Jump to content
Претражи у
  • Још опција
Прикажи резултате који садрже
Прикажи резулте из
Sign in to follow this  
kopitar

Dali se BH nalazi pred raspadom?

Оцени ову тему

Recommended Posts

ЧЛАН

Priča se da je Zapad dozvolio Hrvatima progon Srba iz Hrvatske, ali pod uslovom da ništa ne dobiju u BiH. Tako se i dešava.

Подели ову поруку


Линк до поруке
Подели на овим сајтовима
ЧЛАН
пре 5 часа, Milan Nikolic рече

Priča se da je Zapad dozvolio Hrvatima progon Srba iz Hrvatske, ali pod uslovom da ništa ne dobiju u BiH. Tako se i dešava.

Svašta se priča po selu.:)))

Подели ову поруку


Линк до поруке
Подели на овим сајтовима

Придружите се разговору

Можете одговорити сада, а касније да се региструјете на Поуке.орг Ако имате налог, пријавите се сада да бисте објавили на свом налогу.

Guest
Имаш нешто да додаш? Одговори на ову тему

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Чланови који сада читају   0 чланова

    Нема регистрованих чланова који гледају ову страницу

  • Сличан садржај

    • Од Kafanski amater,
      Hilari Klinton htela da u srpsku crkvu uvede pse! Otac Stevo odlučno stao pred agente | Društvo | Novosti.rs
      WWW.NOVOSTI.RS Otac Stevo Mitrić o čudesnom povratku ikone Svetog Nikole u Prištinu i poseti američke sekretarke  
    • Од Поуке.орг инфо,
      Nemile scene sa protesta iz Crne Gore, kada je na vernike SPC ispaljen suzavac, iznedrile su novog heroja, a reč je o Bojanu Rukavini - vatrogascu koji je odbio da pruži asistenciju policiji.
        Rukavina je odmah nakon toga poslat pred disciplinsku komisiju koja će ga, kako se pretpostavlja, najverovatnije suspendovati jer je šef vatrogasne u Baru iz vladajuće partije. 
      "Vatrogasci treba da predstavljaju nadu za unesrećeni narod, a ne da glume silu državnog aparata pred ljudima koji su glavni pravde. Pametnome dosta..." napisao je Bojan na svojoj Fejsbuk stranici. 
        FOTO: FACEBOOK / BOJAN RUKAVINA Ubrzo potom, ovaj vatrogasac je objavio i Odluku kojoj se šalje pred disciplinski komisiju, i to uz komentar: "Kad sam bio mali znao sam svoj pravac, biću vatrogasac a ne policajac.
      FOTO: FACEBOOK / BOJAN RUKAVINA Nakon svoje objave na društvenim mrežama, ovaj hrabri Baranin je počeo da dobija na stotine poruka podrške i komentara jer je brzinom svetlosti ova informacija počela da se šeruje po mrežama. 
      FOTO: FACEBOOK / BOJAN RUKAVINA "Bojan je postao vatrogasac kako bi čuvao građane i radio za opšte dobro a ne da bi dobijao naređenja da kao vatrogasac štiti jednu partiju od građana. Bojan neće na svoj narod po cenu svega. Bojan ima lavlje srce" stoji između ostalog među komentarima.
      Kurir.rs,   Foto: Facebook / Bojan Rukavina
       
      BOJAN JE HEROJ CRNE GORE! VATROGASAC ODBIO DA IDE NA NAROD: Nismo tu da budemo sila države pred ljudima željnim pravde!
      WWW.KURIR.RS Nemile scene sa protesta iz Crne Gore, kada je na vernike SPC ispaljen suzavac, iznedrile su novog heroja, a reč je o Bojanu Rukavini - vatrogascu koji je odbio da pruži asistenciju policiji.  
    • Од Милан Ракић,
      Mislim na ovu vlast... Ljudi vide da neko laže, čini nasilje, i vide da je situacija strašna. Evo primera: Ja sam prošlog Uskrsa pozvan, bili su protesti, i ja sam podržao proteste. I odmah sam dobio "ti se stavljaš na stranu..."...

      Bezakonje je na delu, ljudi su u strahu, ne daju da različito mislimo, sramota je i glupost hvaliti se da si imao 96 odsto glasova na izborima na KiM - kaže vladika Grigorije, episkop diseldorfski i cele Nemačke, koji ističe da podržava proteste protiv vlasti.
      Pored Grigorija, gosti najnovijeg izdanja Utiska nedelje bili su još urednik "Nedeljnika" Veljko Lalić i Vukašin Milićević, docent na Bogoslovskom fakultetu. Grigorije, svetovno Mladen Durić, u emisiji Olje Bećković na televiziji Nova S promovisao je i svoju knjigu "Gledajmo se u oči".
      - Još uvek verujem u gledanje u oči, naročito stojeći ispred neke ikone, tada sam posmatran. Baveći se teologijom, zaista saznajem da oči drugoga jesu ogledalo u kojem se ogledam i u tim očima stoje i oči drugoga sa velikim D. Ovo je istovetno i sa rečima koje izgovaramo, zaista je važna svaka izgovorena reč. Izgovorene reči su samo ono što je u našem srcu, jezik je rizničar, a dobar čovek iz riznice iznosi dobro, a zao iz riznice iznosi zlo. Mnogi primećuju da i danas možemo i iz očiju videti zlobu i mržnju. Svaka reč izgrađuje i nas i onoga kome upućujemo, kao i što može da rani i ubije - kaže Grigorije..
      A kada otvorimo oči...
      - Ovo je posledica našeg držanja očiju zatvorenih i našeg puštanja da se laž rascveta. Laž je samo početak, završetak je nasilje. Imamo onu "ko laže taj krade, ko krade taj ubija". Kad je počelo da se toliko laže i kad je prestalo da se govori "daj ne laži? Ili prestani da lažeš"? Shvatio sam da je to u isto vreme kada su trojica počeli da tuku jednog, kad više nije bilo ravnopravne borbe. I kad je počelo da se zbiva da čoveka na zemlji šutiraju nogama. Taj na zemlji je prevaren, slagan. Ovo sada je posledica i vrhunac tog našeg neodgovornog zatvaranja očiju, mi smo zatvorili oči da bismo pobegli od odgovornosti. Mislim na ovu vlast... Ljudi vide da neko laže, čini nasilje, i vide da je situacija strašna. Evo primera: Ja sam prošlog Uskrsa pozvan, bili su protesti, i ja sam podržao proteste. I odmah sam dobio "ti se stavljaš na stranu...". Ne, taj protest je nastao zato što je čovek udaren štanglom u potiljak. I zato su morali protesti. A ljudi su vrlo brzo zaboravili što su na protestima. Ovo je neodgovorno ponašanje u samom početku, kad su lagali, što nismo rekli nemoj da lažeš. A protiv nasilja moramo na najmudriji mogući način i protestujući. 
      O ordenu Svetog Save koji je nedavno od SPC dobio Aleksandar Vučić, Grigorije je istakao:
      - Javni susreti crkve i države nisu imali nšta suštinskog, sve je bila fasada. Venčanje, krunisanje, ordenje je postalo važnije od osam vekova trajanja crkve. A to govori o jednoj strani: Mi smo došli u fazu kad niko ne sme biti različit, drugačiji, što je nešto sasvim suprotno svetu. Svaki čovek je različit i to ne smemo potirati. Ko hoće da pokrije to svojom ličnošću on nas u stvari deli. Nemojte da unosimo podele. Ne smeš imati drugačije mišljenje? Kada su došli u maju Vučić i Dodik na sastanak on je pričao sve ono što svaki dan priča na televiziji. I onda neka mala primedba potpuno sve isključuje iz kolovoza, voz ispada. Neko je rekao nešto što nije u saglasnosti sa nekim. Amfilohije kaže "imamo svoje mišljenje". I onda je usledio princip po kom ne smeš biti drugačiji, a to je strašno opasno i sve nas stavlja "kao petorica su bila protiv mene"... Ko si ti, pa svako jutro ću da ustenem i pred ogledalom ću da kažem ne slažem se s tobom. Svako treba da kaže ujutru ja sam ja, hoću da budem čovek, ličnost, a ne sluga, podanik. Ljudi, oslobodite se straha. 
      O gušenju slobode prava...
      "Nemam strah, moramo da razgovaramo sa ljudima, da ih oslobađamo. Najvažnije je da budu slobodni i da gledaju jedan drugog, da se pazimo, a ne da se gazimo. I to treba da radi crkva. Sloboda nema nikakvu alternativu, moraš biti slobodan da bi bio čovek."
      - Ovde nemamao samo rušenje autonomije jedne ličnosti, već i rušenje svakog zakona, pravila, ustava. Živimo u ustavnom haosu. Ustav SPC je prekršen bezbroj puta i to samo pod izgovorom: Moraš da slušaš, jer ako nisi pokoran sluga moram da te sklonim. Bezakonje na delu je tu.
      Vladika Maksim se našao skoro na tapetu SPC jer je protivnik sadašnje vlasti.
      - Vladika Maksim je redovni profesor, govori pet jezika, sam kuva, sam živi, nema strasti, dvorove, palate, i kao retko ko izvršava sve obaveze. I odjednom je problem Maksim, mi smo problem jer hoćemo da budemo slobodni. I pozivamo na slobodu svake ličnosti. Ne tvrdeći da je naše mišljenje apsolutno tačno, samo tražimo različitost. Preliva se mentalitet, vode glavnu ulogu ljudi koji ne mogu da podnesu da mislimo drugačije - naglasio je Grigorije.
      Imamo li rešenja za situaciju u kojoj smo.
      - Nemam strah, moramo da razgovaramo sa ljudima, da ih oslobađamo. Najvažnije je da budu slobodni i da gledaju jedan drugog, da se pazimo, a ne da se gazimo. I to treba da radi crkva. Sloboda nema nikakvu alternativu, moraš biti slobodan da bi bio čovek.
      O knjizi "Gledajmo se u oči".
      - Tekst da otvorimo oči sam napisao tri dana pred ubistvo Olivera Ivanovića. Teraju nas da držimo još zatvorene oči jer prolaze kamioni sa oružjem, cigaretama, drogom, nema granica, i to traje godinama. Dolazio je jednom Nebojša Čović kod mene, napao sam ih zbog šverca, dok se narod pati. Jovan Dučić je rekao "podliče se pazar svršiti u mraku", narod služi za potkusurivanje a on to ne želi. Oliver je hteo pomirenje, da živi sa Albancima, pozivao je da otvorimo oči, da vodimo brigu o Albancima, i ubijen je s leđa. Ubijen je čovek koji je imao ulogu lava koji štiti taj narod. Ubijen je da bi hijene pojele sve što može da se pojede.
      Izgovorene reči su samo ono što je u našem srcu, jezik je rizničar, a dobar čovek iz riznice iznosi dobro, a zao iz riznice iznosi zlo. Mnogi primećuju da i danas možemo i iz očiju videti zlobu i mržnju. Svaka reč izgrađuje i nas i onoga kome upućujemo, kao i što može da rani i ubije
      Rezultati izbora na KiM i 96 osto glasova za Vučića su imali poseban komentar Grigorija
      - Nisam slep. Hvaliti se u 21. veku sa preko 90 odsto glasova je najblaže rečeno glupost i sramota. Tako ja razgovaram s onim koji mi kaže da otvorim oči. Kod mene u Ljubinju jedan kad je rekao drugom: "Na koji način ste došli do 96 odsto glasova", dobio je odgovor: "Nismo dobili, kupili smo". E, tu je kraj demokratije, i to više nema veze sa bilo čim. Treba biti glup pa se hvaliti tim rezultatom.
      Na kraju umesto zaključka.
      - Kad god dođem ovde vidim žeđ za dobrom. Ko želi knjigu ne želi nasilje. I ko želi da čuje reč, ne želi zlo. Ovde, vidim, narod želi dobro. Pazite na svoju savest, bilo da ste profesor, lekar, apotekar, radnik, policajac, novinar, vladika, važnija je od svega. Postoji slepoća, niko nikog ne vidi, moraš da budeš čovek da gledaš kad neko drugi strada, a ne samo ti. Glupost je defekt ljudskosti, a ne intelekta. E taj sudija Majić je čovek, vodi se haranga protiv čoveka i to nam ne da da uspostavimo pravnu državu. On je imao savesti i zato strada. Uzbunjivač Obradović je u kućnom pritvotu i moramo da ga branimo svim svojim bićem. Patrijarh Pavle je rekao: Za čoveka koji ne veruje u Boga ne možemo sa sigurnošću reći da je budala, a onaj ko veruje u svašta, za njega to možemo reći sa sigurnošću - završio je Grigorije.

    • Од Милан Ракић,
      Premda je najveći postkoncilski (a možda i najveći uopće) teolog prof. dr. fra Tomislav Janko Šagi-Bunić preminuo 21. srpnja 1999., Katolički bogoslovni fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Hrvatska kapucinska provincija sv. Leopolda Bogdana Mandića i Kršćanska sadašnjost organizirali su znanstveni kolokvij “Sluga Riječi” u povodu 20. obljetnice njegove smrti tek prošle subote, 19. listopada, na KBF-u.

      Želio bih ponuditi jedno teološko promišljanje u čast mog pokojnog i časnog profesora Šagi-Bunića, a kao upozorenje na štetno djelovanje političkih i crkvenih grešnih struktura.
      Za neupućene kažimo da je prof. dr. Tomislav Janko Šagi-Bunić bio franjevac kapucin, doktor teologije, profesor patrologije i dogmatike na KBF-u te je postao središnja ličnost hrvatske znanstvene teologije. Bio je osobni teolog zagrebačkog nadbiskupa kardinala Franje Šepera na Drugom vatikanskom koncilu, supokretač i prvi glavni urednik teološkoga časopisa Svesci – Kršćanska sadašnjost, konzultor Tajništva za one koji ne vjeruju u Rimu, prvi tajnik Ekumenskoga vijeća Biskupske konferencije Jugoslavije, konzultor Tajništva za jedinstvo kršćana u Rimu, član Međunarodne teološke komisije pri Kongregaciji za nauk vjere u Rimu, suosnivač i prvi predsjednik Teološkoga kršćanskoga društva Kršćanska sadašnjost.
      Iako na glasu kao najizvrsniji teolog, bio je moj kolega jer je počesto pisao kolumne, članke i knjige za široko čitateljstvo, uvijek pazeći na visoku kvalitetu sadržaja. Povrh svega, bio je kršćanin koji nije samo nosio majicu s natpisom ”Mt 25,40”, već je živio što je propovijedao: ”Što god učiniste jednome od ove moje najmanje braće, meni učiniste” (rečeni biblijski stih).

       
      Teološki rad profesora Šagi-Bunića odgovarao je i još uvijek odgovara na sedam stvari koje sam do sada shvatio u svome životu (pa i zahvaljujući predavanjima Šagi-Bunića), a tiču se moga teološkog i publicističkog angažmana:
      1) moramo se utjeloviti u pravoj stvarnosti, u svijet žrtava i boriti se protiv tendencije, snažno prisutne u našim crkvama, da napustimo povijest, da od nje pobjegnemo, manje ili više suptilno;
      2) moramo održavati nadu u budućnost bez obzira na križni put kakav nam se čini da je naša povijest;
      3) trebamo djelovati pravedno, a ne samo govoriti o mogućnostima Kraljevstva Božjeg;
      4) moramo prozivati ugnjetavače pravde i razbijati robovlasničke strukture, strukture grijeha;
      5) moramo se prepustiti Duhu Svetomu;
      6) moramo izgrađivati krotkosti našega duha, siromaštvo i bratstvo svega stvorenog i
      7) moramo ustrajati u hodu bez obzira na sve moguće prepreke.
      Riječ ”teologija” dolazi od grčkog i znači ”govor o Bogu”. U teologiji, prema tom tumačenju, Bog dolazi do riječi. Stoga se onome koji se bavi teologijom postavlja dvostruko pitanje: a) Što to znači da Bog ”dolazi do riječi”, odnosno, kako čovjek dolazi do toga da govori o Bogu? b) Tko je i što je Bog, odnosno, što misli čovjek kada kaže Bog?
      Ova pitanja nisu postavljena samo da na njih odgovorimo (a odgovoriti treba tako da kao subjekt teologije postavimo i Boga i čovjeka), nego da pokažemo kako odnos Bog – čovjek doživljavamo kao odnos napetosti.
      Kada je određena kao govor o Bogu, kršćanska teologija polazi odatle da je sam Bog najprije progovorio i tijelom postao (Iv 1,14). Utjelovljenje Riječi, koja je sam Bog, povlači za sobom stalno novo prevođenje te Riječi u riječi govora ljudi. Ali, kako je mislio Karl Rahner, teologija mora uvoditi u misterij Boga da bi se dogodilo istinsko približavanje i otvaranje čovjeka. Dakle, pri prelasku od Božjeg govora na govor o Bogu obavezna je stalna povratna veza govora o Bogu na Božji govor.
      Bog nam se objavio u Isusu Kristu. Ova rečenica izražava ono što je svojstveno kršćanskom govoru o Bogu. Temeljno načelo kršćanske teologije je da ona mora govoriti o:
      Bogu: jer je On djelatni subjekt koji ima inicijativu u svojoj samo-objavi; Isusu Kristu (Isusu vjere): a ne samo o Isusu iz Nazaretha (povijesnom Isusu), jer kršćani dolaze do potpunog shvaćanja što znači Božja samo-objava kada se Isus kao Krist očituje kao uskrsli Spasitelj svijeta; nama: jer se Bog očitovao svakome ponaosob, ali i zajednici svih ljudi i trajno je prisutan u ”nama” kao mjestu djelovanja Duha Svetoga. Dakle, bavim se teologijom zato što je to moj način da upoznam Boga, da ga priopćim drugima, da u tom priopćavanju na djelu bude osloboditeljska uloga Boga te da, poslušan Bogu, On bude prepoznat kao onaj koji sjedinjava, okuplja, sabire, ujedinjuje i oslobađa.
      Kada se već želim baviti teologijom, postavljaju mi se sljedeća pitanja:
      a) Koja je teologija danas poželjna?
      b) Kojom bih se teologijom trebao baviti kako bih znao što bolje osluškivati i čitati znakove vremena?
      Hans Küng, jedan od onih stupova na kojima leži moje teologiziranje, kaže da se na ta pitanja odgovara s tri motrišta: on govori o etičkoj svijesti, o stilu i o programu teologije.
      Najprije, etička svijest teologije:  teologija mora biti autentična, a ne oportunistička ili konformistička. Dakle, ona mora biti spekulacija o vjeri koja traži i lojalno priopćava kršćansku istinu. Teologija mora biti slobodna, a ne autoritativna. To mora biti aktivnost koja neće biti ometana administrativnim mjerama ili sankcijama onih koji vladaju crkvama, jer joj je cilj priopćiti ono u što je uvjerena.
      Teologija mora biti kritična, a ne tradicionalistička, jer to mora biti znanost koja, budući da poštuje metodologiju, trpi svako kritično provjeravanje postulata, metoda i rezultata. Teologija mora biti ekumenska, a ne sektaška ili usko konfesionalna jer u drugoj teologiji mora vidjeti sugovornika, a ne neprijatelja, kako ad intra, unutar kršćanstva, tako ad extra, u susretu s drugim religijama.
      Zatim, teološki stil: Hans Küng predlaže deset zapovijedi teološkog rada:
      Teologija ne smije biti tajna aktivnost (samo za one koji vjeruju), nego mora biti dostupna i onima koji ne vjeruju. Teologija ne smije nagrađivati vjernike niti braniti klerikalni sistem, već tražiti istinu. Ideološki oponenti ne smiju biti ignorirani ili tretirani kao krivovjernici, nego se prema njima treba uspostaviti odnos kritične solidarnosti omogućujući što objektivniju diskusiju. Teologija mora biti interdisciplinarna aktivnost. Teologija i filozofija moraju biti, kao što su teologija i prirodne ili društvene znanosti, u kritičko-dijaloškome odnosu. Problemi prošlosti ne smiju imati prioritet pred problemima današnjice. Norma ne smije biti tradicija, bilo koja, nego primarna poruka Evanđelja, a Evanđelje treba biti proučavano kritično-povijesnom metodom. Koristiti treba jednostavan jezik, a ne skup biblijskih arhaizama ili helenističko-skolastičkih dogmatizama. Tražiti treba teoriju koju je moguće vjerovati i praksu koju je moguće živjeti, kako dogmatsku, tako etičku, kako u smislu osobne duhovnosti, tako u pogledu obnove dotrajalih institucija, posve tražeći slobodu pojedinca i oslobođenje u crkvama. Gajiti treba najveću moguću toleranciju i tražiti jedinstvo kršćanskog i ljudskog. Konačno, teološki program: teologija mora nastojati obuhvatiti cijelu Kristovu crkvu i vezati se za Evanđelje. Ona mora imati odgovornost prema povijesti, ali biti suvremena zato što vlastitima čini sve zahtjeve sadašnjice. Teologija treba biti Kristocentrična. Napokon, teologija treba biti doktrinarna, ali i pastoralna jer se bavi istinom, ali i životom.
      Zašto sam sve ovo napisao? Zato što, razmišljajući o teologu i o teologiji Šagi-Bunića osjećam stid kada vidim ponašanje članova hrvatskog episkopata. Nisu teolozi!
      Promatrajući servilnost hrvatskih (nad)biskupa koji brzim korakom dolaze u Banske dvore, gdje ih čekaju samo premijer i lider HDZ-a, predsjednik Sabora (HDZ-ovac) i neki ključni HDZ-ovski ministri (HNS-ovci niti su obaviješteni niti su pozvani!), imajući pak u vidu da ih je Plenković pozvao u dopisu od 10. listopada, a susret se dogodio već 15. listopada, premda nikakve hitnoće nije bilo nego su samo protokolarno časkali i međusobno se hvalili i veličali, valja reći da ni jedna kritika ne može imati smisla ili tražiti učinak ako kritičar nije sposoban refleksivno se vratiti bitnim pojmovima.
      Pozdravljajući prisutne u Banskim dvorima, predsjednik Hrvatske biskupske konferencije zadarski nadbiskup Želimir Puljić rekao da je Crkva ne može biti indiferentna kada je u pitanje čovjek i njegovo vječno spasenje (Apostolski nuncij mons. Giorgio Lingua teološki netočno u nastupnom govoru kaže da je čovjek spašen, a nije: on je otkupljen i ponuđeno mu je spasenje jer za spasenje je potreban i trajni čovjekov odgovor Bogu) te da ona proročkim glasom prokazuje nepravde, nasilja, zloupotrebe i druga zla ljudi.
      Nismo čuli glas episkopata pred stravičnim činom govora mržnje vukovarskog gradonačelnika Ivana Penave prema srpskoj manjini, nismo vidjeli da mons. Puljića posebno brine nasilje prema ženama koje mu se događa pred nosom, u njegovom Zadru, nisu se (nad)biskupi oglasili ni kada su sindikati u obrazovanju i zdravstvu zatražili pažnju i dostojanstvo za radnike i radnice koje predstavljaju!
      Vidimo samo to da su članovi HBK spremni hitati na Plenkovićev glas, kao kakva služinčad, i da ih više zanima državni novac nego muka hrvatskih građana.
      Zato, i nikako slučajno, izgovaram i ponavljam riječi koje je Tomislav Janko Šagi-Bunić pokušao urezati u crkveni govor i u teološki diskurs: ”Što god učiniste jednome od ove moje najmanje braće, meni učiniste”.
      Osim toga, Šagi-Bunić, potpuno sam siguran, ne bi plazio pred Plenkovićem.

       
    • Од Милан Ракић,
      Ministarstvo unutrašnjih poslova organizovalo je prošle subote na vojnom poligonu Nikinci pokazno-taktičku vežbu „Povratak 2019“ u kojoj su učestvovale Žandarmerija, Specijalna antiteroristička jedinica i Helikopterska jedinica koja je ovom prilikom prvi put u nekoj vežbi sa bojevim gađanjem prikazala svoje nove helikoptere Erbas H145M.

      Vežbi su pored predsednika Srbije Aleksandra Vučića, potpredsednika Vlade i ministra unutrašnjih poslova Nebojše Stefanovića i ministra odbrane Aleksandra Vulina, prisustvovali i članovi delegacije Centralne vojne komisije Narodne Republike Kine predvođene njenim potpredsednikom Džang Jousjom. Kako je predsednik Srbije više puta pomenuo na Nikincima ali i na vojnoj vežbi „Begej 2019“ održanoj dan kasnije, Srbija i Kina imale su duže razgovore o nabavkama nove vojne tehnike „tokom celog subotnjeg dana i noći“.
      Pored helikoptera na vežbi „Povratak 2019“ učestvovala su i kopnena borbena sredstva Žandarmerije i SAJ-a: Miloši, Lazari 2 i 3 i modernizovane Prage.
      Simulirano borbeno krštenje Erbasova, potvrđene šeme farbanja Super Puma
      Helikopterska jedinica MUP-a je za vežbu opredelila ukupno šest letelica. Dva Bela 212 (YU-HCA i YU-HCE), tri Erbasa (YU-SAR, YU-MED i YU-ICE) i jednu Gazelu (YU-HFF). Koordinisano delovanje Žandarmerije, SAJ-a i Helikopterske jedinice u protivterorističkom delovanju u cilju oslobađanja talaca bila je opšta tema vežbe i stoga je svaka od letelica imala svoju specifičnu ulogu.
      Dva H145M (MED i SAR) prvi put su javno prikazala ulogu vazdušne konjice uz „fast rope“ desant pripadnika SAJ-a. Jedan Erbas (ICE) imao je ulogu (borbenog) medicinskog zbrinjavanja sa sletanjem na poligon.
      Jedan Bel 212 pružao je vatrenu podršku iz vazduha mitraljezom M84 PKT (HCA), dok su iz drugog takođe SAJ-ovci desantirali „fast rope“ tehnikom. YU-HCE je scenariom vežbe bio određen za evakuaciju ranjenih.
      Prvo doleću Belovi. Spuštanje prve grupe SAJ-ovaca u već „živo“ okruženje između Miloša i Lazara koji uveliko dejstvuje / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six Premijera sa konopcem za domaću publiku. Letač tehničar priprema iskrcavanje. Erbasova platforma za kačenje konopca ima nosivost 185 kilograma sa dve podvesne tačke. Zbog ovakve nosivosti kada se konopac koristi za iskakanje ljudi koristi se samo jedna tačka / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six  U „transportnim“ Erbasovima bilo je četiri specijalca SAJ-a, u Belovima šest. Zbog većeg prostora u H145M nisu bila postavljena „desantna“ sedišta / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six Interesantno rešenje Erbasa za operacije sa otvorenim klizajućim vratima tokom leta. Prednja pilotska vrata se otškrinu i uz pomoć pokretnih šarki zabrave se u položaju koji je vidljiv na slici. Vrata tako postaju spojleri preko kojih se vazdušna struja prelazi i ne udara direktno u osobe koje se nalaze na ivici dok su klizajuća vrata otvorena. Pilotska vrata se u ovom položaju ne pomeraju tokom leta, jednostavno prave novu aerodinamičku celinu / Foto: Petar Vojinović, Tango Six „In Case of Emergency“ sleće radi evakuacije povređenih. Svi piloti i tehničari Helikopterske jedinice nosili su kacige zbog izvođenja borbenih operacija / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six  Dok i Erbasovi ne dobiju svoj M84 PKT Belovi pomažu / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six Dva Bela 212 u preletu poligona Nikinci / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six „Ura!“ / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six Uprkos činjenici da je YU-ICE opremljen nosačima za mitraljeze oni još nisu nisu sertifikovani od strane Erbasa za nošenje  Zastavinog mitraljeza M84. Iz tog razloga H145M nije desjtvovao ovim oružjem na poligonu na kojem se inače ono sertifikuje od strane tehničara Erbasa i letača tehničara Helikopterske jedinice MUP-a. Nosači će, kao što je Tango Six već pisao, moći da se premeštaju iz Erbasa u Erbas zahvaljujući modularnom sistemu šina na podu helikoptera koje ima svaka letelica.
      Kako Tango Six saznaje, Dillon Aero M134D kalibra 7.62 koji je bio prikazan na vežbi u subotu montiran na Miloša biće mitraljez izbora za MUP-ove Super Pume. Dve od tri za koje su trenutno potpisani ugovori o kupovini biće namenjene borbenim zadacima (vatrena podrška, vertikalni transport, desant, borbeno traganje i spasavanje) i biće ofarbane u identičnu šemu bojenja koju danas nosi YU-ICE.
      Dillon Aero M134D instaliran na vozilu Miloš naći će se i na Super Pumama. Zahvaljujući Gatling mehanizmu u stanju je da ispali 4.000 metaka u minutu, precizniji je od Zastavinih mitraljeza a mi smo bili svedoci na Nikincima koliku razornu moć poseduje u kontinuiranom rafalu / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six Miloš sa M134D, praćen Milošem sa DUBS 12,7 mitraljezom i Lazar 2 sa DUBS-om (Daljinski Upravljanom Borbenom Stanicom) koji ima trocevni top M55 20 milimetara / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six Lazar sa ruskom kupolom MB2-03 sa topom 30 milimetara / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six Ni jedno vozilo nije „preživelo“ / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six Prednosti daljinski upravljivog sredstva. Lazar dejstvuje i pruža zaklon Žandarmeriji / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six Trejseri zabeleženi foto-aparatom / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six Cela pokazna vežba trajala je manje od 15 minuta. Broj metaka i eksploziva bio je impresivan za tako kratko dešavanje / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six Borbena vozila kako bi trebalo da izgladaju. Prašnjava, prljava i okićena čaurama. TT zbor nakon vežbe / Foto: Petar Vojinović, Tango Six Žandarmerija prva dobija modernizovane Prage / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six Poziranje u stroju / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six Tango Six je imao ekskluzivnu priliku da nakon vežbe poseti Helikoptersku jedinicu MUP-a na aerodromu „Nikola Tesla“ nakon vežbe / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six Još jedan učesnik vežbe. Po scenariju Gazela je bila leteća platforma jednom snajperisti SAJ-a / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six „H145M može da sleti gde god sleće i Gazela“ rekli su nam u jedinici. Jedan motor, veći prečnik rotora Gazele u odnosu na H145M / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six Za nove helikoptere kupljen i novi spoljni izvor napajanja sa drugačijom voltažom (28,5 Volti) od onih trenutno u upotrebi zbog FADEC-a / Foto: Petar Vojinović, Tango Six Uskoro spremni i za NVG. Kokpit je kompatibilan, čekaju se podaci o mesečini i drugim meteo fenomenima od ustanova van MUP-a da bi (uskoro) mogle da se koriste / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six Prevlačenje u hangar. Glavni rukohvat kojim se upravlja pravcem i spušta se rep nalazi se na sekciji repnog rotora / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six Helikopterska jedinica uskoro planira da započne gradnju još jednog hangara pored dva postojeća. Jednostavno više neće biti mesta za Super Pume / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
      Petar VOJINOVIĆ

×
×
  • Креирај ново...