Jump to content
александар живаљев

Патријарх Вартоломеј: Кораци Бугарске цркве у Македонији су погрешни и не доприносе решавању проблема

Rate this topic

Recommended Posts

  Извор: https://dveri.bg/uxw98

 

У Светлу среду, васељенски патријарх кир Вартоломеј је на Фанару примио групу ђака и предавача из Богословије "Св. Климент Охридски " у Скопљу, која је на ходочашћу у Истанбулу и Солуну. Током састанка је разговарано о ситуацији у вези са Македонском православном црквом, а посебно о корацима Бугарске патријаршије да превазиђе раскол у овој земљи. Патријарх Вартоломеј верује да су кораци БПЦ у том правцу погрешни и не доприносе решавању проблема. Он је рекао да се такви комплексни проблеми решавају "поштено и отворено" и подсетио на одбијање Бугарске православне цркве да учествује на Сабору Православне Цркве на острву Криту 2016. године, где су могла да се расправљају спорна питања између помесних цркава.

Пресс центар Васељенске Патријаршија наводи речи Патријарха Вартоломеја:

"Желим да поставим ово питање јер желим да будем апсолутно искрен са вама. Ова акција сестринске бугарске цркве је погрешна. То не помаже. То компликује ствари. Мајка црква свих балканских народа је Константинопољ. То је оно што историја каже. А о чему се говори (идеја македонске цркве да препознаје БПЦ као "мајку цркву") била би вештачко мајчинство. Бугарска не може да вас упозна са канонским поретком, канонским односима са другим црквама. Међуправославне везе морају да буду одговорне и искрене. Кад год сам сазивао састанак православних примата - било овде или у Шамбезију, Васељенска Патријаршија покушавала је да стави све проблеме на сто и да о њима разговара искрено и одговорно. На исти начин смо урадили на Светом и Великом Сабору, који су заједно припремиле све цркве. На последњем Синаксису православних поглавара у јануару 2016. године у Шамбезију смо разговарали, имали смо тешкоће око неких питања, али смо припремили све текстове који је прихватио Велики Сабор. Ми смо припремили прописе за рад Сабора и рекли смо: "Да се састанемо на Криту у јуну". Све је потписано, прошло је три или четири месеца да се ништа ново није десило, а онда је у последњи тренутак четири цркве рекло: "нећемо доћи." Али окупљање се одржало. Међутим, то не показује искреност и одговорност ове четири цркве, када смо све претходно разумели и потписали. "

Патријарх Вартоломеј је позвао грађане Скопља да посећују Цариград и седиште васељенске цркве.

"Знајте да вас волимо и дођите када желите, у овом прелепом и историјском граду је црква родитељ свих балканских земаља и Русије, она од које сте добили крштење и светлост хришћанства. Сваки пут када дођете у Цариград, не осећајте се странцима, осећајте се као код куће. За вас и вашу мисију у Цркви имамо много наде у будућности. То је истина, упркос познатим проблемима који постоје данас између Грчке и ваше земљи и између цркве и других православних цркава. Надамо се да нова генерацију теолога и клирика може помоћи у јачању веза између суседних нација и православних цркава. Ми данас, наша генерација, ће учинити све што може да се ситуација поправи, посебно наша Васељенска патријаршија чија је улога координација у међуправославним питањима, онда ће ваша генерација преузети палицу и наставиће да развија и јача добре односе међу нашим народима и црквама."

Патријарх Вартоломеј поклонио је богословима и њиховим наставницима књиге о историји Васељенске патријаршије и званичне текстове Светог и Великог Сабора Православне цркве, а затим их угостио на ручку у патријаршијској трпезарији.


View full Странице

Share this post


Link to post
Share on other sites
пре 16 часа, александар живаљев рече

Знајте да вас волимо и дођите када желите, у овом прелепом и историјском граду је црква родитељ свих балканских земаља и Русије, она од које сте добили крштење и светлост хришћанства.

@MKD13 sta je ovde zbunjujuce za tebe?

Share this post


Link to post
Share on other sites
пре 44 минута, "Tamo daleko" рече

@MKD13 sta je ovde zbunjujuce za tebe?

"Желим да поставим ово питање јер желим да будем апсолутно искрен са вама. Ова акција сестринске бугарске цркве је погрешна. То не помаже. То компликује ствари. Мајка црква свих балканских народа је Константинопољ. То је оно што историја каже. А о чему се говори (идеја македонске цркве да препознаје БПЦ као "мајку цркву") била би вештачко мајчинство."

Vartolomej nigde ne pominje SPC?! Jl to znaci da SPC ne moze bit majka crkva?

Jos: "За вас и вашу мисију у Цркви имамо много наде у будућности. То је истина, упркос познатим проблемима који постоје данас између Грчке и ваше земљи и између цркве и других православних цркава. Надамо се да нова генерацију теолога и клирика може помоћи у јачању веза између суседних нација и православних цркава. Ми данас, наша генерација, ће учинити све што може да се ситуација поправи, посебно наша Васељенска патријаршија чија је улога координација у међуправославним питањима, онда ће ваша генерација преузети палицу и наставиће да развија и јача добре односе међу нашим народима и црквама."                                           

Nema raskolnici, nema autonomija, nema POA...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Postoji razlika.

Carigrad je crkva roditelj ( crkava ) balkanskih zemalja i Rusije, ali, sve ove crkve su autokefalne i apsolutno kanonski nezavisne od Carigrada ( koji ima kanonsku cast i slavnu proslost u istoriji  Crkve ).

Dok je MPC jos uvek po kanonima autononmi deo SPC i ima kanonsku zavisnost (u odnosu na SPC ).

Kanonski u priznavanju autokefalije MPC prvo ide SPC i tek onda opsta saglasnost svih drugih crkava na (pocasnom) celu sa Carigradskom crkvom.

Tako je po kanonskom poredku. Videcemo, da li ce se postovati. ( kao sto je pozejlno da bude )

Share this post


Link to post
Share on other sites
пре 43 минута, Bokisd рече

Postoji razlika.

Carigrad je crkva roditelj ( crkava ) balkanskih zemalja i Rusije, ali, sve ove crkve su autokefalne i apsolutno kanonski nezavisne od Carigrada ( koji ima kanonsku cast i slavnu proslost u istoriji  Crkve ).

Dok je MPC jos uvek po kanonima autononmi deo SPC i ima kanonsku zavisnost (u odnosu na SPC ).

Kanonski u priznavanju autokefalije MPC prvo ide SPC i tek onda opsta saglasnost svih drugih crkava na (pocasnom) celu sa Carigradskom crkvom.

Tako je po kanonskom poredku. Videcemo, da li ce se postovati. ( kao sto je pozejlno da bude )

Nema takav kanonski poredak!!! Sad ima neka potencionalna dogovorenost, koja treba da regulise ko i kako moze da postane autokefalna crkva ili da autokefalnost. Za sad nema nikakve obezavajuce kanone po tom pitanju, videcemo kako il dal ce pravoslavni nesto dogovorit. Do sad malte ne niko zakonito nije dobijo autokefaliju, zato shto majka crkva bolno podnosi rastanak s cerkom:), koja zna pritom i da povredi svoju majku i obrnuto. To su istoriski fakti.

Autonomija kao pojam nema u crkvenom pravu, niti bilo kakve kanone koji na nju ukazuju. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
пре 39 минута, MKD13 рече

Nema takav kanonski poredak!!! Sad ima neka potencionalna dogovorenost, koja treba da regulise ko i kako moze da postane autokefalna crkva ili da autokefalnost. Za sad nema nikakve obezavajuce kanone po tom pitanju, videcemo kako il dal ce pravoslavni nesto dogovorit. Do sad malte ne niko zakonito nije dobijo autokefaliju, zato shto majka crkva bolno podnosi rastanak s cerkom:), koja zna pritom i da povredi svoju majku i obrnuto. To su istoriski fakti.

Autonomija kao pojam nema u crkvenom pravu, niti bilo kakve kanone koji na nju ukazuju. 

Drugo je dogovor, koji moze da bude u hriscanskom duhu, ali, mozda moze da bude malo i drugaciji ( politicki i drzavnicki, kada se umesa odredjena vlast ).

Koliko sam upoznat, tako se daje autokefalnost ( kako sam opisao gore ) po kanonskom poretku. Recimo, Moskovska mitropolija je prvo dobila ( ogranicenu ) autonomnost od Carigrada da bira samostalno svog mitropolita, ali , uz blagoslov Carigradskog patrijarha. Kasnije je Moskva dobila potpunu samostalnost i autokefaliju ( da bira potpuno samostalno svog arhiepiskopa i patrijarha ) od Carigrada, koje su priznale i ostale patrijarsije.

Fakticko stanje je, da je MPC dobila autonomiju od SPC da samostalno bira svoje episkope uz pristanak i blagoslov ( SPC ). Ako bi MPC zelela da dobije autokefalnost treba prvo da se obrati onome sa kim je bila u crkvenom opstenju i od koga je dobila tu' autonomiju i da ta stvar ide svojim prirodnim i kanonskim tokom.

Kako moze ova stvar da se resi drugacije ?

Mislim, moze drugacije, onim drugim metodama, politickim i drzavnickim i pomalo  nasilnim ( putem ). Strogo gledano, onaj prvi jeste kanonski i predanjski put, ovaj drugi nije ( ali je vremenom usled visis ciljeva i mnogo puta prihvacen ).

Share this post


Link to post
Share on other sites
пре 19 минута, Bokisd рече

Drugo je dogovor, koji moze da bude u hriscanskom duhu, ali, mozda moze da bude malo i drugaciji ( politicki i drzavnicki, kada se umesa odredjena vlast ).

Koliko sam upoznat, tako se daje autokefalnost ( kako sam opisao gore ) po kanonskom poretku. Recimo, Moskovska mitropolija je prvo dobila ( ogranicenu ) autonomnost od Carigrada da bira samostalno svog mitropolita, ali , uz blagoslov Carigradskog patrijarha. Kasnije je Moskva dobila potpunu samostalnost i autokefaliju ( da bira potpuno samostalno svog arhiepiskopa i patrijarha ) od Carigrada, koje su priznale i ostale patrijarsije.

Fakticko stanje je, da je MPC dobila autonomiju od SPC da samostalno bira svoje episkope uz pristanak i blagoslov ( SPC ). Ako bi MPC zelela da dobije autokefalnost treba prvo da se obrati onome sa kim je bila u crkvenom opstenju i od koga je dobila tu' autonomiju i da ta stvar ide svojim prirodnim i kanonskim tokom.

Kako moze ova stvar da se resi drugacije ?

Mislim, moze drugacije, onim drugim metodama, politickim i drzavnickim i pomalo  nasilnim ( putem ). Strogo gledano, onaj prvi jeste kanonski i predanjski put, ovaj drugi nije ( ali je vremenom usled visis ciljeva i mnogo puta prihvacen ).

Moskva je sama pocela bez blagoslova Carigradskog Patriarha postavljati svoje poglavare i tek nekoliko veka kasnije i formalno je priznana njena autokefalija od istocnih Patrijarha.

Sto se tice MPC stvar je komplicirana iz bliske i daljnje istoriske proslosti. I Grci i Srbi i Bugari imaju i imali su pretenzije i prema teritorije i prema stanovnistvom Makedonije, i u poslednjih vekova i na crkvenoj teritoriji koja od uvjek je pridnadlezila autokefalnim Arhiepiskopom Ohrida(nek sa pravom a neke ne:))....

Pravilno, samo zbog fakta shto jerarhija MPC se odelila iz SPC (ali ne i istoriski i kanonski pravilno), je trebalo MPC da trazi autokefaliju preko SPC. Sto se trazilo i jos se cini, samo shto SPC nece da izage u susret. Jedino sto SPC nudi je siroka Autonomija (koja kanonski nije, jer ne postoje kanone za autonomiju), a na to MPC se neslaze i trazi potpunu nezavisnost.

Jos kad se doda i osporavana makedonska nacija, stvar se jos vise komlikuje...ijako to nema veze ni sa hriscanstvom ni sa crkvenim poretkom..

Inace nema nikakav problem!!! MPC u nista se nerazlikuje u dogmatskom ili u drugo nesto od ostalih pravoslavnih Crkava, sem sto je proglasila autokefaliju bez saglasnosti SPC i tako ostala nepriznata. Stha je toliko tesko da se dada MPC nezavisnost? Inat il shta? Nije problem shto SPC kao nemoze sama da da autokefaliju, problem je shto ona nece ni da sadejstvuje o tome. I zasto se ljuti na BPC shto ova hoce da pomogne MPC? Dajte ljudi svi priznajte MPC i bice radost i na zemlji i na nebo! nema raskola, svi bigemo jedno...zasto mora poniziti MPC, autonomija poslusnost SPC ili nikako?!

Zasto SPC se protivi, kao brani crkovni poredak i neka autonomija, i zbog tog "poredka" citav narod drzi "van" Crkve. ?Jl to misionarski? Jl to je grizha za spasenje blizjnjeg? Jl za to posrada Hristos?! Jedini greh makedonca i MPC je to shto hoce da budu neovisni kao i svi drugi pravoslavni narodi koje imaju neovisne crkve. 

Kao dobro zelimo ali ne na pravi nacin. Pa dobro, mozda smo pogresili, al ko nije? I shta, ne zasluzujemo snishogenje samo mi? Ok. Hvala...na ljubavi...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Similar Content

    • By Поуке.орг - инфо
      Његова Светост Патријарх српски г. Иринеј је, у недељу 24. маја 2020. године, на дан Свете равноапостолне браће Кирила и Методија, просветитеља словенских народа, началствовао Светом Архијерејском Литургијом поводом храмовне славе у храму посвећеном овим угодницима Божијим у београдском насељу Јајинци.   Звучни запис беседе   „У данашњем Јеванђељу чули смо причу о важном догађају“, напоменуо је Свјатјејши Патријарх Иринеј говорећи да је Господ Христос дошавши у суботњи дан у храм тамо нашао слепог човека од рођења. За тог човека, на кога вероватно већина људи није обраћала пажњу, запитали су Апостоли Господа: „Ко сагреши, он или родитељи његови?“. Исцељењем тог човека, Господ нам је „показао не своју моћ и силу, већ своју љубав према нама људима и свету“ истакао је Свјатјејши у беседи, напоменувши да смо сви ми иконе Божије.    Говорећи о светој браћи Кирилу и Методију Патријарх Иринеј рекао да је њих двојцу Господ изабрао да просветле словенске народе: „Ми смо до њих били слепи“. „Када су пошли на позив словенских представника, да дођу и отворе очи Словенском народу, да се образују као и други народи, да имају писмо своје, да могу да читају и пишу. Они су најпре измислили ћирилицу, свето писмо наше. Нажалост, данас смо примили латиницу, туђе писмо, а напуштамо нашу ћирилицу, дивну, апостолску, које је савршено писмо, а посебно што је то писмо светих равноапостола Ћирила и Методија“, закључио је Патријарх Иринеј. Свјатјејши је напоменуо и то да је наша прва написана реч словенског језика била: „У почетку беше Реч“ или оно у Јовановом Јеванђељу: „У почетку беше Реч, а Реч беше у Бога...“   Његовој Светости Патријарху Иринеју саслуживали су протојереј Милан Лазаревић, јереј Јован Стоиљковић, протођакон др Дамјан Божић и ђакон Драган С. Танасијевић. Кумови овогодишње славе били су Јован и Маја Ралевић са породицом.     Извор: Радио Слово љубве
    • By Поуке.орг - инфо
      На празник Преноса моштију Светог Николаја Мирликијског, 22. маја 2020. године, Његова Светост Патријарх српски г. Иринеј началствовао је светом архијерејском Литургијом у Светониколајевском храму у Земуну.   Звучни запис беседе   Саслуживали су игуман манастира Туманa aхимандрит Димитрије, протојереј-ставрофор Ђорђе Кнежевић, јеромонах Петар Tумански, јереји Вукашин Теофиловић, Анђелко Додер и Иван Фаранов, протођакон Стеван Рапајић и ђакон Хаџи Драган С. Танасијевић.   Домаћин славе је, као и претходних година, био г. Александар Арсић са породицом, а молитвено сабрање је својим присуством увеличао и др Милета Радојевић, директор Управе за сарадњу са црквама и верским заједницама при Минстарству правде Републике Србије, и представници Општине Земун.     Извор: Инфо-служба СПЦ
    • By Поуке.орг - инфо
      Његова Светост Патријарх српски г. Иринеј ће у петак 22. маја 2020. године, служити свету архијерејску Литургију у храму Преноса моштију св. Николаја Мирликијског у Земуну, поводом храмовне славе. Дочек Његове Светости биће у 8 часова и 30 минута, а света Литургија ће почети у 9 часова. Позива се верујући народ на ово молитвено сабрање у земунској Николајевској цркви.   Виртуелна шетња београдским светињама: Храм преноса моштију Светог оца Николаја у Земуну   Црква се налази у старом историјском језгру Земуна испод средњовековне тврђаве Гардош. Градња је отпочела 1745. године, на темељима српске богомоље која потиче из 16 века. Након протеривања Tурака из Земуна (1717), 1731. године саграђена је скромна црква посвећена Светом oцу Николају, док се већ наредне године оснива Српска православна Црквена општина града Земуна. Након настојања свештенства и општине, 1745. године одобрено је грађење данашње цркве и просторије за општу српску школу за подучавање православне младежи у црквеној порти. Тада Црква и добија свој данашњи изглед. Грађена је у барокном стилу, као једнобродна грађевина са двоспратним звоником. Црква има све типичне одлике барокних храмова подизаних у Срему у 18. веку. Унутрашњост цркве краси богато изрезбарени иконостас, са иконама које је 1762. године насликао Димитрије Бачевић, један од најпознатијих српских сликара из друге половине 18. века. Црква има једну од најбогатијих ризница старих култних предмета, као и збирку икона из 18. и 19. века. У цркви се чувају мошти св. апостола Андрије Првозваног. Црква је више пута обнављана. У порти цркве је дуго година постојала школа у којој је службовао као учитељ Јоаким Вујић између 1807. и 1809. године, о чему на црквеном дому постоји спомен плоча.
    • By Поуке.орг - инфо
      “Стварање цркве на основу припадности државне или било које друге припадности је безумље и већег није било у овдашњој историји. А чим се неко отуђи од Цркве, чим се обезбожи, онда све мијења, мијења и главу и нацију, и тако то бива свуда у свијету”, оцијенио је данас Његово високопреосвештенство Архиепископ цетињски Митрополит црногорско-приморски г. Амфилохије.     Владика је данас на празник Светог Јована Богослова, љубљеног Христовог ученика, поводом храмовне славе служио Свету архијерејску литургију у Цркви Светог апостола и еванђелисте Јована у Побрђу,  Доњи Грбаљ, и помен оцу Мому Кривокапићу.   “И међу вама Бокељима има оних који се сада одричу да нијесу Срби, да нијесу православни, који хоће своју цркву. Коју своју Цркву? Гдје је то било у историји да безбожник ствара цркву! То само може у овој безумној, избезумљеној данашњој Црној Гори. Безбожник да ствара своју цркву! То је ђавоља црква, то није Божија Црква. Овај народ је припадао, без обзира како се звао: Бокељ или Брђанин или Црногорац, једној светој саборној апостолској Цркви Христовој, која се зове и звала се кроз вјекове Српска црква, нарочито од времена Светога Саве.”   Објаснио је да име Цркве није битно већ да је битно да је она једна Божија Христова Црква, као и то да њу не може стварати било ко зато што је њу створио сами Бог и људи који су се крстили у име Оца и Сина и Духа Светога кроз вјекове:   “Нажалост, данас у овој нашој никада несрећнијој Црној Гори, они који су обоготворили Броза и Стаљина, повели братоубилачки рат 1941, па наставили до данас да воде то братоубилаштво, клањали се Титу и партији, сада проглашавају Црну Гору и своју нацију за Бога и хоће Цркву да претворе у своје божанство”, рекао је Митрополит.   Запитао се како могу атесити да знају шта је и ко је Црква јер кад би то знали онда би, како је казао, знали да се ова Српска црква, која се данас зове СПЦ, тако зове и у Француској, гдје има Француза који јој припадају, затим у Шпанији итд.   “Нико њих не тјера да буду Срби, нити су они то тражили, него да буду припадници једне свете саборне и апостолске Цркве. Ја јесам и Србин, и јесам и Црногорац, и моји су преци немањићку Морачу припојили 1820. године Црној Гори. Јесам и Црногорац, али сам, прије свега, оно што су били сви моји преци. Шта треба да радим, да се одрекнем ђеда, предака!? Како то може да буде?!”   С друге стране, како је истакао, он не поистовјећује Цркву са српством, истичући да су истински прави Срби они који су крштени, миропомазани, они који се причешћују Тијелом и Крвљу Христовом. Запитавши се колико је оних Срба који су при Цркви, који су се вратили Цркви, Митрополит је подсјетио да су Срби у 20. вијеку били носиоци безбожништва.   Истичући да је и Инк јер има своју браћу, кумове који су Инки у Перуу, владика је нагласио да је најбитније да припадамо једној светој саборној апостолској Цркви Христовој а национално нек се осјећа ко како хоће по мјесту гдје живи.   Посебно је нагласио да ови кумровачки ђаци, васпитани у безбожништву, који сада хоће да стварају неку Црну Гору, хоће и храмове Краљевине Црне Горе која је била крштена јер су је створили црногорски митрополити који су сви били Срби.   “Они су створили Црну Гору крштену, миропомазану, која се причешћивала, а не Црну Гору Јосипа Броза и онога што су урадили Фрањо Јосиф и тај његов каплар на Ловћену. Монтенегрини хоће Броза и тај каплар сада диригује овдје. Све што раде је у том духу каплара Фрања Јосифа. Прво су срушили Цркву Св. Петра на Ловћену и починили најстрашнији злочин и сада комите лудују по Ловћену а Његош је тамо утамничен.”   Из те срушене ловћенске цркве никло је 19 таквих цркава у свијету и гради се још јер, како је казао валдика, оно што је Божије је неуништиво и ова “Господа би требала да схвате да се тиме не гради будућност Црне Горе већ се разарају њени темељи”.   “Разара се вјера истинска и права кроз њихов покушај да створе своју некаву аутокефалну цркву. Дај Боже да то схвате и ови које је вријеме избацило на површину да буду на власти у Црној Гори, да не воде ову Црну Гору у бестрагију, у пропаст. Разорили су утробу Ловћена, те свете планине, ухапсили Светог Ловћенског Тајновидца и није чудо што мене воде на суд и што су сада ухапсили и нашега владику Јоаникија. Таква им је беспамет, непамет. Они мисле на тим лажима и обманама, духу братоубиства и богоубиства, да стварају будућност Црне Горе а на томе се никада ништа није створило што је истинско и право. Зато је битно да се враћамо Светом Јовану Богослову и свима онима који су наслиједили њега да свједоче Христа Бога.”   Архиепископ цетињски је изразио наду да ће црногорска власт да се отријезни од брозоморе, најопакијег вируса који је харао Боком и Брдима и Црном Гором, вируса безбожништва.   “А чим је безбожништво, онда је одрицање од себе и од свога бића, имена и језика и од свога народа”, закључио је  Његово високопреосвештенство Архиепископ цетињски Митрополит црногорско-приморски г. Амфилохије.     Извор: Митрополија црногорско-приморска

Све поруке на форуму, осим званичних саопштења Српске Православне Цркве, су искључиво лична мишљења чланова форума 'Живе Речи Утехе' и уредништво не сноси никакву материјалну и кривичну одговорност услед погрешних информација. Објављивање информација са сајта у некомерцијалне сврхе могуће је само уз навођење URL адресе дискусије. За све друге видове дистрибуције потребно је имати изричиту дозволу администратора Поука.орг и/или аутора порука.  Коментари се на сајту Поуке.орг објављују у реалном времену и Администрација се не може сматрати одговорним за написано.  Забрањен је говор мржње, псовање, вређање и клеветање. Такав садржај ће бити избрисан чим буде примећен, а аутори могу бити пријављени надлежним институцијама. Чланови имају опцију пријављивања недоличних порука, те непримерен садржај могу пријавити Администрацији. Такође, ако имате проблема са регистрацијом или заборављеном шифром за сајтове Поуке.орг и Црква.нет, пошаљите нам поруку у контакт форми да Вам помогнемо у решавању проблема.

×
×
  • Create New...