Jump to content
Quora StumbleUpon Banana Lime Leaf vKontakte Sky Blueberry Slack Watermelon Chocolate Steam Black Facebook Tumblr
Quora StumbleUpon Banana Lime Leaf vKontakte Sky Blueberry Slack Watermelon Chocolate Steam Black Facebook Tumblr

Придружите се нашој ВИБЕР ГРУПИ на ЛИНКУ

Srdjan Kotur

Kupiti ili živeti u iznajmljenom stanu?

Оцени ову тему

Recommended Posts

Gledao skoro jednu emisiju gde su gosti imali različite stavove.

S jedne strane, ako živiš u iznajmljenom stanu imaš tu slobodu da ga promeniš ako ti se nešto ne dopada u vezi s njim (problematične komšije ili gazda recimo), ali s druge strane to predstavlja "bacanje" para jer ne stičeš nikakvo vlasništvo.

Što se tiče kupovine stana, uglavnom se mora uzeti kredit jer malo ljudi ima keš za koji odmah mogu da kupe odg. stan, te tako ulaziš u dužnički odnos sa bankom. Takođe, ako se ispostavi kakav problem sa stanom, mnogo je komplikovanije ga  promeniti nego iznajmljen stan. Međutim, kupovinom stana stičeš vlasništvo i neku sigurnost.

Koje je vaše mišljenje?

Share this post


Link to post
Share on other sites
пре 6 минута, Srdjan Kotur рече

Gledao skoro jednu emisiju gde su gosti imali različite stavove.

S jedne strane, ako živiš u iznajmljenom stanu imaš tu slobodu da ga promeniš ako ti se nešto ne dopada u vezi s njim (problematične komšije ili gazda recimo), ali s druge strane to predstavlja "bacanje" para jer ne stičeš nikakvo vlasništvo.

Što se tiče kupovine stana, uglavnom se mora uzeti kredit jer malo ljudi ima keš za koji odmah mogu da kupe odg. stan, te tako ulaziš u dužnički odnos sa bankom. Takođe, ako se ispostavi kakav problem sa stanom, mnogo je komplikovanije ga  promeniti nego iznajmljen stan. Međutim, kupovinom stana stičeš vlasništvo i neku sigurnost.

Koje je vaše mišljenje?

Nakon više od četvrt veka podstanarskog odnosa - ne znam šta da ti kažem. Zapravo, postalo mi je svejedno.

Svestan sam da od vojske nikada neću dobiti/pa posle kupiti stan (msm vrv neću dočekati s obzirom na dinamiku i prevare vlastodržaca).

U vreme kada sam bio u aktivnoj službi, kredita nije bilo, a sada kada ih i ima, meni kao penzioneru, takvo što nije dostupno. Da iškolujem decu, pa posle kako bude. Ako ništa, kad umrem, stan od vojske ne zastareva, pa će ona-deca dobiti taj "moj" stan. Pa neka ga otkupljuju i prodaju...

Share this post


Link to post
Share on other sites
пре 1 минут, Милан Ракић рече

Nakon više od četvrt veka podstanarskog odnosa - ne znam šta da ti kažem. Zapravo, postalo mi je svejedno.

Milane, napiši kad stigneš kakva iskustva si imao sa gazdama, komšijama, koliko stanova si promenio, da li bi ga kupio da imaš keša...?

Share this post


Link to post
Share on other sites
пре 19 минута, Srdjan Kotur рече

Milane, napiši kad stigneš kakva iskustva si imao sa gazdama, komšijama, koliko stanova si promenio, da li bi ga kupio da imaš keša...?

Hah (tm by otac Goran). To će da bude duuuga i priča vrlo tužna. Hoću druže. Večeras, ako Bog da

Share this post


Link to post
Share on other sites

Па, ако сте у стању да купите, свакако је боље купити. Новац који потрошите на станарину трајно напушта ваш џеп, док онај који потрошите на сопствену некретнину, били да је реч о директној куповини или кредиту, бар делом вам се враћа.

Просто, после тридесет година подстанарског живота, ви немате ништа. После истог периода отплаћивања кредита, ви имате сопствену некретнину, коју је скоро увек могуће уновчити. А месечни издатак је отприлике исти. 

Изнајмљивање је боља опција ако су кредитни услови крајње неповољни, или ако су привредни услови такви да се може очекивати драстичан пад цена у будућности (што је случај у неким деловима запада, на пример). 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teško je dati pametan savjet..jer ako si se zadužio do grla u banci sa nepovoljnim kamatama i to narednih 30,40 godina uz svu nesigurnost i hipoteku te iste nekretnine...onda si možda svoj život i život svoje obitelji uveo u trajni stres i brigu te na kraju ti cijeli život prođe da bi na kraju ako imaš sreću imao 50tak kvadrata stana.

Zato treba biti oprezan sa tim..

Share this post


Link to post
Share on other sites
пре 10 минута, Хаеул рече

Па, ако сте у стању да купите, свакако је боље купити. Новац који потрошите на станарину трајно напушта ваш џеп, док онај који потрошите на сопствену некретнину, били да је реч о директној куповини или кредиту, бар делом вам се враћа.

Просто, после тридесет година подстанарског живота, ви немате ништа. После истог периода отплаћивања кредита, ви имате сопствену некретнину, коју је скоро увек могуће уновчити. А месечни издатак је отприлике исти. 

Изнајмљивање је боља опција ако су кредитни услови крајње неповољни, или ако су привредни услови такви да се може очекивати драстичан пад цена у будућности (што је случај у неким деловима запада, на пример). 

 

Generalno, za vojnu sirotiLJU to ne "živa"

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Srdjan Kotur рече

Koje je vaše mišljenje?

Koliki stan, u kakvom stanju, lokacija, parohija....nije isto u K. Mitrovici, Šipovu ili BG

Ja sam pre za kucu na selu sas srbske šljive i prasitji :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
пре 22 минута, Милан Ракић рече

Generalno, za vojnu sirotiLJU to ne "živa"

"Жива" за бар три војне породице у мом комшилуку, а свакако и многе друге. Иста, ови имају неке чинове.. 

И, тешко да војнике можемо сврстати у сиротињу. Не кажем да вам је лако (претпостављам да сте и Ви војник) и да нисте на све могуће начине понижени, али има у нашој Србији много оних који немају ни за хлеб, а камоли интернет, рачунар, стан.. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
пре 12 минута, goranger рече

Ja sam pre za kucu na selu sas srbske šljive i prasitji :)

Такве куће се продају широм Србије, и то за никакве паре. Има их и напуштених, које нема ко ни да прода. Безброј таквим малих, лепих кућица дана с пропада, а заједно с њима и наша историја. 

Родитељи и ја смо размишљали да купимо једну, коју бисмо користили као викендицу. Ставили бисмо је на располагање и породици, пријатељима и познаницима, јер нема смисла да месецима зјапи празна. Али процедура која је пратила куповину стана у коме живим ми је улила страх у вене. У Србији се сви дугови (струја, вода итд.) виде на некретнину, а не појединца, што је потпуно сулудо. Знам људе који су били изузетно пажљиви при куповини половних некретнина, да би касније сазнали за неизмирене дугове, и казне.

Share this post


Link to post
Share on other sites
пре 2 минута, Хаеул рече

Али процедура која је пратила куповину стана у коме живим ми је улила страх у вене.

Opiši malo tu proceduru i što ti je ulila strah u kosti, kad imaš vremena.

Share this post


Link to post
Share on other sites
пре 26 минута, Хаеул рече

"Жива" за бар три војне породице у мом комшилуку, а свакако и многе друге. 

И, тешко да војнике можемо сврстати у сиротињу. Не кажем да вам је лако (претпостављам да сте и Ви војник) и да нисте на све могуће начине понижени, али има у нашој Србији много оних који немају ни за хлеб, а камоли интернет, рачунар, стан.. 

Pa najbolje da, sem onih koji va vremja miloševića otkupihu stanove koje dobihu pre neobalkanskih ratova; dakle, da svu vojnu beskućnu sirotilju koja i dan danas nakon tries godina živi po kasarnama streljaš!

Eto, ako ćeš da mi zameriš intermek, te ako će ti biti lakše, od sledećeg meseca, šta misliš - dotkažem pretplatu!?

Vojska, kakva god da je po tvom ili pak opštem mneniju - bila je i jeste otvorena za sve! 

U srazu sa time, niko niti tebi nije "branio" da svoj život, javni i privatni posvetiš njojzi!

Kolektivni ugovor sa vojskom i državom je (na vrlo perverzan način uprošćeno-ali suština je takva) predviđao da svaki profesionalni vojnik daje svoj život (u krajnjem) u zamenu za stan - kakav takav!

40000 i slovima četrdeset hiljada vojnih beskućnika danas postoji na teritoriji države Srbije! Šta misliš, kada dadneš tako vehementan komentar, da li njime pogodiš npr., ne mene, jebe mi se za mene, ali npr. nekog mučenog podoficira sa čoporom dece koji je decenijama podstanar!?

Razdvoji sustav pre i posle!

Razdvoji ono što je bila u JNA i što je trebalo da bude posle JNA.

Pa čak i u JNA su bile "urbane legende". Istina, stanovi se jesu "dobijali" lakše, no ipak nakon nekoliko godina čekanja.

Da li znaš da sada ljudi koji stupe u vvojsku kao potporučnici odu u penziju kao potpukovnici-pukovnici i ne "dobiju" stan?

Kada stavim pod vitice "dobiju", satvljam ih sa razlogom zato štoi se taj stan i te kako otkupi. Istina ne po ekonomskoj ceni, ali barem u omjeru od barem 70% da moraš da platiš.

I zašto onda tako udaraš klizeći, kada očito ne znaš ništa o tome?

Nije to lepo brate!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
пре 9 минута, Srdjan Kotur рече

Opiši malo tu proceduru i što ti je ulila strah u kosti, kad imaš vremena.

Било је то пре неколико година, тако да се не сећам свих појединости, али покушаћу. Укратко, ништа није урађено у складу с потребама купца, и ви испаштате за сваку грешку инвеститора, инспекција, адвоката или нотара. Инвеститор може да гради и продаје без неопходних дозвола, а вама сутра могу правити проблеме због тога при упису и сличном. Србија је пуна "власника" некретнина, који су за исте платили, а да се оне уопште не води под њиховим именом. Један мој познатих у Нишу је пре пар година купио стан на периферији града. Испоставило се да пола станова уопште није уписано у катастар. Списак станова изгледа отприлике овако: стан 1, 8, 12, 13, 25. Десетине их правно уопште не постоји, а наведени власници већине оних који јесу у катастру су тројица инвеститора, што значи да купци станова нису уопште обавили целу процедуру преноса власништва. Дали су новац за некретнину, а практично нису њени власници.

Једина на чему могу похвалити државе институције јесте овај сајт: http://katastar.rgz.gov.rs/KnWebPublic/PublicAccess.aspx На њему се тачно наводе власници свих некретнина, тако да можете проверити са ли има неких нерегуларности, а на крају процеса, и то са ли сте све одрадили у складу с прописима.

Пре пар година тржиште некретнина је било попут дивљег запада. Исте некретнине су, поштујући све процедуре, продаване различитим власницима. Данас, срећом, ствари су доста уређеније, и ако сте пажљиви, избећете такве проблеме.

Саветујем Вас да постављате што више питања што већем броју људи, како бисте проверили да је то што вам они тако самоуверено говоре заправо тачно - верујте ми, тек сваки десети државни службеник истински познаје прописе - посаветујте се с искусним адвокатом о процедури (не жалите паре) пре него што било шта покренете, проверите да нема никаквих дугова (то је данас неизоставан део процедуре), изаберите доброг адвоката за састављање уговора, и опет поразговарајте с нотаром око свих појединости пре него што уплатире новац и било шта потпишете.

Узгред, проверите и да ли је особа која вам продаје некретнину разведена, јер у неким случајевима њихов бивши супружник може имати одређена права, посебно ако су скоро разведени. Да бисте се заштитили, може бити неопходно да и бивши супружник потпише да се одриче свих права. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
пре 33 минута, Милан Ракић рече

Pa najbolje da, sem onih koji va vremja miloševića otkupihu stanove koje dobihu pre neobalkanskih ratova; dakle, da svu vojnu beskućnu sirotilju koja i dan danas nakon tries godina živi po kasarnama streljaš!

Eto, ako ćeš da mi zameriš intermek, te ako će ti biti lakše, od sledećeg meseca, šta misliš - dotkažem pretplatu!?

Vojska, kakva god da je po tvom ili pak opštem mneniju - bila je i jeste otvorena za sve! 

U srazu sa time, niko niti tebi nije "branio" da svoj život, javni i privatni posvetiš njojzi!

Kolektivni ugovor sa vojskom i državom je (na vrlo perverzan način uprošćeno-ali suština je takva) predviđao da svaki profesionalni vojnik daje svoj život (u krajnjem) u zamenu za stan - kakav takav!

40000 i slovima četrdeset hiljada vojnih beskućnika danas postoji na teritoriji države Srbije! Šta misliš, kada dadneš tako vehementan komentar, da li njime pogodiš npr., ne mene, jebe mi se za mene, ali npr. nekog mučenog podoficira sa čoporom dece koji je decenijama podstanar!?

Razdvoji sustav pre i posle!

Razdvoji ono što je bila u JNA i što je trebalo da bude posle JNA.

Pa čak i u JNA su bile "urbane legende". Istina, stanovi se jesu "dobijali" lakše, no ipak nakon nekoliko godina čekanja.

Da li znaš da sada ljudi koji stupe u vvojsku kao potporučnici odu u penziju kao potpukovnici-pukovnici i ne "dobiju" stan?

Kada stavim pod vitice "dobiju", satvljam ih sa razlogom zato štoi se taj stan i te kako otkupi. Istina ne po ekonomskoj ceni, ali barem u omjeru od barem 70% da moraš da platiš.

I zašto onda tako udaraš klizeći, kada očito ne znaš ništa o tome?

Nije to lepo brate!

 

Не знам зашто сте се нашли увређеним, и мој коментар схватили као злонамеран. 

Нити сам критиковао Војску, нити сам Вама замерао интернет. Намера ми је била да укажем на чињеницу да нико од нас овде није сиротиња, у правом смислу те речи. Да јесмо, не бисмо имали ни за хлеб, а камоли за интернет, рачунар и стан.

Нити желим да будем војник, нити ме Војска на било који начин привлачи. Зашто бих се онда посветио њојзи? 

Просто сам изнео чињеницу да у нашој земљи војници - а не бивши војници - нису нека посебно угрожена категорија. То није зато што је њима добро, већ зато што је мору других далеко горе. Камо среће да није тако. 

А што се тиче стана, нисам присталица тога да се било коме поклањају станови. Било би далеко разумније да се војницима повећа плата, како би могли да пристојно живе, и приуште стам, ако им је то жеља.    

Share this post


Link to post
Share on other sites
пре 27 минута, Хаеул рече

Не знам зашто сте се нашли увређеним, и мој коментар схватили као злонамеран. 

Нити сам критиковао Војску, нити сам Вама замерао интернет. Намера ми је била да укажем на чињеницу да нико од нас овде није сиротиња, у правом смислу те речи. Да јесмо, не бисмо имали ни за хлеб, а камоли за интернет, рачунар и стан.

Нити желим да будем војник, нити ме Војска на било који начин привлачи. Зашто бих се онда посветио њојзи? 

Просто сам изнео чињеницу да у нашој земљи војници - а не бивши војници - нису нека посебно угрожена категорија. То није зато што је њима добро, већ зато што је мору других далеко горе. Камо среће да није тако. 

А што се тиче стана, нисам присталица тога да се било коме поклањају станови. Било би далеко разумније да се војницима повећа плата, како би могли да пристојно живе, и приуште стам, ако им је то жеља.    

Eto.

I ovim komentarom si pokazao ili da ne znaš ništa o konkretnom (vojnostambenosirotinjskoj) problematici ili pak da si bezobrazan, zlonameran i proče. 

Nema potrebe da dalje polemišemo, kako god bilo. Odjebi dalje i samo napred

Share this post


Link to post
Share on other sites

Придружите се разговору

Можете одговорити сада, а касније да се региструјете на Поуке.орг Ако имате налог, пријавите се сада да бисте објавили на свом налогу.

Guest
Имаш нешто да додаш? Одговори на ову тему

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Сличан садржај

    • Од kopitar,
      Pakao: Je li mjesto vječne muke puno ili prazno? | Bitno.net https://www.bitno.net/academicus/teologija/tko-ide-u-pakao-ljudi-u-paklu-je-li-pakao-pun-ili-prazan/#.XSC7z4zNsrg.whatsapp
    • Од grigorije22,
      Ako covek nema posao i ne moze nigde da ga dobije kako sebi da organizuje zivot? Da placa racune da kupuje hranu i ostalo. Da li postoje zitija svetih u kome je opisano kako su pre sto i vise godina ziveli svetitelji koji nisu imali posao kao mirijani? Sta su jeli i kako su prezivljavali?
    • Од Милан Ракић,
      Američka Centralna komanda potvrdila je juče da je iznad moreuza Hormuz, u međunarodnom vazdušnom prostoru, iranskim raketnim sistemom zemlja-vazduh oborena bespilotna letelica RQ-4.

      Obaranje se prema zvaničnom saopštenju dogodilo 19. juna približno oko 11:35po Griničkom srednjem vremenu, SAD su demantovale navode Iranaca da se njihova BPL nalazila u iranskom vazdušnom prostoru i nazvale su ovaj incident ‘’neisprovociranim napadom’’.
      Američka verzija obaranja RQ-4 – letelica je bila u međunarodnom vazdušnom prostoru. Iranski mediji preneli su da su na američki Global Hawk dejstvovale Aerokosmičke snage Revolucionarne Garde a prvobitne pretpostavke američkih medija da je oborena verzija MQ-4C Triton ispostavile su se kao netačne pošto su SAD zvanično saopštile da se radi o bespilotnoj letelici za prikupljanje obaveštajnih podataka, osmatranje i izviđanje RQ-4N BAMS-D (Broad Area Maritime Surveillance) američke Mornarice.
      Položaj iranskog PVO sistema sa kog je lansirana raketa i mesto obaranja RQ-4. Reč je o letelici sa evidencijskim broj 166510 koja je bila prototip MQ-4C a pripadala je eskadrili VX-20 US Navy. Najverovatnije je poletela iz vazduhoplovne baze Al Dafra u Ujedninjenim Arapskim Emiratima a prema rečima komandanta vazduhoplovnih snaga Centralne komande (U.S. Air Forces Central Command and the Combined Forces Air Component Commander) generala Džozefa GuasteljeRQ-4 je u vreme napada leteo na velikoj visini i na 34 km od iranske obale.
      Lansirno vozilo raketnog sistema 3. Hordad sa raketama Sayyad SD2C. Na veb-sajtu Jutjub objavljen je navodni snimak lansiranja rakete sa jednog od položaja PVO Revolucionarne garde na kome se vidi i momenat pogotka rakete. Takođe se vidi i da je u pitanju raketni PVO sistem 3. Hordad (Sevom Hordad) što je potvrdilo da je tačna informacija iranske agencije Tasnim koja je prenela vest o tome da je za obaranje američke BPL korišćen upravo ovaj sistem. Prema iranskim izvorima to se dogodilo 20. juna oko 4:05 časova po lokalnom vremenu a BPL je narušila iranski VaP u reonu mesta Kuh Mubarak, provincija Hormozgan.
      Iran trvdi da je američka BPL bila u njenom vazdušnom prostoru. RQ-4 pripada tzv. klasi HALE (High Altitude, Long Endurance) izviđačkih bespilotnih letelica, dakle BPL koje lete na velikim visinama i imaju veliki dolet. To je trenutno najnapredniji sistem koje koristi američka vojska i poseduje širok spektar senzora, od radarskog, preko elektrooptičkog do elektronskog sistema za prikupljanje informacija. Njihova aktivnost primećena je iznad gotovo svih današnjih kriznih žarišta u svetu od kojih je jedno i Persijski zaliv.
      Raketni sistem 3. Hordad je najnoviji član porodice iranskog PVO sistema Raadkoji je uveden u naoružanje septembra 2012. RQ-4 je oboren raketom Sayyad SD2C koja je razvijena na bazi američke rakete RIM-66 (SM-1) koje je Iran nabavio pre revolucije 1979. godine. Uvedena je u naoružanje 2015. godine, domet joj je do 27 km po visini a postoji mnogo različitih podataka o dometu rakete po daljini pa se tako briojke kreću od 60 do 120 km. Navođenje je poluaktivno radarsko, brzina rakete je oko 4 maha a masa bojeve glave je oko 200 kg.
      Živojin BANKOVIĆ

    • Од Милан Ракић,
      Promene umesto novina.

      Ovako bi se u najkraćem mogao opisati ovogodišnji Burže. Ako se izuzme istorijski momenat za Srbiju i njenu namensku industriju (analizirali smo to juče u detalje), ako se izuzme izostanak nepodnošljivih vrućina u poređenju sa 2017. godinom, ostaju promene kao najsnažniji utisak. Civilna i vojna industrija se „optimizuju“, kako zbog ušteda i efikasnosti tako zbog sve zbunjujućih vojno-političkih odnosa. Nema dakle mnogo premijera i uzbudljivih najava kao pre dve godine ali ovo je avio-industrija, Pariz. Sve i da se ništa novo nije dogodilo opet bi bilo zanimljivo izveštavati sa omiljenog aerodroma Čarlsa Linberga.
      Pa da pretresemo najzanimljivije.
      Jedna od očekivanih i samim tim dosadnijih vesti svakako je Erbasovo pokretanje programa A321XLR. Radi se o produženju doleta (ne dometa srpski klasični mediji) iznad 7.400 kilometara koji trenutno nudi najduži 321neo, 321LR. Neće biti mnogo izmena konstrukcije letelice, magija će se desiti unutra. MTOW, jedan od najbitnijih parametara za avio-kompanije biće povećan, nastavlja se sa deklarisanim uštedama zahvaljujući efikasnijim motorima. Ono što je ovde fascinantno je činjenica da je deklarisani dolet originalnog, legacy 747 za nešto manje od 100 milja manji od dvomotornog neinteresatnog čuda efikasnosti 21. veka.
      Brojke-aduti novog Erbas programa To nas dovodi do sledeće bizarnosti. Ovogodišnji Burže je prvi veći događaj od 2005. godine da A380 za Erbas predstavlja deo njegove istorije umesto budućnosti. Četvoromotorna poslovno-neuspela kocka evropskog konzorcijuma u „šta ima, par habova i premalo slotova?“ bacanju ove godine nije dominantna na statici. Zapravo uopšte nije na statici. Tako u Erbasovom koralu kadar srpskom H145M kvari jedino A330neo. Zevanje potpuno, da.
      Američko RV i Boing doleteli su (i muški sleteli) KC-46 koji američkog proizvođača na trenutke vadi od najlogičnijeg izostanka. MAXimalo rešeni da od sada poprave svoj imidž a bitnije način kako sertifikuju putničke avione, doveli su kargo NG modifikaciju. U priči sa nekoliko sales poznanika koji su opet pričali sa svojim sales poznanicima, saznajem da novi datum povratka MAX-a verovatno neće biti pre oktobra. Oblici kompenzacije o kojima se razmišlja idu u pravcu vaučera za plaćanje (odnosno neplaćanje) usluga podrške, održavanja.
      „Pegaz“ / Foto: Petar Vojinović, Tango Six Amazon je po novčanim izdvajanjima u delu biznisa produkcije medijskog sadržaja već postao najveći globalni igrač. Imaju i svoju avio-kompaniju / Foto: Petar Vojinović, Tango Six Ruski UAC je sa druge strane mnogo efektnije izveo kompenzaciju nedolaska svog najbitnijieg civilnog prodajnog aduta. Suhoj Superjet nije prisutan zbog toga što je epilog udesa na Šermetejevu i dalje nepoznat, uprkos objavljivanju preliminarnog izveštaja pre nekoliko dana. Izveštaja koji za razliku od zapadnih formi ovog tipa direktno ne navodi „probable cause“ ali indirektno usmerava ka ljudskom faktoru. Kako kompenzovati ovakav nedolazak a da ipak oduševiš – Beriev.
      Nekoliko puta leteo iznad južne i jugozapadne Srbije, sada rashlađuje mase u Parizu. Život jednog protivpožarnog Berieva nije dosadan / Foto: Petar Vojinović, Tango Six Od generičkih klikabilnih vesti da se izdvojiti otkrivanje NGF-a (Next Generation Fighter). Nemačka i Francuska pobrinule su se da opljačkaju maštu industrije i odrade sve bez velike pompe ali evro-birokratski dosadno. Daso i Erbas su tako predstavili „zajednički industrijski projekat vladama Nemačke i Francuske za prvi tehnološki demonstrator programa, poznatog kao FCAS (Future Combat Air System iliti napolje više s čovekom iz kokpita). Dosadno.
      Turci su pokazali srednji prst Amerikancima i svojoj impresivnoj opitnoj ergeli letelica koje su trenutno u razvoju dodali 5th gen maketu.
      Dobro, i kakve veze ima protivpodmornički ATR sa bilo čim?
      Postavljeni slučajno jedan pored drugog u svojevrsnom carpoolingu izložbenog prostora našli su se ATR pakistanske mornarice i Q400, letelice koje su trenutno u najvećoj konkurenciji kao nove (lizovane) uzdanice srpske nacionalne avio-kompanije. Er Srbija je već nekoliko meseci u analizama i pregovorima o svom novom standardnom miksu flote za barem jednu narednu deceniju. Nema mnogo filosofije koje su opcije u igri: A319/ATR, A319/Q400 ili A220-100/-300. Boing ako ne uozbiljni svoje prisustvo i sales aktivnosti završiće samo sa čarter plenom.
      „Hajde da ih postavimo zajedno, za slučaj da prođe neko iz Er Srbije“ / Foto: Petar Vojinović, Tango Six Kako se boriti protiv prevrtanja očiju u sekundi kada putnik sazna da leti ATR-om? Staviti mu torpeda i reći da, ako im se posreći, mogu biti deo ASW misije / Foto: Petar Vojinović, Tango Six Kada je Er Srbijin budući turboprop u pitanju (ako operativne uštede i mala početna cena odlučuju) druga opcija ilustrativna je promenama koje sam pomenuo na početku ovog posta. Celokupni Dash lineup prešao je u vlasništvo legendarne De Havilland Canada institucije. Embraer postaje Boingov (ovo mu je verovatno poslednji sajam pod isključivo svojim brendingom), Bombardier se rešava svega vazduhoplovnog, Kinezi i dalje kupuju proizvođače kojima nedostaje likvidnost.
      U narednim danima Tango Six će emitovati još interesantnih detaljnijih reportaža i intervjua koji imaju konkretne veze sa Srbijom i regijom. Do tada, uživajte u najinteresantnijim foto-ulovima.
      Nešto lepo i premijerno iz Rusije / Foto: Petar Vojinović, Tango Six Nova airshow šema za Embraerov novi E2 / Foto: Petar Vojinović, Tango Six Micubiši / Foto: Petar Vojinović, Tango Six Kavasaki / Foto: Petar Vojinović, Tango Six Slovenačka električna dostupna izuzetnost / Foto: Petar Vojinović, Tango Six D-Day šeme hit ove letačke sezone / Foto: Petar Vojinović, Tango Six Ima li smisla prikrivati sve te 5th gen koncepte budući da izgledaju isto? Čuvar je doviknuo da je zabranjeno fotografisanje. Važi / Foto: Petar Vojinović, Tango Six Ukoliko bi se Srbija odlučila za novu eskadrilu ovog lovca ekspertiza u održavanju ne bi bila problem? / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
    • Од Милан Ракић,
      POSTAVLJA SE PITANJE ŠTA ĆE VLADIN AVION U FORMALNOM VLASNIŠTVU BIA? ZAŠTO JE NJEGOVA CENA DRŽAVNA TAJNA? I ŠTA ĆE TIM POVODOM REĆI DRŽAVNA REVIZORSKA INSTITUCIJA KOJA BI, PO ZAKONU, TREBALO DA KONTROLIŠE I TROŠENJE SREDSTAVA SLUŽBE? OSIM, AKO SE, POŠTO JE PRODAVAC KUPAC GALENIKE, NIJE POSTIGLA NEKA "KOMBINACIJA"

      Nekad, u vreme socijalizma, posebno u JNA, svaka sitnica je proglašavana za državnu i vojnu tajnu. Kod aktuelne vlasti ovaj trend je ponovo u uzlazu, a kulminaciju je doživeo famoznom kupovinom aviona "embraer legasi 600" za potrebe državnih organa.
      PITAJ ANU ZA AVION
      Da je državi potreban novi avion, nije sporno. "Lir džet 31a" (registarske oznake YU-BRZ, proizveden 1991. godine) ima dolet od samo 2.200 kilometara i nedovoljan broj mesta,

      a famozni "falkon 50" (oznaka YU-BNA, proizveden i u upotrebi od 1981) poznat je po čestim kvarovima.

      Oba ova aviona jednostavno ne zadovoljavaju potrebe državnih organa. Upravo "falkon 50" u kome udobno može da se smesti i putuje 12 putnika, često je bio u žiži javnosti zbog tehničkih problema, a koristio ga je Aleksandar Vučić, bivši predsednik Srbije Tomislav Nikolić, nekadašnji premijeri Mirko Cvetković i Ivica Dačić... Ovaj avion je posebno "taličan" za sadašnjeg ministra spoljnih poslova Dačića: poslednji put je morao da prinudno sleti u Atinu zbog pregrevanja akumulatora i direktne opasnosti da eksplodira.

      Dačić putuje "letećom krntijom" koja, bez obzira na redovno održavanje i poštovanje propisa i predviđenih servisa, uvek nosi potencijalnu opasnost zbog godina starosti, a novonabavljeni "embraer" stoji na aerodromu; očigledno je nabavljen za potrebe predsednika države Aleksandra Vučića iako mu je formalni vlasnik Vlada, preko svoje Avioslužbe.
      Izvesnu dozu humora čitavom slučaju, kada se otkrilo da je avion kupljen (treba priznati zaslugu za to specijalizovanom vazduhoplovnom portalu tangosix.rs, čiju su vest s početka septembra 2018. bezočno "ukrali" neki drugi mediji, uključujući dopisništva jedne ruske i jedne američke redakcije koje rade u Beogradu), dala je izjava Vučićeve savetnice za medije Suzane Vasiljević:

      "Vlada Srbije je vlasnik aviona, i kao takav na raspolaganju je ministrima i predsedniku države kada dobije odobrenje Vlade, to jest kada avion nije zauzet."
      Dakle, premijerka Ana Brnabić određuje kad Vučić može koristiti avion, a kad ne. To bi isto bilo kao da je nekadašnji premijer SRJ (avioni su nekad bili u sastavu Avio servisa Savezne vlade) Momir Bulatović zabranio Slobodanu Miloševiću da koristi "falkon" ili "lir džet", ili da, na primer, 2009. godine premijer Cvetković lupi šakom o sto i kaže šefu kabineta Borisa Tadića: "Ne može avion, treba meni, neka on putuje redovnom linijom". Takvo nešto je u domenu samo satiričnog portala Njuz.net.

      Avion "embraer legasi 600" je kupljen, obojen u oznake Srbije, čak ima i natpis "Republika Srbija" i oznaku YU-SRB. Slučajnu premijeru u javnosti imao je u oktobru u Turskoj, gde je Vučić putovao u zvaničnu posetu, kada su objavljene fotografije i snimci na kojima se vidi kako predsednik Srbije sa saradnicima izlazi iz letelice. Pre toga je jedan strani specijalizovani vazduhoplovni portal objavio istorijat aviona i gde je sve bio u upotrebi pod oznakom PT-SKW: kupio ga je u oktobru 2007. brazilski Aero-taksi Sao Konrado i 2013. prodao farmaceutskoj kompaniji EMS, a ona državi Srbiji, gde je registrovan u oktobru 2018. Dolet aviona je 6.000 kilometara i prima 13 putnika – jednog više nego "falkon 50" – s tim da ima tri salona i mnogo je udobniji.
      AVIJACIJA I FARMACIJA
      I tu počinje "zapetljancija". Najpre je u novembru 2018. Vuk Jeremić objavio da je avion kupila Bezbednosno informativna agencija (BIA) pod razdelom "poverljive nabavke" i bez tendera, a posada nije državna, nego je iznajmljena od "Pink aviation" (vlasnik kompanije Željko Mitrović). Na sve to, da nisu čista posla u pitanju, nadovezala su se i saznanja portala Insajder.net da je kompanija EMS, koja je prodala avion BIA, kupac Galenike. O kakvom poslu se radi, kolika je cena, da li su neke trange-frange kombinacije (tipa "Aneks maneks internešnal), pitanja su koja su kolala u javnosti i stručnim krugovima, ali su ostala bez odgovora. Da BIA ćuti o toj "poverljivoj nabavci" nije čudno, ali je zaćutala i Vlada, a premijerka Brnabić je dala objašnjenje dostojno svih izjava sa kojima istupa u poslednje vreme, u najmanju ruku je čudno i nerazumljivo.

      "Ja sam rekla da je to strogo poverljiva nabavka i bilo šta drugo da kažem, ja bih kršila zakon", bio je njen odgovor na sva pitanja o nabavci aviona. I onda je narodski konstatovala: "To nije avion Aleksandra Vučića ili Ane Brnabić, avion će ostati u vlasništvu Vlade Srbije".
      Od kojih para je BIA kupila avion i da li je bilo planirano budžetom za 2018, praktično je nemoguće saznati jer se u zakonu o budžetu više ne navode tačni razdeli za tu Službu. Zna se samo da je ona za 2018. dobila budžet od 5.305.654.000 dinara ili 51 milion dolara, a da je za njene "kapitalne projekte" izdvojen još 271 milion dinara, što je 2,6 miliona dolara. Zna se da svaka tajna služba u svetu ima crne fondove, stečene na razne načine, za potrebe tajnih operacija, pa ne čudi da se tako našao i novac za avion. Inače, cena novog "embraera 600" je 25 miliona dolara, dok se polovni, prema oglasima na specijalizovanim sajtovima, kreću od 4 do 14 miliona dolara. Trenutno je u ponudi aktuelan "embraer 600" proizveden 2006, za koji se traži 5,25 miliona dolara. Taj je proveo 4.303 sata u vazduhu i imao ukupno 1.603 leta. Avion BIA je, kada ga je prvi vlasnik prodavao farmaceutskoj kompaniji 2013, imao 3.880 sati u vazduhu i 1.565 letova.

      Let ovog aviona košta, zavisno od toga koliko ljudi putuje i kuda se ide, od 7.000 do 10.000 dolara, dok su troškovi godišnjeg održavanja od 800.000 dolara za redovno do 1,3 miliona ako su potrebne i vanredne intervencije. Sve to su podaci poznati javnosti pošto se u svetu svuda objavljuju. Ali za Vladu Srbije i BIA to predstavlja državnu tajnu. Kakvi su "bezbednosni aspekti" u pitanju, ne zna se. Međutim, zna se da je zbog novonabavljenog aviona naprečac svoj posao zaboravio i Direktorat za civilno vazduhoplovstvo u čijoj nadležnosti je registar svih letelica u Srbiji, koji je javni dokument. Taj registar je, slučajno (ako je tako, neko treba da odgovara jer ne radi svoj posao) ili namerno, poslednji put ažuriran 23. avgusta 2018. i u njega je upisano 445 vazduhoplova, bez "embraera 600", koji je registrovan u oktobru. Tako ispada da, prema zvaničnim državnim registrima, taj avion ne postoji.

      Naravno, neminovno se postavlja pitanje – šta će u formalnom vlasništvu BIA taj avion, koje je obrazloženje za kupovinu i šta će tim povodom reći Državna revizorska institucija koja bi, po zakonu, trebalo da kontroliše i trošenje sredstava Službe. Osim, ako se, pošto je prodavac kupac Galenike, nije postigla neka "kombinacija" tipa one scene iz filma "Ko to tamo peva", kad seljak kolje prase, daje ga Paji Vujisiću i kaže: "Ako imate vremena, kupite mi (u Beogradu) džak soli, pa ćemo prebiti od ovoga", a ovaj odgovara, nakon što je otpio podugačak gutljaj rakije iz flaše: "Jašta, brate".
      Nekad bilo, sad se ne pominje
      Sam Vučić je 2015, želeći da pokaže svoju skromnost i odlučnost da štedi, izjavio: "Ne, u ovom trenutku nemamo ni pravo ni novac da kupujemo novi državni avion, a ako hoćete, i ne dam pare. Država će o tome moći da razmišlja kad budu povećane plate u javnom sektoru i penzije, takav avion bi koštao oko milijardu (9,7 miliona dolara) dinara. Mi tu milijardu dinara nemamo, ako avion radi, radi, ako ne radi, naći ćemo neki drugi način da putujemo. Prioritet države je da ojača vojsku, kako bi se piloti, koji treba da štite građane, osećali bezbedno i da je to važnije od toga kako će državni vrh putovati. Suočavamo se sa tim da šta god uradite, nije dobro. Da kupimo novi avion, zar ne biste rekli – kupujete avion za vas dok narodu smanjujete plate."
      U međuvremenu, deficit je smanjen, Vučić se hvali velikim suficitom u budžetu, povećanjem plata i penzija i najavom još većih, pa je čudno zašto se onda avion, koji je stvarno neophodan, nabavlja tajnim kanalima.
      Simbioza
      Pored otkaza prouzrokovanih kvarom tehnike, "falkon 50" je 2015. imao i jedan problem uzrokovan ljudskim faktorom, i to kad je Tomislav Nikolić njime leteo za Vatikan, pa se morao vratiti zbog naglog propadanja aviona. Zvanična priča je bila da se prosuo sok, pa se tokom brisanja slučajno uključio prekidač zakrilca za sletanje, što je, pri toj brzini, moglo biti kobno. Iskusni kapetan Petar Romčević, bivši pilot MiG-21, na vreme je reagovao, isključio motore da zakrilca ne bi pukla od opterećenja i posle poniranja i smanjenja brzine uvukao zakrilca i startovao motore.
      Prema izvorima iz Avio-servisa Vlade, krivac za to je pilot ER Pinka, jedan od onih iz ove firme koje su posle dolaska Vučića na vlast počeli da dovode u Avio-servis. On je, naime, metalnim kaišem sata zakačio poklopac prekidača i otvorio ga, što je posle, tokom brisanja, dovelo do aktiviranja zakrilaca.
      Zašto piloti ER Pinka u Avio-servisu – izvori tvrde da je to rađeno da bi ostvarili dovoljan broj časova naleta za dalje doškolovavanje na većim avionima i kad su to postigli ponovo su se vratili u matičnu kompaniju. Zato ni ne čude tvrdnje da oni sad voze "embraer" BIA, a ne piloti Avio-servisa.

       
×
×
  • Create New...