Jump to content
Тражитељ

У сусрет 31. октобру: "Хелоуин" није "Ноћ вештица" већ "Вече Светаца"

Оцени ову тему

Recommended Posts

Помаже Бог свима!

У сусрет свим живим савременим помодарствима са запада, што комерцијалним што културолошким, ваља рећи и 100 пута поновити: амерички (и ирски) празник "Хелоуин" није никаква "Ноћ вештица", већ римокатоличка прослава вечери уочи дана Свих светих, а сама реч Halloween (Hallow' Even') буквално значи "Вече светих". У питању је остатак претхришћанске праксе налик нашем Бадњем дану, вечери уочи Божића, када се традиционално пале ватре, пуца из оружја, а у појединим крајевима изводе и коледарски обичаји, чак и ови слични "Хелоуину" када се деца облаче у костиме и "коринђају" од куће до куће док им домаћини дају дарове у воћу и слаткишима.

Од некадашњег слободног филмског превода филма "Halloween" као "Ноћ вештица" (по аналогији на мексичку Noche de brujas), прогласисмо римокатолички празник чије име у преводу значи "Вече светих" за квази-сатанистички пир и још му кумовасмо вештичјим именом.

Отварам тему у "Породици", пошто ово помодарство највише погађа најмлађе, а чак се увлачи и у школе. Будимо поштени према себи и свесни да смо сав пратећи сатанизам око овог католичког празника делом сами измислили, овом бесмисленом вештичјем прекрштавању "Ноћи светих" сами кумовали, а затим за све то оптужујемо запад. Не треба славити "Хелоуин", али немојмо бар ни лагати и оптуживати друге за нешто шта смо око тога сами направили.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ми нити смо келти нити смо пагани. Црква (тада смо били једно) је овај обичај пагана Келта хтела да преобрази. Римокатолици имају и дан данас задушнице а ова маскарада нема везе са молитвом за упокојене.

Ово што се сада дешава је чист повратак на паганизам уз обавезан комерцијални моменат Нисмо ми криви него се овде ради о чистом нео паганизму који се намеће свима. Чак је и евролига наредила да се играчи и публика сутра маскриају. 

WWW.PRAVOSLAVNIRODITELJ.ORG

Otac Arsenije Arsenijević, starešina Vaznesenjskog hrama u Beogradu i glavni i odgovorni urednik radija Slovoljubve, u emisiji Reč pastira kaže: "Noć veštica je

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

На интернету стоји овај тект владике Николаја:

"Као Православни Хришћани дужни смо да пажљиво испитујемо сваки облик нашег бављења световним стварима, укључујући разне забаве, празновања, обичаје и да добро размотримо да ли је наше учествовање у тим световним стварима и ванцрквеним активностима у сагласју са нашом светом Православном вером или није.

У протеклих месец дана све нас у спољњем свету подсећа да се ближи празник Халоwеен: деца у школама увелико цртају бундеве, вештице и слепе мишеве, родитељи размишљају како да набаве или сашију идеални костим у којем ће њихова деца ићи по кућама и тражити слаткише „плашећи“ комшије (трицк ор треатинг), из излога нам се кезе и цере ликови вампира, вукодлака и разних демона, који понекад изгледају „симпатично“ – шаљиво, а понекад узнемирујуће. Многи ће од нас пристати да поведу своју децу „трицк ор треатинг“ увече 31. октобра, кад зађе сунце, иако нам је тај обичај потпуно стран и у најмању руку чудан.

Многи ће, у жељи да се њихова деца не разликују од осталих, учествовати у овом празнику, правдајући се да је све то само забава за децу и да ту нема никаквог дубљег значења.

А ево шта је заправо позадина празника Халлоwеен:

Овај обичај има своје порекло међу паганским келтским народима у Ирској, Британији и северној Француској. Они су веровали да се живот рађа из смрти, па су за почетак своје нове године узимали крај јесени, кад природа умире и када, према њиховом веровању, почиње време мрака, распадања и смрти. Тога дана су гасили ватру на својим домаћим огњиштима и свуда је владао мрак.

Према паганском келтском предању, душе умрлих би потпуно припале власти бога Самхаина, кнеза смрти, кога је ваљало умилостивити жртвоприношењем на дан нове године, а Самхаин би дозвољавао да тога дана душе умрлих посећују домове својих породица. Отуда обичај „маскирања“ у костуре, духове, вештице и демоне. На тај начин би живи ступали у „мистичну“ заједницу са умрлима, кроз чин подражавања мртвих и тумарања по мраку. Према веровању, душе мртвих које би долазиле у „посету“ биле су изнурене глађу и молиле су за храну, па их је ваљало нахранити – отуда обичај звани „трицк ор треатинг“. Уколико неко од живих не би угостио (треат) душе умрлих, стигла бих их освета (трицк) бога Самхаина.

У време када су ови народи примили Хришћанство и када су заиста били Православни, тадашња Црква је установила празник „Свих Светих“ 1. новембра (на истоку се тај празник слави другог датума) управо да би се истребио овај окултистички обичај» а ноћ уочи празника Свих Светих („Алл Халлоwс еве“) служило се свеноћно бдење. Међутим, они који су остали у паганству и окултизму реаговали су тако што су појачали своје опасне ритуале, тако да је ноћ уочи Хришћанског празника постала ноћ вештица, враџбина, призивања злих духова и демона и других окултистичких радњи.

Чак је долазило и до крађе и скрнављења свештених предмета. Тако је пропао покушај западне цркве да се супротстави овом паганском обичају.

Овде је само укратко објашњено порекло и значење празника Халоwеен.

Јасно је да ми, Правословни Хришћани не можемо и не смемо учествовата у оваквој идолопоклоничкој светковини на било ком нивоу (макар то била „само“ забава за децу), јер то директно представља одрицање од нашег Господа и наше свете Православне вере. Јер, ако пристанемо да своју децу „маскирамо“ и пустимо их да иду по мраку и моле за слаткише, ми тиме својевољно пристајемо на заједницу са мртвима, чији бог није келтско божанство Самхаин, већ сам Сотона, кнез зла, а слаткиши (треатс) које буду добили неће представљати безазлени поклон деци, већ принос самоме ђаволу. Подсетимо се само да су наши преци, Хришћани из најранијих векова, пре бирали телесну смрт у најгорим мукама него што би пристали да принесу жртву идолима и тиме се одрекну Христа» Бог а нашег, који нам је заповедио: „Немој имати других богова осим Мене“.

У данашњем духовно убогаљеном свету влада тешка чамотиња и лењост, при чему је лако убедити готово свакога да је порекло оваквих празника безначајно и да је Халлоwеен обична, безазлена забава (фун).

Иза овакве тврдње налази се атеизам, удаљавање од вере и својих коренова, негација постојања како Бога тако и ђавола. Наша Света Црква нас учи да је једино Бог судија свим нашим делима, а да нашим делима служимо или Господу, или Сотони, те да нико не може служити два господара.

Зато, уместо да „угасимо ватру на домаћем огњишту“, тога дана упалимо кандило пред славском иконом, помолимо се Господу, да нам пода храбрости да будемо и останемо другачији, да нас обдари снагом да устрајемо на Његовом путу и да нас избави од Лукавога."

https://iskra.co/svet/servirano-sa-zapada-sveti-vladika-nikolaj-je-otkrio-pravu-pozadinu-praznika-noc-vestica/

Сећам се и делића из животописа св. Јована Шангајског, да су Руси у Америци такође приређивали неке прославе поводом "Хелоуина". Владика је сазнао за то и једном приликом се појавио на једној таквој прослави. Ушао је у салу, присутне је само "прострелио" љутитим, озбиљним, погледом и без речи напустио салу. И њима је све било јасно.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ovo je u kompletu napisao Vladika Nikolaj ?

Bas bih voleo da vidim odakle je ovo izvuceno. Ne kazem da nije sve napisao ali mi samo pocetni deo lici na njega a ovo kasnije bas i ne. Mada, moguce je da gresim. Zna li neko u kojoj knjizi (ili na dugom mestu) se ovaj tekst moze naci ? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
пре 23 минута, Broken рече

Ovo je u kompletu napisao Vladika Nikolaj ?

Bas bih voleo da vidim odakle je ovo izvuceno. Ne kazem da nije sve napisao ali mi samo pocetni deo lici na njega a ovo kasnije bas i ne. Mada, moguce je da gresim. Zna li neko u kojoj knjizi (ili na dugom mestu) se ovaj tekst moze naci ? 

Zato sam i napisao da na internetu stoji taj tekst. Ostavljam mogućnost da to nije (u potpunosti) njegov tekst. Ali bez obzira na to, činjenice o Helouinu koje se u tekstu iznose su meni prilično ubedljive.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Пре сат времена, Родољуб Лазић рече

На интернету стоји овај тект владике Николаја:

Јеа, као и многи цитати пок. Патријарха Павла, као и онај говор на сахрани Љотића за које се касније испоставило да није његов, као и многе мудре мисли Андрића, Селимовића, Буковског и осталих, за које се испоставило да везе са њима немају. Што се св. Николаја тиче, чак и у неким збиркама његових текстова има таквих фалсификата.

Овај текст на први поглед некако много одудара од оне оштрине и дубине којом су облиовали његови текстови, па је још више "сумњив".

Или имаш тачан извор када и где је ово објављено, или макар годину у којој је ово објављено?

Share this post


Link to post
Share on other sites
пре 20 минута, RYLAH рече

Јеа, као и многи цитати пок. Патријарха Павла, као и онај говор на сахрани Љотића за које се касније испоставило да није његов, као и многе мудре мисли Андрића, Селимовића, Буковског и осталих, за које се испоставило да везе са њима немају. Што се св. Николаја тиче, чак и у неким збиркама његових текстова има таквих фалсификата.

Овај текст на први поглед некако много одудара од оне оштрине и дубине којом су облиовали његови текстови, па је још више "сумњив".

Или имаш тачан извор када и где је ово објављено, или макар годину у којој је ово објављено?

Не знам шта бих ти друго одговорио осим онога што сам већ рекао у претходној поруци. Немам никакав доказ, нити тачан извор, ово је са интернета. Видео сам да је текст објавила и црква у Убу на свом сајту, ако то нешто значи. Без обзира на евентуално спорно ауторство (ја не могу доказати да је то његов текст, али ни ти да није), мени су чињенице које се у тексту износе врло убедљиве. А убедљив ми је и поступак св. Јована Шангајског

Ево тог дела из његовог животописа, добро сам парафразирао у мојој првој поруци:

"...Одређено је да се прослављање новог Светитеља обави 18. октобра, када, 1. новембра по новом календару, католици славе све свете. А код њих постоји предање да је те ноћи мрачним силама слободно да чине шта им је воља. У Америци се то претворило у некакав "празник", детињасто лудирање, када се сви прерушавају у вештице, вампире и сваку ђаволску наказу, као призивајући мрачне силе на општење. Та демонска забава уствари је пародија на хришћанство, исмевање светих, и назива се "ноћ вештица".

Поводећи се за Американцима, група Руса је организовала бал у част овог "празника" у суботу навече, тако да се на свеноћном бденију, које је служено новојављеном светитељу, лако дало приметити да добар број људи одсуствује. После службе, Владика се обратио свом верном прислужитељу и рекао: "Вози ме на бал!" Стигавши тамо и попевши се уз степенице Владика је ушао у салу, на опште запрепашћење присутних. Музика је утихнула. Не говорећи ништа, Владика је гневно посматрао забезекнуте људе и онда лаганим кораком, са палицом у руци, прошао кроз дворану. Речи су овде биле излишне. Јасно се видело по њиховој сметености да је свима онима које је Владика дошао да уразуми "прорадила" савест када су угледали њега на балу. Он је ћутке изашао, и већ следећег дана загрмела је са амвона ревност праведног Пастира. Владика је још 1962. г. предсказао прослављење Преп. Германа Аљаскинског. И Његов је дух пробудио људе да ово свенародно прослављење обаве у сабору у коме он почива."

https://pouke.org/forum/index.php?/topic/4297-свети-јован-шангајски/

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

А ово што се појавило на друштвеним мрежама као писмо мајке упућено школи (мада је спорно да ли је она то само објавила на фејсу или је стварно и послала школи), мени је потпуно исправан поступак.

Majka je pismo navodno poslala jednoj beogradskoj osnovnoj školi ogorčena što na dan njene krsne slave Sveti Luka, dete u školu mora da ponese rekvizite kojim bi učestvovalo u proslavi Noći veštica

“Poštovani, povodom vaše sugestije da deca 31.10. u školu donesu rekvizite kojim bi proslavljali američki satanistički praznik 'Noć veštica', koji direktnu vezu ima sa nečistim silama i mrtvim ljudima, ovim putem vas obaveštavam da ja kao roditelj ne dozvoljavam da moje dete bude saučesnik u skrnavljenju pravoslavlja i Svetog Luke koji se istog dana proslavlja kao krsna slava.

Ovo nije Amerika, ovo je Srbija. Moje dete niko ne sme bez moje dozvole da šminka niti oblači u kostim veštice pa makar ni u šali niti u igri koja je ponavljam duhovno opasna po dušu dece i svih nas.

Ukoliko mi dete budete kaznili zbog neodobravanja proslave veštica – satane, obratiću se višim instancama i zaštitniku građana.

S poštovanjem, majka D.M. Beograd.”.

https://mondo.rs/Info/Drustvo/a1244326/Majka-uputila-pismo-skoli-povodom-proslave-Noci-vestica.html

Пропагирање Ноћи вештица је штетно, наметање од стране било које институције је противзаконито. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
пре 8 минута, Родољуб Лазић рече

А ово што се појавило на друштвеним мрежама као писмо мајке упућено школи (мада је спорно да ли је она то само објавила на фејсу или је стварно и послала школи), мени је потпуно исправан поступак.

Majka je pismo navodno poslala jednoj beogradskoj osnovnoj školi ogorčena što na dan njene krsne slave Sveti Luka, dete u školu mora da ponese rekvizite kojim bi učestvovalo u proslavi Noći veštica

“Poštovani, povodom vaše sugestije da deca 31.10. u školu donesu rekvizite kojim bi proslavljali američki satanistički praznik 'Noć veštica', koji direktnu vezu ima sa nečistim silama i mrtvim ljudima, ovim putem vas obaveštavam da ja kao roditelj ne dozvoljavam da moje dete bude saučesnik u skrnavljenju pravoslavlja i Svetog Luke koji se istog dana proslavlja kao krsna slava.

Ovo nije Amerika, ovo je Srbija. Moje dete niko ne sme bez moje dozvole da šminka niti oblači u kostim veštice pa makar ni u šali niti u igri koja je ponavljam duhovno opasna po dušu dece i svih nas.

Ukoliko mi dete budete kaznili zbog neodobravanja proslave veštica – satane, obratiću se višim instancama i zaštitniku građana.

S poštovanjem, majka D.M. Beograd.”.

https://mondo.rs/Info/Drustvo/a1244326/Majka-uputila-pismo-skoli-povodom-proslave-Noci-vestica.html

Пропагирање Ноћи вештица је штетно, наметање од стране било које институције је противзаконито. 

 

Joj i ovi roditelji kvazipravoslavci su naporni bas.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Управо сада, Tragalac рече

Joj i ovi roditelji kvazipravoslavci su naporni bas.

Што су напорни? Што су квазиправославци?

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

пре 4 минута, Родољуб Лазић рече

Poštovani, povodom vaše sugestije da deca 31.10. u školu donesu rekvizite kojim bi proslavljali američki satanistički praznik 'Noć veštica

Вероватно је то прослављање ( ако уопште постоји ?) на добровољној основи. Не може бити обавеза. Зато не видим чему ове изјаве :" Ukoliko mi dete budete kaznili zbog neodobravanja proslave veštica"...ма дај, ко ће ти кажњавати дете због тога ? Мало претерује.

Да се разумемо, нисам ја за било какво обележавање тог "празника". Јуче сам се са ћерком (6 г.)посвађао јер нећу да јој дозволим да са другарицама баш вечерас иде у библиотеку на маскенбал. Нек иде другим поводом. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Управо сада, Broken рече

 

Вероватно је то прослављање ( ако уопште постоји ?) на добровољној основи. Не може бити обавеза. Зато не видим чему ове изјаве :" Ukoliko mi dete budete kaznili zbog neodobravanja proslave veštica"...ма дај, ко ће ти кажњавати дете због тога ? Мало претерује.

Да се разумемо, нисам ја за било какво обележавање тог "празника". Јуче сам се са ћерком (6 г.)посвађао јер нећу да јој дозволим да са другарицама баш вечерас иде у библиотеку на маскенбал. Нек иде другим поводом. :)

Не знам шта је. Не делује ми логично да постави то на фејсбук профил ако је само добровољно. Али можда и она није добро схватила. Како год, мислим да је добро да се око овога подигла прашина јер јесте безобразлук наметање глупавог америчког празника са којим никад ништа нисмо имали. Мада мислим да је добрим делом та пропаганда постала актуелна из комерцијалних разлога, јер ресторанима свакако одговара да се у њима троши новац, којим год поводом. Дакле, делом је комерцијала, делом пропаганда америчких "филијала" у Србији, делом глупост, делом помодарство.  

Share this post


Link to post
Share on other sites
пре 1 минут, Родољуб Лазић рече

Не знам шта је. Не делује ми логично да постави то на фејсбук профил ако је само добровољно. Али можда и она није добро схватила. Како год, мислим да је добро да се око овога подигла прашина јер јесте безобразлук наметање глупавог америчког празника са којим никад ништа нисмо имали. Мада мислим да је добрим делом та пропаганда постала актуелна из комерцијалних разлога, јер ресторанима свакако одговара да се у њима троши новац, којим год поводом. Дакле, делом је комерцијала, делом пропаганда америчких "филијала" у Србији, делом глупост, делом помодарство.  

Не знам ни ја али мени ово делује као да је писала нека исфрустрирана особа која само чека повод да неког нагрди. Иако споља изгледа да јесте ја овде не видим православни дух...у објави те мајке.  Чим неко крене да ми помиње Светог Луку у вези са Ноћи вештица изнервирам се. Пуно људи није ни знало кад се обележава Свети Лука док се није код нас појавио Хелоувин. Као што нисамо знали ни кад је Свети Трифун.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Придружите се разговору

Можете одговорити сада, а касније да се региструјете на Поуке.орг Ако имате налог, пријавите се сада да бисте објавили на свом налогу.

Guest
Имаш нешто да додаш? Одговори на ову тему

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Сличан садржај

    • Од Логос,
      Председник Републике Србије г. Александар Вучић састао се 2. децембра 2019. године са Његовом Светошћу Патријархом српским г. Иринејем.     У срдачном и отвореном разговору било је речи о темама које су од значаја за државу Србију и Српску Православну Цркву. Председник Вучић је информисао Његову Светост о актуелној политичкој ситуацији и све озбиљнијем привредном напретку Србије, који је резултат спроведених фискалних реформи. Саговорници су сагласни да су више рада и више јединства оно што ће увек давати значајно веће резултате на свим пољима и што ће Србију чинити бољом и организованијом државом за све њене грађане.   Његова Светост Патријарх је захвалио Председнику на његовој личној и несебичној посвећености и помоћи коју је држава обезбедила за завршетак радова на храму Светог Саве на Врачару. Патријарх је информисао председника Вучића о текућој фази завршних радова на храму и жељи да до краја наредне године храм буде завршен и освећен. Председник Вучић је рекао да ће држава наставити да помаже завршетак радова и да ће завршен храм бити један од најпрепознатљивијих симбола Србије.   Састанку су присуствовали Епископ бачки г. Иринеј; Епископ ремезијански г. Стефан, старешина храма Светог Саве и викар Патријрха српског; генерални секретар Председника Републике г. Никола Селаковић, шеф Кабинета Председника Републике г. Ивица Којић и лични секретар Патријарха српског г. Дејан Накић.     Извор: Инфо-служба СПЦ /  Рredsednik.rs
    • Од Логос,
      Презвитер Станко Лакетић, професор Богословије Свети Арсеније Сремац у Сремским Карловцима, одржао је предавање у суботу, 30. новембра 2019. године, у свечаној дворани Музичке школе у Кули, на тему Постом и молитвом у сусрет Божићу.   Звучни запис предавања   Извор: Инфо-служба Епархије бачке
    • Од Логос,
      Будући да је наступило време Божићног поста и усрдног подвига којим се припремамо за празник Оваплоћења очовеченог Логоса Господа нашег Исуса Христа, Слободанка Грдинић разговарала је са катихетом Браниславом Илићем о овој благословеној и важној теми, о којој није довољно само говорити и промишљати, већ је потребно да је актуализујемо у делатном плану свог хришћанског етоса.      -На сâмом почетку, реците нам нешто о значају поста уопште?   Пост подразумева подвиг целокупне човекове личности што за последицу има јачање снаге човекове воље. Не бисмо смели да изгубимо из вида да је посни период везан за труд одрицања од себе, и прилика је за човека да се сабере из расејаности живота. Најраније помињање поста налазимо на првим страницама Светога писма. Наиме, прва Господња заповест упућена људима (прародитељима Адаму и Еви), јесте заповест о посту: "И запрети Господ Бог човеку говорећи: Једи слободно са свакога дрвета у врту. Али с дрвета од знања добра и зла, с њега не једи; јер у који дан окусиш с њега, умрећеш." (Пост. 2, 16-17). У Новом завету Господ наш Исус Христос, постио је четрдесет дана у пустињи и показао да пост није циљ сâм по себи, већ је средство нашег сједињења са Њим, јер према речима сâмог Спаситеља „овај се род изгони само постом и молитвом“ (Мт. 17, 21).   Свети Григорије Палама о циљу поста саветује хришћане: "Циљ поста, ради кога је он и озакоњен и тако поштован код хришћана, јесте очишћење душе." Према учењу Светог Симеона Архиепископа солунског „пост је дело Божије које нас приближава Ангелима, пост убија тело да би душа живела и њиме се чистимо од страсти." Свети Симеон нови богослов о посту благовести: "Пост је начело и основа сваког духовног деловања. Какву год врлину да надограђујеш на основу поста, све ће бити непобедиве над потресима као здање на тврдом камену. А када измакнеш основу, односно пост и на његово место ставиш засићење стомака и друге неумесне жеље, тада ће све врлине бити потресене и разнете од стране лоших помисли и потока страсти, као што ветар разноси песак – сво здање врлине се руши."   -Због чега је важан овај пост који претходни празнику Рождества Христовог?   Свети Оци, учитељи и подвижници Цркве наглашавају да је пост почетак свих врлина, зато што је он пут који кроз усавршавање води ка Христу и духовној радости. Пост у исто време јесте наша наглашена веза са Христом и свима светима који су својим подвигом просијали угодивши Господу. Како бисмо на што достојнији начин дочекали рођење Спаситеља света, Оваплоћеног Логоса, Господа нашег Исуса Христа, Црква је богомудро установила Божићни пост који нас у исто време подсећа на пост старозаветних патријараха и праведника који су у посту и молитви дочекали долазак Спаситеља. Према речима Светог Симеона Архиепископа солунског, пост Божићне четрдесетнице изображава пост Мојсија, који је постивши четрдесет дана и четрдесет ноћи добио на каменим таблицама Божије заповести. А ми, постећи четрдесет дана, созерцавамо и примамо живу Реч од Дјеве, не нацртану на камену, већ оваплоћену и рођену, и присаједињујемо се Његовој Божанској плоти.   Трајање Божићног поста можемо сликовито повезати са путовањем тројице мудраца до Витлејемске пећине у којој је рођен Господ наш Исус Христос. Хришћански етос нам казује да је пост звезда водиља за хришћане, као што су мудраци вођени звездом дошли до Богомладенца. Свети Григорије Палама у својој 16. беседи на Божић нас подсећа да је Оваплоћење Бога Логоса донело људима неисказана блага, па и само Царство небеско. Колико је до оваплоћења и очовечења Бога Логоса небо било далеко од земље, толико је далеко било од нас Царство небеско, а ми утврђени овим речима Светог Григорија Паламе, духоносца из 14. века, постом и молитвом у току Божићне четрдесетнице идемо у сусрет Богомладенцу Христу истинском Сунцу правде.   -Реците нам нешто о установљењу Божићног поста?   Установљење Божићног поста, као и других вишедневних постова, потиче из првих векова хришћанства. Од 4. века Свети Амвросије Милански, Филистрије, блажени Августин помињу Божићни пост, а у 5. веку је о Божићном посту писао Лав Велики. Првобитно је Божићни пост трајао за једне хришћане седам дана, а за друге – мало дуже. На сабору 1166. године који је одржан у време константинопољског патријарха Луке и византијског цара Мануила свим хришћанима је било наређено да поштују четрдесетодневни пост уочи великог празника Христовог Рођења. Божићни пост је установљен ради тога да бисмо се пре дана Христовог Рођења очистили покајањем, молитвом и постом, како бисмо чиста срца, душе и тела могли  да дочекамо Сина Божијег који се јавио свету, и да би Му поред обичних дарова и жртви, принели наше чисто срце и жељу да следимо Његово божанско и спасоносно учење.   Будући да древни црквени устави празник рођења Христовог називају другом Пасхом, те из тог разлога овом великом празнику Рождества Христовог претходи четрдесетодневни пост који се назива и „малом четрдесетницомˮ. По дужини овај пост долази одмах после свете Четрдесетнице, а по строгости долази после свете Четрдесетнице и Успенског поста. Божићни пост нема посебне недеље, као што је то случај са светом Четрдесетницом, али има две недеље: Праотаца и Отаца. Битно је нагласити да Божићни пост у себи садржи молитвене спомене мученика, пророка, апостола, светитеља и преподобних. Међу пророцима посебно се прославља спомен пророка Данила који је прорекао време Христовог рођења. У Недељи праотаца посебно се наглашава њихов значај, што нам потврђује и тропар који појемо у ту недељу: Вером си Праоце оправдао и од народа си их обручио Цркви. Хваљени су славом светих, јер из њиховог семена је плод Благословен, пресвета Богородица, која Те је без семена родила: Њиховим молитвама, Христе Боже, помилуј  нас. На дан Светог Андреја Првозваног и на дан Светог Николе у химнографији садржане су песме које најављују празник Рођења Богомладенца Христа: Вертепе добро се украси, Дјева долази носећи у утроби Христа… Пастири свирајући посведочите страшно чудо, и мудраци из Персије донесите злато, тамјан и смирну… Већ од празника Ваведења Пресвете Богородице почиње да се поје Божићна катавасија, што нам казује да смо ми храм Бога живога који се оваплотио нас ради и спасења нашега ради.   -Споменули сте Недељу праотаца и Недељу отаца, за које нас вежу и бројни обичаји који су проистекли из богослужења?   У црквеним службама поводом празника Рођења Христовог постоје три посебне недеље, две пре, а једна после Божића. То су Недеља праотаца, Недеља отаца и Недеља богоотаца. У Недељу праотаца (у српском народу познатoj као Материце) помињемо на богослужењима све родоначалнике народа Божјег, од Адама до Јосифа, заручника Маријиног. Помињемо и све пророке који су проповедали о Христу, од Самуила до Светог Јована Крститеља. У Недељу отаца (познатој као Оци) прослављамо све претке Господа нашег Исуса Христа по телу који се наводе у родослову у јеванђељима од Матеја и Луке. У Недељу богоотаца, после празника Рођења Христовог, чинимо успомену на Праведног Јосифа, заручника Маријиног и на цара Давида као директног претка Исусовог.   -Како је могуће да савремени човек који је оптерећен бројним искушењима, бригама и многобројним свакодневним обавезама, зарони у тајну Божићне четрдесетнице и постојано ходи овим благословеним путем духовног препорода?   Хвала Вам на овом питању. Ваистину, свако од нас би самоме себи могао да постави исто ово питање, јер живимо у времену „брзогˮ начина живота који потребује свеукупну лагодност. Међутим, као припадници Цркве Божје, као сигурне лађе спасења, требали бисмо да свој начин живљења ставимо у оквире црквеног ритма. Шта желим овим да кажем? Драги моји, сваки нови пост је прилика за нас да се клонимо пуког формализма и законског (фарисејског) испуњавања поста реда ради, већ смо позвани, да васцелим својим бићем заронимо у суштину овог свештеног периода, односно, да изађемо из овог поста као бољи људи који су се одрекли лоших навика, а пригрлили врлине које нас приближавају Богомладенцу чије Рождество са љубављу ишчекујемо. У току ове Божићне четдесетнице наша Црква савршава молитвене спомене на многе свете угоднике који су просијали у свом подвигу, нека нам они буду на помоћи, да угледајући се на њих управимо своје духовне кораке на праву стазу, корачајући постојано и храбро, не само ка Божићу, већ поврх свега, ка радости вечне заједнице са Господом нашим и свима светима који су од памтивека угодили Господу.   -Закључујемо да овај благословени период Божићног поста и усрдног подвига својим током већ указује на спасоносни значај празника Божића?   Рождество Господа нашег Исуса Христа  највеће је чудо Неба и Земље, историје и вечности. Своју љубав према нама Бог је показао пославши Сина свог Јединородног у овај свет, те тако предвечни Син Божији постао је историјски Син човечији, да нâс људе, који смо до Његовог доласка седели у тами и сенци смртној,  учини синовима Божијим. У 16. беседи на Рождество Христово велики свети и богоносни Григорије Палама вели: "Оваплоћење Бога Логоса донело је нама људима неисказана блага, па и сâмо Царство небеско. Колико је до оваплоћења и очовечења Бога Логоса небо било далеко од земље, толико је далеко било од нас Царство небеско." Друга литијска стихира празника (коју ћемо чути на богослужењу у навечерје Божића) јасно и сликовито описује да се рођењем Христовим небо и земља сједињују и постају једно:    Небо и земља данас су сједињени јер се Христос родио. Данас се Бог на земљи  јавио, а човек се до небеса уздигао. Данас је, због човека, видљив у телу Онај који је  по природи невидљив. Стога Му и ми одајмо славу ангелским ускликом: Слава на висини  Богу, а на земљи мир!   Највеће чудо Богооваплоћења је у томе што се оно, догодивши се једном у историји, изнова обнавља у сваком човеку који прилази Христу. Ми тајанствено Христа срећемо у молитви, када откривамо да је Бог дошао да се усели у нас и испуни нас својим живоносним присуством. Ми Христа сусрећемо у Евхаристији, када причестивши се Телом и Крвљу Христовом, осетимо да је наше сопствено тело прожето Његовом божанском енергијом. Ми сусрећемо Христа у нашим ближњима, када видимо да у сваком од њих сија лик Божији. Ми сусрећемо Христа у нашем свакодневном животу, када у буци и вреви одједном чујемо Његов глас како нас зове. Управо се тако Он изнова јавља у душама  хиљада и хиљада људи и мења и преображава читав њихов живот, чинећи од неверника вернике, од грешних праведнике.   -За крај, Ваша поука слушаоцима Радио Светигоре?   Данас су нам, више него икад, потребни мир на земљи и добра воља међу људима. Али, неће бити мира међу људима, докле год не испунимо себе хришћанским човекољубљем, а први корак задобијања истинског хришћанског човекољубља јесте љубав према ближњима. Дакле, потребно је да у овим благословеним данима умножимо љубав према ближњима, како бисмо били достојни да се у Божићној радости чистим срцем сусретнемо са Богомладенцем. Поред љубави, данас нам је потребан еванђељски мир који нам се роди у Витлејему – новорођени Богомладенац Исус Христос, који је вечни мир. Услед убрзаног начина живљења савременом човеку постаје све теже да свој живот усмери ка правим и истинским вредности, оним вечним вредностима које нам је даровао Господ. Стога, нека нам овај Божићни пост буде путеводитељ да и поред бројних искушења и „брзогˮ живота, не скренемо са јединог сигурног пута који води ка радости Царства небеског.  Богомладенац Христос је дошао на земљу да се у Њему обнављамо и препорађамо и да у Њему нађемо себе и једни друге.   Завршавајући своје скромно, али искрено слово, поштованим слушаоцима васељенског Радија Светигоре, желим срећан и Богом благословен почетак Божићне четрдестнице, да препорођени, облагодаћени, и радошћу испуњени, припремимо дом своје душе за Богомладенца Христа, коме нека је слава са Оцем и Духом светим. Амин, Боже дај!   Разговарала: Слободанка Грдинић   (Радио Светигора) Извор: Митрополија црногорско-приморска / Радио Светигора
    • Од Логос,
      У Недјељу 23. по Педесетници, 24. новембра одслужена је Света Литургија у Саборном храму Христовог Васкрсења у Подгорици, којом је началствовао протојереј-ставрофор Драган Митровић, а којему су саслуживали протојереји: Миладин Кнежевић, Мирчета Шљиванчанин и Бранко Вујачић.   Звучни запис беседе   Током Свете Литургије појала је мјешовита пјевница при Саборном храму Христовог Васкрсења. Након прочитаног Јеванђеља, сабранима коју су се стекли у Саборни храм Христовог Васкрсења да торжествено и саборно прославе недјељни дан – мали Васкрс, надахнутим пастирским словом обратио се началствујући протојереј Мирчета Шљиванчанин.     Извор: Митрополија црногорско-приморска
    • Од Дејан,
      Данас када се говори о врлинама као дејствима (енергијама) које бивају у природном кретању човекове воље, обично се размишља на моралистички начин. Дакле, врлине се гледају као одређена својства која треба да имамо да би нас Бог више волео и да бисмо задобили спасење као награду. У том контексту и се и страсти гледају као особине човека које Бог не воли и због којих ће нас казнити, па их избегавамо да бисмо ”били бољи” и да би нас други више ценили. У таквом размишљању људи обично пре или касније осећају отпор према Божијем ауторитету и на Бога почну да гледају као неког деспота који прави каталог прихватљивих и неприхватљивих начина понашања и у зависности од тога како се ми понашамо нас награђује или кажњава. Данашњег човека који је посебно развио једно болесно-самољубиво осећање бунта према било каквом ауторитету и који апсолутизује слободу до анархије овакве мисли одводе у још већи бунт и живот у греху, при чему се саме страсти и грех прихватају као саставни део наше природе. Од Цркве се у таквој ситуацији очекује да ”хуманизује” своја правила и прилагоди их палом човеку, јер су тобоже древни оци и светитељи живели у неком другом времену. Претварање хришћанства у једну идеологију анархичне радости у којој нема ни одговорности, ни поретка који гради љубав је отворено фалсификовање наше вере. На хришћанском западу то већ увелико видимо, што се одразило и у уметности где је, како приметио један православни писац, Христос Пандократор замењен сладуњавим и насмејаним Исусом који је ”пун разумевања за наше ситне слабости”.
      Блуд као и све друге страсти нису дејства која долазе из природног настројења човекове воље. Поседовање репродуктивних органа и полног нагона за размножавањем није начин постојања који је намењен човеку за вечност, већ је саставни део наше природе у којој живимо у овом садашњем стању. Пре-падно стање човека је било тако да није било полног размножавања какво нам је сада познато, нити икаквих страсних покрета. По учењу једног броја отаца Бог је наменио човеку размножавање на другачији начин, а по другима Човек није постојао као после-падна индивидуа и био је ближи оној реалности будућег постојања у којој ћемо сви бити истовремено и многи и један у Христу. 
      Ово је јако комплексна тема, али за нас је важно да разумемо да страсна пожуда са свим маштаријама и помислима није природни начин човековог постојања, а још мање ралност која ће постојати у будућем веку. Према неким богословима полни нагон је последица човекове жеље да себе обесмрти тако што верује да ће његови потомци продужити његово биолошко постојање. Оно се наравно продужује у виду генетског наслеђа који се преноси, али личност сваког појединог човека или жене се не продужује у њиховој деци и то је трагика човекове жеље да биолошки задобије вечност без Бога. Блуд је деформисани природни полни нагон који нема за циљ ни продужење сопственог постојања, већ искључиво жељу за уживањем са свим својим разним девијантним облицима (који неретко подразумева понижавање других и њихово коришћење за сопствени ужитак). Зато живот у блуду не само да не јача човекову способност за заједницу са другим, већ још више изолује човека у свом самољубљу и отуђује га од аутентичног односа са другима, одводећи га још даље од Бога у самоизолованост и духовни мрак.
      Човек савладан овом страшћу скрнави своје тело које је позвано да буде храм Духа Светога (1Кор 6.19-20) а душевним делом своје личности губи способност за здраву заједницу. Љубав која долази од блуда, није зато љубав према другоме, већ псеудо-љубав којом ”љубећи” друге љубимо сами себе. Зато они који су савладани овом страшћу не желе заједницу као обавезу и одговорност, што је нормално за природну љубав човека и жене, него траже живот у лажној-слободи која је ништа друго него анархија. Не треба помињати колико живот без обавезе и одговорности деградира човека и уводи га у велике проблеме из којих тешко налази излаз (нежељена трудноћа, полне болести, разбијање породице, бол који се наноси ближњима). Блудна страст деградира човека до те мере да он или она после нису у стању да живе у здравој породичној заједници јер другога доживљавају као пројекцију свог самољубивог и болесног ЈА. Колико живот у блуду отвара врата за друге страсти не треба говорити. Све страсти као неприродни начин кретања човекове воље су узајамно повезане и хране једна другу, и зато се не може борити против блуда ако се не бори и против осталих страсти.
      Супротно стање блуду јесте целомудреност. Целомудреност не значи неопходно живот у целибату, већ обухвата и одговоран и честит живот у брачној заједници где се полни нагон који би иначе био усмерен ка уживању преображава у саможртвени однос љубави према супружнику или супружници и посебно према деци. Целомудрен брак зато природно води ка љубави према Богу и вечно ће се наставити изнад контекста брака, који неће постојати у вечности. Црква је увек посебно поштовала девичанство као начин живота будућег века, али никада није забрањивала брачну љубав. Највећи пример живота у девствености дао је сам Господ који је будући Бог постао човек и самим својим животом показао да у будућем веку неће бити ни мушког ни женског (уп. Мт. 22.30). Апостол Павле нам у 1Кор глава 7 даје важне савете у овом погледу и помиње значај девичанства, али не као норму понашања за све, већ као модел живота који своје коначно исходиште има у есхатологији. Зато брак и девственост нису супротстављени јер хришћански брак који је благословен као икона љубави Христа према Цркви заправо води ка есхатолошкој целомудрености у којој неће бити полова. 
      Из свега овога је сасвим јасно да живот у било којој врсти блуда, било предбрачног или прељубе у браку, а посебно разни девијантни облици блудне страсти деградирају човека као личност и отежавају његово спасење, односно вечну заједницу љубави у Богу. Овде треба направити разлику. Блудне жеље и помисли као последица пале човекове природе нису саме по себи грех уколико се човек против њих бори целомудреношћу и трудом у врлини, посебно молитвом која сасеца страсне помисли и оздрављује ум човека враћајући га у његово богомдано стање. Међутим, у складу са том логиком и блудни грех није ни само конкретно учињено блудно дело, већ и стање у коме човек свесно прихвата и подстиче пожудне мисли и фантазије ради личног задовољства. Зато Господ и каже ”А ја вам кажем да сваки који погледа на жену са жељом за њом, већ је починио прељубу у срцу своме” (Мт. 5.28) У аскетској традицији наше Цркве разликују се просте помисли од сложених, тј. оних у којима се поред самих помисли присаједињује и грешна жеља праћена фантазијама, што се најчешће завршава и са самим грехом у делу. 
      Млади хришћани зато треба да озбиљно размишљају о томе да су позвани да заживе аутентичном љубављу према ближњима и да предбрачним полним односима олако не ризикују да кроз пожуду себе учине неспособним за одговоран живот касније у браку. Неодговоран и ”либералан” однос према овом питању, а све под изговором да људе под сваку цену треба сачувати у Цркви и не наметати им тешка бремена, води до све већих компромиса, па се онима који живе у отвореном греху дозвољава учешће у Евхаристији, а све под оправдањем да никоме не треба да судимо. Упозорити некога ко ризикује да изгуби вечни живот и да се грехом отуђује од Бога није осуђивање, јер би онда свети оци који су о томе много писали сами били судитељи ближњих. Схватање слободе у Христу као анархије у којој више нема ни правила ни поретка, већ нека апсолутна и само-умишљена ”љубав” један је од најозбиљнијих проблема у животу Цркве нашег времена, али то је тема о којој се може посебно говорити.
      Архимандрит Сава Јањић
      ИЗВОР

Све поруке на форуму, осим званичних саопштења Српске Православне Цркве, су искључиво лична мишљења чланова форума 'Живе Речи Утехе' и уредништво не сноси никакву материјалну и кривичну одговорност услед погрешних информација. Објављивање информација са сајта у некомерцијалне сврхе могуће је само уз навођење URL адресе дискусије. За све друге видове дистрибуције потребно је имати изричиту дозволу администратора Поука.орг и/или аутора порука.  Коментари се на сајту Поуке.орг објављују у реалном времену и Администрација се не може сматрати одговорним за написано.  Забрањен је говор мржње, псовање, вређање и клеветање. Такав садржај ће бити избрисан чим буде примећен, а аутори могу бити пријављени надлежним институцијама. Чланови имају опцију пријављивања недоличних порука, те непримерен садржај могу пријавити Администрацији. Такође, ако имате проблема са регистрацијом или заборављеном шифром за сајтове Поуке.орг и Црква.нет, пошаљите нам поруку у контакт форми да Вам помогнемо у решавању проблема.

×
×
  • Create New...