Jump to content
Милан Ракић

[FOTO] „Noć Muzeja“ u Nišu: Otvorena izložba posvećena istorijatu i razvoju avijatike u Univerzitetskoj biblioteci „Nikola Tesla“

Rate this topic

Recommended Posts

U sklopu manifestacije „Noć muzeja“, 18. maja u 18 časova, u Svečanoj sali Univerzitetske biblioteke „Nikola Tesla“ u Nišu, otvorena je izložba pod nazivom „Krila Vilingrada – istorija vazduhoplovstva u Nišu“, saopšteno je iz te biblioteke. Izložba će biti otvorena do 21. juna ove godine, a ulaz je za sve zainteresovane slobodan.

IMG_9356-1-850x350.jpg

Autori postavke su zaposleni Univerzitetske biblioteke – Goran Marinković, Andrijana Stojanović i Danijela Arsenijević, navode iz te institucije i dodaju:

– Izložba je realizovana uz pomoć brojnih saradnika: JP Aerodrom „Konstantin Veliki“ Niš; Vojnog aerodroma „Narednik-pilot Mihajlo Petrović“; 63. padobranskog bataljona; udruženja aviospotera „Avioni iznad Niša“; udruženja građana „Beogradski maketarski klub“ i brojnih pojedinaca – entuzijasta i zaljubljenika u avijatiku, koji su organizatorima ustupili predmete iz svojih ličnih kolekcija za ovu priliku. Tu naročito treba istaći gospodu Vojislava Eskića i Mihajla Despotovića.

Horizontalna%20(1).jpg

Ideja autora bila je da bogatom arhivskom, dokumentarnom i bibliotečkom građom, koju su mesecima prikupljali, svojim sugrađanima približe istorijat i razvoj avijatike u gradu na Nišavi.

Od prvog srpskog aerodroma izgrađenog u selu Trupale kraj Niša, do druge dekade XXI veka, razvoj vazduhoplovstva u Nišu predstavljen je na izložbi panoima koji sadrže fotografije, tekstove, novinske članke i autentične istorijske dokumente, a artefakti dobijeni od saradnika su upotpunili izložbu i učinili je interaktivnijom i daleko atraktivnijom za publiku. –

IMG_9404.jpg
Izložbeni panoi i artefati / Foto: Marko Stojković
IMG_9372-1.jpg
Postavka / Foto: Marko Stojković
IMG_9329.jpg
Izložba u toku / Foto: Marko Stojković
IMG_9474.jpg
Oprema i detalji / Foto: Marko Stojković

Kako navode, samo u Noći muzeja organizovan je i dodatni program – upriličeno je emitovanje kraćih video zapisa o istorijatu i razvoju niških aerodroma(civilnog i vojnog), kao i prezentacija bespilotnih letelica – trkačkih dronova, takođe iz privatne kolekcije gospodina Nikole Stojanovića:

– Na samom otvaranju, kome je prisustvovao veliki broj građana, prisutnima se najpre u ime domaćina obratila upravnica Univerzitetske biblioteke, gospođa Snežana Bojović. Nakon toga je govorio major Dragan Florić iz 98. vazduhoplovne brigade, sa Vojnog aerodroma „Narednik-pilot Mihajlo Petrović“, koji je izrazio svoje zadovoljstvo što Univerzitetska biblioteka radi na promociji avijatike u gradu Nišu i Srbiji. Na kraju je kraćim govorom u kome je predstavio dosadašnje uspehe i dalje planove svog preduzeća, izložbu svečano otvorio gospodin Dušan Knežević, v.d. direktora JP Aerodrom „Konstantin Veliki“.

Reakcije prisutnih građana su bile veoma pozitivne; svi su sa pažnjom razgledali izložbene panoe i predmete, a najmlađima su posebno bili interesantni papirni modeli aviona rađeni origami tehnikom. Interesovanje nije jenjavalo ni u kasnijim satima, tako da je do 24 časa, dokle je trajala manifestacija „Noć muzeja“, izložbu obišlo više stotina posetilaca.

Ipak, najupečatljiviji događaj večeri bio je trenutak kada je gospodin Aca Kitić (koji je inače tog dana napunio 93 godine) na jednoj od fotografija niškog aero-kluba iz pedesetih godina prošlog veka prepoznao – sebe. –

IMG_9348.jpg
Aca Kitić i njegova fotografija / Foto: Marko Stojković
IMG_9324.jpg
Detalji o niškom aerodromu/ Foto: Marko Stojković
IMG_9495.jpg
Uspomene i sećanja / Foto: Marko Stojković
IMG_9480.jpg
Postavka 2 / Foto: Marko Stojković
IMG_9486.jpg
„Izložbu obišlo više stotina posetilaca“/ Foto: Marko Stojković

Izložba će u Univerzitetskoj biblioteci biti otvorena do 21. juna ove godine i svi zainteresovani u mogućnosti su da je do tada posete, ističu iz biblioteke i dodaju da je ulaz slobodan, a radno vreme biblioteke od 7:30 do 19:30 radnim danima.

Marta LUTOVAC

tango-six.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Similar Content

    • By JESSY
      Policija u Nišu, u saradnji sa BIA i Višim javnim tužilaštvom uhapsila je ovlašćeno lice Gerontološkog centra u Nišu.

       
      Pojedini mediji navode da je u pitanju direktor, dok drugi tvrde da je u pitanju zamenik direktora.
      Pripadnici Ministarstva unutrašnjih poslova u Nišu u saradnji sa Bezbednosno-informativnom agencijom i Višim javnim tužilaštvom u ovom gradu, uhapsili su M.S. (47) iz Niša zbog postojanja osnova sumnje da je izvršio teško krivično delo protiv zdravlja ljudi u vezi sa krivičnim delom prenošenja zarazne bolesti.
      "Sumnja se da on, kao ovlašćeno lice Gerontološkog centra u Nišu, nije preduzeo sve neophodne mere i radnje kako bi sprečio širenje zarazne bolesti COVID 19, usled čega je u ovoj ustanovi zaraženo 135 korisnika usluga i četvoro zaposlenih", saopštila je niška policija.
      Osumnjičenom je određeno zadržavanje do 48 časova i on će uz krivičnu prijavu biti priveden Višem javnom tužilaštvu u Nišu.
       
      https://www.b92.net/info/vesti/index.php?yyyy=2020&mm=04&dd=13&nav_category=16&nav_id=1674953
    • By jovanav
      Izložba ikona u kući Đure Jakšića, svečano otvaranje u nedelju 18.08.2019. u 19 časova. Izložba će biti postavljena do 30.08.2019.
      Svi su dobro došli.
      Autorka, ikonopisac Milica Kovačević ikonopisom je počela da se bavi 2006. godine, tokom perioda kada je živela u Beogradu, paralelno sa spoznajom Boga i okretanjem duhovnom životu i nematerijalnim vrednostima. Ikonopis je učila u okviru privatne ikonopisačke radionice, a potom nastavila i samostalno da se razvija u tom pravcu, posećujući manastire po Srbiji i inostranstvu i učeći od onih koji su pozvani da svoj život prožive u potpunoj duhovnosti, van opšteg i sve većeg nemira koji vlada u današnjem svetu.

    • By Милан Ракић
      Predsednik Ruske Federacije Vladimir Putin stigao je juče u jednodnevnu zvaničnu posetu Srbiji.

      Ruski Il-96 13. januara na aerodromu ''Nikola Tesla'' kao prethodnica visoke ruske državne delegacije na čelu sa predsednikom Putinom / Foto: Zoran Tadic
      Na beogradski aerodrom ‘’Nikola Tesla’’ u 13:04  časova sleteo je specijalno opremljeni predsednički putnički avion Iljušin Il-96-300PU(M1) registracije RA-96022 , takozvani ‘’Борт номер один’’ najveći tip vazduhoplova u ruskoj floti za prevoz veoma važnih ličnosti (VIP). Prilikom ulaska u vazdušni prostor Srbije Putinov avion dočekala su tri lovca MiG-29 RV i PVO Vojske Srbije koji su ga pratili sve do sletanja.

      Ministarstvo odbrane je saopštilo da je u današnjoj misiji lovačke zaštite dolaska predsednika Rusije u vazduhu bilo 6 lovaca MiG-29.

      U kojoj je letelici Putin?
      Interesantno je da su na „Nikolu Teslu“ sletela sva tri Iljušina 96 predsedničke flote Ruske Federacije. Vladimir Putin bio je u drugoj letelici registracije RA-96022. Prvi je u 11:19 sleteo RA-96017. Drugi Iljušin bio je praćen od strane tri lovca MiG-29 (jednog dvoseda i dva jednoseda), trećeg su pratila dva.

      Sve tri letelice mogle su da se prate preko komercijalnog servisa za praćenje letova Flightradar24 osim kada je u jednom trenutku praćenje drugog aviona u kojem je bio Putin bilo isključeno. Većina klasičnih medija je greškom javila da je predsednik Ruske Federacije sleteo u prvom avionu.
      Prvi je sleteo „17“ sa prethodnicom delegacije. Razlikuje se od druge dve letelice po izostanku komunikaciione GPS i GLONNAS antene na „leđima“ letelice / Foto: Tango Six „22“ u kojem je sleteo Putin / Foto: Tango Six Trećeg Iljušina pratile su samo dva MiG-a 29 / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six Prethodnicu velike ruske delegacije dovezla su 14. januara dva teška transportna aviona Il-76MD Državne aviokompanije 224. letačka jedinica a u njima su se nalazila specijalna vozila kao i pripadnici ruskih bezbednosnih službi. Ova jedinica zadužena je između ostalog, i za prevoz tereta i opreme koju koriste visoke državne delegacije prilikom putovanja, kako na domaćim linijama tako i u inostranstvu. Još ranije, 12. januara na Teslu je sleteo i Il-96 koji se već sutradan vratio u Rusiju.
      Rusija za potrebe prevoza predsednika i visokih državnih delegacija trenutno koristi tri aviona Il-96-300PU(M1) / Foto. UAC Rusija poseduje jednu od najvećih vazduhoplovnih flota za prevoz veoma važnih ličnosti odnosno samog državnog vrha. Njihova glavna baza jeste aerodrom Vnukovo tj. njegov specijalni državni terminal Vnukovo-2. Svi vazduhoplovi nalaze se u sastavu Specijalne letačke jedinice ‘’Rusija’’ (poznata i kao ФГБУ СЛО ‘’Россия’’) koja poseduje čak 67 aviona i helikoptera, pretežno ruske proizvodnje, od kojih se za prevoz predsednika upotrebljava 8-12 aviona i oko 9helikoptera. Ova jedinica nalazi se pod upravom Administracije predsednika Ruske Federacije a do 31. januara 2009. bila je deo aviokompanije ‘’Rusija’’. Zanimljivo da se određeni broj aviona može iznajmiti.
      Njen najveći vazduhoplov jeste četoromotorni putnički avion Il-96 kojih ima čak 11 od kojih 10 Il-96-300 i jedan Il-96-400. Od 10 aviona varijante -300 pet predstavljaju posebno opremljene Il-96-300PU(M) (ПУ – Пункт Управления) koji su ujedno i leteća komandna mesta. Prvi Il-96-300PU isporučen je još 1995. za tadašnjeg predsednika Borisa Jeljcina i u toj nameni zamenio je avion tipa Il-62. Drugi avion Il-96-300PU, namenjenog predsedniku Putinu poleteo je aprila 2003.
      Dokumentarni film televizije “Rusija 1“ o predsedničkom avionu:

      Luksuzni enterijer aviona koji je rađen u podružnici austrijske kompanije Diamond Aircraft u Engleskoj, sastoji se između ostalog od pozlaćenih sanitarija kupatila, unutrašnjih oplata obloženih svilom, mermernih podova. U avionu se nalaze tri bara, teretana, kuhinja, dnevni boravak, spavaća soba, radni kabinet površine 10 m2. Maja 2010. naručena su još dva aviona Il-96-300PU(M1), prvi je isporučen decembra 2012. a drugi krajem januara 2014. Potom je aprila 2013. potpisan ugovor za još jedan Il-96-300PU(M1) koji je isporučen jula 2016. Od 2014. godine dva starija Il-96-300PU(M) se nalaze u rezervi dok se aktvino koriste tri novija aviona. Osim prevoza predsednika i najviših političkih i vojnih delegacija, u slučaju neposredne ratne opasnosti ili nuklearnog sukoba ovi avioni postaju mesta odakle se komanduje oružanim snagama. Osim što su luksuzno uređeni, za komandovanje vojskom ovi avioni poseduju specijalnu opremom za komununikaciju, navigaciju i identifikaciju a tu su i sistemi samozaštite od mogućeg napada na sam vazduhoplov. Postoji i podatak da avion poseduje i kapsulu za spasavanje.
      Leteće komandno mesto Tu-214PU. Drugi važan vazduhoplov u floti Specijalne letačke jedinice ‘’Rusija’’, ujedno i najbrojniji, jeste familija Tu-204 i Tu-214 (Tu-204-200). U upotrebi je čak 20aviona od kojih 4 pripadaju administraciji predsednika. To su dva leteća komandna mesta Tu-214PU (ПУ – Пункт Управления) i dva rezervna aviona Tu-214SUS(СУС – Самолёт-Узел Связи) koja predstavljaju leteća komunikaciona čvorišta. Ostatak flote čini 5 Tu-214SR (СР – самолёт-ретранслятор, avion repetitor), jedan Tu-214VPU (ВПУ – воздушный командный пункт, koristi ga i Federalna služba bezbednosti – FSB), 4 Tu-214, jedan Tu-204-100 i 5 Tu-204-300.
      Suhoj Superjet 100 Dassault Falcon 7X. Novije nabavke aviona uključuju 6 putničkih An-148-100EA, dva Suhoj Superdžet 100 (prvi predat na upotrebu krajem juna 2016.), a iz inostranstva su kupljena dva Airbus A319-115 i dva poslovna Falcon 7X. Od starije garde još uvek se koriste tri laka putnička Jak-40, dva Tu-134A-3 i dva Tu-154M. Što se tiče helikoptera glavninu flote čine srednji transportni Mi-8 sa ukupno 20primeraka, pretežno u podverzijama salonske varijante Mi-8PS. Osim njih tu su i 4 AW139.
      224. letačka jedinica prvobitno je formirana 1979. kao 224. samostalna transportna aviojedinica koja je bila namenjena pre svega za obezbeđivanje transporta tokom sovjetske vojne intervencije u Avganistanu. Formalno jedinica je bila potčinjena Ministarstvu civilne avijacije SSSR i letela je na avionima An-12. U skladu sa dekretom predsednika Rusije današnja Državna aviokompanija ‘’224. letačka jedinica’’ osnovana je 15. januara 1993. za potrebe vazdušnog saobraćaja po nalozima predsednika države, vlade i Ministarstva odbrane.
      Dolazak dva aviona Il-76MD 224. letačke jedinice na aerodrom “Nikola tesla“ 14. januara:

      Iste godine jedinica je započela letove na teškim transportnim avionima Il-76 i An-124 preuzetim od 12. divizije vojno-transportne avijacije Vojno vazdušnih snaga (VVS) i svojom delatnošću počela da donosi prihode koji su donekle poboljšali finansijski položaj vojnog vazduhoplovstva. 2008. godine je u okviru vojnih reformi ova aviokompanija postala Otvoreno akcionarsko društvo (OAO) ‘’Oboronoservis’’ u stopostotnom vlasništvu države koju zastupa podružnica Ministarstva odbrane OAO ‘’Aviaremont’’. 224. letačka jedinica koristi avione koji su deo inventara VVS/VKS i nalazi se u sastavu 6955. vazduhoplovne baze. Flotu jedinice čini 18 Il-76MD i 8 An-124, avioni Il-76MD koriste se za potrebe Administracije predsednika države i njima se, osim drugih različitih tereta, prevozi i vozni park koji koristi predsednik i visoke državne delegacije, kako u Rusiji tako i u inostranstvu. Iljušini 76 baziraju na aerodromima Migalovo, Taganrog-Centralni i Orenburg-2. Avioni An-124 čija je matična baza Sešća obavljaju širok spektar prevoza veoma teškog i gabaritnog tereta širom sveta. Između ostalog ovi avioni su leteli i za SAD a izvršavali su i prevoze za potrebe NATO snaga u Avganistanu kao i francuske vojske stacionirane u Maliju.
      Živojin BANKOVIĆ

      (druga i četvrta foto-MORS: treća РИА НОВОСТИ)
       
    • By Miljan123
      Dali poznajete nekoga ko je pravoslavac ,a ide u katolicku crkvu na mise i tamo se pricescuje.
    • By Милан Ракић
      Nakon što je 22. novembra Vojsci Srbije kompanija Erbas Helikopters zvanično predala prvi vojni primerak helikoptera H145M, juče je u krugu Erbasovove fabrike, u nemačkom gradu Donavurtu izvršena primopredaja i prva dva helikoptera H145M namenjenih Helikopterskoj jedinici Ministarstva unutrašnjih poslova Republike Srbije.

      Od dva predata helikoptera jedan je namenjen za traganje i spasavnje (maskirni primerak sa registracijom YU-ICE, privremena nemačka registracija D-HADR) a drugi za hitnu medicinsku evakuaciju (helikopter u civilnoj šemi farbanja registracije YU-MED).
      Jedan od dva H145za MUP ima montiranu dizalicu koja se može koristiti u zadacima traganja i spasavanja.  Oba helikoptera bi zajedno sa jednim vojnim H145M trebala da budu isporučena Srbiji u martu ili aprilu sledeće godine a ostalih 6 bi trebalo da stignu do kraja 2019. i to u nekoliko isporuka. Kako Tango Six saznaje, policijski helikopteri će biti preleteni iz Nemačke sa barem jednom usputnom stanicom za popunu goriva.
      U kokpitu na fotografiji se prepoznaje Nenad Nedić, od pre nekoliko dana i zvanično novi komandant Helikopterske jedinice MUP-a Srbije. YU-ICE biće jedini maskirni MUP-ov H145M. Za razliku od vojnih primeraka svi policijski imaće meteo radar prepoznatljiv po izbočini na nosu. Da će MUP umesto prvobitno planirana tri dobiti 4 helikoptera konačno je potvrdio predsednik Srbije Aleksandar Vučić nakon vežbe ‘’Vek pobednika 1918-2018’’.
      Helikopterska jedinica policije (HJP) koristiće H145M za različite zadatke, osim traganja i spasavanja, medicinskog i VIP prevoza upotrebljavaće se i za specijalne operacije. Osim H145M za potrebe srpske HJP biće nabavljena i tri helikoptera H215 Super Puma.
      Petar VOJINOVIĆ

       

Све поруке на форуму, осим званичних саопштења Српске Православне Цркве, су искључиво лична мишљења чланова форума 'Живе Речи Утехе' и уредништво не сноси никакву материјалну и кривичну одговорност услед погрешних информација. Објављивање информација са сајта у некомерцијалне сврхе могуће је само уз навођење URL адресе дискусије. За све друге видове дистрибуције потребно је имати изричиту дозволу администратора Поука.орг и/или аутора порука.  Коментари се на сајту Поуке.орг објављују у реалном времену и Администрација се не може сматрати одговорним за написано.  Забрањен је говор мржње, псовање, вређање и клеветање. Такав садржај ће бити избрисан чим буде примећен, а аутори могу бити пријављени надлежним институцијама. Чланови имају опцију пријављивања недоличних порука, те непримерен садржај могу пријавити Администрацији. Такође, ако имате проблема са регистрацијом или заборављеном шифром за сајтове Поуке.орг и Црква.нет, пошаљите нам поруку у контакт форми да Вам помогнемо у решавању проблема.

×
×
  • Create New...