Jump to content
  1. Paradoksologija

    Paradoksologija

  • Чланови који сада читају   0 чланова

    Нема регистрованих чланова који гледају ову страницу

  • Сличан садржај

    • Од Милан Ракић,
      Kada oduševljnje srpskom trobojkom i RV rondelom splasne (a neće još jer nas čeka Partner sa domaćom, srpskom, premijerom) vreme je da analiziramo i popišemo sve detalje vezane za „projekat H145M“ koje smo uspeli da rekonstruišemo, saznamo ili dobijemo kao zvanični komentar.

      Tango Six prati „Erbas Helikopters u Srbiji“ priču sada već tri godine. Doneli smo vam ekskluzivne informacije, preneli sva najbitnija dešavanja, obišli sve moguće lokacije na koje su nas zvali i one na koje nisu. Najviše od svega, trudili smo se da rekonstruišemo i poslednji detalj ove nabavke u oblastima prateće opreme, upotrebe i drugim segmenata.
      Ovo je sve što znamo do sada.
      Burže
      Kako smo već javili, H145M u srpskim bojama jedan je od dva HForce demonstratora u Erbasovom koralu na najvećoj svetskoj vazduhoplovnoj izložbi. Izložena letelica je i dalje D-HMBB (do zvanične primoporedaje koja će biti nakon Partnera svi helikopteri su formalno i dalje Erbasovi) s tim da joj je za dane izložbe privremena registracija danas ipak uklonjena. U pitanju je vojni evidencijski broj „14505“ (ne 504 kako smo javili juče) koji je Parizu „obučen“ u nevođeni set naoružanja lokalne VTI-Jugoimport proizvodnje.
      Kako Tango Six saznaje, nastavak isporuke H145M za Srbiju desiće se već za četiri nedelje. Prva dva primerka za Helikoptersku jedinicu MUP-a Srbije stižu u Srbiju između 8. i 10. jula. Na helidrom „Tesle“ prvi će sleteti YU-MED i YU-SAR a krajem jula i YU-ICE. Očekuje se da skoro celokupna civilna i vojna flota Srbiji bude isporučena Srbiji do kraja ove godine. Moguće je da će najviše dva helikoptera „preteći“ sa isporukom u iduću, zavisno od sitnijih logističkih faktora. Isporuka je trebalo da započne nekoliko meseci ranije ali, kako saznajemo, srpska strana nije bila krivac kašnjenju.
      „14505“ pored još jednne nove Erbasove letelice, A330neo / Foto: Petar Vojinović, Tango Six Erbasovi H145M će u srpskom RV i PVO najverovatnije dobitni vojnu oznaku HV-50 / Foto: Petar Vojinović, Tango Six Kokpit sa Talesovom HMSD kacigom Škorpion / Foto: Petar Vojinović, Tango Six Takođe saznajemo da je procedura razrade već potpisanog ugovora za kupovinu policijskih srednje transportnih helikoptera H215 u toku. Okvirno, obuke MUP-ovih letača i tehničara započunju polovinom oktobra 2021. godine. Prijem prve Super Pume trebalo bi po dinamici koja je trenutno aktuealna da se dogodi najkasnije u februaru 2022., druga i treća očekuju se u aprilu iste godine.
      Domaća stručna i šira javnost prvi put će imati priliku da „14501“ vidi tokom Partnera, već prvog dana manifestacije 25. juna, kada u Beograd dolazi i direktor Erbas Helikoptersa Bruno Evan. Tom prilikom biće uručen i sertifikat remontnom zavodu „Moma Stanojlović“ koji će formalno biti odobren od strane Erbasa za remont helikoptera Gazela (sad zvanično jelte). Erbasova prodajno-politička diplomatija se tu nije zaustavila, i kako smo već javili, planirano je da u sredu na Burže dođe i premijerka Ana Brnabić, koja će obići i H145M u srpskim bojama.
      Hronologija i detalji naručene opreme helikoptera
      Objektivno najlepši H145M u Erbasovom koralu / Foto: Petar Vojinović, Tango Six AMPS senzori vidljivi na donjem delu helikoptera / Foto: Petar Vojinović, Tango Six Ugovor za nabavku devet helikoptera H145M od kojih šest za Vojsku Srbije i tri za Ministarstvo unutrašnjih poslova Srbija je, preko Jugoimport SDPR-a, sa Erbasom potpisala decembra 2016. godine. Naša zemlja je tako postala treća mušterija vojnih verzija helikoptera H145i to u najnovijoj varijanti H145M a istovremeno i prva država koja će koristiti helikoptere sa oružanim sistemom HForce Nivoa 1 i to, kako smo naknadno saznali, naoružanjem domaće proizvodnje. Svi helikopteri namenjeni za RV i PVO imaće instalacije za kasnije moguće nadogradnje na vođene pakete HForce kompleta. MUP-ovi primerci nemaju te instalacije.
      Erbas je od početka ovu prodaju posmatrao strateški pridodavši joj svojevrsni „zaslađivač“ u formi šire industrijske saradnje, odnosno konačne „legalizacije“ remonta Gazela, eventualno i za treća lica. Ministarstvo odbrane je priliku ozbiljno shvatilo, nije bilo kašnjenja sa naše strane, u međuvremenu je izvršena i integracija našeg naoružanja. Erbasu se strateški pristup naknadno isplatio prodajom Super Puma MUP-u. Helikopterska jedinica tako kompletno prelazi na Erbas nakon prodaje Belova i konačne nerentabilnosti zadržavanja Gazela koja će kad tad doći na dnevni red. Evropskom konzorcijumu onda ostaju prodajne aktivnosti foksirane na Er Srbiju i njihove moguće A320/319neo kupovine ili aranžmane iznajmljivanja. Tu je mnogo adekvatniji A220 ali i jedini transportni avion RV i PVO koji bi trebalo da je operativan možda može biti zamenjen sa C-295. Sve u svemu, prodajne aktivnosti Erbasa daleko su od kraja.
      Prema prvoj verziji narudžbine RV i PVO dobilo bi 6 a MUP 3 helikoptera. Aprila 2018. godine zvanično je saopšteno da će MUP ipak dobiti 4H145M a krajem jula iste godine ponovo je nagovešteno da bi Vojska Srbije mogla dobiti samo 5 helikoptera dok bi šesti pripao Helikopterskoj jedinici policije koja će svoje H145M koristiti za različite misije, između ostalog i za specijalne snage (Žandarmeriju, SAJ i podršku vojsci po potrebi). Definitivna potvrda da će odnos broja helikoptera biti 5 za vojsku i 4 za policiju dobijena je od predsednika Srbije Aleksandra Vučića nakon vežbe ‘’Vek pobednika 1918-2018’’. Prva fotografijasrpskog H145M objavljena je 7. septembra 2018.
      Primopredaja prvog vojnog H145M izvršena je 22. novembra 2018. Na toj ceremoniji prikazan je primerak sa vojnim evidencijskim brojem 14501 (fabrički broj 20231) koji je namenjen za borbeno traganje i spasavanje a bio je opremljen elektrooptičkim i infracrvenim sistemom FLIR Star Safire 380HDc, farom za traganje TRAKKA Systems TrakkaBeam A800, dizalicom Goodrich Model 44301, fiksnim konzolama za tehniku iskrcavanja ljudi fast-rope, WSPS (Wire Strike Protection System) “makazama“ za sečenje naponskih i drugih kablova. Ovu letelicu videćete na Partneru i ona je jedina koja od vojnih primeraka trenutno ima planiran elektro-optički i infracrveni sistem.
      Svoja prva dva H145M Ministarstvo unutrašnjih poslova zvanično je dobilo 20. decembra 2018. kada je u Nemačkoj izvršena primopredaja helikoptera sa registracijom YU-ICE (maskirni primerak, sa privremenom nemačkom registracijom D-HADR) koji je namenjen za eventualne borbene namene i kako Tango Six saznaje glavni korisnici biće Žandarmerija i SAJ a biće naoružan sa dva PKT mitraljeza koji će biti postavljeni na bočna vrata. Reč je o Zastavinim M84 7,62 koji se mogu postaviti na nosače sa obe strane. Imaće 6 sklopivih sedišta pozadi.
      Šest sklopivih sedišta. Ukoliko se ukloni instalacija za dva mitraljeza moguće je staviti još dva / Foto: Petar Vojinović, Tango Six Ne zaboravimo ovaj trenutak u istoriji srpskog vazduhoplovstva kada je MUP izabrao najbolje registracije ikad: YU-MED, YU-ICE, YU-SAR i YU-MUP / Foto: Tango Six Drugi helikopter koji je tada predat srpskom MUP-u bio je YU-MED (privremena nemačka registracija D-HAD0) namenjen za medicinski transport. On će biti zadužen za prevoz pacijenata kojima je već prethodno stabilizovano stanje. Od medicinske opreme imaće dva ili tri savijajuća nosila u zavisnosti od izabrane konfiguracije, mesto za dva ili tri medicinska tehničara, EKG aparat, portabl kiseonik i defiblirator. Medicinska oprema koju nosi tehnički mu omogućava obavljanje HEMS misija ali Policija to neće smeti da radi zbog domaćih regulatornih ograničenja.
      U periodu od kraja novembra 2018. do početka aprila ove godine objavljene su fotografije svih srpskih vojnih H145M. Najzanimljivi je svakako helikopter sa evidenicjksim brojem 14502 (fabrički broj 20236)jedini vojni primerak sa meteo-radarom Honeywell RDR 2000 koji ima ugrađenu i dizalicu Goodrich Model 44301 a koristiće se za traganje i spasavanje. Za razliku od vojnih, svi MUP-ovi Erbas helikopteri imaće meteo radar firme Telephonics, model RDR-1600. Razlog za ovo leži u fizičkoj poziciji radara koji se na civilnoj verziji nalazi na nosu dok vojna verzija (odnosno one vojne verzije koje će biti čisto borbene) na toj poziciji mora imati senzore Hensoldt AMPS sistema za aktivnu samozaštitu.
      Srpsko nevođeno oružje trebalo bi u nekom trenutku da bude i zvanično uvršteno u prodajni portfolio Erbasa / Foto: Petar Vojinović, Tango Six Preostala tri helikoptera koji će biti „čistokrvni borci“ imaju privremene nemačke registracije D-HADZ (14503), D-HMBB (14505) i D-HCBT(14504). Oni će pored AMPS sistema imati domaće razvijeno nevođeno naoružanje i kako saznajemo, naša vojska trenutno ne razmatra kupovinu elektro-optičkog sistema. Ciljanje nevođenog naouružanja biće moguće sa HMSD kacigom (više detalja o njoj pogledajte u našoj video reportaži) ali će određivanje daljine i drugih parametara (uz pomoć laserskog daljinometra) biti sigurno potrebno u perspektivi. Tako da je RV i PVO i dalje potencijalna mušterija za Wescamove MX-15 ili MX-15D (D – „Designator“ verzija) sisteme. Sistem ispod nosa helikoptera „14505“ na Buržeu je Wecamov MX-15. Podvešen je odlukom Erbasa u cilju promocije svih mogućih opcija nadogradnji.
      Integrisanje i ispitivanje domaćeg naoružanja, kontejnera GH-78 sa mitraljezom kalibra 12,7 mm i sedmocevnih saćastih lansera L80-07ruskih nevođenih raketnih zrna S-8 kalibra 80 mm kako saznajemo već se dogodilo. Za sada je proizvođač H145M vršio ispitivanja opcija HForce sistema sa naoružanjem koje je uključivalo mitraljeze, topove, nevođena raketna zrna i vođena raketa zrna (HForce Nivo 1 i 2). Nivo 3 sistem HForce podrazumevaće integraciju savremenih vođenih raketa vazduh-zemlja i vazduh-vazduh.
      L80-07 / Foto: Petar Vojinović, Tango Six Kontejner GH-78 sa mitraljezom 12,7 mm / Foto: Petar Vojinović, Tango Six Jedinica koja će koristiti vojne H145M biće 119. mešovita helikopterska eskadrila “Zmajevi“, 98 vazduhoplovne brigade na aerodromu ‘’Narednik pilot Mihajlo Petrović’’ u Nišu. Njeni piloti i pripadnici vazduhoplovnootehničke službe su u nekoliko grupa krenuli na obuku još u septembru prošle godine. Helikopteri će biti smešteni u novom hangaru koji je skoro identičan novom hangaru na Batajnici a njegova izgradnja je pri kraju.
      Do danas smo videli fotografije tri od četiri helikoptera namenjenih Helikopterskoj jedinici MUP-a, jedino još nije objavljena fotografija helikoptera registracije YU-MUP. Osim već spomenutog maskirnog YU-ICE i medicinskog YU-MED tu je i primerak za traganje i spasavanjeYU-SAR (privremena nemačka registracija D-HCBV) koji će, kako takođe saznajemo, imati dizalicu Goodrich Model 44301, elektrooptički i infracrveni sistem FLIR Star Safire 380HDc i far za traganje TRAKKA Systems TrakkaBeam A800. Policija za sada (kao i RV) dobija samo jedan FLIR koji može prebacivati sa helikoptera na helikopter budući da će kao i u slučaju vojnog „14501“, moći da ga lako instalira i deinstalira sa jedne od skija.
      H145M YU-MUP imaće samo dizalicu (MUP je uzeo dve dizalice za sve svoje Erbasove) i jedini neće imati specifičnu ulogu. Vojni H145M imaće instalaciju za upotrebu kuke radi prevoza spoljnog podvešenog tereta. Zanimljivo je da srpski policijski helikopteri imaju skoro potpuno identičnu šemu farbanja poput one na nemačkim policijskim H145, osim naravno maskirnog YU-ICE koji ima šemu skoro identičnu srpskim vojnim H145M ali je braon boja malo tamnija. Takođe je interesantno da će sve MUP-ove letelice imati zatamljena stakla putničke kabine. Dva policijska H145M imaće duple kuke za podvesni teret. Kuke će moći da se prebacuju sa helikoptera na helikopter a razlog zbog čega je u pitanju dupla instalacija nalazi se u strožijim civilnim „fail-safe“ zahtevima kada su HESLO (Human External Load Cargo) misije u pitanju.
      Ako do sada niste, pogledajte i panel o vojnim helikopterima Srbije i regije na Tango Six SEAS samitu iz marta 2018. godine. Tada smo ugostili ključne ljude iz vojnog dela priče nabavke helikoptera H145M, dr. Nenada Miloradovića, pomoćnika ministra odbrane za materijalne resurse i nekadašnjeg načelnika Uprave za odbrambene tehnologije general-majora dr. Bojana Zrnića. Na panelu su takođe govorili predstavnici kompanije Erbas kao i analitičar Igor Tabak i vazduhoplovni publicista Antonio Prlenda.
      Petar VOJINOVIĆ

    • Од Милан Ракић,
      Kako smo juče i najavili, kompanija Erbas Helikopters izložila je na ovogodišnjem Buržeu helikopter H145M u bojama srpskog RV i PVO. Kako je takođe ranije najavljeno, Erbas je na najvećem svetkom vazduhoplovnom sajmu na helikopter stavio i srpsko oružje.

      Ponos je mala reč. Rondela srpskog RV i PVO prvi put na Buržeu / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
      Izložen helikopter nosi Erbasovu registraciju D-HMBB. Radi se o letelici koji će, jednom kada bude zvanično uvedena u RV i PVO, najverovatnije nositi vojni evidencijski broj 14504. Pored RV i PVO rondele koja je jasno vidljiva evidencijski broj je prekriven budući da do primopredaje on formalno pripada Erbasu. Kao što smo najavili, primopredaja za medije dogodiće će se na sajmu naoružanja Partner u Beogradu poslednje nedelje ovog meseca.
      D-HMBB je privremena registracija nemačkih civilnih vazduhoplovnih vlasti rezervisana za Erbas Helikopters radi letenja tokom fabričkih testiranja i obuke / Foto: Petar Vojinović, Tango Six  Postavljen između Helikoptera H175 i H125 (koji je prvi put izložen u jurišnoj varijanti kao HForce demonstrator za manje Erbasove platforme sa vertikalnim poletanjem i sletanjem) srpski H145M biće „opkoljen“ standardnom i izuzetno raznovrsnom gamom naoružanja inostrane proizvodnje koju smo već imali priliku da vidimo. Međutim, jedino oružje koje je zapravo nakačeno na helikopter srpske je proizvodnje.
      Kontejner raketa S-8 oznake L80-07 / Foto: Petar Vojinović, Tango Six Poslednje pripreme za srpski helikopter pored koga će u narednih sedam dana proći najviše ljudi u njegovoj karijeri / Foto: Petar Vojinović, Tango Six  U pitanju je sedmocevni lanser nevođenih raketnih zrna S-8 kalibra 80 milimetara oznake L80-07 i kontejner sa jednocevnim mitraljezom kalibra 12,7 milimetara. Oba oružja razvijena su u Vojnotehničkom institutu Ministarstva odbrane Srbije i ukoliko integracija u sistem upravljanja naoružanjem HForce (čiji je Srbija prvi kupac) prođe kako treba, Erbas Helikopters planira da ga uvrsti u svoj prodajni portfolio.
      Petar VOJINOVIĆ

    • Од Милан Ракић,
      Donevort – Manhing – Burže – Beograd.

      (Jedan) srpski H145M će nakon premijere za zvaničnike, zatim trenažnih letova u Manhingu, do Beograda stići preko Pariza. Kako je Tango Six prvi ekskluzivno i javio, jedan RV i PVO primerak će sa domaće-razvijenom H-Force 1 integracijom biti na štandu Erbas Grupe na najvećem svetskom sajmu vazduhoplovne industrije od 17. do 22. juna (nedelju dana pre Partnera 2019).
      Do tada redovno pratimo dešavanja oko nove srpske heli-flote putem fotografija i video snimaka. Pre dva dana doneli smo vam nove fotografije iz Donevorta kojima smo kompletirali foto-kolekciju svakog pojedinačnog primerka srpskih H145M. Danas su na redu nove fotografije policijskih:
      Policijski dvojac iz drugog ugla. Maskirna šema policijskog neznatno je drugačija od od vojne. YU-ICE ali i svi ostali MUP H145M imaju potpuno zatamnjena zadnja stakla / Foto: Tango Six Vojne i policijske posade nakon zemaljkog dela obuke u Donevortu lete na svojim novim mašinama iznad Erbsovog glavnog opitnog centra u Manhingu. Pronašli smo video snimke iz decembra prošle godine koje prikazuju policijski YU-MED sa podvesnim teretom dok na drugom možemo videti kadrove vojnog 14501:
       Petar VOJINOVIĆ

    • Од Милан Ракић,
      Prošle nedelje na nemačkom internet sajtu Helionline pojavile su se nove fotografije srpskih vojnih H145M pa tako sada imamo fotografije svih 5 helikoptera namenjenih RV i PVO. U fabričkom krugu Erbasovog pogona u Donevortu 3. aprila primećena su još dva H145M sa privremenim nemačkim registracijama D-HMBB i D-HCBT.

      Na osnovu dostupnih fotografija može se videti da meteo-radar poseduje samo jedan helikopter, primerak sa evidencijskim brojem 14502 (privremena nemačka registracija D-HBTS). Taj helikopter služiće za traganje i spasavanje dok će se, kako Tango Six saznaje, helikopter 14501 (D-HADD) koristiti za borbeno traganje i spasavanje.
      H145M D-HCBT fotografisan 3. aprila ove godine u Erbasovom pogonu u Donavurtu / Foto: Alexander Lutz Drugi helikopter primećen prošle nedelje D-HMBB / Foto: Alexander Lutz Do sada smo imali prilike da vidimo tri vojna H145M, na primopredaji je bio prikazan čelni helikopter ev. broja 14501, fotografiju 14502 Tango Six je objavio krajem novembra 2018. a takođe na sajtu Helionline je 3. februara ove godine objavljena i fotografija helikoptera sa registracijom D-HADZ koji je uočen 31. januara za koji se pretpostavlja da mu je ev. broj 14503.
      Poslednji uslikani srpski policijski H145M, YU-SAR (D-HCBV) / Foto: Alexander Lutz Helikopteri nisu fotografisani samo na fabričkom aerodromu u Donevortu već i u vazduhoplovnoj bazi Ingolstadt Manching gde se obučavaju naši piloti a u kojoj se nalazi sedište kompanije Airbus Defence and Space kao i Vazduhoplovno-tehnički centar nemačke vojske. Na ovom aerodromu ne obučavaju se samo srpski vojni piloti već i piloti Helikopterske jedinice policije.
      Od 4 srpska policijska H145M do sada su na fotografijama uočena tri, maskirni YU-ICE (D-HADR), YU-MED (D-HAD0) i YU-SAR (D-HCBV). Kako saznajemo, četvrti će nositi registraciju YU-MUP.
      Živojin BANKOVIĆ

    • Од Милан Ракић,
      Juče je u fabrici kompanije Erbas Helikopters u gradu Donevort u Nemačkoj izvršena zvanična primopredaja prvog višenamenskog helikoptera H-145M za Vojsku Srbije.

      Helikopter je u formi kraće ceremonije predat ministru odbrane Aleksandru Vulinu. Helikopter je, sudeći prema fotografijama sa događaja, u SAR (TiS) konfiguraciji. Ono što smo prepoznali od opreme su, na desnoj skiji Flir 380HDC a na levoj far za pretraživanje TrakkaBeam A800. Helikopter je takođe opremljen dizalicom i fiksnom konzolom za fast-rope. Tango Six prvi od medija objavljuje i fotografije helikoptera za Helikoptersku jedinicu MUP-a Srbije.
      Prvi H145M predstavljen medijima nosi RV i PVO evidencijski broj 14501 / Foto: Ministarstvo odbrane Kako je saopštilo Ministarstvo odbrane, Aleksandar Vulin i delegacija Ministarstva odbrane i Vojske Srbije prisustvovala je fabričkom prijemu prvog helikoptera H-145M za Vojsku Srbije i prvog paketa oprema čija se isporuka očekuje do marta naredne godine. Ministar Vulin sastao se i sa pilotima i inženjerima koji se nalaze na obuci u nemačkoj fabrici:
      – Mi imamo Gazele koje je proizvodio „Erbas“, ali to smo kupovali davnih 70-ih i 80-ih godina, a ovo je sada potpuno nova generacija H-145 „Erbasovih“ helikoptera, koji su među najsavremenijim na svetu. Naši piloti treba da prođu kroz odgovarajuće obuke i čim to bude završeno, ovaj helikopter će u martu postati deo naoružanja naše vojske, koja će postati daleko naprednija i sa ovim helikopterima biće verovatno i najnaprednija u čitavom regionu.
      Drugi helikopter nosi privremenu registraciju D-HADD i SAR (TiS) opremu u formi fara za pretraživanje TrakkaBeam A800 Ističemo da su ovo helikopteri koji će biti naoružani našim naoružanjem. U početku su naši partneri bili sumnjičavi prema tome da li to možemo da uradimo, pošto se to vrlo retko ili skoro nikada ne radi, da proizvođač helikoptera dopusti kupcu helikoptera da stavlja svoje naoružanje na njega. Kada su se uverili u kvalitet i našeg naoružanja i naših inženjera, koji će to naoružanje implementirati na ove helikoptere, dobili smo dozvolu i to će biti urađeno. Ovo su helikopteri koji će biti naoružani srpskim naoružanjem i srpskom pameću. To je velika stvar – rekao je ministar Vulin.
      Kako Ministarstvo odbrane dalje saopštava, direktor kompanije Erbas Helikopters zadužen za vojni program dr. Klaus Prcemek naglasio je ulogu helikoptera:
      – Ovaj vazduhoplov može da bude prilagođen i potrebama drugih zadataka, što će Vojska Srbije izabrati u skladu sa svojim potrebama. U tome se i ogleda prednost tog modela helikoptera u odnosu na druge. Uz određeni paket opreme on može biti korišćen i u vojne i u komercijalne svrhe u zavisnosti od potreba i zato su svi korisnici do sada bili zadovoljni. – 
      Ceremonija zvanične primopredaje / Foto: Ministarstvo odbrane Potpukovnik Ivica Živadinović jedan je od pilota koji je zajedno sa tehničarima i inženjerima bio na obuci u fabrici u Doneuvertu:
      – Helikopter H-145M je za Vojsku Srbije jedan veliki tehnički iskorak. Ima mnogo elektronske opreme i jedan vrlo izuzetan auto pilot koji mu daje mogućnosti koje mi do sada u Vojsci nismo imali. Zahvaljujući njegovom vrlo preciznom auto pilotu on može da dugo i precizno održava mesto, pa je pilot potpuno rasterećen. Pozicija se održava precizno, može da leti u svim meteorološkim uslovima, ima veliki dolet, mogućnost da preveze ukupno 10 putnika. Jedan je od retkih helikoptera u svetu kojim možete u slučaju otkaza jednog motora potpunio bezbedno da nastavite let sa samo jednim motorom. Jedan sam od retkih ljudi koji je imao sreću da leti na helikopteru koji je izašao iz fabrike. Piloti čekaju ceo život da polete na novom helikopteru. Meni je ovo drugi put, imao sam sreću da pre dve godine poletim na Mi-17 koji je stigao iz Rusije. –
      Prve fotografije MUP-ovih Erbasova
      Kako je Tango Six prvi objavio još u aprilu Helikopterska jedinica MUP-a Srbije dobija jedan helikopter više u konačnoj preraspodeli. Danas takođe prvi objavljujemo fotografije dva policijska H145M. Jedan će biti u plavo beloj šemi bojenja dok će drugi ciljano nositi maskirnu šemu. Njihove registracije su YU-MED i YU-ICE.
      Kako Tango Six takođe saznaje, fabrička primopredaja prva dva MUP-ova helikoptera desiće se od 10. do 21. decembra ove godine. Očekuje se da oni stignu u Srbiju takođe krajem marta ili početkom aprila.
      Šema bojenja MUP-ovih helikoptera je po uzoru na šemu nemačke policije Maskirna šema na jednom od civilno registrovanih policijskih helikoptera Do sada najbrži put od potpisivanja do realizacije
      Decembra 2016. godine Srbija je sa Erbasom potpisala ugovor za nabavku 9 helikoptera H145M od kojih 6 za Vojsku Srbije i tri za Ministarstvo unutrašnjih poslova. Srbija je tako postala treći naručilac vojnih helikoptera H145 u najnovijoj varijanti H145M a istovremeno i prva država koja će koristiti helikoptere sa oružanim sistemom HForce i to paketom Nivoa 1 sa naoružanjem za koje je definisano da će ga činiti domaći kontejneri sa mitraljezima kalibra 12,7 mm kao i lanseri nevođenih raketnih zrna kalibra 80 mm. U međuvremenu je zvanično saopšteno da će 4 vojna H145M biti naoružana dok će preostala dva služiti za traganje i spasavanje.
      Međutim aprila ove godine zvanično je saopšteno da će MUP dobiti četvrti H145Ma krajem jula ove godine nagovešteno je da bi Vojska Srbije mogla dobiti samo 5helikoptera dok bi šesti pripao Helikopterskoj jedinici policije koja će svoje H145M koristiti za različite potrebe između ostalog i za specijalne operacije.Definitivnu potvrdu da će odnos broja helikoptera biti 5 za vojsku i 4 za policiju dobili smo od predsednika Srbije Aleksandra Vučića nakon vežbe ‘’Vek pobednika 1918-2018’’. Prema prvobitnim planovima primopredaja prva dva helikoptera (po jedan vojni i policijski) trebala je biti održana u decembru ove godine dok bi isporuka svih srpskih H145M trebalo da bude završena do kraja 2019.
      Tango Six je na poziv kompanije Erbas helikopters jula meseca ove godine boravio u Mađarskoj na poligonu Bakonji gde smo uživo prisustvovali delu bojevih gađanja koji su deo verifikacionih ispitivanja sistema HForce a tom prilikom smo dobili i nekoliko zanimljivih informacija vezanih za našu nabavku H145M. Tako smo saznali da je Ministarstvo odbrane Srbije naručilo tri sistema AMPS (Airborne Missle Protection System) za aktivnu samozaštitu helikoptera od raketa zemlja-vazduh proizvođača Hensold. Takođe kako su nam iz Erbasa tada saopštili, saradnja sa partnerima iz Srbije u pogledu integracije našeg nevođenog naoružanja išlo je prema planu i evropski proizvođač je njom bio zadovoljan. Događaju je prisustvovala i zvanična delegacija Srbije sastavljena od predstavnika Ministarstva odbrane i RV i PVO.
      Na ovogodišnjem Vazduhoplovnom samitu jugoistočne Evrope (SEAS 2018), na panelu o vojnim helikopterima učestvovao je između ostalih i tadašnji načelnik Uprave za odbrambene tehnologije Ministarstva odbrane general-major Bojan Zrnić koji je imao veoma interesantnu prezentaciju pod nazivom ‘’Projekat H145M’’. Tema prezentacije nije bila samo nabavka helikoptera za Vojsku Srbije i MUP već i industrijska saradnja između kompanije Erbas i Ministarstva odbrane Srbije koja je deo pomenutog projekta.
      I dok je prvi deo prezentacije bio vezan za samu nabavku helikoptera, u njenom drugom delu saznali smo dosta detalja o planiranoj industrijskoj saradnji kompanije Erbas i Ministarstva odbrane Srbije. Glavni ciljevi ove saradnje su pre svega unapređenje mogućnosti i sposobnosti Vazduhoplovnog zavoda “Moma Stanojlović“ iz Batajnice u održavanju helikoptera tipa Gazela kao i proizvodnji njihovih rezervnih delova i to kroz opremanje, obuku i sertifikaciju koju će izvršiti Erbas. Tu je zatim i transfer tehnologije za održavanje helikoptera H145M kao i sticanje mogućnosti za angažovanje srpske industrije i nabavke njenih roba i usluga.
      Prva prava fotografija srpskog vojnog H145M koja je napravljena u krugu Erbasovog pogona u nemačkom gradu Donevort, objavljena je početkom septembra tekuće godine na Fejsbuk stranici holandske vazduhoplovne zajednice Scramble. U prvoj polovini oktobra Scramble je takođe na Fejsbuku postavio i drugu fotografiju našeg helikoptera uz komentar da je prikazani primerak u to vreme bio pripreman za probni let za koji se očekivalo da će biti obavljen narednih dana.
      Petar VOJINOVIĆ

×
×
  • Креирај ново...