Jump to content

Исав је психопата? Испитивање психологије личности Исава сина Исакова - Младен Цимешa

Оцени ову тему


Препоручена порука

 

187958-isaac-deceives-jacob-and-receives

Исав је психопата? Испитивање психологије личности Исава сина Исакова

Младен Цимеша

 

Апстракт

 

У старозавјетом тексту проналазимо причу о праоцу Исаку и његовим дизиготским близанцима Исаву и Јакову. Како по конструкцији тјелесној тако и по самој психологији личности  су се веома разликовали о чему свиједочи старозавјетни текст. Будући да су дизиготски (фратернални) неидентични близанци који имају веома малу шансу да наследе исти хромозомни профил. Они наслеђују од 15% до 25 % гена од сваког родитеља док они сами дијеле у просјеку од 30 % до 50% гена, тако да постоје јасне варијације између њих. Запажамо да је основна карактерна  особина Исава агресивност и алфа понашање, док је Јаков био тих и повучен младић у шатору. Касније пратећи текст сазнајемо да  Исав продаје своје првенство које му по праву припада и по ријечима апостола тражи покајање са сузама али га не налази. Имајући увид у неуроендокринологију и саму неуронауку покушавамо хипотетички објаснити да је Исав заправо психопатска структура личности са повишеним нивоом тестостерона, те да је његово понашање и немогућност покајања оправдава неурогенеза и синаптогенеза профила особа које имају повишен ниво МАО (моноамино-оксадоза), односно сама његова неуробиологија је оправдање.

Кључне ријечи: Психопатија,Неуронаука, Стари Завјет, Исав, Јаков.

 

 

 

 

 

Увод

Главни фокус овог рада се састоји у хипотетичкој експликацији неуробиологије којa је детерминисала психологију личности Исава сина праоца Исака. Поставља се питање самог покајаља Исава и његове интерпретације у хришћанској Павловској традицији. Морамо нагласити да сама јеврејска традиција није такође наклоњена Исаву, нарочито у Талмуду се говори о пет страшних гријехова које учини Исав кад је имао 15 година (Babylonian Talmud, Volume – Bava Basra).  Апостол нас обавјештава да Иасав није имао покајање иако га је са сузама тражио (Библија, Глас Цркве, 2007). Нас занима сама психопатологија личности Иасава, те да ли ту има простора за тврдњу о психопатској евентуално социопатској структури личности датог субјекта.

Треба узети у обзир наследност и понашање родитеља, као основи тригер за формирање таквог фенотипа, као и само окружење(Hicks et al. 2012). Само опхођење једног родитеља у овом случају мајке у дјетињству према близанцима  можда је утицало на касније понашање Исава као дјечака без јасног атачмента за мајку(Fonagy, Steele, and Steele 1991). Одсуство мајчинске љубави и фаворизација једног дјетета у односу на друго повлачи за собом последице агресије али и несигурности(Hofer 2006). Одбаченост од мајке због длакавости и неуобичајене црвене боје косе и коже ( ген меланокортин 1- MC1R) на младу особу је доприњело сигурно већој фрекфенцији са оцем и једностраној фаворизацији по патрилинеарном модулу. Сам меланокортин 1 рецептор  (MC1R) је рецесивни ген који ја заступљен код популације људи који имају црвену боју косе и одговоран је за меланогенезу, али и јако осјећање физичког бола(Lalueza-Fox et al. 2007), те јако је мало присутан данас, a и у оно врјеме је вјероватно био слабије заступљен. Свега 2% становника на планети земљи данас има црвену боју косе(Han et al. 2006).

Сама потреба за сензацијама и узимање ризика која је евидентна код Исава ( јер он иде константно да лови, доказујући мушкост и првенаштво ) слови за допаминску дисрупцију(Zuckerman and Kuhlman 2000) односно генетски полиморфизам у допаминском систему(Eisenberg et al. 2007). Сам Исав је судећи по предању био отворен, јак и снажан па га можемо класивиковати као екстраверта док је повученији и миљеник мајке био Јаков који по свему судећи је имао особине интроверта.

 

Психопатија као могућа анамнеза

По Талмудској традицији Исав је представљен као велики грешник, гдје је наведено да је још  у адолесценцији се истакао недјелима тачније у 15 години живота, неко би то дефинисао као понашање са великим удјелом ризика јер мозак адолесцента још се развија ( развијање фронталног кортекса траје до 25 године живота ) (Johnson, Blum, and Giedd 2009) (Babylonian Talmud, Volume – Bava Basra),док неки извори говоре о томе да је Ребека током трудноће пролазила поред куће идола осјетила у стомаку како Исав хоће да изађе напоље, односно да тјера мајку на порођај , док је Јаков радио супротно (Bereshit Rabbah 63:6)  само његово име שָׁוְא (Шав) на језику јевреја означава нешто безвриједо (Anderson, 2011). Касније по старозавјетној традицији од Исава настају Едомци који су у потоњим нараштајима словили за непријатеље Израиља (Ackroyd, 1968)

Сама разлика између Исава и Јакова је присутна од рођења овог првог, будући да су дизиготски фратенални близанци који су и фенотипски различити. Ако узмемо у обзир Павлосвку традицију интерпретације СЗ и Јеврејску (Талмудску) долазиму до закључка да се оне у многим погледима поклапају, тако да Исав слови за субјекта који је представљен у негативној конотацији и који по павловској традицији није имао покајање, односно није могао(сиц!) да се покаје. Код њега је евидентна агресија, незадовољство, нарцизам (непоштовање родитељаког ауторитета = продавање провородста) као и одређене карактеристике кримогеног ума које налазимо у Талмудској рецензији.

Сам недостатак покајања ( иако га је желио?)  можемо експликовати као психопатију, односно недостатак емпатије (Soderstrom 2003)(Decety, Skelly, and Kiehl 2013)(Domes et al. 2013). Запажамо такође да је од ране младости био ловац, што нас наводи на закључак да је можда условоно речено мучио животиње, што је једна од основних карактеристика серијски убица(Allely et al. 2014)(Miller 2014) За дато понашање је одговорна неуробиологија мозга која диктира у овом случају класификацију личности.(Jalava, Griffiths, and Maraun 2015)

 

 

Да ли је /Зашто је Исав психопата? Неуронаука

Етиологија ријечи психопатија налази мјесто у грчком изворнику гдје ψυχή означава душу, а πάθος у овом случају патњу. Саму психопатију експликују интерперсоналне и емоционалне абнормалности, манипулативност  недостатак и одсуство емпатије и кривице, а присутно је и антисоцијално понашање и агресија која је рецидивна (Hare and Neumann 2009). Психопатија је повезана са абнормланостима мозга нарочито у орбиталним фронталним (ofPFC) и антериорним / медијалним темпоралним регионима који су одговорни за когнитивно бихејворијалне и емоционалне регулације понашања (Ly et al. 2012).

Саме психопате на другачији начин процесуирају и имају импаримент респонзивности на афективну информацију, односно имају селективну пажњу што можемо убријати у когнитивне дефекте (Ribeiro da Silva, Rijo, and Salekin 2015). Структурални налази мозга подржавају ове моделе абнормалности које се примећују у запремини или  кортикалној дебљини хипокампуса, амигдале (стах, агресивност), префронталном кортексу (дорсомедиални префронтални кортикални регион, гдје је смањивана активност, значајно је повезана са социјалном спознајом, што укључује емпатију, морал и теорију ума), инсули, темпоралним лобовима, стриатуму и антериор цингулату. Дакле овде имамо присутну одређену дисфункциу у кортикалној гирификацији у широј паралимбичкој мрежи (Konicar et al. 2015) која има своју кључну улогу у психопатији и позитивној анамнези исте. Треба указати да само оштећење орбито фронталног кортекса и вентромедилалних региона има за последицу псеудопсихопатско понашање, тако да сама неуробиологија мозга, а и њена оштећења диктирају понашање(Müller et al. 2008).

Психопате се рађају са  мозгом који има одређену дисфукционалност коју смо раније навели  јер сама неурогенеза и синаптогенеза свиједочи о томе, али и генетска предиспозиција је основа психопатске структуре личности (Моноамино Оксидаза МАО-A ген)(Sadeh, Javdani, and Verona 2013).

 

 

 

Закључак

Да ли је Исав заиста психопата? Судећи по хришћанској и јеврејској традицији и информацијама које располажу те двије традиције можемо бар условно реконтруисати психологију личности Иасава сина Исакова и дати неуробиолошке смјернице његовог понашања. Оно што је наупечатљивије у хришћанској традицији је управо његово не покајање, односно одсуство емпатије и кривице што га може сврстати у ред особа које посједују психопатску структуру личности, сад да ли  је заиста и његова онтологија таква остаје да се види јер ово истраживање је лимитирано само на неуроаспекте датог субјекта тако да овај рад са те стране лимитиран. Исав по јеврејској традицији касније бива убијен од потомака Јаковљевих тако да је донекле он и трагичан лик.

 

Референце

Anderson, Bradford A. (2011). Brotherhood and Inheritance: A Canonical       Reading of the Esau and Edom Traditions. T&T Clark International. p. 35. ISBN 9780567368256.

Babylonian Talmud, Volume – Bava Basra (PDF). halakhah.com. p. 16b (Soncino English translation).

Bereshit Rabbah 63:6

Peter Ackroyd, Exile and Restoration: A Study in Hebrew Thought of the Sixth Century B.C., 1968, p. 224.

Allely, Clare S., Helen Minnis, Lucy Thompson, Philip Wilson, and Christopher Gillberg. 2014. “Neurodevelopmental and Psychosocial Risk Factors in Serial Killers and Mass Murderers.” Aggression and Violent Behavior. https://doi.org/10.1016/j.avb.2014.04.004.

Decety, Jean, Laurie R. Skelly, and Kent A. Kiehl. 2013. “Brain Response to Empathy-Eliciting Scenarios Involving Pain in Incarcerated Individuals with Psychopathy.” JAMA Psychiatry. https://doi.org/10.1001/jamapsychiatry.2013.27.

Domes, Gregor, Pia Hollerbach, Knut Vohs, Andreas Mokros, and Elmar Habermeyer. 2013. “Emotional Empathy and Psychopathy in Offenders: An Experimental Study.” Journal of Personality Disorders. https://doi.org/10.1112/S0025579300010226.

Eisenberg, Dan T A, Benjamin Campbell, James MacKillop, J. Koji Lum, and David S. Wilson. 2007. “Season of Birth and Dopamine Receptor Gene Associations with Impulsivity, Sensation Seeking and Reproductive Behaviors.” PLoS ONE. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0001216.

Fonagy, Peter, Howard Steele, and Miriam Steele. 1991. “Maternal Representations of Attachment during Pregnancy Predict the Organization of Infant‐Mother Attachment at One Year of Age.” Child Development. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.1991.tb01578.x.

Han, Jiali, Peter Kraft, Graham A. Colditz, Jason Wong, and David J. Hunter. 2006. “Melanocortin 1 Receptor Variants and Skin Cancer Risk.” International Journal of Cancer. https://doi.org/10.1002/ijc.22074.

Hare, Robert D., and Craig S. Neumann. 2009. “Psychopathy: Assessment and Forensic Implications.” Canadian Journal of Psychiatry. https://doi.org/10.1177/070674370905401202.

Hicks, Brian M., Marie D. Carlson, Daniel M. Blonigen, Christopher J. Patrick, William G. Iacono, and Matt Mgue. 2012. “Psychopathic Personality Traits and Environmental Contexts: Differential Correlates, Gender Differences, and Genetic Mediation.” Personality Disorders: Theory, Research, and Treatment. https://doi.org/10.1037/a0025084.

Hofer, Myron A. 2006. “Psychobiological Roots of Early Attachment.” Current Directions in Psychological Science. https://doi.org/10.1111/j.0963-7214.2006.00412.x.

Jalava, J, S Griffiths, and M Maraun. 2015. The Myth of the Born Criminal: Psychopathy, Neurobiology, and the Creation of the Modern Degenerate. The Myth of the Born Criminal: Psychopathy, Neurobiology, and the Creation of the Modern Degenerate.

Johnson, Sara B., Robert W. Blum, and Jay N. Giedd. 2009. “Adolescent Maturity and the Brain: The Promise and Pitfalls of Neuroscience Research in Adolescent Health Policy.” Journal of Adolescent Health. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2009.05.016.

Konicar, Lilian, Ralf Veit, Hedwig Eisenbarth, Beatrix Barth, Paolo Tonin, Ute Strehl, and Niels Birbaumer. 2015. “Brain Self-Regulation in Criminal Psychopaths.” Scientific Reports. https://doi.org/10.1038/srep09426.

Lalueza-Fox, Carles, Holger Römpler, David Caramelli, Claudia Stäubert, Giulio Catalano, David Hughes, Nadin Rohland, et al. 2007. “A Melanocortin 1 Receptor Allele Suggests Varying Pigmentation among Neanderthals.” Science. https://doi.org/10.1126/science.1147417.

Ly, Martina, Julian C. Motzkin, Carissa L. Philippi, Gregory R. Kirk, Joseph P. Newman, Kent A. Kiehl, and Michael Koenigs. 2012. “Cortical Thinning in Psychopathy.” American Journal of Psychiatry. https://doi.org/10.1176/appi.ajp.2012.11111627.

Miller, Laurence. 2014. “Serial Killers: I. Subtypes, Patterns, and Motives.” Aggression and Violent Behavior. https://doi.org/10.1016/j.avb.2013.11.002.

Müller, Jürgen L., Susanne Gänßbauer, Monika Sommer, Katrin Döhnel, Tatjana Weber, Tobias Schmidt-Wilcke, and Göran Hajak. 2008. “Gray Matter Changes in Right Superior Temporal Gyrus in Criminal Psychopaths. Evidence from Voxel-Based Morphometry.” Psychiatry Research - Neuroimaging. https://doi.org/10.1016/j.pscychresns.2007.08.010.

Ribeiro da Silva, Diana, Daniel Rijo, and Randall T. Salekin. 2015. “The Evolutionary Roots of Psychopathy.” Aggression and Violent Behavior. https://doi.org/10.1016/j.avb.2015.01.006.

Sadeh, Naomi, Shabnam Javdani, and Edelyn Verona. 2013. “Analysis of Monoaminergic Genes, Childhood Abuse, and Dimensions of Psychopathy.” Journal of Abnormal Psychology. https://doi.org/10.1037/a0029866.

Soderstrom, Henrik. 2003. “Psychopathy as a Disorder of Empathy.” European Child and Adolescent Psychiatry. https://doi.org/10.1007/s00787-003-0338-y.

Zuckerman, Marvin, and D. Michael Kuhlman. 2000. “Personality and Risk-Taking: Common Biosocial Factors.” Journal of Personality. https://doi.org/10.1111/1467-6494.00124.

 

 


View full Странице

Линк до поруке
Подели на овим сајтовима
пре 1 сат, Paladije рече

Закључак

Да ли је Исав заиста психопата? Судећи по хришћанској и јеврејској традицији и информацијама које располажу те двије традиције можемо бар условно реконтруисати психологију личности Иасава сина Исакова и дати неуробиолошке смјернице његовог понашања. Оно што је наупечатљивије у хришћанској традицији је управо његово не покајање, односно одсуство емпатије и кривице што га може сврстати у ред особа које посједују психопатску структуру личности, сад да ли  је заиста и његова онтологија таква остаје да се види јер ово истраживање је лимитирано само на неуроаспекте датог субјекта тако да овај рад са те стране лимитиран. Исав по јеврејској традицији касније бива убијен од потомака Јаковљевих тако да је донекле он и трагичан лик.

A, bre, sto volem' kad psihoanaliticari nesto kao analiziraju, neke licnosti iz pisma, narocito one koji su ziveli u vremenu starog zaveta, zagarantovano je da ce da bude,.... festa i zanimljivo..... :D

34  А кад чу Исав речи оца свог, врисну гласно и ожалости се веома, и рече оцу свом: Благослови и мене, оче.

38 И Исав рече оцу свом: Еда ли је само један благослов у тебе, оче? Благослови и мене, оче. И стаде гласно плакати Исав.(1.Moj. 27 glava).

Isav je hteo da se pokaje, ali, nije mu se uzelo u obzir, jer je postojao samo jedan blagoslov Boziji preko Isaka (otac Isava) kojim je blagoslovljen Jakov. Hipoteticki, da je bilo nekako dva blagoslova i Isav bi svojom zaloscu i placom i pokajanjem zaradio taj blagoslov.

I, na kraju, hapy end.... :cheesy3:

А Исав притрча преда њ ( Јаков) и загрли га и паде му око врата и целива га, и обојица се заплакаше. (1.Moj.33, 4)

Daklem', ipak deluje da nisu delovale te neke psihopatske strukture licnosti u slucaju Isava....:0201wink:

 

Линк до поруке
Подели на овим сајтовима

Brate, uz dužno poštovanje, o čemu ti pričaš? Ovo nema nikakve veze sa psihoanalizom niti su kakvi Frojdovski koncepti primjenjivani u ovom radu, nego je u pitanju neurobiologija i hipoteza je u tom maniru i postavljena. Nisi shvatio rad na pravi način i jako mi je žao zbog toga.  Zar je nemoguće da neko iz SZ i to bas ovaj Isav  posjeduje psihopatsku strukturu ličnosti? 

Линк до поруке
Подели на овим сајтовима
пре 22 минута, Paladije рече

Brate, uz dužno poštovanje, o čemu ti pričaš? Ovo nema nikakve veze sa psihoanalizom niti su kakvi Frojdovski koncepti primjenjivani u ovom radu, nego je u pitanju neurobiologija i hipoteza je u tom maniru i postavljena. Nisi shvatio rad na pravi način i jako mi je žao zbog toga.  Zar je nemoguće da neko iz SZ i to bas ovaj Isav  posjeduje psihopatsku strukturu ličnosti? 

Okey.

Ali, ako je psihopatologija u pitanju, to je i neka psihicka stvar ?

Znaci, analizara se u tekstu i ponasanje Isava i Jakova na osnovu neurobiologije dobijamo mogucnost da Isav poseduje psihopatsku strukturu licnosti ?

Problem u svemu tome jeste, sto je hipoteza postavljena na osnovu price oko pokajanje Isava, ....Оно што је наупечатљивије у хришћанској традицији је управо његово не покајање, односно одсуство емпатије и кривице што га може сврстати у ред особа које посједују психопатску структуру личности....

Ovde je problem, nije bilo,... ne pokajanje,... od strane Isava, nego se njegovo pokajanje nije primilo ( naveo sam u gornjoj poruci ,razlog  zbog cega).

Drugo, jos zanimljivije je, da se kaze da Isav nije imao empatiju, dok sa druge strane imamo pricu o,.... А Исав притрча преда њ ( Јаков) и загрли га и паде му око врата и целива га, и обојица се заплакаше.... (tog istog Jakova, koga je ranije Isav hteo da ubije)

Gde ces vise empatije i ljubavi. :D

Nadam se, da je sada malo razumljivije.

 

Линк до поруке
Подели на овим сајтовима
пре 2 часа, Paladije рече

Запажамо такође да је од ране младости био ловац, што нас наводи на закључак да је можда условоно речено мучио животиње, што је једна од основних карактеристика серијски убица(Allely et al. 2014)(Miller 2014) За дато понашање је одговорна неуробиологија мозга која диктира у овом случају класификацију личности.(Jalava, Griffiths, and Maraun 2015)

Brate Paladije, da li je ovo logicno razmisljanje ?

Ili, da li su svi (ili, vecina lovaca) , uslovno, serijske ubice ? Tako ispada. ;)

Mislim, stvarno, i na kraju je kriva neurobilogija mozga koja daje klasifikaciju licnosti....znaci, serijske ubice nisu krivi za ubistvo , nego neke hemijske reakcije u mozgu ? 

Линк до поруке
Подели на овим сајтовима
пре 4 минута, Bokisd рече

Brate Paladije, da li je ovo logicno razmisljanje ?

Ili, da li su svi (ili, vecina lovaca) , uslovno, serijske ubice ? Tako ispada. ;)

Mislim, stvarno, i na kraju je kriva neurobilogija mozga koja daje klasifikaciju licnosti....znaci, serijske ubice nisu krivi za ubistvo , nego neke hemijske reakcije u mozgu ? 

пре 35 минута, Bokisd рече

Okey.

Ali, ako je psihopatologija u pitanju, to je i neka pshihicka stvar ?

Znaci, analizara se u tekstu i ponasanje Isava i Jakova na osnovu neurobiologije i dobijamo mogucnost da Isav poseduje psihopatsku strukturu licnosti ?

Problem u svemu tome, sto je hipoteza postavljena na osnovu price oko pokajanje Isava, ....Оно што је наупечатљивије у хришћанској традицији је управо његово не покајање, односно одсуство емпатије и кривице што га може сврстати у ред особа које посједују психопатску структуру личности....

Ovde je problem, nije bilo ne pokajanje od strane Isava, nego se njegovo pokajanje nije primilo ( naveo sam u gornjoj poruci ,razlog  zbog cega).

Drugo, jos zanimljivije je, da se kaze da Isav nije imao empatiju, dok sa druge strane imamo pricu o,.... А Исав притрча преда њ ( Јаков) и загрли га и паде му око врата и целива га, и обојица се заплакаше.... (tog istog Jakova, koga je ranije Isav hteo da ubije)

Gde ces vise empatije i ljubavi. :D

Nadam se, da je sada malo razumljivije.

1

Brate, žao mi je ali vidim da ne poznaješ materiju o kojoj sam ja pisao tako da frekfentnost medju nama ne postoji ( to vezano za serijske ubice mi je smiješno da i odgovaram ) a  zaista nemam vremena da  razglabam na tanko i da te ubjeđujem u suprotno mišljenje ( sve što sam imao da kažem, ja sam rekao u ovom radu ) , poštujem tvoj način percepcije date materije. Bože moj, zar svi moramo da imamo klonirano mišljenje? Naravno da ne.  Ne zamjeri mi, ali ja se povlačim iz dalje polemike. Svako dobro od Gospoda. 

Линк до поруке
Подели на овим сајтовима

Придружите се разговору

Можете одговорити сада, а касније да се региструјете на Поуке.орг Ако имате налог, пријавите се сада да бисте објавили на свом налогу.

Guest
Имаш нешто да додаш? Одговори на ову тему

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Чланови који сада читају   0 чланова

    Нема регистрованих чланова који гледају ову страницу

  • Сличан садржај

    • Од Поуке.орг - инфо,
      Са благословом и у присуству Епископа шумадијског г. Јована, 02. априла 2017. године одржано је четврто у циклусу Васкршњих предавања у Манастиру Дивостину. Предавање под насловом “Покајање у причи о оцу и два сина (Лк 15:11-32)” одржао је др Владан Таталовић, доцент на Катедри за Нови Завет на Православном богословском факултету Универзитета у Београду. Предавача је представио протојереј-ставрофор мр Рајко Стефановић, професор у Богословији Светог Јована Златоустог у Крагујевцу.       Предавач је указао на важност литерарног контекста ове еванђелске приче за њен смисао и тумачење. Прича о расипном или блудном сину налази се у низу од три приче, иза прича о изгубљеној овци и изгубљеној драхми, а све три Христос назива једном причом која је одговор на укор фарисеја што са цариницима и грешницима једе и пије. У прве две је очигледно да је акценат на активности онога који нешто проналази и спасава. Но, тај низ нам говори да је и у трећој нагласак на спасавајућој љубави очевој. Покајање је двосмерни процес кретања од тачке када долазимо к себи до тачке када бивамо прихваћени. Човек отуђен од Бога не може у потпуности да схвати ни дубину ни ширину покајања. Онај ко почиње са преумљењем мора да буде прихваћен, загрљен, уведен у дом за трпезу да би могао да у потпуности прими промену. Кључни моменат који сина покреће ка оцу је сећање на радост у дому оца свога. Огромна очева жртва, истрчавање у сусрет сину и враћање у претходно достојанство значе спасавање сина, његово проналажење.   Димензије и синовљевог преступа и очеве жртве су разумљивије из познавања културолошког и социолошког контекста еванђелске приче. И једно и друго су били апсолутни скандал за традиционално патријархално јеврејско друштво. Млађи син тражи део имања које му припада и продаје га, што је метафора за прекид односа, заједнице. Отац удовољава жељи сина, што у светлу односа између Бога и човека значи поштовање слободе човека. У далекој земљи он се, гоњен глађу, одриче свог верског идентитета и традиције. Клање телета, жртвене животиње метафора је за Христову жртву.   Међутим, реакција старијег сина нам указује да је он у још већој опасности од оне у коју је запао млађи, а то је да он боравећи у дому очевом и испуњавајући све заповести његове, нема осећање односа, љубави, припадања дому, што га своди на ниво слуге. Отац и пред њега излази са истом љубављу, но пакао немања љубави и одбијање примања брата у дом, не да му да уђе на гозбу. То је Христов одговор фарисејима који га оптужују. Обојица синова су имали лажну представу о томе шта је дом и синовство. Професор је нагласио да је то метафора и за наш однос са Богом, подстиче нас на преиспитивање да ли нам је слобода деце Божије примарна у животу и да ли смо способни да прихватимо Божију љубав према људима око нас, указује нам на разлоге због којих неко долази у ситуацију да себе изгуби, на опасност свођења вере на вршење заповести.   Професор Таталовић је скренуо пажњу на тумачење ове приче од стране св. Григорија Паламе, који поступке два сина види као покрете у једном човеку, а које отац обједињује. Такође, нагласио је и да она доводи у питање слободу, схваћену као слободу од онога што нас спутава и предавање ономе што ми сматрамо за слободу. Христос доноси једну нову врсту слободе, слободу не избора, него слободу од избора, од тескобе избора, слободу предавања некоме у односу љубави. У ту нову слободу улази млађи син, она остаје и као позив старијем, а и свима нама.     Извор: Епархија шумадијска
    • Од JESSY,
      Уместо да буде „секта“ у којој влада „култ личности“, у свим школама, па и уметничким, требало би да влада дух поштовања и сарадње. Тајновитост, затварање у одређени круг и непропустљивост за комуникацију са стране, када деца постају незаинтересована чак и за оне групе које су им биле интересантне, знаци су на које би родитељи требало да реагују.
      Овако за Спутњик, поводом  сведочења о сексуалном насиљу и хапшења редитеља и глумачког педагога Мирослава Алексића, говори психолошкиња Александра Јанковић.
      Секта и култ личности – како их препознати
      На питање зашто родитељи уписују децу у такве школе, Јанковићева одговара да се, прво, ради о „хало ефекту“ - људи су склони да прихвате школу или неки образовни програм који је „на гласу“.
      Школе које се претварају у „секте“, у којима влада „култ личности“ не важе само за уметнички свет, тога има и у области спорта, додаје наша саговорница, док на питање како је могуће да неко оствари такву доминацију да родитеље потпуно искључи из процеса образовања, одговара да су деца у данашње време „фетишизирана и да често преузимају ауторитет, и у породици, и у школи“.
      Тајновитост, затварање у одређени круг и непропустљивост за комуникацију са стране, када деца постају незаинтересована чак и за оне вршњачке групе које су им биле интересантне, знаци су на које би родитељи требало да реагују.
      „Учесници таквих програма почињу да развијају идеју да су јако специјални зато што имају тако специјалног водича, гуруа или како год га назвали“, наводи Јанковићева.
      Постоје границе када треба укључити и родитеље
      Велики број педагога воли да са децом ради самостално, без мешања родитеља, али у свему мора да постоји граница и родитељи би требало да буду укључени у процес образовања детета.
      У сектама нема уметности, уметност се ствара поверењем и поштовањем
      Некадашњи управник Народног позоришта и глумац Љубивоје Тадић, говорећи о односу између ученика и учитеља у уметничком свету, присећа се односа са својим професором Предрагом Бајчетићем, човеком који је извео многе генерације на факултету драмских уметности, али и односа према младим глумцима док се налазио на челу националног театра.
      Ни један однос, поготово у осетљивим областима као што је уметност не сме да има ни „н“ од насиља било које врсте – менталне, физичке или сексуалне - оно што сам научио на факултету је поштовање и однос сарадње и поверења, додаје он.
      У секти, према Тадићевом мишљењу, не може бити уметничког стварања.
      Kулт личности и однос као у секти - знак упозорења за родитеље
      RS.SPUTNIKNEWS.COM Уместо да буде „секта“ у којој влада „култ личности“, у свим школама, па и уметничким, требало би да влада дух поштовања и сарадње. Тајновитост, затварање у...  
    • Од Поуке.орг - инфо,
      Отац Јован већ годинама слижи на Румији. Јако много је писао о томе култу, везаном за светог Јована Владимира, и изузетно битном за наше поднебље. Много пута је писао и Министарству културе и позивао их да дођу и лично се увјере да мултиконфесионални склад три вјере никакада није био нарушен, како су они тако жестоко и са таквом сигурношћу тврдили. Знате ли ко је дошао - нико. Знате ли када - никада, истакла је Ина Пламенац у свом ауторском тексту под насловом "У име Оца и Сина". Благодарећи порталу Ин4с наведени текст доносимо у целости. 

       
      Данас прослављамо светог Арсенија Сремца, другог архиепископа српског, наследника светог Саве, чије се мошти од 1920. чувају у манастиру Ждребаоник код Даниловграда. Занимљива је чињеница да по њему и Арсеније Пламенац носи име, једини митрополит црногорски који је прекинуо низ у династији Петровић. Његови земни остаци су у манастиру Горњи Брчели под „заштитом“ Министарства културе, без обиљежља, и како се испоставило, толико су добро чували да се ни не налазе тамо гдје тврде да јесу.
      Сада се поставља питање колико још културних споменика и оставштине лежи тако „заштићено“, без научне обраде, о којима знамо само оно што нам се пласира, без икакве могућности преиспитивања тих тврдњи, јер свако преиспитивање се сматра „девастацијом културног добра“. Изгледа да је „девастација“ једина ријеч која постоји у Министарству културе, док су „археологија, наука, методика, истраживање“ под строгом забраном и сматрају се „прекопавањем гробова“.
      То је реторика на којој почива читав систем културе и образовања у овој земљи. Можете да се приклоните томе, а свако приклањање тој реторици носи агресивни и фашистички приступ у одбрани исте, јер агресија се рађа из незнања. А можете се и не приклонити, па бити разапети на стуб срама.
      Сада, сви вјероватно знате, пошто је то било испраћено у медијима једнако као и овај „варварски“ чин мога оца, да је отац Јован пронашао мошти светог Јована Владимира, за које се до тада мислило да почивају на потпуно другом мјесту. Уствари, кад размислим није уопште било испраћено у медијима.
      Култ светог Јована Владимира је јако битан за Црну Гору, али да ли мислите да је из Министарства културе неко икада њега контактирао? Није. Али јесу направили бројне монографије и приче које не знам тачно на ком се извору заснивају. Исто тако сви знате, јер је и то било испраћено у медијима, да отац Јован служи на остацима ранохришћанске цркве, и да су то најстарији остаци цркве из тога периода на нашим просторима. О томе колико је то, тако битно археолошко наслеђе за Црну Гору, било запуштено и шта је све тамо нађено, може да вам исприча археолог Младен Загарчанин. Мислите ли да су медији се потрудили икада да пишу о томе као нечем битном – нису. Питате ли се зашто? Ја се нисам питала до прекјуче.
      Сад већ почињем да сумњам да је ово врло намјерно и врло злонамјерно дигнута хајка. Зашто? То би вјероватно требао неки државни орган да испита. Ако су већ државни органи толико корумпирани да се тиме не баве, онда је то дужност медија. А не, чекајте, медији се залажу само за једнака права грађана, али не и Срба. Али не и православних.
      Трећа ствар, отац Јован већ годинама слижи на Румији. Јако много је писао о томе култу, везаном за светог Јована Владимира, и изузетно битном за наше поднебље. Много пута је писао и Министарству културе и позивао их да дођу и лично се увјере да мултиконфесионални склад три вјере никакада није био нарушен, како су они тако жестоко и са таквом сигурношћу тврдили. Знате ли ко је дошао – нико. Знате ли када – никада. Толико о томе и о посвећености за заштиту културног добра и оставштине. Поставља се питање како то ви штитите нешто о чему баш ништа не знате?
      Штитите лаж и нас тјерате да вјерујемо у њу. Тјерате нас да се закрвимо због ваше немарности и аљкавом односу према прецима. Тај однос можете имати према својима, али ја према мојима не могу. Јер знате, мој предак је био Митрополит црногорски и заслужује барем да се зна ђе му је гроб, да тај гроб, ако ништа друго, барем крстом буде означен, јер он је био Митрополит црногорски, наследник светог Арсенија Сремца, наследника светога Саве, наследника Кирила и Методија, наследника светих Апостола којима је рече Христос „идите и учите све народе, крштавајући их у име Оца и Сина и Светога Духа“.
      Ина Пламенац 
      Извор: Ин4с
    • Од Срндаћ,
      Замољен сам да пренесем. Дакле, ево.
      Don't shoot the messenger, pls 
       
      БОРБА ЗА ВЕЧЕРУ
      ИЛИ
      КО ВИШЕ ПЛАТИ ТАЈ МОЖЕ МЕДИЈСКИ КЛАТИ
      „Ако кажете да не постоји завера, онда постоје само две могућности:
       или сте незналица, или сте део завере.“
      Уредништво „Борбе за веру“
      ''Ако кажете да Борба за веру није плаћенички интернет таблоид, глупих, необразованих, покварених и примитивних - волели би бити србских теолога -  или сте анонимни херој, члан уредништва овог опскурног сајта, или његов мусави финансијер, или будала или Владимир Димитријевић.''
      Уредништво ''Борбе за вечеру''
          У скривеним коридорима једне гимназије у познатом граду Централне Србије своје мученичке дане скромно проводи један полуанонимни аматер-теолог, аутор безбројних страница, на првом месту посвећених страстима његове младости и религијским изборима његових раних јада. Утемељујући свој карактеристични метод плиткоумног квази-богословља: свак се чеше где га сврби, наш корифеј провинцијалних тема и проблема, страствени колекционар књига неважних мислилаца из света православне теологије које до бесомучности копира и преписује (од једног момента скенира и рашчитава) откривајући својој полуписменој публици низ страшно важних ствари попут точка, ватре и топле воде. Сав провинцијалан, сав необразован, сав патетичан, сав недоучен, сав јадан, сав распилављен, склон сузама и наплаћивању прљавих текстова на свом бедном сајту, остаје тако да засењује простоту простих и фасцинира неукост неуких. 
          Помало склон дружењу са отпацима свештеничке службе, поготово са онима који воде порекло из једне епархије из које прозорљиви Свети Патријарх Павле НИКАДА није хтео да прими некога у Архиепископију београдско-карловачку, овај наш Настасијевић у покушају, тргује неуморно са свима који желе да своје бљувотине објављују на сајту лажне борбе која њему обезбеђује праву вечеру. А овај наш буцко у карираним џемперићима воли да добро вечера... И да броји шушке које редовно добија за све баљезгарије које објављује. Познато је колико он наплаћује текст који се објављује на овом свратишту за полуписмене - који су се својевремно хвалили сопственим необразовањем...
          Да би одржао лажну слику о сопственој важности и објаснио зашто се он и његови саучесници крију иза лажних имена, представљају као сарадници а у ствари су власници сајта, и сличне бедне поступке, овај идеолог Чорбе за вечеру,  и тајни саветник пропалог политичког покрета Двери, које су пропале када су се затвориле а живеле када су биле отворене - ето колико је тај идеолог опскурности у ствари глуп и ништа не разуме - измислио је најантихришћанскију лаж коју је људско ухо икада чуло. Да се он и његови љути кабларски гусари скривају из лажних имена и обрнутих функција да би се борили за веру јер би у супротном били изложени страшном прогону па можда и нечем оштријем, опаснијем. Зато они бирају кукавичко, бедно, нехришћанско скривање уместо јавног и храброг исповедања вере за коју би да се, као, боре. Апстрахујући бесмислену тврдњу да би ову аматерску банду која у слободно време пере аутомобиле на Колетовом плацу за ситну цркавицу било ко због било чега и дотакао, морамо да их питамо: Да ли ви стварно верујете да ваше неписмене, ограничене, методолошки конфузне, досадне, мртве, патетичне, бескрвне, лажне ''теолошке'' речи које не могу да загреју срце ни мртве овчарске патке а камоли живог човека, имале бољег ефекта од ваше, замислимо ту незамисливу ситуацију, проливене мученичке крви? Па ви бисте, исушени од младалачких страсти, угрожене кичме, и те три четири капљице семена, капљице ваше малокрвне крви, које бисте исцедили могли да засадите у плодну родну црницу и да из ње проклијају неки боље, храбрији и поштовања вреднији хришћани него што је то ваше анонимно, кукавичко, јато анонимних сарадника. Па да се бар зовете Наполеон из Никшића - алиас НИН, или Пабло, или Стари... а ви ни кодна имена немате сиротани.
          Погледајмо како подмукли анонимци обмањују и манипулишу својим наивним и глупим читаоцима музећи им, искусно и покварено, паре.
      ''Ми се, како рекосмо, боримо за веру једанпут предану светима. ( Ту ваљда спадају и свети мученици, хероји наше вере исповедници са именом и презименом!) Па и ако за њу пострадамо, биће нам добитак. Јер ћемо у том случају бити мученици. ( Ал баш не мора ако не мора....) Али, ми нити се испразно јуначимо, нити изигравамо мученике, (Мученике нико не изиграва него са вером и љубављу ступа у тај свештени подвиг храбрости, верности до гроба!) нити тражимо од Бога да мученички пострадамо. (Него да се добро наједнемо чорбе за вечеру, плаћајући је својом млаком и кукавичком вером!) Јер је грех од Бога тражити мученички венац. (Каква будала необразована и лажљива је писац ових редова. Па зар ти анонимни игноранти и непознаваоци хришћанства никада ниси чули за подвиг новомучеништва у Грчкој за који су светогорски монаси спремали ревносне и храбре хришћане - управо супротне њима који шкрабају ове лажњиве редове - који су по надахнућу одозго тражили мучеништво)   Мученици бивају само они које Господ удостоји да то буду, а ми не сматрамо да смо тога достојни. ( Наравно да нисте. Када сте маловерни, кукаквице, лицемерни, користољубиви, који вером манипулишете наивне и неуке душе да бисте их економски експлоатисали и наметали им своју безумну вољу, као вампири хранећи се њихобом слободом!)
          Дакле, сајт „Борба за веру“ је безбедан, мејл „Борба за веру“ је безбедан, ни једном од људи који нам шаљу информације на мејл никада није ни длака са главе зафалила нити ће, свим нашим достављачима информација на мејл анонимност је у потпуности загарантована, сва коресподенција са „Борбом за веру“ је безбедна, свима који код нас пишу под псеудонимима анонимност је загарантована, ( Дакле, салободно клевећите, лажите, подмећите, денунцирајте, урушавајте углед Цркве - ми ћемо вас све штитити да и даље некажњено вршите дело ђавоље!) свима који нам пошаљу донацију – анонимност је загарантована, ( И најважније - шаљите новац, подмазујет нашу дебилну медијску смеће машину, дајте пара и нама да идемо на дуга летовања, да се одмарамо, градимо викендице по клисури, купујемо кола, једимо и пијемо јер овај живот је кратак и прохуји за час!!!) јер овај сајт је медијски репрезент свега светог и честитог и Миломе Богу приступачног што је красило наше свете претке( Као што су лаж, лоповлук, кукавичлук, поквареностр, спржена савест.... чекај мало, па те особине нису имали наши преци али их имамо ми, ... бре В. Д. исправи ову реченицу нешто не ваља...) али и наш, на жалост, већином, заблудели, али и даље - Савин и Божији народ... ( У који ми не спадамо него њиме манипулишемо!)
          Приведимо крају ово бављење најцрњим религијским шундом на српском интернет небу подсетивши читаоце овог упозоравајућег текста на два избора које су наши преци учинили када су требали да бране своју веру. Први је учинио игуман Генадије који је уместо да остане веран свом хришћанском имену и лику, одабрао да се сакрије иза лажног имена лажне вере и постао је Мула Салија. Ђакон Авакум то ни по коју цену није хтео да учини и постао је свештеномученик и сведок Христа Распетог и Васкрслог. Истини за вољу Генадије је сачувао живот, чак га је митрополит Стефан Стратимировић вратио у Православље и благословио му да и даље врши свештеничку службу.... али! Иза кукавичлука одбацивања страдања за своју веру, скривања иза лажног имена, бедног преживљавања да би се пусто постојање наставило остао је заборав. Иза Светог ђакона Авакума остао је пример, остало је надахнуће, остала је вера, остала је светлост. 
          Несретници, скривени иза неоправдиве кукавичке нехришћанске анонимности -  ви сте свој део одабрали. Мула Салије новога доба - придржавајте и даље кочеве на које заједно са свим противницима нашега рода упорно набијате боље од вас, а на које ви сами немате храбрости да се попнете. Кратко речено, синови таме само ви радите свој, добро плаћен, посао.
      Младен Милановић
    • Од Ласандар,
      Драга браћо и сестре,
      Недавно прочитах овај догмат тј. да се Бог Син рађа а Бог Дух Свети исходи по слободној вољи Бога Оца. Иако бих да ме пита неко да ли је тако, одговорио да је тако, по интуицији, ипак су ми се јавиле неке нејасноће и недоумице, којима се хвала Богу не препуштам, али бих волео да ми их неко појасни.
      Наиме ако се Бог Син рађа по слободној вољи Бога Оца, онда некако као да изгледа да је могло бити и да не буде Бога Сина. Тада би Отац могао да постоји одвојено од Сина што је ваљда у супротности са догматом о Светој Тројици. Па онда као да изгледа да онај који одлулчује нема сина "док" одлучује већ "пошто" одлучи(стављам наводнике пошто се говори о вечности те се поштапам речима из времена, што је можда и скроз погрешно, али надам се да ће те сватити моју недоумицу), што би на неки начин као значило да беше некад да не беше Сина.
      Све ми то ствара нелагодност при предивном поимању Бога као Тројице, а не као Један и Двојица, Где би само Оцу припадало стварно Божанство, а Сину и Духу нестално.
      Хвала
       
×
×
  • Креирај ново...