљу

и у ад, а ширина представља Духа Светога, који је свуда и све испуњава.

Црква имајући крст, појављује се као рај, где је дрво живоносно, дрво

крста. (М)

Линк до поруке
Подели на овим сајтовима

19.  - 25. јануар 2020.

Недеља 31. по Духовима

Нед   19     Б О Г О Ј А В Љ Е Њ Е

6      Какво крштење може опрати мој стид од Тебе? Какво

покајање мој грех према Теби изгладити? Помози ми, да се

уништим, да ме нема, и да се поново родим, као младенац

без прошлости. Помози ми, Родитељу мој! (Н)

Пон    20    Сабор Св. Јована Крститеља - Јовањдан

7        Свети Јован је био најчуднији човек од људи у овом свету. Видео је

све грехе свакога човека од Адама до његових дана. Крститељ је

човек који види смрти које притискају земаљски свет. Зато је он

најтужнији човек. Али, тај најтужнији човек у исто време добио је 

од Бога и највећу радост. Он је први најпотпуније угледао и открио

свету Спаситеља света од греха., Спаситеља света од смрти, Спаситеља

света од ђавола, Спаситеља света од пакла. Он је открио Христа

свету, кад Га је крстио у Јордану и објавио свима: Ја видех и посведочих,

вели свети Јован, виде Духа Божјег како као голуб сиђе на Њега. (Ј)

Уто   21     Преп. Георгије Хозевит; муч. Јулијан и Василиса; св. Григорије Охридски

8       Неки од сиромаштине сипају воду у млијеко, а неки од интереса

говорее лаж као истину. Сиромахе сажаљевај, а лажљиве не примај. (С)

Сре   22     Св. муч. Полиевкт; св. Филип Московски

вода 9       Господ ће на крају поставити сваког од нас тамо где нико неће моћи

да нас хвали, нити да нас куди како бисмо сами хтели, него ће све

бити по правди. Јер,  Он је пут, истина и живот. И правда. (П)

Чет    23     Св. Григорије Ниски; преп. Дометијан Митилински

10     Господ чудним начином чува оне који имају љубав за родитеље,

како телесне тако и духовне. (Т)

Пет   24     Преп. Теодосије Велики;  преп. Михаило

вода 11     Згрчило се срце у мени од туге, Господе мој, и очи моје не престају

влажити се сузама, јер Те многи не окушају, него траже себи храну

на њивама глади. Не туда, браћо моја, не туда. То су њиве глади,

куда ви гредете; повећаваћете глад вашу. И у бесомучној глади 

јурнућете један на другог, и јешћете се узајамно, и глад нећете утолити. (Н)

Суб    25    Св. муч. Татијана; преп. Теодора; Богородица Млекопитатељница

12    Не дај ми да паднем, Господе премили! Отвори ми очи душе, да видим

и научим се од судбе грешника. Да не пође нога моја ни за ким, ко

иде против Тебе. Да како не дигнем камен на Тебе, и не убијем себе

за навек. Не дај ми да паднем, Господе премили. (Н) 

Линк до поруке
Подели на овим сајтовима

26. јануар - 1. фебруар 2020.

Недеља 32. по Духовима

Нед   26     Св. муч. Ермил и Стратоник

13      Ако би Велика Србија требало да се одржи злочином, 

не пристајем. Ако би Мала Србија требало да се одржи

злочином, ни на то не пристајем. И кад би последњи Србин

на свету, и тај Срин био ја, могао да се одржи злочином, не бих

присто. Боље је умрети као човек, него живети као нечовек. (П)

Пон   27     С В Е Т И    С А ВА, први Архиепископ Српски

14      Имали смо школу без вере, политику без поштења, војску без

родољубља, државу без Божјег благослова. Отуда нам пропаст

школе, и политике, и војске, и државе. Нека нам школа буде с

вером, политика с поштењем, војска с родољубљем, држава с

Божјим благословом. (Н)

Уто   28     Преп. Павле и Јован Кушник; преп. Гаврило Лесновски

15     Први корак ка богоопштењу је потпуно предавање себе Богу.

После, Бог је Тај Који делује а не човек. (Т)

Сре    29     Часне вериге апостола Петра; преп. Ромило Раванички

уље    16     Слабо се чује пушка на снијегу и вапај сиромаха у уши

среброљупца. (С)

Чет    30    Преподобни Антоније Велики

17     Што се тражи од монаха, то се тражи и од мирског човека. 

У монаштву је лакше, јер монах није оптерећен породичним

животом, да мора да брине о жени и деци, да децу изведе на 

пут, да их удоми. Монах мисли само о себи и треба да се моли 

за цео свет, и он у оме има велику олакшицу. Али, мирски човек

може да достигне много већи степен(духовности) пред Богом у

смирењу и кротости него онај који је био монах и целога живота

девственик, а није се потрудио у своме животу да достигне степен

савршенства који се од њега тражи. (Т)

Пет   31     Св. Антоније Велики; св. Максим, Архиепископ Српски

уље  18     Не трчи, душо моја, јер својство је чула да трче. Слуге трче и робови

а господар мирује. (Н)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Суб    1      Преп. Макарије Египатски; св. Марко Ефески

19     Не грешити онда када је човек најизложенији грешењу, 

то има вредност пред Богом. (Н)

Линк до поруке
Подели на овим сајтовима

2. - 8. фебруар 2020.

Недеља 33. по Духовима

Нед    2     Преп. Јевтимије Велики

20    Кад дођеш у друштво назови добар дан, а кад уђеш

у цркбу, сјети се својих грехова. (С)

Пон    3     Преп. Максим Исповедник; св. муч. Неофит

21    Књига сам исписана и споља и изнутра, и запечаћена са седам

печата. Сричу комшије моје и не могу име да ми срекну. Комшије

моје, како ћете онда прочитати име Господа, који ме од блата

испере, кад моје име не можете да срекнете? Твоја сам књига,

Господе Царе мој, Твоје сам писмо и споља и изнутра. Само свет

ме замрља својом неписменом руком, те постах нејасан и  нечитљив.

Твоја сам књига, Господе и Царе мој, и Твоји су печати, којима си ме

запечатио као светињу своју. (Н)

Уто    4      Св. апостол Тимотеј; преп. муч. Анастасије

22     Ти као побожна душа, треба све да схватиш и разумеш и да не примаш

к срцу увреде које ти наносе рођени, ближњи пријатељи и непријатељи,

него да им од срца све опростиш и тако ћеш моћи да сачуваш мир у 

своме срцу и у својој души. (Т)

Сре   5      Свештеномученик Климент Анкирски

вода 23     У време Христово, при извору силоамском била је кула или стуб, који

који кад је изненада пао, побио је осамнаест људи. Кад су за то казали

Христу, он им је рекао: Зар ви мислите, да су ти људи, које затрпа 

силоамски стуб и поби, најгрешнији били од свих, који живе у Јерусалиму?

О, не, него, ако се покајате, сви ћете тако изгинути (Лк. 13, 4-5)  (М)

Чет    6       Преп. Ксенија Римљанка; св. муч. Вавила; св. Ксенија Петроградска

24      Ако нас неко и наговори и присиљава на оно што је зло, ја ако пристанем

ја сам крив. Јесте да је он крив што је изазвао увредом или чиме год било,

али ја сам крив што сам пристао да се на недостојан, нељудски, нехришћански

начин браним од злочинаца. То је, кажем и понављам, наука Господа Христа. (П)

Пет    7      Св. Григорије Богослов; преп. Публије

уље  25     Знање често осиромаши доброту, доброта увек обогати знање. (Н)

Суб    8      Преп. Ксенофонт и Марија

26    Ми имамо обичај да преносимо на друге своје невоље, своје муке, 

на непријатеље изван нас. А уствари, главни непријатељ је у нама

самима. Грех - то је твој непријатељ. (Ј)
  

Линк до поруке
Подели на овим сајтовима

9. - 15. фебруар 2020.

Недеља о митару и фарисеју

Нед   9     Пренос моштију св. Јована Златоуста

27    1) "Блажени су сиромашни духом, јер је њихово Царство Божије."

Ко су ти сиромашни духом? Непријатељи вере, поготову хришћан-

ства, говоре и тумаче да то значи да су блажени будале. Дабоме,

не будале због Бога у очима света, него буквално, да само луд може

да буде хришћанин. Свети Јован Златоуст каже за блаженство 

сиромашних духом да је то "блаженство смирених". (П)

Пон   10     Преп. Јефрем Сирин; преп. Исак Сирин

 28    2) Не једанпут сам говорио и увек од потребе бива себи и вама да 

напоменем ту реч "да је Господ", вели Златоусти, "кад је намислио

да сазида зграду еванђелских врлина, за темељ поставио смиреност".

То је осећање колико ми мало одговарамо добрим на добро које нам

Бог чини, колико мало одговарамо вером, вером живом која се показује

у делима, и осећање колико смо ми дужници Божји. Увек се подсећати

Христове приче о фарисеу и царинику, како онај фарисеј у молитви својој

чини Бога дужником својим, јер он чини више него што Бог тражи! А како

митар није смео ни да погледа на небо и говорио је: Боже, милостив буди

мени грешноме". И Господ на крају каже: "... овај отиде оправдан дому, 

а не онај". (П)

Уто    11     Пренос моштију св. Игњатија Богоносца

 29     Каквим се мислима бавимо, такав нам је живот. (Т)

Сре    12     Света Три Јерарха

30       Војници Живота, војујте крепко, и не сустаните веровати у победу. (Н)

Чет    13       Св. бесребреници Кир и Јован

31       Све да заборавим, није штета; само троје да не заборавим, милости

Божје у моме животу, доброчинства људска и грехе своје. (Н)

Пет   14     Св. мученик Трифун

1       Не треба се шалити са животом, браћо. Наш живот никада није био

нити је сада шала. Бог је створио живот, Бог је створио човека, Бог

је човека начинио иконом Својом. Каква је то шала! То је озбиљност

Неба, озбиљност Бога, озбиљност Господа Христа, Који се никад на

земљи смејао није. То пишу о Њему Римски историчари да су видели.

Један од њих је видео Христа у Галилеји и вели: Он се никад не смеје.

Зашто се Господ никад не смеје на земљи? Јер види у сваком моменту

све грехе моје и твоје, и сваког бића, кроз сву људску историју. Како би

се Он могао смејати!(Ј)

Суб   15      С Р Е Т Е Њ Е    Г О С П О Д Њ Е 

2        Кад запевају хорови ангелски око престола Твога, кад затреште трубе 

архангелске, кад мученици Твоји заридају од радости, и светитељи Твоји

зајецају молитве за спасење цркве на земљи, не презри жртву речи моје,

Господе Боже мој. Не пречуј, но чуј. Молим Ти се и поклоним Ти се, сада 

и кроза све време, и кроз сву вечност. Амин. (Н)

 

Линк до поруке
Подели на овим сајтовима

16. - 22. фебруар 2020.

Недеља о блудном сину

Нед    16     Св. Симеон и Ана; св. Јаков, архиепископ Српски

  3      Наша душа пролази кроз искушења у овоме свијету као блудни син.

Добро је за њу ако је таква као онај који се враћа у Очев загрљај.(С)

Пон    17    Преп. Исидор Пелусиот; преп. Николај

  4      1) Гледајте, никада више није било самоубистава у овоме свету него

што је данас. Откуда то? Откуда? При свим сјајним успесима науке

европске и светске, при свој техници, авионима, летовима у свемир,

откуда то? Шта је то? Откуда да су људи изгубили Бога? Да су људи,

у гордости својој почели поштовати више твар него Творца. Да су

људи чепркајући по овоме великом и огромном свету Божјем, као

правећи мале мравињаке, уобразили да су већи од Бога и да Бога

нема! А они бедници, у песку својих мравињака даве се. Ништа не

стварају, само чепркају по твари Божјој, и објашњавају твар Божју

ђаволом, ђаволском логиком, ђаволском памећу, ђаволским умом.

И свет, овај свет полако постаје пакао, јер где Бога нема - ту је већ

пакао! Где је ђаво, да, иза њега увек стоји пакао! (Ј)

Уто   18     Св. муч. Агатија; св. Полиевкт

5       2) А да се одгони ђаво од мене и од сваког људског бића, браћо моја,

потребно је само једно - покајање. Покајање блуднога сина, да се 

блудни син Европе и Америке, полудели син, од технике, врати Господу

Христу и Богу! Да се сети  душе своје, да се сети да је створен за бесмртност

и Живот Вечни! И да је та бесмртност, и тај Живот Вечни у Господу 

Христу. А све дотле док човек то не зна, ма који човек, био он цар или

владар,или тиранин и диктатор, или научник и философ, или занатлија,

или професор, или учитељ, био ма ко, ма каква земаљска сила, завршни

тренутак његовог живота у овоме вету биће исти: двострука смрт - 

смрт душе и тела. (Ј)

Сре   19     Св. Фотије Цариградски; св. Вукол Смирнски

вода  6      Чувај огледало од прашине, а савјест од греха да ти право казују:

огледало лице, а савјест твоје поступке. (С)

Чет    20     Св. Партеније Лампсакијски

7        Уживање подстиче сујету и сујета уживање. (П)

Пет   21    Св. Теодор Стратилат: св. Сава други Српски

уље   8      Не падај у очајање кад те невоље задесе. Уздај се у милост Божју и

свагда ће ти помоћи. Зар не знаш како су праведници страдали? (С)

Суб   22    Св. мученик Никифор (Задушнице)

9      Међу угашеним свећама мојих пријатеља и моја свећа догорева. 

Не лудуј, карах сама себе, и не жали што ти свећа догорева. Зар

тако мало љубиш пријатеље своје, да се бојиш поћи за њима, за

многим одшедшим? Не жали што свећа догорева но што  нејасну

и димну светлост остављаа за собом. (Н)

Линк до поруке
Подели на овим сајтовима

23. - 29. фебруар 2020.

Недеља месопусна

Нед   23    Св. свештеномученик Харалампије (Месне покладе)

10     Не ропћите на Небо, што Оно не види ваше рођачке и партијске

плодове и што не улази у ваше завере једних против других. 

Оно је видовито и милостиво. Видовито је за свако добро у 

свакој партији, а милостиво је према немоћи вашој, ако ову 

прати добра воља. (Н)

Пон   24     Св. муч. Власије; св. великомуч. Ђорђе Кратовац

бели 11     Не узимај за истину да су праве ријечи оних који те хвале и ласкају.

мрс            То је искушавање твоје душе. Сваку ласкаву ријеч сматрај за лаж 

и маску. Ако уживаш у истим похвалама, остаћеш мален пред 

Богом. (С)

Уто    25     Св. Мелетије Антиохијски

бели 12     Дошли један дан неки младићи у манастир и сви се спремили да

мрс            ме нешто питају. А ја видим да један има ружне мисли па нисам

имао жељу да га примим али ништа нисам рекао. Улазили су један

по један и питали своје и када су завршили, видео сам да онај младић,

који ми се није допао, није приступио. Предомислио се. Осетио је

да није добро дошао. Ја сам га својим мислима одбио... Ето то је снага

мисли: онај други одмах осети како си ти расположен према њему.

За мисли нема препрека. Да нисам имао према њему такве мисли

које га не прихватају, и он би дошао да пита. (Т)

Сре   26     Преподобни Симеон Мироточиви

бели 13     Односи између Цркве и државе биће увек добри ако се од Цркве

мрс             не буде тражило и очекивало да служи уским интересима било

које странке, на власти или у опозицији, него стварним интересима

и стварном добру народа. Јер, наша  Црква никада није тражила да

влада народом него да му служи, указујући му, пре свега, да човек

не живи само о хлебу него о свакој речи која излази из уста Божјих,

као што нам то она сама и сведочи. (П)

Чет   27     Преп. Авксентије; св. Кирило Словенски

бели 14     Лењост је сасвим супротна природи човековој. Природа човекова

мрс            је делатна: она тражи да послује, да ради, да зида. Лењост је поуздан

знак изнакажености природе код једног човека. (Н)

Пет   28      Св. апостол Онисим; преп. Јевсевије

бели 15      Душа је сестра тијелу и брине се о њему као права сестра о брату.

мрс            Она тугује кад јој брат развратно живи. Али је и крива зато што се

није о њему на вријемо побринула. (С)

Суб   29    Св. мученици Памфил и Порфирије и др.

бели 16    Халапљиви и прождрљиви људи мисле, да многим ждерањем

мрс           сабирају снагу у себе. Међутим тиме не сабирају снагу него

слабост - и физичку и духовну. (Н)

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Линк до поруке
Подели на овим сајтовима

1. - 7. март 2020.

Недеља сиропусна

Нед     1     Св. великомученик Теодор Тирон (Беле покладе)

бели  17     Ми можемо да чујемо многе поучне ствари о животу и

духовности , али је питање да ли ћемо моћи да све то 

применимо у животу. Али кад видимо животни пример да

је човек миран, тих, благ, да се не вређа кад га вређају, тада

и онај који учи жели да буде такав. Снага му је животни пример

пред очима. Зато се животом много више говори него речима. (Т)

Пон     2     Св. Лав Римски; св. Флавијан Цариградски (Почетак Васкршњег поста)

   *     18      Човече, што стојиш, што спаваш у блату тела свог? Отвори очи

душе своје. Бог је дошао у овај свет ради тебе. Хајде, хајде у

Царство Небеско, хајде у Живот вечни. Хајде, победи смрт што

је у теби. Сваки грех који је у теби, то је смрт твоја. Победи то,

због тога је дошао Господ и даје ти силе. Победивши грех ти 

побеђујеш ђавола, јер грех и јесте сила ђавоља, сила којом ђаво

саблажњава човека и везује га и окива... Јер сваки грех је мала

смрт, сваки грех је мали гроб. У свима њима душа наша мртвује,

а Господ је дошао да нас васкрсне из мртвих. (Ј)

Уто     3      Св. апостоли Архоп, Филимон и Апфија

  *       19     Постоји седам ступњева у достизању блаженства. Смиреност је

први, то је темељ. Код гордог човека је немогуће учинити ишта

добро. Он сматра да је Бог његов дужник, а не обратно. (П)

Сре    4       Св. Лав Катански

вода  20     Кад се разбојник мољаше Христу да га се сети, кад дође у своје

царство, он му рече: "Заиста ти кажем да ћеш данас са мном

бити у рају". Велика је Божја милост према грешницима, који се 

кају. Поучимо се од паметног разбојника. (М)

Чет    5       Преп. Тимотеј; св. Евстатије

вода 21     Орао високо подиже корњачу, а гордост безумног човјека.

У оба случаја погибије је неизбјежна. (С)

Пет    6       Свети мученици у Евгенији

вода  22     Нико не иде лекару, да му се похвали својим здрављем, но да му

покаже труло место на своме здрављу. Исто тако, нико не иде 

исповеднику, да му се похвали својом праведношћу, но да му

саопшти неку опасну пукотину на својој праведности. (Н)

Суб     7      Свештеномученик Поликарп Смирнски - Теодорова субота

уље   23     Помози ми, да радосно постим и радосно се надам. Најрадоснији

Празниче мој, што ми се приближујеш са сунчаним осмејком. (Н)

Линк до поруке
Подели на овим сајтовима

8. - 14. март 2020.

Недеља 1. поста - Чиста - Православља

Нед   8     1. и 2. обретење главе св. Јована Крститеља

уље  24    Камено да је срце, па би се од милине растопило при овој

животоносној и безграничној љубави: Узмите, једите, ово је

тело моје, пијте из ове чаше сви, ово је крв моја, ово чините

за мој спомен! О, како су троњавајуће речи с којима се утврђује

савез међу Спаситељем и верном душом! Само свемоћна Божја

љубав могла је да утврди овај савез. Поклони се свагда, душо,

и са страхопоштовањем, очишћена исповешћу и кајањем, приступи

овој светој тајни, молећи се Господу да те удостоји да достојније

примаш ову животворну и спасоносну тајну. И ова света тајна нека

нас утврђује у међусобној братској љубави у свима делима и 

отношењем која имамо према својим ближњима. (М)

Пон   9       Св. Тарасије Цариградски

вода 25     Не дај да те надвлада зло, него надвладај зло добрим. (П)

Уто   10     Св. Порфирије, епископ Гаски

вода 26    1) Душу убија ђаво када је одвоји од Бога.  А одвоји је од Бога, како?

Помоћу греха. Када уведе човека  у грех, и води га кроз грех, и дуго

га држи у греху, такав човек мртав постаје душом за Богом. Не осећа

Бога,не види Бога, неће Бога. Неће Бога! Говори: Не треба ми Бог!

Сре   11     Преп. Прокопије Декаполит; преп. Талалеј

вода 27     2) Гле, грех је завладао целом душом. Узмите среброљупца, узмите

Јуду Искариотског. Среброљубље ушло у душу његову, попало по

њој, освајало бескрајем душу Јудину, док се Јуда није сам подао томе

страшноме греху. И кад се причестио  Светом Крвљу, Светим Телом

Господа Христа, вели се у Светом Еванђељу, Сатана уђе у њега, сав

Сатана уђе у њега. Како? На Тајној Вечери у присуству Господа Христа

Сатана улази у Јуду!

Чет   12     Преп. Василије Исповедник

вода 28     3) Да, у томе је слобода човека, може хтети Бога, или не хтети, или Га

одбацити. Јуда је својевољно, добровољно се одлучио против Господа

Христа, свим бићем устао против Њега и издао Господа Христа. Тиме

завршава грех, сваки грех. Сваки грех је уствари издаја Господа Христа,

и твоја и моја, јер грех - шта је? Грех је непријатељство Богу.

Пет  13      Преп. Касијан Римљанин

вода 29     4) А кад ја живим у греху, ја сам непријатељ Господу Христу. И зар нисам

онда мали Јуда, ако се покајем због греха? Ај, сав сам постао Јуда! и 

судбина моја биће у ономе свету равна Јудиној судбини. (Ј)

Суб   14     Св. преп. мученица Евдокија

уље   1       Христос пострада за све нас, па га ми уместо благодарности вређамо

греховима, те га тиме по други пут распињемо, зато ћемо у дан страшног

суда бити суђени онако, као и они, који у беснилу викаше: "Распни га,

распни!" (М) 

Линк до поруке
Подели на овим сајтовима

15. - 21. март 2020.

Недеља 2. поста - Пачиста

Нед  15    Св. свештеномученик Теодор Киринејски

уље   2     1) Једна сеоска породица је много побожна. Иду у цркву, редовно

се причешћују, не раде празником, али немају мира, нема напретка

у тој породици иако је побожна. Друга породица није толико побожна,

ретко иде у цркву али је напредна. Не размишљају људи и не знају.

У побожној породици нико никог не слуша, млађи не слушају, дисхармонија,

нема напретка. А код друге породице мир, тишина, лепо, сви раде.

Видите шта значи хармонија у мислима. (Т)

Пон  16     Св. муч. Евтропије, Василиск и Клеоник

вода 3       2) Људи не обраћају пажњу, све то потиче од наших мисли и жеља.

Беремо плод од својих мисли и жеља у нашој држави. Држава је

опширна породица са много чланова. Уместо да чувамо своју

породицу, ми не мислимо добро о њој, један другоме не мислимо

добро, и како да нам буде добро. Немамо покајање. (Т)

Уто   17     Преп. Герасим Јордански; св. Јаков Посник

вода 4       Искрена молитва одмара душу у оноликој мери у колико је неискрена

замара. (Н)

Сре   18    Св. муч. Конон; преп. Марко

вода  5     Из уста слатке речи, а из срца жуч изливаш. Тако лажљивац Јуда

издаје својег Господа. Ко се неће гнушати таквог издајства и

варања, притворене утворе? Ко се неће одвраћати и од свих, Јуди

сличних, који језиком говоре слатке речи а срцем мрзе, који се

показују да су пријатељи и другови, а овамо рију јаму да у њу сурвају

и упропасте своје ближње. (М)

Чет   19     Св. 42 мученика Аморејска

вода 6        Што ће лампа кад је Сунце. И слава земаљска при небеској. Презри

мање ради вишега, што је мудро и корисно. (С)

Пет   20     Св. седам свештеномученика Херсонских

вода  7      Оба су разбојника распети са Христом, једнако страдали; али ено

један оде у блаженство небеснога царства а други у паклене вечне

муке. То се догађа и међу садашњим људима, који једнако пате; но

један с покорношћу вољи Божјој трпељиво сноси све невоље, а други

виче на Бога, хули га и од времене патње иде у вечне муке. Сваки

нека носи свој крст, угледајући се на Христа, који је много тежи крст

невин а за нас носио; па тиме нека се теши и снажи. Крст је ходатај

за наше вечно спасење. Ко не узме крста својега и не иде за мном,

тај није мене достојан, вели сам Господ Исус. (М)

Суб   21     Св. Теофилакт Исповедник

уље   8       Грешник је несрећан човек, нарочито када је препун себе. (П)

Линк до поруке
Подели на овим сајтовима

22. - 28. март  2020. 

Недеља 3. поста - Крстопоклона

Нед   22    Св.40 мученика Севастијских (Младенци); Св. 42 муч. Момишићка

уље   9       Целујмо крст Христов, који победи непријатеља и отвори нам врата

небескога царства. Мислимо о томе, колике безмерне муке отрпе

Христос за све људство, па се побринимо да их што више и боље 

осетимо и тиме загрејемо своје хладно срце према њему. Љубећи

часни Крст, постарајмо се да га оквасимо врућим сузама срдачнога

кајања, угледајући се на жену грешницу и многе друге, те да чујемо

од Господа овај опроштај: "Опраштају ти се многи твоји грехови. Ево

си здрав, па немој више да грешиш, да те што горе не постигне". (М)

Пон   23    Св. муч. Кодрат

вода 10     Из малог јајета изађе крилато пиле, а из смиреног срца добро дјело. (С)

Уто    24     Св. Софроније Јерусалимски

вода  11     1) Св. Симеон је имао многе невоље, и пролазио је кроз многе тешкоће

у животу. Видите да је и он описао да је, иако је добио утеху, опет после

наишла чамотиња и равнодушност према свему, чак и према спасењу.

И мислио је: "Господ ме је поттпуно заборавио и оставио, дигао руке од

мене", па је размишљао: "Шта ли сам учинио да ме је Господ толико 

одбацио?" (Т)

Сре   25    Преп. Симеон Нови Богослов; св. Григорије Двојеслов

уље  12     2) И тако је он смирено туговао, а Господ му је тако дао да види да ли

Га истински тражи, да ли жели са Њим нераздвојно буде. Тако Господ

допушта да мало запливамо "на дубини". И онда кад видимо да немамо

снаге да даље пливамо, ми завапимо: "Господе, спаси", али нема, морамо

сами мало да махнемо рукама вамо-тамо. Али кад је најкритичније стање,

онда Господ спасава - као апостола Петра. (Т)

Чет   26     Пренос моштију св. Никифора Цариградског

вода 13      1) Смисао живота не можемо налазити у тражењу уживања, у трци за 

срећом. Срећа није еванђелски појам. Спаситељ је не спомиње нигде.

Он нам обећава нешто друго. Обећава блаженство. А блаженство се

налази у задобијању чистоте душе, у чињењу добра људима, у готовости

на страдање и смрт за Христа и ближње. (П)

Пет    27     Преп. Бенедикт Нурсијски

вода 14      2) Оном који само тражи срећу у животу, па кад је не нађе, живот постаје

бесмислен и он га одбацује, постаје самоубица. Самоубиство није јунаштво.

Оно је малодушно бежање из животне борбе, дезертерство. Самоубица је

човек који је изгубио веру у смисао Крста, коначну веру у Бога. Самоубиство

је издајство Бога. (П)

Суб   28      Св. муч. Агапије, Плисије и други

уље  15     3) Сетимо се Јуде. Он је најпре издао Бога, па се затим обесио. По схватању

наше вере, већи је грех учинио што се убио и тако лишио могућности покајања,

мољења, опроштаја од Христа и исправке свог греха, него што Га је издао.

У том је ето, главна ствар. Свесни самоубица, очекујући од живота угодност и

одбацујући га као озбиљну дужност дату му од Бога, лишава себе могућности

покајања и исправљења. Црква га онда лишава својих молитава и хришћанске

сахране. Јер је њој наређено да се моли за оне који умру у вери и покајању. (П)

Линк до поруке
Подели на овим сајтовима

Придружите се разговору

Можете одговорити сада, а касније да се региструјете на Поуке.орг Ако имате налог, пријавите се сада да бисте објавили на свом налогу.

Guest
Имаш нешто да додаш? Одговори на ову тему

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Чланови који сада читају   0 чланова

    Нема регистрованих чланова који гледају ову страницу

  • Сличан садржај

    • Од Поуке.орг - инфо,
      „Природне силе, за разлику од људских бића, не бирају своје жртве, ни по њиховом социјалном статусу, ни по вероисповести”, Патријархове су речи које стоје у образложењу награде.

      На светски дан слободе медија, 3. маја 2021. године, Хрватско новинарско друштво доделило је годишње награде за најбоља новинарска остварења у 2020. години. Награду Никша Антонини за најбољу новинску фотографију добило је изванредно остварење Бориса Шчитара, фотографа Пиксела. Фотографија је настала 28. марта 2020. године, шест дана после разорног земљотреса који је погодио главни град Хрватске.
      Према образложењу жирија објављеном на интернет страници ХНД-а, фоторепортер агенције Пиксел Борис Шчитар зашао је у један од разрушених објеката, српску православну цркву Преображења Господњег на Цвјетном тргу и у њој „овјековјечио дојмљив тренутак – тадашњег митрополита загребачко-љубљанског Порфирија (Перића) како разгледа више од 300 квадратних метара оштећених фресака”.
      „Осим што је фотографија снимљена по композицијским и техничким правилима, уз поигравање дневним свјетлом и природно створеним сјенкама, она приказује големе размјере настале штете”. Образложење награде завршено је Патријарховом поруком коју је жири препознао и као поруку фотографије да „природне силе, за разлику од људских бића, не бирају своје жртве, како по њиховом социјалном статусу, тако ни по вјероисповијести”.
       
      Извор: Инфо-служба СПЦ
    • Од Поуке.орг - инфо,
      Дан је Васкрсења! Слављем се просветлимо, једни друге загрлимо и рецимо браћо свима, па и онима који нас ненавиде! Васкрсењем опростимо  све и тако велегласно запевајмо: Христос васкрсе из мртвих, смрћу смрт поразивши и онима у гробовима живот даровавши! (Песма са васкршњег јутрења)
      Васкршња посланица Српске Православне Цркве, о Васкрсу 2021. лета Господњег
      Епископ дабробосански Хризостом у Васкршњој поруци: Ми смо Христоваскрсли народ и Христоваскрсла Црква
      Васкршња честитка новосадских свештеника Епископу бачком господину Иринеју
      Епископ жички Јустин у Васкршњој поруци: Молитвено вам желимо неисцрпну Пасхалну радост, и непрестану помоћ и милост Васкрслога из мртвих Христа
      Епископ браничевски Игнатије у Васкршњој поруци: Празнујући васкрсење Христово из мртвих, најпре заблагодаримо Богу и Оцу што је послао Сина свог
      Епископ диселдорфски и Немачки Григорије у Васкршњој поруци: Васкрс – Празник милости Божије
      Епископ горњокарловачки Герасим у Васкршњој поруци: Васкрсењем Христовим видимо да је свако страдање пролазно, а да смрт није крај
      Епископ шумадијски Јован у Васкршњој поруци: Христово Васкрсење даје смисао нашој вери и ослобађа нас од греха
      Епископ канадски Митрофан у Васкршњој поруци: Васкрсење је прелазак у нови живот који је уједно и вечни божански а и људски
      Епископ Новограчаничко-средњезападноамерички Лонгин у Васкршњој поруци: Нека Победитељ смрти, Христос истинити Бог наш, благослови и заштити све нас истинском вером
      Епископ врањски Пахомије у Васкршњој поруци: Васкрсење из мртвих представља јединствени моменат у историји људског рода
      Епископ источноамерички Иринеј у Васкршњој поруци: Васкршња зора рађа сунце Новога Дана
      Епископ милешевски Атанасије у Васкршњој поруци: Васкрсење Христово је резултат целокупног Христовог дела, Христове мисије на земљи
      Епископ будимљанско-никшићки Јоаникије у Васкршњој поруци: Васкрсење Христово из мртвих главни је догађај и темељ свете православне вјере
      Епископ тимочки Иларион у Васкршњој поруци: Васкрсењем Христовим из мртвих свим људима отворен је пут у вечни живот
      Епископ бихаћко-петровачки Сергије у Васкршњој поруци: Христово Васкрсење није ништа друго до тријумф вјере, побједа наде, пуноћа љубави
      Епископ аустралијско-новозеландски Силуан у Васкршњој поруци: Свет без Христа, без победе Васкрсења, не може друго бити до долина плача, страха и ужаса!
      Васкршњи интервју владике Јоаникија за Радио Светигору: Ово су дани радости, радујмо се Христовој и нашој побједи!
      Васкршњи интервју Епископа Теодосија за ”ЈЕДИНСТВО”
      Епископ тимочки Иларион у Васкршњем интервјуу: Васкрсење је мера и смисао нашег живота
      Васкршњи интервју Епископа Херувима: Васкрс је суштина живота свакога хришћанина, смисао нашега живота
       
        Извор: Ризница литургијског богословља и живота
    • Од Поуке.орг - инфо,
      Српска Православна Црква својој духовној деци о Васкрсу 2021. године
      ПОРФИРИЈЕ
      по милости Божјој
      православни Архиепископ пећки, Митрополит београдско-карловачки и Патријарх српски, са свим архијерејима Српске Православне Цркве – свештенству, монаштву и свим синовима и кћерима наше свете Цркве: благодат, милост и мир од Бога Оца, и Господа нашега Исуса Христа, и Духа Светога, уз радосни васкршњи поздрав:
      Христос васкрсе!

       
      Дођите на нови род Винограда,
      на побожно весеље,
      посебан је дан Васкрсења;
      уђимо у заједницу Царства Христова,
      појући му као Богу у векове!
      (пасхални канон, прва строфа осме песме)
       
      Овим речима, драга браћо и сестре, славећи Васкрсење Христово, Црква нас позива и сабира на побожно пасхално весеље, весеље које превазилази и надмашује сва наша овоземаљска весеља. Побожно весеље које нам Господ уготови јесте радост вечног Живота, вечне победе Добра над злом и пораза демона. Предивни Јован Златоуст у празничном усхићењу кличе: „Нека се (данас) нико не боји смрти, јер нас ослободи Спасова смрт: угаси је Онај Кога је она држала, заплени ад Онај Који сиђе у ад, горак постаде ад примивши тело Његово.”
      Суштина овог нашег побожног васкршњег весеља јесте Сâм Васкрсли Исус Христос Који Себе Самог даје као „нови род винограда” да Га пијемо. У великој и божанској Тајни Тела и Крви Његове Он нам говори: „Узмите, једите, ово је Тело моје...”, а затим: „Пијте, ово је Крв моја Новога Завета...” Господ не успоставља Нови Завет на неким обредима и религијским ритуалима већ га установљава на Себи Самом кроз вечно давање Себе као божанског Јела и Пића.
      Нашу тугу Великог Петка и Велике Суботе, док смо пратили Христа Господа од Гетсиманије до Голготе, Господ одједном измени и уведе нас у васкршњу радост. То је, као што каже црквени песник, посебан дан! То је дан Васкрсења. То је благодатна снага Васкрсења коју нити од Бога изабрани синови Израиљеви нити мудри Грци нису могли да схвате. Први говораху да је проповед о Васкрсењу „безумље”, други пак да је то „лудост”. А управо кроз то што је за прве било „безумље”, а за друге „лудост”, Господ је показао величину божанске благодати и моћи. Знајући то искуствено, радујмо се, браћо и сестре, и веселимо се кличући једни другима: Христос васкрсе! Ваистину васкрсе!
      Васкрсење Господа Исуса Христа, браћо и сестре и драга децо духовна, највећи је догађај у историји видљивог и невидљивог света. Зато је он непоновљиви догађај. Васкрс је ново стварање, а за човека ново рађање. Гле, све ново постаде! Богочовек Исус Христос васкрсе из мртвих и све дотадашње „вредности” бише оборене и нови свет настаде. Наднесен над тајном Христова Васкрсења, Свети апостол Павле сведочи оно што зна и што јесте истина: сведочи да, „ако је ко у Христу, нова је твар; старо прође; гле, све ново постаде”, па додаје: „А све је од Бога, који помири нас са собом кроз Исуса Христа и који нам даде службу помирења” (2. Кор 5, 17 – 18). То је она неистражива дубина и висина тајне Васкрсења о којој толико пишу и певају свети Оци Цркве. Најбитније је, браћо и сестре, да познамо дубину и висину тајне Васкрсења, да у њу верујемо и њоме се спасавамо. Не допустимо да нам празник Васкрсења Христова буде празник обичаја, као што често чујемо, већ празник новог живота, нове наде, нове твари. Управо на такво славље и весеље позива нас Црква.
      На овај празник Пасхе, преласка из смрти у прави и вечни живот, Господ нас позива да окусимо „нови род винограда”, оног Винограда у којем је Он Чокот, а ми лозе. Господ је створио свет као добар виноград. Он у Својој беседи о злим виноградарима каже да човек домаћин засади виноград, огради га плотом, ископа у њему пивницу и подиже кулу, те га предаде виноградарима да га обрађују. Када дође време бербе, посла господар винограда слуге своје да донесу рода од винограда. Видећи да слуге господара винограда долазе, виноградари, који се у међувремену беху претворили у разбојнике и узурпаторе Божјег давања, „похваташе слуге, па једнога изудараше, једнога убише, а једнога засуше камењем”. На крају господар винограда посла „сина свога говорећи: постидеће се сина мога”. Уместо да га се постиде они Га ухватише, одведоше напоље и убише. Управо то смо гледали на Велики Петак: неправедно осудивши Господа, разапеше Га на крст.
      Тек што прођосмо страхоту Великог Петка, када гледасмо убиство Наследника Винограда на крсту, ево нас у радости новог Винограда, у радости новог Живота. Наста време истинског Чокота и правог Винограда. Зато, приђите сви и окусите од новог рода Божјег винограда и видите да је добар и благ Господ! Ово је ново весеље којим се побожно веселимо сви ми који кличемо: Христос васкрсе! Али, исто тако се радују са нама и сви остали хришћани, и сви који доживљавају Божју доброту, и сва творевина Божја. Позивамо вас, драга децо духовна, на радост Васкрсења како бисмо одагнали од себе тугу нашег живота, тугу која нас је, ево више од годину дана, притисла, тугу која се уселила у сваку пору нашег живота, тугу која је многе куће затворила. Устанимо, и веселимо се, и победоносно кличимо једни другима: Христос васкрсе!
      Радосним васкршњим поздравом Христос васкрсе! поздрављамо све вас, драга децо духовна, који живите широм света, вас који сте далеко од својих огњишта, од завичаја, а често и од својих најрођенијих. Знајте да ваша Светосавска Црква непрестано брине о вама као нераскидивим деловима нашег народа и живим удовима Тела наше Цркве. Остављамо вам завет, пред Васкрслим Господом и светитељима Његовим, да чувате и јачате најпре наше унутарње црквено јединство, а онда и национално, језичко и културно јединство. Не допустите времену и приликама да вас поделе и одвоје једне од других, а тиме и од Мајке Цркве! И поред чињенице да сте стално под одређеним притисцима, што међу вама изазива несугласице и расправе, молимо се Васкрслом Господу за вас да у Њему Васкрсломе пронађете снагу за своје јединство и крепост за братску слогу. Апелујемо на вас да увек пред собом имате дивне примере вере и родољубља наших дичних предака и наших великана који, живећи у далеком свету, задивише свет у лицу Тесле, Пупина и многих других. Будимо достојни наследници њихових имена и њихових великих дела, њиховог примера и карактера!
      Данас се посебно молитвено сећамо наше напаћене браће и сестара на Косову и Метохији. Њих посебно поздрављамо и охрабрујемо да буду чврсти и постојани у вери, нади и љубави. Распети и Васкрсли Христос Господ са вама је, драга децо духовна, синови и кћери Косова и Метохије. Са вама је и сав српски народ, са вама су сви православни народи света, са вама су сви правдољубиви и истинољубиви људи. Можда ништа није тако силно ујединило православне хришћане света као Косово и Метохија, символ достојанства, части, праведне борбе за слободан живот на прадедовским огњиштима и отпора сили и неправди. Са Светим царем Давидом певајмо: с нама је Бог, разумите народи и покорите се, јер с нама је Бог!
      Све верујуће синове и кћери поносне Црне Горе такође поздрављамо са Христос васкрсе! Њима се посебно обраћамо: са вама су наша љубав и наше молитве, драга децо духовна, јер сте ви у посебним приликама, боље рећи неприликама и невољама, у непрестаним духовним борбама. Нека вам, као и досад, Васкрсли Господ Христос буде непоколебиви Темељ ваше вере, вашег јединства и заједништва са свом вашом браћом и сестрама како у Црној Гори тако и у Србији и широм света. Молитве и благослови великих угодника Божјих, светитеља и чудотвораца Василија Острошког, Петра Цетињског и свих светих нека вас прате и буду са вама у свим вашим борбама за победу Добра над злом, Љубави над мржњом, Јединства над поделама, Светиње над мрзошћу духовне пустоши.
      Срдачно поздрављамо нашу браћу и сестре у Републици Српској и Босни и Херцеговини, у Хрватској, Словенији и Северној Македонији. Не сумњамо да ћете ви, драга децо духовна, са својим архијерејима, свештеницима, монасима и монахињама велики празник Христова Васкрсења дочекати и прославити на најбољи могући начин, отворена срца према својим инославним или пак иноверним суседима. Васкрсли Христос Господ нека буде са свима вама и са свим људима добре воље око вас!
      Наше мисли и молитве лете свих ових дана ка свима болеснима, а нарочито ка инфициранима вирусом ковид-19, као и ка свим лекарима и медицинском особљу, који се самопрегорно, ризикујући и свој живот, боре да спасу оболеле од короне и других болести. Браћо и сестре, све народе света, од Истока до Запада, и од Севера до Југа, задесила је ова опака и опасна болест изазвана невидљивим вирусом. Прошле године смо се надали да ће зараза брзо проћи. Нажалост, не само да није прошла већ је и у овој години наставила да хара широм света. Данас се молимо за оздрављење свих оболелих, као и за покој душа свих упокојених. Поштујући препоруке медицине, сами себе, и једни друге, и сав живот свој Христу Богу предајмо!
      Са молитвеном жељом да Васкрс, Празник над празницима, сви дочекате и прославите у духовној радости и телесној крепости, још једампут вас поздрављамо најрадоснијим поздравом:
      Христос васкрсе!
       
      Дано у Патријаршији српској у Београду,
      о Васкрсу 2021. године.
      Ваши молитвеници пред Васкрслим Господом:
       
      Архиепископ пећки, Митрополит београдско-карловачки и Патријарх српски ПОРФИРИЈЕ
      Митрополит дабробосански ХРИЗОСТОМ
      Епископ шабачки ЛАВРЕНТИЈЕ
      Епископ сремски ВАСИЛИЈЕ
      Епископ бањалучки ЈЕФРЕМ
      Епископ будимски ЛУКИЈАН
      Епископ банатски НИКАНОР
      Епископ новограчаничко-средњезападноамерички ЛОНГИН
      Епископ канадски МИТРОФАН
      Епископ бачки ИРИНЕЈ
      Епископ британско-скандинавски ДОСИТЕЈ
      Епископ западноевропски ЛУКА
      Епископ жички ЈУСТИН
      Епископ врањски ПАХОМИЈЕ
      Епископ шумадијски ЈОВАН
      Епископ браничевски ИГЊАТИЈЕ
      Епископ зворничко-тузлански ФОТИЈЕ
      Епископ милешевски АТАНАСИЈЕ
      Епископ будимљанско-никшићки ЈОАНИКИЈЕ
      Епископ диселдорфски и немачки ГРИГОРИЈЕ
      Епископ рашко-призренски ТЕОДОСИЈЕ
      Епископ западноамерички МАКСИМ
      Епископ горњокарловачки ГЕРАСИМ
      Епископ источноамерички ИРИНЕЈ
      Епископ крушевачки ДАВИД
      Епископ славонски ЈОВАН
      Епископ аустријско-швајцарски АНДРЕЈ
      Епископ бихаћко-петровачки СЕРГИЈЕ
      Епископ тимочки ИЛАРИОН
      Епископ нишки АРСЕНИЈЕ
      Епископ буеносајрески и јужно-централноамерички КИРИЛО
      Епископ Митрополије аустралијско-новозеландске СИЛУАН
      Епископ далматински НИКОДИМ
      Епископ осечкопољски и барањски ХЕРУВИМ
      Епископ захумско-херцеговачки ДИМИТРИЈЕ
       
      Викарни Епископ моравички АНТОНИЈЕ
      Викарни Епископ ремезијански СТЕФАН
      Викарни Епископ мохачки ИСИХИЈЕ
      Викарни Епископ диоклијски МЕТОДИЈЕ
       
      ОХРИДСКА АРХИЕПИСКОПИЈА:
       
      Архиепископ охридски и Митрополит скопски ЈОВАН
      Епископ полошко-кумановски ЈОАКИМ
      Епископ брегалнички МАРКО
      Викарни Епископ стобијски ДАВИД
       
      Извор: Инфо-служба СПЦ
    • Од Поуке.орг - инфо,
      У Свети и Велики петак молитвено савршавамо спомен на дан страдања Господњег. Будући да богослужење увек бива прилагођено празнику, или пак догађају из Спаситељевог живота, трагику Великог петка најавиле су стихире јутрења Великог петка које смо богослужили на Велики четвртак увече. „Заборавите све дане пре, и све дане после Великог петка, сведите човека у границе Великог петка. Није ли овај дан зеница свих зала и тркалиште свих трка? Није ли Велики петак стециште свих искушења и стециште свих гадости? Није ли данас земља полудела у човеку? Није ли данас човек убијајући Богочовека доказао да је он заиста лудило земље? И ваистину, ни страшни суд неће бити тежи и страшнији од Великог петка, јер ће приликом страшног суда Бог судити човеку, а данас човек суди Богу, данас је страшни суд за Бога, суди му човечанство. Данас човек својим судом оцењује Бога, процењује га са тридесет сребрника. Ово је највећи грех у историји земље, подсећа нас преподобни Јустин Ћелијски.
       
      У овај трагични и тужни дан не служи се Света литургија (једино ако на Велики петак падну Благовести, служи се потпуна Литургија). Када је питање савршавања Свете Литургије на велики петак, многи типици сведоче да се у овај дан служила Литургија Пређеосвећених дарова. Нпр. у типику Велике цариградске Цркве  са краја деветог и почетка десетог века, стоји да се на Велики Петак служи Литургија Пређеосвећених дарова, а исту праксу помиње и Евергетидски типик.
      Свети Симеон Архиепископ солунски на ову тему јасно говори: „Не знам како се догодило, те се престало са служењем Литургије Пређеосвећених дарова на Свети и Велики петак? Може се десити, да је то учињено на основу јерусалимског богослужбеног устава, На Велики петак ми не служимо потпуне Литургије зато што је Господ у данашњи дан претрпео телом страшна страдања, крсну смрт, и тако себе самога принео на жртву Оцу. Тако је кроз Његово тело принесена жртва. Тога ради, није потребно на Велики петак служити потпуну Литургију.ˮ На свети и Велики петак црква је прописала најстрожији могући пост, који подразумева тотално не узимање хране, о томе нам сведочи и Свети Дионисије Александријски: „Два дана, Велики петак и Велику суботу сви проводе без хранеˮ. Ослањајући се црквено предање, и сам типик Великог петка нас подсећа: „А треба и ово знати, да смо примили у Палестини, да се у овај свети дан Великог Петка, не врши Литургија Пређеосвећених дарова, нити опет пуна Литургија, нити се поставља трпеза, нити једемо у овај дан Распећа.  А ако неко буде много слаб, или престарео, и не може да издржи да не једе, даје му се хлеб и вода, по заласку сунца. Јер смо овако примили од светих заповести светих Апостола, да се не једе у Велики Петак. Јер је Господња реч, коју рече ка фарисејима Господ: Када се од њих узме Женик, тада ће постити у онај дан. Овако су божански Апостоли примили, и ово ћеш наћи у заповестима апостолским, пажљиво их читајући. А правилна је и посланица најсветијег архиепископа Александријског Дионисија, који ово јавно објављује.ˮ
      О последовању великих (царских) часова на Велики петак
      Подносећи све, Господе овако си говорио, безаконицима који су Те ухватили: Ако сте и ударили Пастира, и разјурили дванаест оваца ученике моје, могао сам више од дванаест легеона довести ангела. Но дуго трпим, да се испуни све непознато и тајно што сам вам објавио преко пророка мојих. Господе, слава Теби. (Стихира са првог часа)
      Последовање царских (великих) часова на велики петак приписује се Светом Кирилу Александријском, као и Светом Софронију Јерусалимском. Према богослужбеним напоменама ови царски часови служе се у први час дана (око 7.часова пре подне). Презвитер ово последовање служи у тамним одеждама (епитрахиљу и фелону). Кађење целог храма врши се на првом и деветом часу, док се на осталим часовима врши мало кађење.  Испред иконостаса поставља се налоњ на коме се полаже Свето Еванђеље које ће се читати на сваком од часова. Поред Еванђеља читају се и паримеји, као и Апостол. Уобичајени псалми замењени су посебним псламима, тако читамо:
      На првом часу: Пети, други и двадесет први псалам
      На трећем часу: Тридесет четврти, сто осми и педесети псалам
      На шестом часу: Педесет трећи, сто тридесет девети и деведесети псалам
      На деветом часу: Шездесет осми, шездесет девети и осамдесет пети псалам
       
      О вечерњем богослужењу на Свети и Велики петак
       
      Вечерње Великог петка служи се у десети час дана (око 17.30ч). Презвитер у љубичастом (или пурпурном) епитрахиљу почиње уобичајено. Након стихира на Господи возвах, а за време појања слава и сада, врши се вечерњи вход са Еванђељем, из разлога што ће се на овом вечерњем богослужењу читати Еванђеље. После молитве „Светлости тиха…ˮ следе Старозаветна чтенија из књиге Изласка (Глава 33,11-23); из књиге о Јову. (Глава 42,12-17); из пророштава Исаије (Глава 52,13-53,1). За време ових старозаветних читања Епископ (или презвитер) облачи потпуно одјејаније, због свечаног чина изношења плаштанице за време појања Слава и сада на стиховње. Међу новозаветним читањима имамо читање из прве посланице Коринћанима Светог Апостола Павла зачало 125 (Глава 1,18-2,2), и из Еванђеља од Матеја, зачало 110. (Глава 27,1-38); Од Луке, (глава 23,39-43); Матеј, (глава 27,39-54); Јован, (глава 19,31-37); Матеј, (глава 27,55-61). Код православних Грка постоји један леп богослужбени детаљ: Са последњим реченицама Еванђеља: А кад би увече..., излази презвитер из Олтара и скида Распетога са Крста, који је до сада био у средини храма, којега увија у бело платно, и уноси га у Олтар, док у храму остаје само Крст, испред којег је намештен Христов гроб. За време појања слава и сада на стиховње, презвитер на северне двери износи плаштаницу, док његови саслужитељи идући иза њега носе Еванђеље и крст. И дошавши до припремљеног стола полажу плаштаницу, а преко ње Еванђеље и Крст. О овом богослужбеном моменту изношења плаштанице, професор Дмитријевски наглашава да је разноликост богослужбених пракси несумљиво условљена тиме што данашњи типик не спомиње изношење плаштанице на вечерњем Великог петка. То је потпуно јасно, јер сви стари типици познају само једно изношење плаштанице на јутрењу велике суботе после великог славословља. Што указује да је овај обичај изношења плаштанице на вечерњем Великог петка уведен знатно после 1695. године.
       Све богослубене напомене напомињу да се све јектеније изговарају испред плаштанице, док се плаштаница налази на средини храма. Након вечерњег служи се мало повечерје на коме се поје канон Распећа Господњег, као и плач Пресвете Богородице.
      Тебе Који се одеваш светлошћу као хаљином, скинувши с дрвета Јосиф с Никодимом, и видевши мртва, нага, непогребена, и предузев усрдни плач, ридајући говораше: Авај мени, преслатки Исусе! кога малопре сунце гледајући на Крсту обешена, тамом се заодену; и земља са страхом се потресаше, и завеса храма се раздираше. А ево сада видим Те, мене ради драговољно сишавшег у смрт. Како да Те погребем, Боже мој, и како плаштаницом да Те увијем? Којим ли рукама да се дотакнем нетљенога Тела Твога? Или које песме да отпевам исходу твоме, Милосрдни? Величам страдања твоја, песмословим и погребење твоје, са Васкрсењем, говорећи: Господе, слава Теби. (Слава и сада на стиховње)
       
      О јутрењу Велике суботе које богослужимо на Велики петак увече
       
      Јутарње богослужење Велике суботе према богослужбеним напоменама богослужимо у седми час ноћи (око 02.30ч), међутим у парохијским храмовима прилагођавање овом времену није изводљиво. Након шестопсалмија и велике јектеније поје се Бог Господ… и тропари „Благообразни Јосиф…ˮ, слава: „Јегда снишел јеси…ˮ и сада: „Мироносици жени…ˮ. А свештенослужитељ у тамним одеждама ставши испред Христовог гроба, по старешинству певају прву статију Непорочних тј. седамнаесту катизму. После прве статије врши се кађење целог храма, а после друге и треће врши се само мало кађење. Статије су подељене малим јектенијама, које имају и своје посебне возгласе. После треће статије појци певају „Ангелски собор…ˮ након чега следи мала јектенија са возгласом  „Јер си ти Цар Мира…ˮ После сједалног триода, типик налаже читање тумачења Еванђеља по Матеју, а после њега педесети псалам. Потом се поје трипеснец, након чега се поје трократно „Свет је Господ Бог наш…ˮ За време појања стихира на хвалитне Епископ (или начаствујући презвитер) облачи потпуно одјејаније, и за време појања великог Свети Боже врши се опход око храма са Еванђељем и плаштаницом. Обичај који је преовладао подразумева да свештеници приликом уласка у храм, након опхода, стану на западна врата храма и подигну високо Плаштаницу како би верни народ испод прошао. Након тога Епископ (или презвитер) узглашава „Премудрост! Право стојмо! И улазећи у храм поје се тропар „Благообразни Јосиф…ˮ Неки типици налажу да се Плаштаница након опхода полаже на Часну трпезу, јер овај богослужбени моменат символизује преношење Спаситељевог тела са плоче помазања у гроб Господњи и из тог разлога типици налажу да се Плаштаница полаже на Часну трпезу која и символизује гроб Господњи. И поред ове напомене, усталила се пракса да се Плаштаница након опхода поново враћа на припремљен гроб који је постављен на средини храма. Следи Старозаветно чтеније из Пророштава језекиљевих (37. глава) које казује о свеопштем Васкрсењу, када Господ заповеда пророку да пророкује сувим костима, које су потом васкрсле.  Потом следи и читање из посланице Галатима која казује о искупљењу људи од клетве законске кроз Исуса Христа. И на крају Еванђелско чтеније из Матејевог Еванђеља о печаћењу гроба и војничком чувању Христовог гроба.
       
      Из химнографије Светог и Великог петка
       
      Ходите сви да певамо, Онога који се нас ради распео, јер Њега виде Марија на дрвету и говораше: ако и Крст трпиш, Ти си Син и Бог мој. (кондак)
      Разбојника благоразумног, истога дана удостојио си Раја, Господе; и мене дрветом крсним просветли, и спаси ме. (свјетилен)
      Сваки део светога твога тела, срамоту нас ради претрпе: глава трње, лице пљување, вилице шамаре, уста укус жучис оцтом помешан, уши хуле безбожне, леђа бијење и рука трску, цело тело растезање на крсту, удови клинове и ребра копље.Ти који си за нас пострадао, и од страдања нас ослободио; и који си сишао к нама човекољубљем и подигао нас, свесилни Спасе, помилуј нас. (друга стихира на хвалитне)
      Господе, када си Ти узлазио на Крст, страх и трепет обузе твар; и земљи си, дакле, забранио да прогута оне који Те распињаху, а аду си заповедио да отпусти сужње на препород људи. Судијо живих и мртвих, дошао си да дарујеш живот а не смрт. Човекољубче, слава Теби. (слава на стиховње)
      Већ судије неправедне, умачу трску за одлуку, и Исус бива суђен и осуђује се на крст; и твар страда, гледајући на Крсту Господа. Но Ти који природом тела страдаш мене ради, Господе благи, слава Теби. (и сада на стиховње)
      Искупио си нас пречасном Крвљу својом од клетве законске; на Крсту прикован и копљем прободен, излио си бесмртност људима, Спаситељу наш, слава Ти. (тропар)
       
      Катихета Бранислав Илић
       
      Извор: Српска Православна Црква
       
      ПОВЕЗАН САДРЖАЈ:
       
       
×
×
  • Креирај ново...