Jump to content

Учења и чуда Светог Серафима Вирицког

Оцени ову тему


Препоручена порука

Серафим (у свету Василије Николајевич Муравјов; 1866-1949) - Исповедник, који су монашке завете дао током прогона Цркве, велики старац, удостојивши се многих дарова Духа Светога, молитвеник за сваког у тузи и патњи.
 
233944.p.jpg

 

Свети Серафим Вирицки
 
Као дете, будући старац читао је житија светих и сањао о монашком животу. Али Господ је судио другачије: његов отац је умро, а уместо монашког завета Василијеу је преостало да постане хранитељ породице. Када је дете, које је маштало о монаштву дошло у лавру Светог Александра Невског чуо је од једног од стараца подвижника пророчке речи које су откриле Божији Промисао за њега: "Васја! Теби је суђено да прођеш светским путем, трновитим, преиспуњеним тугама. Учини тако пред Богом и својом савешћу. Доћи ће време, и Господ ће те наградити. „После тога читав живот Василија Николајевича у свету био је припрема за монашки живот. То је био подвиг послушности, који је трајао више од 40 година.
Василије је живео под духовним руководством познатог старца Варнаве из Гетсиманског Скита, по благослову је творио Исусову молитву, и задобио дар непрекидне молитве већ у младости. По благослову оца Варнаве, Василије се оженио побожном девојком Олгом Ивановном.
Господу беше угодно да овај млади подвижник прође школу живота пре него што ће се одрећи света, како би се научио да има разумевања за људе различитих класа, и помаже сиромашнима. Његове изванредне способности су омогућиле овом младићу да постане један од највећих трговаца крзном у Петрограду.
Василије се одликовао невероватним талентом за милостињу и пожртвованошћу. Олга Ивановна је касније признала да је, упркос њеној доброти, њој понекад било тешко разумети свог супруга који је делио последње из куће и истовремено био неописиво срећан. Сами Бог зна колико је само просјака и сиротих од свег срца у својим ватреним молитвама спомињало његово име.
Током револуције, када су многи богати Руси преносили свој капитал у иностранство, Василије Николајевич исплаћивао издашне отпремнине службеницима и поклањао манастирима сав свој иметак. Године 1920. супружници су примили монашке завете.
Василије је врло брзо од почетника дошао до скхијеромонаха, духовника у Лаври. Приликом п острига у велику схиму дали су му ново име Серафим у част Светог Серафима Саровског чудотворца, кога је на сваки начин желео да опонаша током свог живота. Од 1930. године па до своје смрти, отац Серафим је живео у Вирици и тамо постао оним каквим га зна и памти сва Русија: чувени старац који је носио пророчко служење, подучава људе, теши их у тугама, лечио њихове болести, молио за читаву Русију.
Линк до поруке
Подели на овим сајтовима
Учење старца
 
Обавезно се молити за непријатеље
 
„Обавезно се молити за непријатеље. Ако се не молиш, то је као да у ватру додајеш керозин - пламен се све више и више разгорева.“
 
О невољама
 
„Увек и за све, чак и за невоље, благодари Богу и Пресветој Богородици.“
„Свемогући Бог управља светом и све што се у њему догађа, дешава се или по милости Божијој или по Божијем допуштењу. Промисли Божије су човеку недокучиве ... Само овакав поглед на суштину свега што се дешава, у душу привлачи мир, не дозвољава да се у њу увуче раздраженост, усмерава поглед ума ка вечности и даје трпљење у невољама. Тако да и сама туга тада изгледа краткотрајна, безначајна и ситна.“
 
Молитва - духовни мач и истребитељ сваког греха
 
„У тешким тренуцима спасава се онај човек који по мери својих моћи улаже труд у подвигу Исусове молитве, и од честих позивања имена Сина Божијег усходи ка непрекидној молитви.“
„Непрекидна молитва покајања је најбоље средство за сједињење духа човековог са Духом Божјим. Истовремено она је мач Духа који уништава сваки грех.“
 
О свештенству
„Лична људска слабост не може одузети благодат рукоположења. У време вршења Светих Тајни свештеник је само оруђе у Божијим рукама. Све Свете Тајне невидљиво чини сами Христос.“
„Шта год да је сагрешено наш отац, чак и ако је предодређен да гори у геенском огњу, ми искључиво кроз њега можемо добити разрешење од наших грехова.“
 
Болест је школа смирења (понизности)
 
„Нека на свему почива воља Божја. Болест је школа смирења, у којој истински спознајеш своје слабости.“
 
То беше од Мене
„Затекнеш ли се у тешким околностима, међу људима који те не разумеју, који не маре да ли си задовољан, који су те скрајнули - све је то од Мене. Ја сам Бог твој који располаже околностима животним, и ниси се случајно нашао на том месту, јер то је место које сам Ја теби одредио. Ниси ли тражио да те научим смирености? Зато сам те ставио у такво окружење, у школу у којој се ова лекција учи.“
Линк до поруке
Подели на овим сајтовима
„Запамти да је свака препрека Божија лекција“
 
„Да ли те је снашла тешка, привремена или неизлечива болест, и прикован си за свој кревет - и то је од Мене. Јер желим да Ме још дубље познаш у својим телесним слабостима и да не ропћеш због свега што ниспослах на тебе као испит, и да не покушаваш да проникнеш у Моје планове за спасење душа људских различитим путевима, и покорно и понизно приклониш главу своју под доброту Моју према теби.“
„Запамти да је свака препрека Божија лекција, и стога у своје срце положи речи које ти данас објавих - од Мене све то беше. Те речи чувај, знај и упамти их заувек, где год да си, да ће сваки убод отупети тек када се научиш да у свему видиш Мене. Све је Мноме теби послано за усавршавање душе твоје.“
Сведочанства о чудесној помоћи Светог Серафима Вирицког
 
Отац Серафим је одговорио пророчким речима: „Владико! Коме остављате Руску православну цркву? Ваше је да је водите!“
 
233939.p.jpg
Линк до поруке
Подели на овим сајтовима
Крајем 1927. године архиепископ Алексије (Симански)  дошао у лавру светог Алеканра Невског духовнику за савет и молитву. Плашио се да ће га ухапсити због његовог аристократског порекла и тражио савет да ли да отпутује у иностранство да не буде убијен. Отац Серафим је одговорио пророчким речима: „Владико! Коме остављате Руску православну цркву? Ваше је да је водите! Не бојте се, Богородица ће вас заштитити. Биће много озбиљних искушења, али, уз Божију помоћ ћете успети“. И Владика Алексије је престао да размишља о одласку у иностранство. Отац Серафим је 18 година пре него што ће владика Алексије бити изабран за патријарха предсказао ову његову будућу службу, и нагласио да ће период његове службе као патријарха трајати 25 година.
 
Професор доктор Михаил Сергејевич Фаворовски: „Због свог немара пао сам пријемни испит на медицинском факултету, и одмах сам пошао старцу.  И данас се сећам његових речи: „Не брини, све ће бити добро. Следеће године ћеш се уписати и још ћеш бити и професор“.
 
Клавдија Печковскаја: „Моја пријатељица се одмах након рата обратила старцу: „Муж ми је нестао. Како да се молим за њега?“
„Моли се за здравље, ускоро ће се вратити из заробљеништва“, - рекао је баћушка. И заиста, убрзо се њен муж вратио из заробљеништва у Аустрији. Отац је моју стару мајку лечио од разних болести. Прекрио би је епитрахиљем, положио руке на главу болесне мајке и рекао: „Кад од тебе сваки грех оде, тад нек и свака болест прође“.
 
Татјана Николајевна Алихова, академик геолог: „Моја мајка је годинама патила од хроничног тромбофлебитиса. На ногама је имала отворене ране које су морале да се повијају једанаест пута дневно. У фебруару 1946, почела је сепса ... доктори су рекли да је мало вероватно да ће мајка доживети јутро. 8. фебруара рано изјутра стигли смо баћушки у Вирицу. По томе како је изгледао, мислили смо да је наш случај је далеко од једноставног. Ипак, старац је рекао: „Помолимо се! Даће Бог - она ће живети ...“ Сепса је престала за три дана! Након тога, моја мајка је поживела још 15 година.“
Линк до поруке
Подели на овим сајтовима
Нина Карол:  „Мој отац, је био члан Комунистичке партије и имао одговорну функцију, али је тајно био верник и молио се Богу. Мама је била отворени атеиста. Могуће је да је то био један од разлога зашто је била неплодна. С пролећа1947. године, родитељи су отишли код старца. Нису се ни представили, кад је отац уз љубазнан осмех рекао: „Моја Наташица ми стигла из Летоније! Него, причај ... „По први пут се отворило мајчино срце, са потпуним поверењем према старцу, који им је рекао: „Имаћете девојчицу. Родиће се првог дана Нове године. Биће радосно дете и одличан ђак!“ „Родила сам се 1. јануара, десет минута након што је сат откуцао поноћ... Увек сам лако учила и завршила медицинску школу. Духовни утицај који је имао Вирицки старац на моју мајку био је толико снажан да је она постала дубоко религиозна жена“.
 
233945.p.jpg
Линк до поруке
Подели на овим сајтовима
Игуманија Георгија настојатељица Горненског манастира у Јерусалиму: „Године 1942., отац ми је умро, а 1943. године, мајка. До 1944. млађа сестра Лида и ја биле смо у сиротишту, а затим нас је преузела тетка. У 15 годинини јавила ми се јака жеља да одем у манастир. Све више и више се моја душа разгоревала, али када човек стане на пут спасења, онда се покрену на њега искушења. Тетка Матрона се категорички успротивила мојој доброј намери. Многе сузе сам пролила и упорно молила Царицу Небеску да омекша теткино срце. Када сам дошла оцу Серафиму, старац је љубазно рекао: „Ево, дете моје, то је твој пут. Сама те је Богородица одабрала!“ Руком је показао на фотографију која је висила на зиду. Видела сам дивну обитељ. То је била Пјухтица. Старац је благословио да и тетка дође код њега. Матрона Степановна није неколико дана могла да се сабере и оде оцу Серафиму, али није могла, а да не испуни старчев благослов. Тетка се вратила из Вирице као потпуно други човек - само је тихо плакала, и говорила: „Ти си још увек само дете, али нека буде воља Божија!“ Јануара 25., 1949. године моја сестра и ја стигле смо у Пјухтицу. Овде су нас старице одмах организовале по келијама, и тако је отпочео наш монашки живот.“
Александар Албертович Савич, инжењер хидрологије: „Због евакуације, вратио сам се у Лењинград у изузетно исцрпљеном стању, са срчаним обољењем и веома нестабилним нервним системом. Моја физичка болест изазвала је, наравно, и моралну. У породици и међу пријатељима срамно сам се понашао - правио гримасе, изазивао, опонашао људе. На путу кући оца Серафима тетка ми је рекла да морам да клекнем пред старцем. Наравно, одбио сам да то учиним и, уопште узев, понашао сам се као да чиним тетки услугу. Али када смо ушли у очеву келију, био сам потпуно шокиран чињеницом да сам изузетно јасно осетио светлост која долази из његових очију и чинило ми се да ме она испуњава. Био сам испуњен необичним осећањем радости и љубави према читавом свету ... Након прве посете старцу на телу су почели да се јављају великих апсцеси из којих су излазиле велике количине гноја. Очигледно су тада из мог организма излазиле некакве унутрашње болести. Од тада, се више не жалим на здравствено стање. Сходно томе, нормализовало се и моје понашање - склопио сам мноштво познанстава, и стекао међу њима јако блиске пријатеље.“
Линк до поруке
Подели на овим сајтовима
Наталија Н. Симакова, рођена са тешким оштећењем вида, члан друштва слепих: „Никада нисам од старца молила за земаљска блага нити здравље. Господ ме је благословио да будем слепа. Чак нисам ни помишљала да се исцелим, и надала сам се што је Господ мени дао ту бол, можда да би ме ослободио од мојих грехова и помогао другом. Када сам дошла старцу за благослов, он ми је изненада рекао: „И деца ће имати окице! Бог ће послати човека ...“. Временом ја сам се заиста удала. Родила сам двоје деце - сина и кћерку. Радила сам у кући. Плела са м торбе и тако издржавала породицу. у кући сам све сама радила“.
 
Ана Јаковљевна Рјабова: „Током рата, у селу Вирица живела је моја другарица. Десило се да је њен шестогодишњи син пао са веома високог дрвета. Дечак је био непомичан и није дисао. По свему судећи, био је мртав. Уплакана Марија је на својим рукама малишана однела старцу: „Оче! Мој Толик је страдао!“ Отац Серафим је рекао: „Положи га доле.“ Онда се помолио над дечаком и благословио га. Дете је изненада устало и након неколико минута је већ трчао низ улицу ...“
 
Она се сећала како је старац говорио: „Ускоро вас напуштам, митрополит Григорије ми је дао нову келијицу ... а ви ме не заборављајте у својим молитвама“. Овај састанак је био седам месеци пре старчеве смрти, након чега се је постало јасно да је ковчег за сахрану оца Серафима, заиста, послао митрополит Григорије (Чуков).
Линк до поруке
Подели на овим сајтовима
233946.p.jpg
 
 
Келејница старца, монахиња Вероника (Котлјаревскаја): „Отац Серафим је примао небројено посетилаца. Понекад је буквално падао од умора с ногу. Најчешће није постављао питања, већ је одмах говорио како треба поступити, шта урадити као да је унапред знао о чему ће људи са њим разговарати. Колико је само људске беде и патње прошло пред нама! Овде су долазили и поседнути демонима, болесни који су жудели за исцељењем, и други са тешким унутарњим питањима духовног живота - интелигентни и прости, богати и сиромашни, стари и млади. Реке људи незадрживо су се сливале пред смиреним јеросхимонахом који је отварао у чијем срцу се стварао одзив на туге и радости других, као да су његове.“
 
Протојереј Василије Јермаков: „Немерљив је допринос оца Серафима Цркви. Дуги низ година, живео је у лаври Александра Невског, а затим у Вирици, до своје праведне кончине, одржао је Православну веру усред безбожног, атеистичког света. Тако је било у предратним годинама, када је изгледало да је црква уништена. Тако је било и за време искушења Другог светског рата, када је његова надахнута молитва помагала Русији да се одупре нападима непријатељске инвазије. Јасно је сијала светлост Вирицког праведника у поратним годинама, када је из многих градова и села њему долазио велики број ходочасника по утеху у тугама и болестима, по духовне савете, молитве и благослове.“

 

Линк до поруке
Подели на овим сајтовима
Он је имао посебан дар – дар да призове човека покајању
 
Протојереј Јован Миронов: „Духовни утицај Вирицког старца имао је изузетну силу. Људска срца су се пред њим отварала. Нико није отишао од оца Серафима без суза. Додир небеске чистоте људима је давао осећај њихове грешности, и старац је својом осетљивом душом одмах све прозревао. Он је имао посебан дар - да изазове покајање. Свети Дух је почивао на њему, и ко код је прешао праг његове келије то је јасно осећао.“
 
Андреј Никифорович Титов: „Године 1952., повредио сам ногу. Дијагноза је звучала као смртна пресуда: акутни остеомијелитис. Упркос свим напорима лекара, болест је све више напредовала. Трпео сам незамисливе муке. Моји сарадници су отишли у Казанску цркву, где је одслужен парастос за оца Серафима и молитве за моје здравље. Донели су ми свету водицу, и врећицу песка са гроба. У вечерњим часовима промешао сам песак са мало воде и ту смесу ставио на повређену ногу да стоји преко ноћи, помоливши се. Након тога сам спокојно заспао. Пробудио сам се врло касно, и на своју велику радост открио да је оток скоро нестао. Преко ноћи! Бол се такође смањио. Наставио сам да примењујем мешавину песка, уз молитву, и све ми је било боље. Отац Серафим ме је буквално излечио, са оног света, а свемилостиви Господ ми је дао време за покајање. Слава Богу за све!“
 
Преподобни Оче Серафиме, моли Бога за нас!
 
Линк до поруке
Подели на овим сајтовима

Придружите се разговору

Можете одговорити сада, а касније да се региструјете на Поуке.орг Ако имате налог, пријавите се сада да бисте објавили на свом налогу.

Guest
Имаш нешто да додаш? Одговори на ову тему

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Чланови који сада читају   0 чланова

    Нема регистрованих чланова који гледају ову страницу

  • Сличан садржај

    • Од Поуке.орг - инфо,
      Литургија позната под именом Светог Апостола и еванђелиста Марка, није написана од њега, али је усмено, светопредањски, не без разлога остала под његовим именом и била најважнија Литургија на грчком језику у Александрији и Египту, где је Свети Марко основао прву Цркву. У седамдесет првом издању емисије „Светотајинско богословљеˮ пажњу смо посветили управо овој Литургији, трудећи се да јасно и недвосмислено приближимо њен историјат, последовање и значај.      Из климе Александријске Патријаршије, Цркве Светог апостола Марка, потиче Литургија која носи његово име, која је до XIV века била главна Литургија египатске Цркве. Има све карактеристике које су својствене Египту: помињање патријарха александријског, наглашено поштовање према личности Светог Апостола Марка, помињање реке Нила и пољопривредних култура које од ње зависе...    Литургија Светог Апостола Марка је била уобичајена Литургија Александријске Цркве и Цркве целог Египта од самог почетка па све до 13. века. Поред ње паралелно су се служиле и литургије: Светог Василија Великог, Светог Григорија Богослова и Јерусалимска Литургија Светог Апостола Јакова, брата Господњег. На крају су ову древну Маркову Литургију сасвим потисле две византијске литургије Светог Василија Великог и Светог Јована Златоуста. Она се сада у Александрији служи само једном годишње, на дан свештеног спомена на Светог Апостола и еванђелиста Марка, 25. априла / 8. маја.    Аутор емисије: Катихета Бранислав Илић       Све емисије Светотајинско богословље можете пронаћи ОВДЕ     Извор: Инфо-служба Епархије бачке
    • Од Поуке.орг - инфо,
      Уобичајено је да се почетком градње сматра дан полагања камена темељца. У случају Храма светог Саве полагање камена темељца имало је дугу и компликовану историју. Први покушај учињен је још 1904. године, у време прославе стогодишњица Карађорђевог устанка.
        Одлука је донета на седници Главног одбора 3. јуна 1904. Одлучено је да се постави камен темељац и на њему усправи крст са дедикацијом о датуму полагања камена. Потом је у октобру решавано о врсти камена темељца и његовој изради. Коначно, одабран је радаљски гранит, посао поверен Н. Лукачеку, а да би се камен могао положити на потребном месту наложено је да се утврде осовине грађевине. Из извештаја о раду за 1904. годину наводи се да је камен темељац требало да буде постављен на празник Св. Стефана (27. децембра), али да се у последњем тренутку појавила нека сметња те није дошао Њ.В. краљ, иако је у очекивању доласка то место са црквене стране освећено, камен темељац спремљен и положен; требало је само да се повеља, по обичају, затвори и освети. Ово ће се, како је рекао митрополит, извршити 27. априла 1905. уз учешће читавог београдског грађанства, корпорација и пријатеља из осталих делова српства.
      Припреме су заиста настављене, па Збор приложника у јануару 1905. одлучује и умољава председника Друштва да се камен темељац и повеља поставе како је предвиђено. На седници од 23. марта одређен је и седмочлани одбор за свечаност полагања камена темељца. Нажалост, у априлу свечаност није одржана, из непознатог разлога, а онда се председник Друштва (митрополит Михаило) упокојио. Последица је била да је 19. децембра 1905. Главни одбор решио да се камен темељац пренесе код цркве и пристојно чува за намењени циљ у сали цркве. Од тада, овај први камен темељац више се не спомиње. Полагање камена темељца обављено је тек 1939. године, четири године по започињању првих радова на градилишту. Свечаност је изведена по програму. Записано је да Београд није запамтио такву грандиозну верско-народну свечаност.
      Она је почела Архијерејском службом у Саборној цркви, коју је служио српски патријарх Гаврило са великим бројем архијереја. По завршетку службе, Литија је кренула из Саборне цркве и ишла главним улицама Београда до отпочетог Храма на Врачару где је пристигла у 12 часова. Овде је велику литију дочекала друга литија из привремене Цркве св. Саве, са целокупним Главним и Надзорним одбором Друштва за подизање Храма св. Саве.
      Дневни листови описали су опширно и подробно величанственост и лепоту ове Литије и непрегледне масе народа које су пуниле тротоаре и споредне улице и побожно у свечаности учествовале. У простору зидовима већ обележеног великог Храма, за освећење темеља – поред архијереја, свештенства, генералитета, представника разних корпорација, певачких друштава који су испунили Храм – присуствовали су на нарочитим трибинама подигнутим поред олтарске апсиде краљевски намесници др Раденко Станковић и др Иво Перовић, председник краљевске Владе Драгиша Цветковић са министрима, председништво Сената и Скупштине, са многим сенаторима и посланицима, и председник Београдске општине са Градским већем. Чланство многих корпорација и друштва, које није могло добити места у Храму, било је распоређено око Храма и у споредним улицама.
      Чин освећења темеља извршио је Његова светост патријарх српски господин Гаврило. При самом чинодејству саслуживали су и руски митрополит Анастасије и бугарски митрополит Павле Старозагорски. У камен темељац положена је повеља на пергаменту исписана словима Мирослављевог јеванђеља: „У ИМЕ СВЕТЕ ТРОИЦЕ, ОТЦА И СИНА И СВЕТОГА ДУХА! За владе благоверенога gосподара Петра II Карађорђевића, краља Југославије и Његовог краљевског намесништва, благословом и чинодејством Његове светости патријарха српског Гаврила и свега Светог архијерејског сабора Српске цркве уз учешће свештенства оба реда, представника државних и општинских власти, изасланика из свих крајева oтаџбине и многобројног народа, освети се дана 27. месеца априла (10 маја) љета Господњег 1939. овај темељ започетог велелепног саборног Храма у славу и спомен првог српског архиепископа, просветитеља и апостола светог Саве. Самопожртвовањем државе, цркве, свештенства и народа, а настојањем „Друштва за подизање Храма св. Саве на Врачару“ под високом заштитом благоверених српских владалаца и под председништвом поглавара Свете Српске цркве, подиже се на месту, где су од непријатеља спаљене мошти светитељеве, овај величанствени и монументални Храм као видни и вечити споменик дубоке захвалности свега српског народа своме највећем препородитељу и угоднику Божијем светитељу Сави Српском.
      Нека неизмерна милост и благодат Божија уздигне и чува у сва будућа времена овај молитвени док, као светлу лучу и снажни духовни ослонац наше свете православне вере и хришћанског морала и нека он буде неисцрпни источник јеванђелских истина, братске љубави и међусобне слоге целом српском народу на славу Божију и за опште добро људи на земљи – АМИН!“
      Ову повељу потписали су Његова светост патријарх српски господин Гаврило, Краљевски намесник др Раденко Станковић, председник Краљевске владе г. Драгиша Цветковић, председник Београдске општине г. Влада Илић, инжењер, професор Универзитета Војислав Зађина и предузимач инжењер Константин Станковић. На свечаности освећења темеља говорили су Његова светост патријарх српски господин Гаврило, председник Краљевске владе Драгиша Цветковић у име првог намесника, Његовог краљевског височанства кнеза Павла, који је државним пословима у то време био у иностранству и тиме спречен да присуствује овој свечаности. Београдска радио станица је преносила читав ток свечаности. Да би ова јединствена црквено-народна, државна и београдска свечаност остала потомству за спомен, а историчарима као верни податак о високој српској верској и националној свести Савиних потомака, Главни одбор се постарао да се филмски сними цела Литија и чин освећења темеља, а од појединих главних момената израде фотографски снимци који се данас чувају у нарочитом албуму у архиви Друштва.
       
      Извор: Ризница литургијског богословља и живота
    • Од Поуке.орг - инфо,
      Године 1237. мошти Светог Саве су пренете из Трнова у манастир Милешеву. Oвога дана установљено је у нашој светој Српској Православној Цркви да се празнује пренос моштију светог и богоносног оца нашег Саве, равноапостолног просветитеља и учитеља Српског. Пренос моштију Светитеља Саве I би за време благочестивог краља српског Владислава 1237. године, и то из Трнова у манастир Милешево. А то би овако:

       
      Пошто прође година дана од блаженог уснућа Светога Саве, (које би 13 јануара 1236 г.) и од сахране светог му тела у Трнову, у цркви Св. Четрдесет Мученика, свеблажени намесник његов архиепископ Арсеније ражали се за Светим као за својим оцем и учитељем, па дође благочестивом краљу Владиславу и рече му: "Није лепо ни пред Богом ни пред људима оставити оца нашег, равноапостолног учитеља, дарованог нам од Христа, који је многе подвиге и безбројне труде поднео ради Српске земље и украсио је црквама, краљевством, архиепископским престолом, епископима, и свима уставима и законима, да његове свете мошти леже ван његова отачаства и престола његове Цркве, у туђој земљи. Твоја је дакле дужност, да га на сваки начин из туђе земље пренесеш у његово отачаство".
      Краљ се веома обрадова предлогу архиепископа Арсенија, па посла свог најугледнијег благородника к своме тасту бугарском цару Асепу са молбом да му да тело Светога Саве, стрица, учитеља и заштитника свога. Прочитавши писмо, и чувши и усмену молбу од самог посланика, цар Асен се ожалости, и одговори: "Када би Свети и свето тело његово лежало у нас без части и пажње, праведно би било да га тражите да бисте му указали поштовање.
      Али, пошто се Свети упокојио у Богу међу нама, и пошто његово свето тело, као што видиш, лежи у цркви Божјој са великом почашћу, шта онда задајете труда и Светоме и нама, тражећи га?" И тако га отпусти празних руку.
      Краљ Владислав опет посла к цару Асену још већи број благородника, молећи и говорећи: "Ако сам нашао милост пред тобом, родитељем мојим, не затварај од мене отачко милосрђе; не остављај ме да се тугом потапам у животу свом. Дај ми свете мошти светог господина мог и оца, да их пренесем у своје отачаство". Цар беше у недоумици шта да ради, јер је сматрао да, лишити се Светога, то је као лишити се царства. Онда призва патријарха и своје саветнике, и питаше их шта да ради, а они му рекоше да нипошто не даје тело Светога, пошто велможе и сав град негодују због тога. Тада цар написа утешно писмо своме зету, краљу Владиславу, па додаде и ово: "Када је Богу било угодно да се Свети упокоји међу нама, Христовим вернима, онда ко сам ја да се противим вољи Божјој, или да се дрзнем узнемирити гроб и свете мошти Светога, утолико пре што Свети ништа није завештао односно свог преношења? Све, дакле, што год желиш и молиш од мене, сине мој, радо ћу учинити; само ме немој приморавати на оно што је немогуће учинити, јер ми и патријарх и велможе и сав град то забрањују".
      Видећи да је цар неумољив, краљ Владислав беше у недоумици шта да ради. Но бојећи се укора и срамоте од људи и гнева од Бога, Владислав се реши да сам иде своме тасту. И посла пред собом гласнике, да долази са много својих благородника, епископа и игумана. Цар Асен дочека свога зета далеко испред града са сваком почашћу и љубављу. Но краљ Владислав, пре но што уђе у царске дворе, замоли цара за допуштење да са свима својима оде најпре у цркву Св. Четрдесет Мученика, да се поклони своме оцу и учитељу и великом Божјем угоднику. Проливајући горке сузе и ударајући главом о земљу пред гробом Светога, краљ Владислав му се исповедаше као живоме и мољаше га да му опрости ако му је што сагрешио. И говораше: "Знам, оче, знам, мој грех најпре учини да ти побегнеш од мене и да се преставиш ван свога отачаства, а и сада опет окамењује царево срце да нам те неда. Но сажали се на мене и превиди грехе моје! Иако због грехова мојих нисам достојан назвати се син твој, ипак ме не одгуруј као пород брата твога, и прими мене који се кајем пред тобом, оче! Види моју тугу и труд мој тебе ради, и чуј веру моју. Не остављај отачаство твоје ради кога си поднео многе подвиге и трудове, нити ме облачи у стид и срамоту, боравећи у туђој земљи. Твојим молитвама к Богу усаветуј цара да моју молбу о теби испуни, да се не вратим празан и безнадежан и будем осрамоћен немајући тебе са собом, оче".
      Тако се Владислав са плачем дуго мољаше над гробом, да му и лице отече од многих суза. А цар га позва у двор, и приреди му славље велико. Но идуће ноћи цару се јави у сну анђео Божји у облику Светога Саве и нареди му да да Светога, да га однесу у земљу народа његова. Цар се силно препаде због тога, и сутрадан исприча своје виђење патријарху и велможама. Они му рекоше да је сан истинит и да је то посета од Бога ради Светога, и саветоваху цара да да Светога да га однесу у његову земљу, да му царство не би снашла нека беда. И тако цар, дозвавши свога зета Владислава, испуни његову молбу и дозволи му да узме тело Светитељево.
      Владислав, који није очекивао да ће тако лако добити дозволу од свога таста, радосно се поклони цару и из све душе му захвли, јер свом душом осећаше да се тиме обогатио богатством драгоценијим од свих царских ризница. Пошто са епископима у храму би отслужена света Литургија, онда би отворен његов чесни гроб. Тело Светога би нађено потпуно цело и нетљено, и као да спава; власи главе и брада његова беху светле и целе, и миомир као најлепши мирис разли се по целом храму. Тако исто и дрво и прах гроба Светитељевог Бог обогати пријатним мирисом и исцељењима, тако да, чувши за све то, трновски грађани се у гомилама скупише да виде Светога и добију од њега исцељење од својих недуга. И догодише се тада многа чудесна исцељења, о којима се говори опширније у Житију Светитељевом (под 14. јануаром). Чувши за многа чудеса Светога, краљ Владислав се побоја да се цар не покаје што је пристао да носе Светога, па заповеди да одмах подигну Светога и крену на пут у Србију. А грађани Трнова, а и они из унутрашњости, дуго су потом долазили к Светитељевом гробу, доносили своје болеснике, и добијали исцељења.
      Носећи свете мошти светог стрица свог у своју земљу, благочестиви краљ Владислав радосно хиташе испред кивота, као некада цар Давид испред Ковчега Завета, појући псалме. А кад се приближи са светим моштима Светога, блажени архиепископ Арсеније изађе на сусрет са епископима, игуманима, благородницима и мноштвом верујућих, и учинише достојно поклоњење Светоме, и целиваше свете мошти његове као Божјег угодника. Кад народ Српски чу о доласку Светога, сливаше се са свих страна да види и да се поклони. А Бог богато даваше благодат од моштију Светога онима који их се са вером дотичу. И многи болесници молитвама Светога добише исцељења од недуга својих. Краљ и архиепископ, са епископима, игуманима, монасима, благородницима и мноштвом народа, ношаху Светога у великој радости са псалмима и песмама. И кад стигоше у манастир Милешево, задужбину краља Владислава, ту га у цркви Светог Вазнесења Господњег чесно положише у гроб који му краљ Владислав беше спремио. И благочестиви краљ приреди велико празнично славље у спомен Светога Саве.
      После не много времена, једном богобојажљивом и побожном преподобном старцу у манастиру Милешеву јави се у сну Свети Сава говорећи, да његове свете мошти изваде из гроба и положе их испред гроба у цркви. То би учињено: подигоше из гроба пресвето тело његово читаво и нетрулежно и миомирисно, и ставише га напред у цркви, свима на виђење, поклоњење и исцељење. И потом бише од светих моштију многа чудесна исцељења, као што о томе опширно говоре животописци Светога - Теодосије и Доментијан.
      Молитвама Светога оца нашег Саве Чудотворца, Господе Исусе Христе, Сине Божји, помилуј Српски род и све Православне, Aмин!
      Присуство моштију светитеља Саве у Србији имало је црквено-религиозни и политички значај, а нарочито у време турског ропства. Ни једна личност код Срба није толико уткана у свест и биће народа као светитељ Сава, почев од његовог времена до данашњих дана. Над његовим моштима крунисан је 1377. године босански бан Твртко за краља Срба и Босне. Стефан Вукчић Косача, хумски војвода, назива себе 1448. године "херцегом (тј. војводом) од светог Саве". Култ овога српског свртитеља окупљао је све јужнословенске народе, а посебно православне Србе; његовом гробу долазили су на поклоњење и римокатолици и муслимани. Жан Шесно (1547) и Катарин Зен (1550) забележили су да муслимани поштују гроб светитеља Саве и да га се боје. Бенедикто Рамберти је оставио сведочанство из 1553. године да Турци и Јевреји дају већу милостињу манастиру Милешеви неголи Срби.
      Овде је прилика да се сумарно прикаже у чему се састоји јединственост Савиног лика - Сава је први владарски син који стиже на Свету Гору са жељом да се замонаши; Савин отац Стефан Немања је први владар који као монах стиже на Свету Гору са жељом да ту остане до краја; Сава постаје познат по својој ревности и подвигу и ништа мањој дарежљивости свим светогорским обитељима; оснива српски манастир који одмах улази међу четири водеће обитељи на Атосу (после Велике лавре, Ватопеда и Ивирона) са посебним правима; у Кареји оснива ћелију са устројством дотле непознатим на Светој Годи; ове две установе добијају свој посебни типик; Савин отац Симеон улази у списак светогорских светитеља који није дуг, те се стога ту тешко стиче место; у тешким временима латинске окупације тек преко Саве успоставља се веза Свете Горе и византијског цара у Никеји као њеног законитог господара; Сава је оснивач и први поглавар самосталне Цркве у Срба. Сава крунише првог и дотле јединог православног краља; са своја два путовања у Свету земљу спада међу највеће путнике свога времена. Сава је писац, дипломата који лично иде у мисије највећег ризика, што се ретко среће пре и после њега (боравак у Солуну и Цариграду за време латинске власти, кад ту није било места за православног епископа); по биографу, добијао је победе без рата; после упокојења и прогласа за светитеља добија штовање и у Цркви и у народу подједнако као што је имао и за живота; уз то, спаљивање моштију неког светитеља није честа појава.
      О столовању Арсенија његов биограф говори наизглед опширно, али са мало чињеница. Житије има тон проповеди са циљем да поучи, не да саопшти. Оваква намена житија назире се већ из наслова Теодосијевог списа Житије и подвиг у пустињи са оцем и засебно путовања, а делимично и приповедање о чудесима светог оца нашег Саве, првог архиепископа и учитеља српског... Већ из овога се види да ту неће бити речи о Савином управљању Црквом. Тога се држао и архиепископ Данило у својим биографијама архиепископа. Ускраћивањем конкретних података о архиепископу Арсенију биограф наноси „штету" и манастиру Жичи, јер тиме и знања о њој су оскудна. За време столовања овог јерарха мало смо обавештени и о политичкој историји српске државе. Звучи необично, али захваљујући Савиним биографима, боље познајемо прве три деценије 13. века него следеће три.
       
      Спаљивање моштију Светог Саве
       
      Сваке године, 10. маја, Српска Православна Црква молитвено се сећа и обележава дан спаљивања моштију Светог Саве Српског. Године 1594. на београдском брду Врачар, турски војсковођа Синан-паша сурово кажњава Србе. Те године банатски Срби су подигли устанак против турске власти. Лик српског великана ношен је на заставама. Као казну за ову буну у крви угашеној, Синан-паша је наредио да се мошти највећег српског светитеља донесу из манастира Милешеве, где су се налазиле преко 350 година, и спале. То је требало да уништи светитељев велики култ у народу, а са њим и све наде за ослобођење од османлија. Мошти Светог Саве биле су, по речима историчара, „извор српског државног легитимитета" и „симбол српских традиција о држави и независности". Како бележе савременици, овај злочиначки чин је био пропраћен непогодом, градом и олујом. Пепео просветитеља српског био је разнет на све стране.
       
      И где год је трунка пепела му пала,
      ту је нова љубав к' роду засијала!
      Јован Јовановић Змај
       
      Извор: Ризница литургијског богословља и живота
    • Од Поуке.орг - инфо,
      Ново издање емисије Богослужбене особености великих празника, посветили смо светом славном и добропобедном великомученику, победоносцу и чудотворцу Георгију, и подсетили да се свети Георгије прославља два пута у току једне црквене године и то: 6. маја/23. априла његов централни празник и 16/2. новембра, када прослављамо обновљење њему посвећеног храма.

       
      Празник који наш народ назива Ђурђевдан, дан је у који многе домаће Цркве – породице, прослављају Крсну славу. Свети великомученик Георгије је молитвени покровитељ великог броја храмова у Епархији бачкој, поред осталих и Саборног храма у Новом Саду.
      У оквиру наше празничне емисије, поред извода из химнографије празника, предочили смо део из омилије преподобног Јустина Ћелијског, изговорене на Ђурђевдан 1974. године у Светоархангелској обитељи у Ћелијама: „Шта је Свети Георгије показао својим мучеништвом? Показао је да је заиста Господ Христос васкрсао. То није ништа друго до сведочанство о Васкрсењу мртвих. Господ Христос је васкрсао и тиме показао – шта? Показао је да је заиста јачи од смрти, најстрашније немани и највећег непријатеља рода људског. Он је први роду људском дао праву радост. Како је свети Георгије победио? Ето, победио је трпећи и страдајући за Господа Христа. Опет је посведочио велику божанску истину благовести Спаситељеве: да Његови следбеници као овце иду међу вукове. „Шаљем вас као овце међу вукове. Мртве васкрсавајте, болесне исцељујте, све трпите за име Моје“ (Mат. 10, 16; 10, 8). Заиста, ево Сведока који сведочи да подносити страдања и Крст Господа Христа није тешко.ˮ
       
      Као ослободилац заробљених, заштитник сиромашних и лекар болесних, борче против царева, победниче, великомучениче Георгије, моли Христа Бога да спасе душе наше.  (тропар)
      Добар бој си војевао мучениче Христов за веру, изобличивши безбожност мучитеља и као благопријатна жртва си се принео Богу. Зато си примио венац победе, и твојим молитвама Свети Георгије, свима подајеш опроштај грехова. (кондак)
       
      Аутор емисије: катихета Бранислав Илић

      Извор: Инфо-служба Епархије бачке
    • Од Поуке.орг - инфо,
      Његова Светост Патријарх српски г. Порфирије служиће на празник Светог великомученика и победоносца Георгија свету архијерејску Литургију у Саборном храму Светог оца Николаја у Вршцу, преноси радио "Слово љубве".
×
×
  • Креирај ново...