Jump to content
Милан Ракић

Hrvatska pregovara sa Austrijom o isporuci MiG-a 21 kojim je Rudolf Perešin 1991. preleteo u Klagenfurt, prvi korak predaja Perešinove odeće

Оцени ову тему

Recommended Posts

Kako je 14. maja preneo hrvatski Dnevnik.hr (informativni portal Nove TV), prilikom nedavne posete ministra odbrane Hrvatske Damira Krstičevića Austriji bilo je, između ostalog, reči i o mogućoj predaji aviona MiG-21 kojim je pilot Rudolf Perešin preleteo 1991. godine iz tadašnje Jugoslavije u Austriju. Pri tom je austrijski ministar odbrane svom hrvatskom kolegi rekao da će im biti data Perešinova odeća.

IMG_1493-850x350.jpg

Jugoslovenski MiG-21 se čuva u muzeju na aerodromu Celtveg ali taj avion trenutno nije javno izložen. Jedno kraće vreme ipak se mogao videti kao deo zbirke muzeja i bio za posetioce izuzetno zanimljiv eksponat. Hrvatska već duže vreme pokušava da dođe do tog aviona a čini se da su sada preduzeti najozbiljniji koraci ka ostvarenju tog cilja.

– Dogovorili smo se da otvorimo to područje, a ministar mi je rekao da je prvi korak da će nam vratiti odoru od našeg junaka i pilota, a da naši eksperti pravnici sjednu i vide da taj avion koji je za nas strateški važan dođe u Hrvatsku – rekao je ministar odbrane Damir Krstičević.

Njegov austrijski kolega Mario Kunesek ja zatim dodao:

– Za Hrvatsku je to emocionalno pitanje, za austrijsku stranu pravno pitanje, ali ja sam uveren da tamo gde postoji volja, tamo će se naći i put –

IMG_1494.jpg
Austrijski ministar rekao da će hrvatskoj strani biti predata Perešinova odeća / Foto: Nebojša Mirković

Prelet, tada kapetana I klase Rudolfa Perešina, bio je prvi od 4 prebega pilota hrvatske nacionalnosti iz RV i PVO JNA. Sva četiri su izvršena avionima MiG-21 od kojih su tri odmah uključena u sastav novoformiranog hrvatskog Ratnog vazduhoplovstva. Perešin je bio pripadnik 352. izviđačke eskadrile, 117. avijacijske brigade na aerodromu Željava kod Bihaća.

Perešin je 25. oktobra 1991. avionom MiG-21R (službena vojna oznaka L-14i, NATO oznaka Fishbed-H) vojnog evidencijskog broja 26112 poleteo na zadatak izviđanja iznad dela Hrvatske i Slovenije. On je kasnije za hrvatskoj televiziji izjavio da se u toku leta dvoumio kako da napusti ljude sa kojima je godinama radio. Kada je došao do rejona Karlovca, javio je kontroli leta da zbog slabe vidljivosti za njim ne poleće drugi izviđač.

Stigavši blizu Ljubljane uočio je da je vidljivost odlična, potom se okrenuo i leteo do Kopra gde je napravio krug, zatim preko Ljubljane prešao u Austriju u rejon Blajburga da bi potom, potpuno iznenadivši austrijsku vojsku kao i vlasti, sleteo na aerodrom u Klagenfurtu. Ovaj prelet bio je veliki medijski događaj koji je izazvao pravu senzaciju a svetskim medijima je još više skrenuo pažnju na rat u bivšoj SFRJ.

MiG je ostao u Austriji, nakon aerodroma Klagenfurt avion je uskladišten a u proleće 2002. godine je bio prikazan u Beču, kao deo izložbe “10 godina od početka rata na Balkanu“. Potom se nalazio u vojnom skladištu Feliksdorf da bi se 2011.godine našao na aerodromu Celtveg gde je jedno vreme bio izložen u muzeju. Rudolf Perešin poginuo je 2. maja 1995. na borbenom zadatku prilikom dejstva po ciljevima na zemlji, u okviru operacije “Bljesak“.

Njegov MiG-21bis evidencijskog broja 119 pogodila je srpska PVO, verovatno lakim prenosivim raketnim sistemo Strela-2 a moguće i topovima M55A4 kalibra 20 mm. Uspeo je da se katapultira iznad Gradiške ali zbog oštećenja aviona u izuzetno nepovoljnom položaju. Upao je u reku Savu sa delimično otvorenom kupolom padobrana. Perešinovo telo je pronađeno nakon nekoliko dana na obali Save blizu Odžaka, vojnici VRS koji su ga našli bili su primorani da ga sahrane u tom gradu a telo je razmenjeno avgusta 1997. Oboreni avion hrvatske su snage pronašle tek 28. juna 1995.

tango-six.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
пре 11 минута, obi-wan рече

Pitam sta li ce im taj krsh...

Pretposatvljam da bi ga onda postavili ispred aerodroma u Zemuniku, gde je nekada bila naša Vazduhoplovna akademije, a danas se opet nalazi tamo njihova akademija, koja je doduša integrisana u zagrebački Saobraćajni fakultet, ali se vojni deo obuke, kao i letačka, sprovode u Zemuniku, u tzv. Sreidištu za obuku HRZ i PZO "Rudolf Perešin"

Inače, avion od samog prebega (msm. da to ne zastareva), kao naslednici SFRJ i JNA, potražuju Srbija, odnosno Vojska Srbije-tj. RV i PVO

Share this post


Link to post
Share on other sites
пре 2 минута, obi-wan рече

Nije ni Hrvatska. Kako cemo sad?

pa nije u tom i jeste problem ako ces pravno potezati to pitanje, cisto sumnjam da ce austrijanci ikome dati taj avion, to je onomad mogla da trazi SFRJ dok je postojala, ali ni tada ne bi dobila jer nije imala vise diplomatsku snagu. inace vrednost ovog aviona je samo istorijska.

Share this post


Link to post
Share on other sites
пре 2 минута, kordun рече

pa nije u tom i jeste problem ako ces pravno potezati to pitanje, cisto sumnjam da ce austrijanci ikome dati taj avion, to je onomad mogla da trazi SFRJ dok je postojala, ali ni tada ne bi dobila jer nije imala vise diplomatsku snagu. inace vrednost ovog aviona je samo istorijska.

S tom razlikom da Srbija onda svakako ima mnogo jace osnove da trazi avion, jer je SRJ ipak bila naslednica JNA, a mi smo dalji nastavak svega toga. Inace, kako bi toliko vojne tehnike zavrsilo kod nas, da mi nismo bili nikakvi naslednici? Hrvatski pilot taj avion je ukrao iz vojske koju smo mi posredno nasledili.

Share this post


Link to post
Share on other sites
пре 4 минута, obi-wan рече

S tom razlikom da Srbija onda svakako ima mnogo jace osnove da trazi avion, jer je SRJ ipak bila naslednica JNA, a mi smo dalji nastavak svega toga. Inace, kako bi toliko vojne tehnike zavrsilo kod nas, da mi nismo bili nikakvi naslednici? Hrvatski pilot taj avion je ukrao iz vojske koju smo mi posredno nasledili.

nije pravni nasljednik i ne moze biti, proces razdruzivanja iz jugoslavije nikada nije ni sprovodjen zbog rata, to je sve zanemareno, na tu kartu ne vredi igrati. posteno govoreci prakticno je ispalo da srbija pokupi glavninu tehnike i to najbolje, bila je u takvoj poziciji cime su druge republike po tom pitanju ostale ostecene.

Share this post


Link to post
Share on other sites
пре 5 минута, kordun рече

nije pravni nasljednik i ne moze biti, proces razdruzivanja iz jugoslavije nikada nije ni sprovodjen zbog rata, to je sve zanemareno, na tu kartu ne vredi igrati. posteno govoreci prakticno je ispalo da srbija pokupi glavninu tehnike i to najbolje, bila je u takvoj poziciji cime su druge republike po tom pitanju ostale ostecene.

Pa kako su ostecene ako smo mi izabrali da nastavimo dalje istim putem, a oni da izadju iz toga? Ako nije bilo ukupnog i podjednakog razdruzivanja, onda bas jesmo mi naslednici.

Share this post


Link to post
Share on other sites
пре 11 минута, obi-wan рече

Pa kako su ostecene ako smo mi izabrali da nastavimo dalje istim putem, a oni da izadju iz toga? Ako nije bilo ukupnog i podjednakog razdruzivanja, onda bas jesmo mi naslednici.

pa ostecene su zato sto nije bilo  razdruzivanja, a opet sa druge strane srbi su daleko najvise osteceni, oteta im je zemlja koju su komunisti rasporedjivali u republike po sistemu bratsva i jedinstva, a ne po nekom etnickom sistemu ko u drugim saveznim drzavama i eto nam sad.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Управо сада, kordun рече

pa ostecene su zato sto nije bilo  razdruzivanja, a opet sa druge strane srbi su daleko najvise osteceni, oteta im je zemlja koju su komunisti rasporedjivali u republike po sistemu bratsva i jedinstva, a ne po nekom etnickom sistemu ko u drugim saveznim drzavama i eto nam sad.

Razdruzivanja nije bilo jer to oni nisu ni hteli, nego da bude sve kako oni zamisle, a mi da slusamo. A to vec nije moglo tako.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Управо сада, obi-wan рече

Razdruzivanja nije bilo jer to oni nisu ni hteli, nego da bude sve kako oni zamisle, a mi da slusamo. A to vec nije moglo tako.

pa nisu htjeli jer su izabrali ratnu opciju, nema razdruzivanja ako se vojno razdruzujes, ispalo je na kraju ko sta otme, oteli su hrvati masu oruzja odma 1991 godine samo na dva mjesta, lucko u zagrebu i onaj varazdinski korpus koji je imao vatrenu moc ko vojska alije izatbegovica pred kraj rata, bez da se racuna ostalo ovo je masa oruzja i municije bilo, sa time su i izdrzali prvu godinu rata

Share this post


Link to post
Share on other sites

Придружите се разговору

Можете одговорити сада, а касније да се региструјете на Поуке.орг Ако имате налог, пријавите се сада да бисте објавили на свом налогу.

Guest
Имаш нешто да додаш? Одговори на ову тему

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Сличан садржај

    • Од Милан Ракић,
      Dok je Vojska Srbije tek primila svoj drugi naručeni Erbas H145M, Helikopterska jedinica MUP-a Srbije svoju do sada pristiglu flotu (preostaje im isporuka još jednog primerka najkasnije do aprila sledeće godine) operativno već koristi u punom kapacitetu. Pored prevoza državnih zvaničnika, već jedne snimljene komercijalne reklame i učešća na pokaznim vežbama („Povratak 2019“ i „SAREX 38-19), MUP-ovi Erbasovi su od danas počeli da se koriste i u misiji gašenja požara.

      Kako Tango Six saznaje, YU-SAR je danas gasio požar u rejonu Vranja. Svi helikopteri H145M u MUP-ovoj floti mogu podvesno nositi „Bamby Bucket“ vedro za gašenje požara kapaciteta 1.500 litara vode. Danas je YU-SAR na aerodromu „Konstantin Veliki“ punio svoje vedro uz pomoć mobilnog bazena na aerodromu čiji je kapacitet 40 tona vode.
      Helikopterska jedinica MUP-a tako se upisala i u geografski mnogo širu istoriju budući da je najverovatnije prva jedinica u Evropi (ako ne i u svetu) koja je sa ovim tipom letelice gasila požar.
      Svi policijski Erbasovi naručeni su sa duplim podvesnim kukama. Duple kuke su regulatorni EASA zahtev prilikom nošenja ljudskog tereta (fail safe princip). Erbasovi Vojske Srbije imaju samo jednu kuku budući da ova organizacija ne mora poštovati EASA pravila / Foto: Tango Six Kako Tango Six takođe saznaje, Helikopterska jedinica bila je aktivirana i prvog dana izbijanja požara na Staroj Planini. Po uobičajenoj proceduri poslata je „izviđačka“ Gazela i ustanovljeno je da zbog postojanja dima može doći do ugrožavanja bezbednosti letenja. Letenjem blizu veće količine dima može doći do rizika ulaska čestica u motor helikoptera što može dovesti do njegovog oštećenja. Jedinica je dan kasnije na misiji gašenja požara letela sa Belovima 212 u okolini Vranja.
      Tango Six saznaje i da je za sva tri naručena helikoptera Super Puma kupljeno po jedno vedro kapaciteta 4,5 tone. MUP će tako ukupno imati 8 vedra za gašenje požara.
      Tango Six je već pisao o stanju srpske i regionalne flote protivpožarnih letelica. Izvestili smo detaljnije i o izazovima upotrebe helikoptera i aviona u specifičnim uslovima koji postoje u našoj zemlji kroz iskustvo Helikopterske jedinice MUP-a, jedinice koja se najviše bavila ovom vrstom misija. Pored opcije rusko-srpskog humanitarnog centra, na stolu je uvek i opcija da MUP dobije i svoje prve avione (za gašenje požara).
      [EKSKLUZIVNO] MUP-ov Erbas H145M danas prvi put od uvođenja u upotrebu gasio požar - Tango Six
      TANGOSIX.RS D je Vojska Srbije tek primila svoj drugi naručeni Erbas H145M, Helikopterska jedinica MUP-a Srbije svoju do sada pristiglu flotu...  
    • Од Милан Ракић,
      BiH će u noći sa 4. na 5. prosinac konačno preuzeti potpunu kontrolu nad nebom iznad svoje teritorije, potvrdio je direktor Agencije za pružanje usluga u zračnoj plovidbi BiH /BHANSA/ Davorin Primorac.

      Primorac je pojasnio da to znači da će BiH preuzeti kontrolu neba iznad 10.000 metara, koje je najfrekventije i najisplativije, navodeći da su do sada kontrolu, i ujedno veliku financijsku dobit, imale susjedne zemlje Srbija i Hrvatska.
      “Mi preuzimamo srednji i gornji sloj zračnog prostora, gdje se odvija više od 80 posto zračnog prometa. Na tom dijelu je najveći broj preleta i riječ je o prostoru iznad 10.000 metara visine”, rekao je Primorac za “Dnevni avaz”.
      On je ocijenio da je ovo važan događaj i za BiH i za BHANSA, koja je samofinancirajuća nerpofitna organizacija.
      “Naši troškovi bit će veći za 20 posto, ali očekujemo i značajne financijske prihode. Očekujemo 12 do 13 milijuna KM u odnosu na godinu ranije”, naveo je Primorac.
      Primorac je rekao da će novi kontrolori već u prosincu početi s radom, te najavio da će BHANSA uložiti višemilijunski iznos u obnovu kontrolnih tornjeva u Sarajevu, Banja Luci i Tuzli.

    • Од Драшко,
      Par gifova
      Zezanja radi
      Moj selebriti

    • Од Поуке.орг инфо,
      Kako vam se dopada novi note 10 i note 10+? 
      Vredi li toliko para?
      Vredi li preći na primer sa s10+ na note?
       
       
    • Од WiseMan,
      Francuski inženjer konstruisao je prvi prototip hoverboard-a, a testirao ga je tako što je preleteo Lamanš.
      Neko gleda tuđe živote a neko menja svet. 
       
       

Све поруке на форуму, осим званичних саопштења Српске Православне Цркве, су искључиво лична мишљења чланова форума 'Живе Речи Утехе' и уредништво не сноси никакву материјалну и кривичну одговорност услед погрешних информација. Објављивање информација са сајта у некомерцијалне сврхе могуће је само уз навођење URL адресе дискусије. За све друге видове дистрибуције потребно је имати изричиту дозволу администратора Поука.орг и/или аутора порука.  Коментари се на сајту Поуке.орг објављују у реалном времену и Администрација се не може сматрати одговорним за написано.  Забрањен је говор мржње, псовање, вређање и клеветање. Такав садржај ће бити избрисан чим буде примећен, а аутори могу бити пријављени надлежним институцијама. Чланови имају опцију пријављивања недоличних порука, те непримерен садржај могу пријавити Администрацији. Такође, ако имате проблема са регистрацијом или заборављеном шифром за сајтове Поуке.орг и Црква.нет, пошаљите нам поруку у контакт форми да Вам помогнемо у решавању проблема.

×
×
  • Create New...