Jump to content
Дејан-Марковић

Зашто је на мозаику куполе Храма Св. Саве копија Вазнесења из базилике Сан Марко у Венецији?

Rate this topic

Recommended Posts

По мени ово није копија, јасно се виде разлике између Вазнесења у Храму и из базилике. Само је рађено канонски. Свака представа Вазнесења се слика на овај начин, када је смештена у куполи. Дакле, Христ у полукалоти на дуги, узносе га 4 или више анђела, а у тамбуру куполе Богородица с апостолима, нема ту неке велике филозофије. Ево примера из св. Димитрија у Пећи:

 

282N2307.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
пре 20 минута, NinaSavic рече

По мени ово није копија, јасно се виде разлике између Вазнесења у Храму и из базилике. Само је рађено канонски. Свака представа Вазнесења се слика на овај начин, када је смештена у куполи. Дакле, Христ у полукалоти на дуги, узносе га 4 или више анђела, а у тамбуру куполе Богородица с апостолима, нема ту неке велике филозофије. Ево примера из св. Димитрија у Пећи:

 

282N2307.JPG

Nina da li mozes da prokomentarises tekst koji je postavio Zayron.

Sava umire, nedočekavši dovršetak Svetog Apostola, ali Arsenije naređuje oslikavanje crkve najverovatnije po Savinim instrukcijama, gde je predstava Vaznesenja Hristovog dobila svoje mesto u kupoli hrama. Ovo možemo sa sigurnošću potvrditi jer i crkva Svetog Marka u Veneciji takođe u kupoli ima predstavu Vaznesenja. Kada povežemo sve ove činjenice, uviđamo da nije nimalo slučajno da je upravo Hram koji je posvećen Svetom Savi dobio predstavu Vaznesenja Hristovog u svom kupolnom prostoru.

shvatila sam to sa kupolom u Peci, ali zasto je i venecijanska predstava Vaznesenja posluzila za tumacenje simbolike u Hramu? kao dokaz da se i predstave Vaznesenja  mogu naci na tom mestu a to nije uobicajeno?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, NinaSavic рече

По мени ово није копија, јасно се виде разлике између Вазнесења у Храму и из базилике.

Није проблем што је Вазнесење у куполи. Зашто је уметник морао да копира, ако на пар сати вожње то исто можемо да видимо у Венецији?

Ако добро погледаш, Христос и апостоли су до детаља копирани.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Вероватно је исти аутор радио, :coolio: само су у питању две верзије. girl_smiley Прво је фреска а друго је мозаик. :dobro: у питању је руски академик Александар Мухин. Друго, фреска и мозаик није исто. :)) А треће рад је прелеп. :POPOcorn1: Ако већ читате руске текстове :naklon: спајајте добро и корисно. :))

Share this post


Link to post
Share on other sites

Зашто уметници, :whackado:  у данашње време :cheesy3: не би могли да раде у више верзија :dobro: и у базилици :aplauz:и у цркви :aplauz:Јел то некоме луцкасто звучи :whackado: ето и ја да се мало нашалим на нашу :) озбиљну тему. :D И што би око тога правили дискусију. :D

:POPOcorn1:

Share this post


Link to post
Share on other sites
пре 1 сат, Дејан-Марковић рече

Није проблем што је Вазнесење у куполи. Зашто је уметник морао да копира, ако на пар сати вожње то исто можемо да видимо у Венецији?

Ако добро погледаш, Христос и апостоли су до детаља копирани.  

Ја сам гледао различите радове старијих мозаика, нису уопште сви исти. Али је већином овакав стил присутан, као код мозаика на куполи у Храму Св.Саве. Не може се рећи да по питању мозаика постоји римокатолички и православни стил (осим ако Папа није негде издвојен на мозаику), иако постоје различите античке технике и уметничке форме које се користе у свему томе.

То што су звезде као позадина Христа сличност мозаика у куполама Св.Саве и Св.Марка, није чудно јер се исто налази на различите локације, то симболише на завет Хришћана са Богом и бројем потомства. Мимо тог детаља, овај упоредни мозаик у куполи базилике Св.Марка у Венецији је рађен од 1175 до 1200 године (извор), што јесте након раскола. Али је и тај мозаик у базилици Св. Марка копија мозаика и фресака ранијих Цркви. У Равени имају сличан мозаик састављан између 493-526 године (извор) у Неонијанској крстионици. Која је опет слична аријанској крстионици (због које је неонијанска названа православна) коју су касније у Равени направили остроготи, слика:

800px-Arian_Baptistry_ceiling_mosaic_-_Ravenna.jpg

Убеђен сам, када би унутрашњи део куполе Цариградског Храма у Св. Софији вратили у оригиналан изглед из 537 године, да би такође угледао сличан рад као у БГ;). Нпр. Црква Св.Софије у Солуну из трећег века (извор), где је мозаик састављан од 787 до 797 године. Потпуно је идентичан овом у Храму Св.Саве, само нема звезде у позадини Христа. Слика:

 

Inthessaloniki_Hagia_Sofia_C.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Дејан-Марковић

Ovde ima masa ljudi koji ne znaju ruski. Opste je pravilo, kad se postavlja tekst na bilo kom drugom jeziku, da se ili prevede i postavi preveden, ili da se bar izvuce sustina teksta i u 10-tak redova postavi kao takva. Dakle, ako mozes postavi na srpskom, ili bar neki izvod koji objasnjava sta autor teksta zamera ovom radu.

I kakav je to izraz "kupola besplodnosti"? Sta treba da znaci ovakva cudovisna konstrukcija?

Share this post


Link to post
Share on other sites
пре 45 минута, obi-wan рече

"kupola besplodnosti"

То је невиђена замена теза, јер купола и код Св. Саве и ова у Венецији баш су сличне због симболике завета са Богом који говори о великом броју човековог потомства и звезда.

пре 45 минута, obi-wan рече

Ovde ima masa ljudi koji ne znaju ruski. Opste je pravilo, kad se postavlja tekst na bilo kom drugom jeziku, da se ili prevede i postavi preveden, ili da se bar izvuce sustina teksta i u 10-tak redova postavi kao takva. Dakle, ako mozes postavi na srpskom, ili bar neki izvod koji objasnjava sta autor teksta zamera ovom radu.

Нема потребе. Аутор текста је изнео мишљење и критику. Што је у целини траги комично. Горе поменух старе пред-расколне примере мозаика по којима је Београдски Храм  као и онај у Венецији добио унутрашњост.

Суштински господин Сергеј пише, да се све у Православљу копира од других Цркви (чак и предрасколна дела која имају извор на нашем поднебљу), да највећи Храм на балкану (Св. Сава) не би требао да буде копија изгледа Св. Софије у Цариграду. Да је унутрашњост требала да подсећа на Студеницу и Белог Анђела који је Српски стил Источног Православља. Кажу да се у Москви праве реплике неких Сицилијанских Цркви... 

На крају аутор текста "Сергей Брюн", цитира Светог Владику Николаја: "Од Бога нас одвајају лажи и ништа осим лажи. (...) Лажне мисли, лажне речи, лажна осећања, лажне жеље - су скуп лажи које нас воде у ништавило и илузију. Са овог пута нема повратка без тешког животног шока, док особа заслепљена, попут Савла без Бога неће изаћи из прашине и немогућности да поврати поглед на њега"...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Similar Content

    • By Логос
      Поводом текста „Амфилохије и Јоаникије заборавили на своје никшићке службенице“ Мире Ровчанин а који су објавиле Дневне новине и портали Аntena M и CdM – (Cafe del Montenegro), игуманија Ефимија са сестринством Манастира Св. Луке у Жупи Никшићкој огласила се сљедећим саопштењем:     Манастир Светога Луке у Жупи крај Никшића је женски општежитељни манастир који је 1998. године, послије дугогодишње запустјелости, доласком наших сестара пропојао, а потом уз наш огромни труд и уз велику помоћ митрополита Амфилохија, владике Јоаникија, локалног становништва и многобројних вјерника, наших пријатеља, доведен у пристојно стање; од обичне кафане и ресторана у који је манастирски комплекс, у вријеме комунизма, био претворен, полако је прерастао у духовну оазу, мјесто молитве и монашког подвига, у духовно средиште цијелог никшићког краја.   Колика је слабост атеизма, одсуство свијести о томе шта су светиње, немање потребе да се оне његују и унапређују, одбацивање сваке светости живота, неукоријењеност атеизма у добром и лијепом, и потреба његових носилаца да се наругају и да понизе све што одудара од таковог погледа на свијет, од нашег доласка у овај Манастир, ми смо добро осјетиле на својој кожи. У исто вријеме осјетиле смо бригу, помоћ и подстрек које смо несебично добијале, и даље добијамо, од наших комшија и свих људи добре воље који са посебним односом и пажњом према нама  долазе у наш Манастир. Своја врата смо отварале свим пролазницима, јер хришћани вјерују да су Богу важни сви људи, па смо се и за једне и за друге подједнако Богу молиле на нашим службама, и уз посао који обављамо у нашем монашком послушању, као што то и данас чинимо са љубављу и разумијевањем. У свијету у коме се све пребрзо креће и чије механизме све мање схватамо, трудиле смо се и трудимо се, иако нам је то понекад веома тешко, да на људе гледамо из Божије перспективе, и да се према њима односимо са истим поштовањем које и саме од пристојних људи очекујемо.   У посљедње вријеме сви смо свједоци великог искушења које је непознати вирус направио од наших живота, од наше стварности. На свјетској позорници се одиграва опасан драмски заплет, који коси животе и чији крај не видимо. Потпуно је угрожена свака човјекова слобода, па и могућност рада и живљења од тога рада. Забране и рестрикције, које је увела црногорска власт, а под паролом борбе против корона вируса, посебно су погодиле нашу Цркву, нарочито због забране вјерницима да присусуствују богослужењима, при чему су, таквом одлуком, наша богослужења прилично осиромашила. Само онај схвата Цркву који разумије Литургију, као дар и принос, заједницу свих вјерних, јединство цјелокупне твари, говорили су Свети Оци. О значају заједнице за хришћански живот у Цркви речито говори једна древнохришћанска изрека: Unus christianus, nullus chirstianus – један хришћанин, ниједан хришћанин. Пошто је Црква заједница и сабор многих или свих, њу не може чинити један хришћанин, па макар он био најсавршенији. Бог је велики и праведан, у њему нема неистине, лицемјерја и лажи, неистина у свијету постоји само у људима. Тамо гдје савремени медији и идеологизована свијест кроје „правду“ и намећу „истину“, живот и тумачење живота често личе на карневал или циркус.   Тако је и новинарка Дневних новина у свом веома малициозном тексту „Амфилохије и Јоаникије заборавили на своје никшићке службенице“ (који су пренијели портали Antena M и CdM – Cafe del Montenegro, на основу фејсбук објаве коју је поставила родбина једне наше сестре и у којој се апелује на помоћ за сестринство нашег манастира) злоупотребила и исмијала добру вољу предсједника Мјесне заједнице Жупа господина Драгољуба Радуловића, који је увидио нашу потребу и апеловао на Црвени крст и лично нам донио помоћ. Истине ради, ми то ни од господина Радуловића, ни од Црвеног крста нијесмо тражиле, као што је истина да се за помоћ никоме лично нијесмо обратиле. (Захваљујемо се и њему и Црвеном крсту, као и многим другим људима који су ових дана били уз нас и несебично нам помагали и помажу). Новинарка Дневних новина „однекле зна“ и да су нас „Амфилохије и Јоаникије заборавили“ иако о томе ни са којом нашом сестром није разговарала нити пак са нашим духовним оцима Високопреосвећеним Митрополитом Амфилохијем и Преосвећеним владиком Јоаникијем. Поменути портали, исто тако, не водећи рачуна о истини и ништа не питајући другу страну, у вријеме драматичне борбе против корона вируса, умјесто мржње према том узрочнику нашег тренутно жалосног свеукупног живота, у коме умјесто човјекољубља и братског сурета пројављујемо „социјалну дистанцу“ скривајући лице једни од других и избјегавајући сваку врсту заједништва, ти портали, заједно са ауторком текста, пројављују, мржњу према нашим сестрама „никшићким службеницама“ како нас погрдно зову. Непријатно изненађене оваквим писањем и понашањем подсјећамо их да ријеч разликује човјека од свих осталих бића на земљи. Код Светих отаца човјек се често назива „словесним бићем“. Ријечју он општи са Богом, у ријечи је његово велико достојанство и преимућство над другим бићима. За сваку лажну и лицемјерну ријеч човјек, и ако га не опомиње његова савјест, једном  ће одговарати пред Богом који га је створио.   Опет истине ради, милостиња је једна од најљепших ријечи у српском језику ријеч која означава још љепше дјело на које смо сви позвани. Код хришћана је то врста подразумијеване навике када онај који има нешто више даје онима који немају. Помажу се манастири, болнице, сиротишта, умјетници, студенти, многочлане породице…, који опет милост шире даље. Помаже се једноставно и лако, да није непријатно ни ономе који даје ни ономе који прима. Заиста је смијешна и недопустива констатација новинарке Дневних новина о „забораву“ наших духовних отаца, док је сестринство нашега манастира у најбољој могућој комуникацији са њима. Митрополит Амфилохије и владика Јоаникије су безброј пута, и на све начине, помогали и помажу наш и све друге манастире и цркве у Црној Гори, као што показују саосјећање и бригу за сваку особу, коју Господ пошаље  и која се нађе на њиховом путу. О томе поред монашких братстава и сестринстава свједоче и бројне народне кухиње, многи студенти, ћаци и породице којима се та помоћ пружа.   На крају, да смо знале колико ће „у доба короне“ једна добра намјера наших пријатеља из Новога Сада да нам помогну, у вријеме када је забрањен сваки долазак у наш манастир и када је веома отежан наш живот и рад, изазвати подозрења и дићи прашине, вјероватно бисмо их замолиле да се тиме не баве. Њихова искрена и истинита љубав према манастиру и сестрама и немогућност да дођу до нас, ипак, су нас убиједиле да дамо пристанак на њихов начин да нам помогну и да учине добро дјело. Овом приликом обавјештавамо и све људе до којих је њихов апел за помоћ манастиру Светог Луке у Никшићу дошао да се ману моралисања и савјета, поготово да не говоре и не зову у наше име никога, као и да не преиспитују ничију савјест. Ако све што чинимо чинимо с љубављу, све ће доћи на своје мјесто и неће бити никакве забуне. Морамо да се молимо да нам Бог да разборитост. Мудрост је способност увида, а сваки дар с љубављу је дат за живот у Христу, који је добар и пун милости.                     Игуманија Ефимија са својим у Христу сестрама     Извор: Митрополија црногорско-пруиморска
    • By Логос
      Поштовани посетиоци нашег Портала, драга браћо и сестре, пратите директан пренос Другог бденија из подгоричког Саборног храма Васкрсења Христовог. Најављујемо да ће и убудуће бити омогућен директан пренос свештених богослужења, благодарећи нашим пријатељима из Митрополије црногорско-приморске. 

    • By Логос
      Његово Преосвештенство Епископ ремезијански г. Стефан, викар Патријарха српског, служио је у четврту недељу Великог поста, свету архијерејску Литургију у крипти спомен храма Светог Саве на Врачару. Благодарећи Телевизији Храм, доносимо видео запис Литургије.   
    • By Логос
      У четврту недељу Великог поста, 29. Марта 2020. Лета Господњег, са почетком од 8. Часова, емитујтемо на нашем порталу Поуке.орг директан пренос свете Литургије из Саборног храма Васкрсења Христова из Подгорице. 
      ЗВУЧНИ ПРЕНОС:
      http://svetigoralive.com:8879/; 
      Подсећамо, јуче смо благодарећи Острог ТВ Студију преносили смо свету архијерејску Литургију из храма Свете Тројице у свештеној обитељи манастира Острог. Литургију је служио Архиепископ цетињски, Митрополит црногорско-приморски и игуман острошки г. Амфилохије, уз саслужење свештенства и свештеномонаштва Митрополије црногорско-приморске. Видео снимак данашње Литургије можете да погледате овде: 
       
       

Све поруке на форуму, осим званичних саопштења Српске Православне Цркве, су искључиво лична мишљења чланова форума 'Живе Речи Утехе' и уредништво не сноси никакву материјалну и кривичну одговорност услед погрешних информација. Објављивање информација са сајта у некомерцијалне сврхе могуће је само уз навођење URL адресе дискусије. За све друге видове дистрибуције потребно је имати изричиту дозволу администратора Поука.орг и/или аутора порука.  Коментари се на сајту Поуке.орг објављују у реалном времену и Администрација се не може сматрати одговорним за написано.  Забрањен је говор мржње, псовање, вређање и клеветање. Такав садржај ће бити избрисан чим буде примећен, а аутори могу бити пријављени надлежним институцијама. Чланови имају опцију пријављивања недоличних порука, те непримерен садржај могу пријавити Администрацији. Такође, ако имате проблема са регистрацијом или заборављеном шифром за сајтове Поуке.орг и Црква.нет, пошаљите нам поруку у контакт форми да Вам помогнемо у решавању проблема.

×
×
  • Create New...