Jump to content

Neispavana generacija


JESSY

Препоручена порука

Manjak sna kod mladih dovodi, pored ostalog, do pada životne energije, mrzovolje, nezainteresovanosti, poremećaja pažnje i pamćenja, niže inteligencije, a samim tim i lošijih ocena u školi, ali i gojaznosti
 
Neispavana-generacija.jpg
(Срђан Печеничић)

Koliko sati spavate? Koliko sati spavaju vaša deca? Kako se osećate kada se probudite? Da li radni dan počinjete sa osećanjem svežine? Odgovori na ova pitanja ukazuju na jednu tihu i skrivenu epidemiju u savremenom društvu, a to je epidemija neispavanosti.

Ljudski organizam ima svoj bioritam na koji ne možemo uticati, a koji je usklađen sa dobom dana i noći. Dovoljna količina spavanja je biološka potreba, veoma važna za telesno i duševno zdravlje, kao i za dobro mentalno funkcionisanje. Ljudi koji su naspavani bude se puni energije i životnog elana, a njihove intelektualne funkcije su optimalne.

Zbog raznoraznih obaveza mi produžavamo budno stanje skraćujući vreme spavanja, verujući da se možemo dobro navići na „skraćeno” spavanje. Jedno istraživanje je pokazalo da postoji velika razlika između toga kako se osećaju ljudi koji su nedovoljno spavali i toga kakve su njihove objektivne sposobnosti. Nakon što su odrasli dobrovoljci dve nedelje spavali po šest sati, izjavili su da se dobro osećaju, ali su testovi njihovih mentalnih sposobnosti pokazali veliki pad koji odgovara rezultatima čoveka koji nije spavao 24 časa.

Dovoljno spavanja je od ključne važnosti za decu i mlade. Njihovi mozgovi su u procesu razvoja, a dovoljno spavanja je od izuzetne, ali često potcenjene važnosti za optimalan razvoj. Istraživanja u Americi su pokazala da se vreme spavanja mlade generacije u periodu 1980–2010. smanjilo za jedan sat. Možemo pretpostaviti da se u dodatnih desetak godina nastavio ovaj trend smanjivanja perioda spavanja.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Duži san – bolji rezultati

Šta su istraživanja pokazala kada je reč o ovom nedostajućem satu spavanja dece i mladih? Ukratko: pad životne energije, pospanost, mrzovolju i nezainteresovanost; poremećaje pažnje i hiperaktivnost; lošije pamćenje i učenje, nižu inteligenciju, a samim tim i lošije ocene u školi; gojaznost; sklonost mladih vozača ka izazivanju saobraćajnih nesreća. Drugim rečima, veoma visoka cena koja problem neispavanosti čini veoma važnim. U suprotnosti sa važnošću problema neispavanosti, roditelji često ne vide nikakav problem u tome što njihov srednjoškolac umesto očekivanih osam sati, spava samo šest i po.

Spavanje je veoma važno za učvršćivanje memorije. Tokom spavanja ono što je naučeno preko dana prelazi u trajno pamćenje uspostavljanjem novih veza između moždanih ćelija. Kod neispavanosti ovaj proces je ometen, a lošija memorija se odražava na lošije učenje novih stvari.

Pored toga, za razliku od negativnih sadržaja, pozitivni sadržaji se mnogo lošije pamte. U situaciji u kojoj je sve više gradiva i informacija koje mladi treba da nauče, a sve kraći period spavanja tokom kojeg naučeno treba da se „učvrsti” u pamćenju, rezultati učenja ne mogu biti dobri. Neka istraživanja su pokazala da je dodatni sat spavanja značajno poboljšao rezultate, na primer testa iz matematike, dok su rezultati iz jezika bili još bolji.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Kraći san – više saobraćajki

Novija istraživanja značajno povezuju neispavanost mladih sa prekomernom telesnom težinom. Ispostavilo se da deca koja spavaju manje, imaju, u proseku, veću telesnu težinu od dece koja spavaju više. Objašnjenje nalazimo u „neuro-endokrinoj kaskadi” u kojoj je poremećen rad hormona (grelin, leptin, kortizol, hormon rasta). Tome treba dodati da mrzovolja hronično neispavanih utiče na njihovu sklonost izbegavanju telesnih aktivnosti. Smatralo se da pasivna zabava mladih, kao što su gledanje televizije, igranje igrica, korišćenje „pametnih” telefona, itd. glavni uzročnik gojaznosti. Međutim, pokazalo se da smanjenje ovih pasivnih aktivnosti ne dovodi do gubitka težine jer ih mladi zamenjuju nekim drugim sličnim aktivnostima umesto da se aktiviraju u sportu.

Nenaspavanost je, pored ostalog, značajan uzrok saobraćajnih nesreća kako kod odraslih, tako i kod tinejdžera koji imaju vozačku dozvolu. Tako, na primer, kada su u školama jednog okruga pomerili početak časova za jedan sat kasnije, došlo je do smanjenja saobraćajnih nesreća mladih vozača za četvrtinu.

Roditelji ne smeju da zaboravljaju da je dovoljno spavanja biološka potreba i zato je potrebno da neguju „higijenu spavanja” od najranijeg uzrasta. Sa dodatnim satom spavanja mrzovoljni tinejdžer ponovo postaje vedra osoba.

http://www.politika.rs/sr/clanak/443873/Neispavana-generacija

 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Придружите се разговору

Можете одговорити сада, а касније да се региструјете на Поуке.орг Ако имате налог, пријавите се сада да бисте објавили на свом налогу.

Guest
Имаш нешто да додаш? Одговори на ову тему

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Чланови који сада читају   0 чланова

    Нема регистрованих чланова који гледају ову страницу

  • Сличан садржај

    • Од Милан Ракић,
      Vojni magazin ,,Odbrana’’ u svom najnovijem broju donosi intervju sa komandantom 204. vazduhoplovne brigade pukovnikom Željkom Bilićem a u svetlu očekivanja poboljšanja situacije u RV i PVO samim tim i u jedinici kojom komanduje pukovnik Bilić.

      Potreban je veći broj dostupnih vazduhoplova, naročito dvoseda / Foto: Dragan Trifunović
       
      Prvi čovek brigade odgovarao je na pitanja o tome dokle se stiglo sa opremanjem, obnovom i modernizacijom vojnog vazduhoplovstva, o rizicima profesije vojnog pilota, zadacima koje izvršava brigada, obuci, kadrovskim problemima, dežurstvu u sistemu PVO, lovačkoj i transportnoj avijaciji, vojnim vežbama.
      “Potrebno je više aviona u klasi Utve-75“ / Foto: Dragan Trifunović Prenosimo vam najinteresantnije delove intervjua koji je doneo neke nove informacije o tome šta u bliskoj budućnosti mogu očekivati pripadnici RV i PVO a na osnovu kojih se može zaključiti kakav će biti dalji razvoj ovog vida Vojske Srbije.
      Dolazak MiG-ova 29 i pripreme za njihovu upotrebu
      – Ono što je trenutno svakako u žiži javnosti i da kažemo tema broj jedan, ne samo među pilotima i vazduhoplovcima, jeste zanavljanje lovačke avijacije, čija nabavka nije vršena decenijama. Sa sigurnošću mogu reći da je realizacija projekta u završnoj fazi i kao što je, boraveći na aerodromu batajnica povodom proslave Dana avijacije, izjavio ministar odbrane Aleksandar Vulin, do kraja godine u sastav naše brigade iz Ruske Federacije stižu MiG-ovi 29. Mada ih svi željno očekujemo, ne treba trošiti reči na dokazivanje da će, dolaskom navedenih vazduhoplova, najsrećniji biti piloti koji će njima upravljati – rekao je za ,,Odbranu’’ pukovnik Bilić.
      Povećan broj borbeno osposobljenih pilota lovačke avijacije / Foto: Dragan Trifunović Pukovnik Bilić dalje pojašnjava da je uspešno izvršena preobuka dela pilota s lovačko-bombarderske na lovačku avijaciju kao i dela pilota s MiG-21 na MiG-29.
      – S grupom pilota završili smo obuku za letenje u noćnim uslovima, i iz prve i iz druge kabine, čime smo povećali broj borbeno osposobljenih pilota lovačke avijacije za letenje danju i noću. Osposobili smo deo tehničkog sastava za održavanje oba tipa lovačkih aviona  – dodao je prvi čovek 204. vbr.
      U daljem razgovoru pukovnik objašnjava da bi veći broj aviona lovačke avijacije svakako doprineo efikasnijem izvršavanju planiranih zadataka i da su to nadležni prepoznali što je potvrdilo i angažovanje vojnog i državnog vrha u nabavci novih letelica.
      – Dok je projekat nabavke novih letelica trajao, mi naravno nismo sedeli ’’skrštenih ruku’’, već smo započeli namenske kurseve ruskog jezika, preobuku tehničkog sastava za održavanje MiG-29, definisali i odredili određen broj mlađih pilota iz sastava RV i PVO koji će izvršiti preobuku na lovačku avijaciju, te definisali grupu osposobljenih iskusnijih pilota predviđenih za naprednu letačku obuku. –
      Stanje transportne avijacije, remont i modernizacija vazduhoplova
      Odgovarajući na pitanje o transportnoj avijaciji pukovnik Bilić rekao je da situacija nije bila najpovoljnija, ali da je sada mnogo bolja nego što je bila pre par godina. Završen je remont i delimična modernizacija An-26 u Rusiji i produžen mu je međuremontni rok rada. Takođe rekao je i da su pripadnici brigade izvršili pripremu za upućivanje još jednog An-26 na remont. Napomenuo je i da u transportnoj eskadrili imamo novi vazduhoplov ’’Pajper Seneka V’’ kojim se snima teren za potrebe Vojnogeografskog instituta.
      – Kada je reč o transportnim helikopterima, situacija je takođe povoljnija. Nabavkom transportnih helikoptera Mi-17, od kojih je jedan nažalost uništen u udesu 2015. godine, i nabavkom dva srednja višenamenska helikoptera Mi-17V-5, naše transportne mogućnosti podignute su na viši nivo. Preobuku dela pilotskog i tehničkog sastava realizovali smo sopstvenim kapacitetima, dok je deo bio na obuci u Rusiji. Time smo podigli kapacitete i spsosobnost jedinice i za obuku i opsluživanje tih letelica – objasnio je pukovnik.
      Transportni avion An-26 remontovan je prošle godine / Foto: Neda Mojsilović Na pitanje da li su već dogovoreni konkretni koraci oko modifikacije i osavremnjavanja školskih i borbenih aviona pukovnik Bilić je rekao da je tačno da se planira modernizacija i remont dela naših vazduhoplova koji još mogu da doprinesu da srpsko vazduhoplovstvo ne izgubi oštricu, da ne zaostanemo u razvoju u odnosu na zemlje iz okruženja i tako doprinesemo regionalnoj stabilnosti i bezbednosti.
      – Ono što će se promeniti kod dela vazduhoplova jeste način održavanja, u smislu da će se posle određenog veka eksploatacije vazduhoplovi održavati po stanju, a ne po vremenskom ili časovnom roku rada. Predviđeno je produženje resursa srednjeg transportnog helikoptera i helikoptera Gazela. Postoje planovi i preduzete su određene radnje na modernizaciji aviona G-4 ,,Super Galeb’’ i jurišnika ,,Orao’’. –
      Situacija sa kadrom i obukom, dežurstvo u sistemu PVO
      Pukovniku Biliću postavljeno je i par pitanja koja se tiču opterećenosti ljudstva, smene generacija u letačkim jedinicama, probleme u obuci, uticaja broja sati naleta na efikasnost i praktičnu osposobljenost pilota kao i ispunjavanju zadataka u sistemu PVO. Pri tom se saglasio da dostupnost vazduhoplova i čekanje na obnavljanje flote školskih i borbenih aviona i helikoptera utiče na obuku.
      – Naime, veći broj školskih vazduhoplova kao što je Utva-75 i helikoptera Gazela, na kojima bismo izvodili osnovnu obuku, doprineo bi efikasnijoj realizaciji selektivne letačke obuke kandidata za kadete i kadeta Vojne akademije. Smanjila bi se potreba za logorovanjem ili radom u dva startna vremena, kako bi se planirani zadaci izvršili u skladu s naređenjem i predviđenim Nastavnim planom i programom Akademije.  Veći broj vazduhoplova doprineo bi poboljšanju obuke mladih pilota, održavanju trenaže stalnog sastava i povećanju ukupnog naleta pilota. Kad je reč o lovačkoj avijaciji, svakako bi nam veći broj dostupnih vazduhoplova, pogotovu dvoseda, omogućio da izvršimo preobuku većeg broja pilota, a povećanjem trenaže i naleta povećali bismo i broj borbeno osposobljenih pilota lovačke avijacije – objasnio je komandant brigade za magazin ’’Odbrana’’.
      Ostvarena je kvalitetna smena generacija nastavnika letenja i probnih pilota / Foto: Dragan Trifunović Bilić dalje ponavlja da ukupni nalet pilota na pojedinim tipovima vazduhoplova direktno utiče na borbenu obuku. Kod lovačko-bombarderske i transportne avijacije, kao i u helikopterskim jedinicama, s obzirom da je reč o dvosedima ili višesedima, na vreme se planira i uspešno realizuje borbena obuka s delom pilotskog sastava u jedinici.
      – Uz realne planove i ispomoć vazduhoplovne katedre VA i Centra za letna ispitivanja realizujemo kurseve za nastavnike letenja i kurseve probnih pilota i tako osposobljavamo nove nastavnike letenja, nove probne pilote, odnosno uspevamo da ostvarimo kvalitetnu smenu generacija.
      Nakon što je pukovnik Bilić rekao da nas do kraja godine očekuje prijem i uvođenje u naoružanje novih modernih vazduhoplova ’’Lasta’’,  govorio je i o uticaju broja sati naleta na efikasnost i praktičnu osposobljenost pilota.
      – Svakako da broj sati naleta pilota čini pilotom. Dajemo sve od sebe da taj broj povećamo koliko je u našoj mogućnosti. Ovom prilikom moram spomenuti vazduhoplovne inženjere i tehnički sastav koji maksimalnim zalaganjem, radeći u smenama, vikendom i uz pomoć pripadnika Vazduhoplovnog zavoda ’’Moma Stanojlović’’, uspevaju da održe što veći broj ispravnih aviona i helikoptera. Uz njihovu pomoć u situaciji smo da završimo veći deo planiranih zadataka i na pojedinim tipovima vazduhoplova povećamo nalet. Posebno ističem da smo uspeli da smanjimo deo naleta koji je odlazio na posebne zadatke ili stručnu letačku obuku, a da borbenom obukom povećamo nalet. Ovde ne smemo zanemariti i maksimalno korišćenje trenažera za obuku za aviona G-4 i MiG-29 – završava komandant brigade.
      Dežurna jedinica iz sistema PVO se održava aktivnom / Foto: Dragan Trifunović Kada je reč o dežurstvu u sistemu PVO pukovnik Bilić kaže da niko ne može opovrgnuti da 204. vazduhoplovna brigada uspeva da dežurnu jedinicu lovačke avijacije u sistemu PVO održava aktivnom. Pri tom je obezbeđeno funkcionisanje i u pogledu ispravnsoti i dostupnosti tehnike i kad je reč o dovoljnom broju osposobljenog i obučenog tehničkog i letačkog sastava.
      – Tačno je da tehnički sastav ulaže velike napore da održi letelice ispravnim i borbeno upotrebljivim i da letački sastav čini sve što može da održi trenažu i osposobljenost pilota na zahtevanom nivou, kako bi kontrola i zaštita suvereniteta vazdušnog prostora bila neprekidna, ali to nam je obaveza koju možemo i moramo da izvršavamo dogod je to u našoj mogućnosti.
      Živojin BANKOVIĆ

    • Од Tumaralo.,
      They don't like drugs or gay marriage, and they HATE tattoos: Is 'Generation Z' the most conservative since WW2? 
      Youngsters, part of Generation Z, surveyed on range of social topics  They were more conservative than some older generations on drugs  Teenagers were more cash savvy than all but the prewar generation Experts think teens 'don't have enough time' to engage in 'risky activity'  By Matt Hunter For Mailonline
      Published: 10:47 BST, 15 September 2016 | Updated: 15:44 BST, 15 September 2016
      Teenagers born after 2000 - the so-called 'Generation Z' - are the most socially conservative generation since the Second World War, a new study has found.
      The youngsters surveyed had more conservative views on gay marriage, transgender rights and drugs than Baby Boomers, Generation X or Millennials.
      The questioned were more prudent than Millennials, Generation X and Baby Boomers but not quite as cash-savvy as those born in 1945 or before. 
       
        As well as being more socially conservative, more than 10 per cent of teenagers were more likely to avoid tattoos
      Sociology experts class those born in or before 1945 as the Silent Generation; people born between 1946 and 1964 as Baby Boomers; those born between 1965 and 1980 as Generation X; and anyone born between 1980 and 2000 as Millennials.
      Only 14 and 15-year-olds were surveyed, by brand consultancy The Gild, as they were classed as being able to form credible opinions by that age.
      When asked to comment on same-sex marriage, transgender rights and cannabis legislation, 59 per cent of Generation X teenagers said they had conservative views.
      Around 85 per cent of Millennials and those in Generation X had a 'quite' or 'very liberal' stance overall. 
      When asked for their specific view on each topic only the Silent Generation was more conservative that Generation Z. 
      One in seven - 14% - of the 14 and 15-year-olds took a 'quite conservative'  approach, while only two per cent of Millennials and one per cent of Generation X. 
      The Silent Generation had a 'quite conservative' rating of 34 per cent. 
      Young people, who have grown up during the 2008 financial crash, were also more prudent and careful with their finances. A quarter of respondents wanted to save money instead of spending cash they didn't have.
        The youngsters surveyed had more conservative views on gay marriage, transgender rights and drugs than their older siblings, parents and potentially even grandparents 
      Baby Boomers took a difference approach and said that 'money is made to be spent'. 
      Again only the prewar generation came ahead of today's teenagers for holding an even more shrewd financial head.
      As well as being more socially conservative, more than 10 per cent of teenagers were more likely to avoid tattoos. 
      This compared to only two per cent of Millennials and six per cent of Generation X.  
      The research, which surveyed more than 2,000 people, forms parallels with recent evidence that young people are less likely to drink and take drugs than their immediate elders.
      Sir Mark Walport, the government's chief scientific adviser, told The Times that technology had had a huge effect on society and teenager's values.
      Computer games and internet use meant they had 'less time and opportunity to participate in traditional risky behaviours'.
      http://www.dailymail.co.uk/news/article-3790614/They-don-t-like-drugs-gay-marriage-HATE-tattoos-Generation-Z-conservative-WW2.html
×
×
  • Креирај ново...