Jump to content

Ličnosti otvorene za Hrista.

Оцени ову тему


Препоручена порука

Imam ideju da pišemo o ličnostima, koje su u svom životu otvorene za Hrista. Pa da počnemo.

 

Pasha Sv.Marije Pariske kroz oganj i vodu

Učenje ove prepodobnomučenice najbolje sažimaju dva njena iskaza. Prvi: ,,Ne smemo da dozvolimo da Hristos bude zasenjen ikakvim pravilima, ikakvim običajima, ikakvom tradicijom, ikakvim estetskim obzirima, ili čak, ikakvom pobožnošću." I drugi: ,,Za vreme Božanske Službe sveštenik ne kadi samo ikone Spasitelja, Božije Majke, i Svetaca. On takođe kadi i ljude - ikone, Božiju sliku. I dok napuštaju portu ovi ljudi podjednako ostaju slike Boga dostojne da budu kađene i obožavane. Naš odnos prema ljudima trebalo bi da bude autentično i duboko poklonjenje."
 Mati Marija Skobcova bila je ovaploćenje i živa ilustracija obe ove tvrdnje. Sa jedne strane šokantno van klišea, a sa druge strane sluškinja drugim ljudima do mere sopstvene smrti. Rođena je kao Elizaveta Pilenko 1891.godine u Rigi a skončala je u osvit slobode u koncentracionom logoru Ravenzbrik 1945.godine. Između ove dve granice bića proteže se jedinstvena priča. Evo tek nekih detalja.


 Lizin - Marijin otac bio je javni tužilac u Rigi. On je, međutim, napustio grad i preselio se sa porodicom na imanje svog pokojnog oca tik uz lokalno groblje, koje je nadalje služilo kao stalno igralište za malu Lizu i njenog brata. Možda je zbog tih grobljanskih igara mala Liza bila opsednuta temom smrti i šokirala roditelje svojom pričom kako će umreti u plamenu. Ipak, četrnaestogodišnja Liza je bila strvena preranom smrću svog najdražeg tate, i tada je zapisala: ,,Jadna ja koja sam iznenada odrasla pošto sam razotkrila tajnu odraslih: Da Boga nema, i da je svet vođen žalošću,zlom i nepravdom. Tako se završilo detinjstvo." U kulturnu i političku prestonicu Liza se seli 1906.godine i tu u Petrogradu priključuje se radikalnim grupama. Krećući se sa svojih 15godina u krugu simbolista, upoznaje svog stalnog prijatelja Aleksandra Bloka, koji na njenu bučnu i nenajavljenu posetu odgovara stihovima: ,,Samo onaj ko je zaljubljen ima puno pravo da se nazove ljudskim bićem." Žalila se posle da u to vreme njeni idealistički drugovi ,,nisu razumeli da revolucija znači osetiti konopac oko vrata". U tom periodu Elizaveta postaje prva devojka kojoj je pošlo za rukom da upiše teološku seminariju (pri manastiru Svetog Aleksandra Nevskog u Petrogradu). Tih dana Liza danju uči a noću drži kurseve radnicima u fabrici ,,Poutilov". U svojoj 18.godini (1910.godine) udaje se za ,,boljševika" Dimitrija Kuzmina. Međutim, taj brak ,,iz sažaljenja prema dečku iz zatvora" propada (1913.godine). Lizi ostaje ćerka Gajana, dok njen bivši muž kasnije postaje rimokatolički aktivista. Tada izlazi njena prva knjiga poezije (mati Marija je bila i pesnik). U pismu Bloku povodom njene druge zbirke Koreni kaže: ,,Želim samo da iskažem prostu Božiju reč".


 Početkom rata seli se na daleki jug Rusije. Tada skida lanac koji je nosila u pojasu ,,da je podseća na Hristovu egzistenciju i patnje čovečanstva" razumevši da ,,hrišćanstvo nije automortifikacija nego odgovor drugom". Pridružuje se Revolucionarnoj partiji socijalista, grupi egalitarnije orijentacije od Lenjinove Socijaldemokratske partije (poznatoj pod kasnijim imenom ,,boljševici"). U oktobru 1917.godine bila je u Petrogradu kada su boljševici zbacili privremenu vladu. Bila je učesnica Sveruskog sovjetskog kongresa i čula je reči Trockog upućene njenoj grupi: ,,Vaša revolucionarna uloga je završena, sada idite gde vam je mesto: u istorijsku kantu za đubre" (tada je čak pomišljala na njegovo ubistvo). U februaru 1918.godine postaje gradonačelnik Anapa. Po njenim rečima ,,činjenica da je gradonačelnik žensko tada je viđeno kao nešto očigledno revolucionarno". Međutim, kada su ,,beli" zauzeli grad, Lizi je suđeno kao boljševiku. Njena odbrana je glasila: ,,Nemam lojalnost ni prema jednoj vladi nego prema onima kojima je pravda najpotrebnija... bili beli ili crveni... radiću za pravdu i ublaženje patnji... pokušavajući da volim bližnjeg." Naravno da joj takva odbrana nije spasla glavu. Egzekuciju je izbegla samo zahvaljujući simpatiji u nju zaljubljenog sudije, u koga se i sama zaljubila, njenog budućeg drugog muža Danijela, sa kojim je, posle mnogih peripetija, pobegla iz zemlje. Liza se tako sa majkom,mužem,sinom Jurom i ćerkom Anastasijom (ćerka iz prvog braka Gajana, preko oca završava u Belgiji) 1923.godine nalazi u Parizu. Ipak, njena ćerkica Nastja tu umire od gripa, i posle pogreba Liza, po svojim rečima, ,,postaje još svesnija sveobuhvatnog i šireg materinstva". Njeni teološki spisi u dva toma Žetve Duha izlaze iz štampe 1927.godine. Uz podršku vernog prijatelja Sergija Bulgakova, Liza-Marija otvara vrata svog doma za rusku i ostalu sirotinju: kuva za njih, nabavlja novac, organizuje život izbeglica, ,,boraveći svaki dan sa desetinama tužnih ljudi". Istovremeno drži predavanja o Dostojevskom. Njen dom postaje narodna kuhinja, svratište, kao i akademija gde se okupljaju svi kasnije poznati teolozi, vezani za Institut Svetoga Sergija.


 Liza je zamonašena pod imenom Marija 1932.godine;zamonašio ju je njoj doživotno odani Mitropolit Evlogije, koji je priložio neophodnih 5000 franaka za 9 villa de Saxe, koju je mati Marija pretvorila u svratište. Posle dve godine preselila se u 77 rue de Lourmel,gde su živele najsiromašnije ruske izbeglice, da bi im pomoć bila bliža. Mati Marija je bila čuveni prizor na ulicama Pariza tih godina. Trčeći po ludnicama i spasavajući ,,lude" iz mentalnih bolnica, čineći sve od rada do prošnje ne bi li obezbedila hranu za narod u svom domu. Ipak, Mitropolit Antonije Blum u svojim sećanjima opisuje Mariju iz tih dana ovim rečima: ,,Bila je to neobična monahinja...u svom ponašanju i manirima... Jednostavno sam se ukočio kada sam je ugledao prvi put. Šetao sam bulevarom Montparnasse i video: Ispred kafea na trotoaru stajao je sto, na stolu je stajala krigla piva,a iza krigle je sedela ruska monahinja u potpunoj monaškoj odeći. Pogledao sam je i odlučio da nikad više ne priđem toj ženi. Tada sam bio mlad i ekstreman..." Druge monahinje nisu tu mogle da borave dugo, nazivajući Mariju i njenu kuću ,,crkvena boemija". Marija je međutim pisala: ,,Kakve obaveze proističu iz slobode koja nam je darovana? Izvan smo domašaja progona: možemo da čitamo, pišemo, otvaramo škole. U isto vreme oslobođeni smo od tradicionalizma starog doba. Mi nemamo ogromne katedrale, ukrašena jevanđelja i manastirske zidove... Naš poziv je veći jer smo pozvani na slobodu". Imajući podršku jedino od svojih prijatelja Mitropolita Evlogija, oca Sergija Bulgakova, Nikolaja Berđajeva, kao i njenog budućeg sabrata u mučeništvu, sveštenika koji je u domu služio Liturgiju,oca Dimitrija, Marija je pisala:

,,Za crkvene krugove mi smo suviše levo, a za levičare mi smo suviše crkvenomisleći."

Kada je Pariz okupiran mati Marija i otac Dimitrije krili su jevrejsku decu i švercovali ih u kolicima za đubre, deleći, pritom, odraslim Jevrejima lažne sertifikate o krštenju i ikone Bogorodice da ih nose u novčaniku kao ,,pomoć" jer za ljude koji nose ikone manje se sumnja da su Jevreji. Na pojedine prigovore kako Jevreji nisu problem hrišćana Marija je odgovarala: ,,Da smo stvarno hrišćani, svi bismo nosili zvezdu, jer vreme ispovednika je došlo." Mati Marija je uhapšena 8.februara 1943.godine i završila je u logoru Ravenzbrik, dok su njen sin Jura i otac Dimitrije premešteni 40 kilometara dalje u logor Dora gde su i ubijeni. U pismu koje je pronađeno nakon njegove egzekucije Jura piše: ,,Sasvim sam miran... čak na neki čudan način i ponosan što delim maminu sudbinu... Dragi, obećavam vam da ću sačuvati dostojanstvo... šta god da se dogodi... pre ili kasnije svi ćemo biti zajedno."
O tome kakva je mati Marija bila uteha svim svojim sapatnicima u logorskim danima, dovoljno govore reči jedne od preživelih logorašica: ,,Bili smo iščupani oz svojih porodica i, nekako ona nam je postala porodica..."
Na kraju preživevši čak i takozvanu ,,banju" - odelenje u koje su slali radno nesposobne da umru od gladi, 30.marta 1945.godine, kada se u logoru već mogla čuti artiljerija Crvene armije i kada je oslobođenje bilo pitanje dana mati Marija je zamenila svoj logoraški broj i tako u gasnoj komori zauzela mesto mlade Jevrejke, koja je tada kada se sloboda već mogla čuti imala veliku šansu da preživi. Crkva je toga dana praznovala Veliku subotu a mati Marija je obavila svoju Pashu ,,kroz oganj i vodu" da bi dočekala Vaskrs u Carstvu Božijem.
Sveti Sabor Vaseljenske Patrijašije ju je 16.januara 2004.godine uvrstio u Diptih Svetih zajedno sa njenim sinom Jurom,saradnikom Ilijom i sveštenikom Dimitrijem. Za dan njihovog praznovanja određen je 20.juli

Фотографија корисника Dragan Marjanovic

Линк до поруке
Подели на овим сајтовима

Придружите се разговору

Можете одговорити сада, а касније да се региструјете на Поуке.орг Ако имате налог, пријавите се сада да бисте објавили на свом налогу.

Guest
Имаш нешто да додаш? Одговори на ову тему

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Чланови који сада читају   0 чланова

    Нема регистрованих чланова који гледају ову страницу

  • Сличан садржај

    • Од JESSY,
      Prema Lakanovoj teoriji, mi svoju ličnost oblikujemo projektujući je na druge ljude
       
      Da li ste se ikada zapitali šta se tačno dešava kada uđete u vezu sa nekim, a posle određenog vremena neki aspekti ličnosti te osobe počinju da vas nerviraju?
       
      Čuveni Žak Lakan, francuski psihoanalitičar i psihijatar, svojevremeno je osmislio takozvanu "teoriju ogledala" koja baca novu svetlost na ovu činjenicu koja se neizbežno dešava u svakoj vezi.
        Prema Lakanovoj teoriji, mi svoju ličnost oblikujemo projektujući je na druge ljude. Prema tome, naše socijalne veze su odraz onoga što sami volimo ili ne volimo.
         
      Kao što postoje delovi tela koji nam se ne sviđaju kada ih vidimo u ogledalu, tako postoje i aspekti ličnosti koje želimo da odbacimo. Osobine koje ne podnosimo kod drugih zapravo su povezane sa nama samima, makar simbolično. Jednostavnije rečeno, ono što nam se ne sviđa kod drugih, to svesno ili nesvesno vidimo i kod sebe.
    • Од JESSY,
      ovde se misli na popularne ličnosti iz svih sfera društvenog života....
    • Од Џуманџи,
      https://narod.hr/eu/eu-napravila-prvi-korak-prosao-zakon-koji-ce-ograniciti-internet-kakav-znamo
    • Од Ana B.,
      Da mozete da birate koji biste bili lik iz Biblije?
    • Од Драшко,
      Počinjem sa Bernadet Devlin. Izuzetna i hrabra. Borac za prava katoličke manjine u Alsteru. Koliko znam jedina osoba koja je opalila šamar kolegi u Parlamentu zbog cinične izjave u vezi žrtava "Bloody sunday"-a.
      https://en.wikipedia.org/wiki/Bernadette_Devlin_McAliskey
       
×
×
  • Креирај ново...