Jump to content

Придружите се нашој ВИБЕР ГРУПИ на ЛИНКУ

Снежана

Вукашин Милићевић: И ванземаљци могу бити људи

Recommended Posts

 

G-PktkqTURBXy9kYjA0MzU2YWNmMGJlY2UzMzJjZjhmYjc3OWUzYzA5NS5qcGVnk5UCzQMUAMLDlQLNAdYAwsOVB9kyL3B1bHNjbXMvTURBXy8xZDc0Y2I0MTcwNTk1MDQzNjYyOWNhYmQ2MDZmNTBmNi5wbmcHwgA.png

Paroh Hrama Svetog Save:

 

I vanzemaljci mogu biti ljudi 

Paroh Vukašin Milićević je moderna generacija teologa i ne beži od pitanja pod paučinom konzervativizma, pa su tako i njegova promišljanja o životu van naše planete uzburkala duhove. "Bog je čoveka stvorio slobodnim"

- U pitanju je jedna medijska manipulacija do koje je došlo četiri godine nakon što su tekstovi napisani, ali da to ne obrazlažem. Tema je, pre svega, bila antropološka i nastojao sam da dam odgovor na pitanje šta je to čovek. I to ne samo na osnovu izazova koji nam postavlja svemir, već s obzirom na izazov koji nam postavljaju savremena istraživanja čoveka i proširivanje stvarnosti koja se zove čovek. Danas se postavlja i pitanje statusa veštačke inteligencije - dakle, kakav status mogu da imaju potencijalno "bića" koja sam čovek može da proizvede i šta je kriterijum koji određuje da je nešto čovek. S druge strane, kad govorimo o teološkim pretpostavkama za ostavljanje mogućnosti postojanja inteligentnog oblika života izvan naše planete, prva stvar je da božju tvoračku silu mi ne možemo da ograničavamo. Dakle, Bog je mogao da stvori beskonačno mnogo svetova, a to ne bi suštinski promenilo hrišćansku percepciju Boga i čoveka, već bi je samo proširilo. Ako su to bića s kojima možemo da komuniciramo i ako dele neke bazične vrednosti koje određuju čoveka, a to su sloboda i ljubav, moja teza je da su oni, ma kako izgledali - ljudi.

Ostavljate mogućnost da ima života van Zemlje? -

A ko sam ja da kažem da ne postoji, mogu samo da kažem da su velike šanse da postoji.

Da li su vam, tim povodom, nešto zamerili u crkvi?

- Argumenti su bili da je to nešto što ni na koji način nije sadržano u predanju i da bi se takav stav kosio s centralnim mestom koje čovek ima u onome što mi u crkvi zovemo domostrojom spasenja, a to je zapravo božji plan o spasenju sveta i čoveka. Moja teza je da čovek nije stvarnost koja se može svesti na granice planete Zemlje. Dakle, ako postoje bića koja sebe određuju u kategorijama slobode i ljubavi, i ta bića su ljudi. Sad govorimo o jednoj teološko-filozofskoj definiciji čoveka, ne o definiciji koja bi polazila od njegove biološke ili fiziološke strukture i porekla. Konačno, ako bismo da ispravno shvatimo poruku Novoga zaveta - o čoveku se može govoriti iz perspektive cilja. Ako je čovek ono što će se otkriti tek na kraju, ko smo mi da određujemo ko je on sada i gde su granice čoveštva.

Sudaraju se i teorija evolucije i hrišćanska povest o postanju sveta?

- Ne sudaraju se ako se uzme u obzir ovo o čemu sam govorio. Meni lično je teorija evolucije veoma inspirativna jer njena osnovna poruka jeste jedinstvo svega stvorenog, pa je tako i čovek sazdan od elemenata koji postoje u univerzumu. Živi svet nastaje i razvija se kao jedan jedinstveni organizam, jedno proizvodi drugo. Osnovna poruka teorije evolucije, bar kako je ja razumem, jeste jedinstvo života i jedinstvo materije, a to je u potpunosti u skladu sa onim o čemu govori Sveto pismo. Sve što je Bog stvorio, stvorio je za jedinstvo, a teorija evolucije nam upravo to pokazuje. Ona nam pokazuje mehanizme po kojima se to jedinstvo u realnom vremenu i prostoru stvara.

Znači li to da različitost u mišljenju u crkvi ne mora biti i jeres?

- S jedne strane znači to, a s druge strane znači da svaki čovek, bez obzira na svoje stavove i na to koliko su oni utemeljeni i važni, ne sme da svojoj, kako bih rekao, ličnoj istini pretpostavi ono što je kriterijum svih istina, a to je ljubav. Ako postoji nekakva tenzija, mi nismo pozvani da u ime jednog odbacujemo drugo, već da pronađemo način da izmirimo te dve stvarnosti.

Možemo li u tom kontekstu govoriti o demokratizaciji u crkvi?

- O imperativu prihvatanja različitosti. Jer je različitost posledica slobode, a Bog je stvorio čoveka slobodnim. Mi hrišćani, ubeđeni srcem u to što ispovedamo ustima, pozvani smo da upravo u ime vere prihvatimo druge koji ne veruju kao mi jer je i njih Bog stvorio za neki cilj. Mi hrišćani ne verujemo da ćemo se samo mi spasti, i u liturgiji se molimo za spasenje svih i svega, ne samo za neko naše izdvojeno spasenje. Ako bismo to radili, kakvo bi to bilo spasenje. 

RLNktkqTURBXy8xMjMyMjM2Mzc4MGNjNmVlOGNhZThmYmVkZTAzNjk3Ny5qcGVnk5UCzQMUAMLDlQLNAdYAwsOVB9kyL3B1bHNjbXMvTURBXy8xZDc0Y2I0MTcwNTk1MDQzNjYyOWNhYmQ2MDZmNTBmNi5wbmcHwgA.png

 

Crkva i nauka

- Pored bolnih iskustava iz vremena renesanse, kada se, pre svega crkva na Zapadu, odnosila s podozrenjem prema savremenim naučnim kretanjima, zaboravljamo da imamo dugu istoriju potpune povezanosti crkve i nauke. Nauka se i razvijala u granicama crkve tokom prvog i dobrog dela drugog milenijuma hrišćanstva, a zaboravljamo i činjenicu da su brojni naučnici koji su stradali od crkve bili crkveni ljudi; Kopernik je bio teolog, Đordano Bruno monah... Dakle, hrišćani ne mogu imati nikakav problem s naukom i ako imaju problem s naukom, onda imaju problem sa svojom verom. Ono što je važno da shvatimo jeste da i nauka i vera govore o istom svetu i o čoveku, ali polazeći od različitih pretpostavki. Svi nesporazumi do kojih dolazi nastaju kada se to zaboravi s jedne ili s druge strane. Borba protiv smrti U Britaniji su telo umrle devojčice zamrzli s namerom da je jednom ožive.

Kako crkva gleda na to, gde su granice ljudskog mešanja u božje poslove?

- Granica je određena motivima. Ako su motivi u skladu sa onim bazičnim vrednostima Zaveta, ljubavlju i slobodom, onda je sve što se radi zbog toga ispravno i dozvoljeno. Ukoliko je u pitanju spasenje čoveka u njegovoj konkretnoj vremensko-prostornoj situiranosti, naravno da ne postoje granice koje treba postavljati pred mogućnosti ljudskog znanja i prakse koja nastaje kao plod tog znanja... Smrt je prvi i poslednji neprijatelj čovekov, ali produženje života nije pobeda nad smrću jer pitanje života i smrti je pitanje smisla čovekovog postojanja. Mi hrišćani verujemo da konačna pobeda nad smrću nastaje vaskrsenjem, a to znači ponovnim rađanjem čoveka, i pozvani smo da u ime tog novog života preobražavamo ovaj život ovde. To ne znači da se ne treba do kraja boriti za spas svakog pojedinačnog života u granicama konkretnog ljudskog postojanja.

 

 

Blic

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ванземаљци, браћо наша драга,

није вам, ваљда , понестало снага,

да се ође на земљи јавите чоеку,

да се чује то у вијеку.

Share this post


Link to post
Share on other sites
пре 43 минута, R2D2 рече

ево око чега је настала цела збрка

Око чињенице да људи не читају оно што коментаришу? (бзв има 4-5 "реакција" :)) )

Измењено од Џуманџи

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitanje novinara ,demokratizacija u crkvi?Pa neka hvala doveli su oni demokratiju pa nismo tako lepo prosli.U crkvi nema demokratije ,niti bi je smelo biti ikada .U crkvi vlada Hristos a ne demokratija.

Sto se tice vanzemaljaca vise verujem svetim starcima nego njemu .Dao je sebi previse slobode.Iz toka moze izaci velika nevolja.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
пре 46 минута, Nenad Katic рече

Pitanje novinara ,demokratizacija u crkvi?Pa neka hvala doveli su oni demokratiju pa nismo tako lepo prosli.U crkvi nema demokratije ,niti bi je smelo biti ikada .U crkvi vlada Hristos a ne demokratija.

Sto se tice vanzemaljaca vise verujem svetim starcima nego njemu .Dao je sebi previse slobode.Iz toka moze izaci velika nevolja.

Мислим да је интервју са о. Вукашином веома добар и не видим проблем у његовом мишљењу, ако ствари сагледамо из угла хришћанске антропологије. Ово није Треће око -интервју.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
пре 52 минута, Nenad Katic рече

Sto se tice vanzemaljaca 

пре 19 часа, Снежана рече

Tema je, pre svega, bila antropološka i nastojao sam da dam odgovor na pitanje šta je to čovek. I to ne samo na osnovu izazova koji nam postavlja svemir, već s obzirom na izazov koji nam postavljaju savremena istraživanja čoveka i proširivanje stvarnosti koja se zove čovek. Danas se postavlja i pitanje statusa veštačke inteligencije - dakle, kakav status mogu da imaju potencijalno "bića" koja sam čovek može da proizvede i šta je kriterijum koji određuje da je nešto čovek

Толико. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mogu samo da kažem da su velike šanse da postoji.Zar to nije tvrdnja dajte molim vas.--------- E ne postoji nikakve sanse .Covek je kruna stvaranja .Velika neozbilnost .Lukavi ce se pretvoriti i u tanjir i u marsovca i u svetlece objekte al to ne znaci da je dosao sa druge galaksije ili svemira.Cuvajte se gurnucete nekog u prelest.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Đavo ima 666 mreža. U vreme antihrista ljudi će očekivati spasenje iz kosmosa. To će i biti najveća zamka đavola: čovečanstvo će iskati pomoć od vanzemaljaca, ne znajući da su to, zapravo, – demoni.“
Prepodobni Gavrilo Urgebadze ...

Share this post


Link to post
Share on other sites
пре 11 минута, Nenad Katic рече

Đavo ima 666 mreža. U vreme antihrista ljudi će očekivati spasenje iz kosmosa. To će i biti najveća zamka đavola: čovečanstvo će iskati pomoć od vanzemaljaca, ne znajući da su to, zapravo, – demoni.“
Prepodobni Gavrilo Urgebadze ...

E, to nisam znao. ALI, sad znam i jasno je da se van ove planete prostire pustos od 13 milijardi svetlosnih godina u svim pravcima. Oprosti.

Share this post


Link to post
Share on other sites
пре 29 минута, Nenad Katic рече

Mogu samo da kažem da su velike šanse da postoji.Zar to nije tvrdnja dajte molim vas.--------- E ne postoji nikakve sanse .Covek je kruna stvaranja .Velika neozbilnost .Lukavi ce se pretvoriti i u tanjir i u marsovca i u svetlece objekte al to ne znaci da je dosao sa druge galaksije ili svemira.Cuvajte se gurnucete nekog u prelest.

Одлично запажање, господине Катићу! Могу само да кажем да се слажем са вама.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanzemaljce je stvorila ljudska mašta. To je filmska tematika američkih naučno-fantastičnih filmova s vanzemaljcima i letećim tanjirima, tj. vasionskim brodovima, kao i sredstvo za manipulaciju ljudima. Gde se dešavaju masovne otmice ljudi od strane vanzemaljaca? - U Americi! Naravno, otimaju ljude da bi eksperimentisali na njima (kao što to čine i sa novim oružjem - prvo probaju na svom narodu pa krenu na neprijatelja), pa im isperu mozak ubacujući lažna sećanja ''malih zelenih'', ''sivih'' i sl. Poznato je da su nacistički naučnici napravili ''leteći tanjir'' pred kraj II svetskog rata. Te letelice su viđene još 1944. godine iznad Londona i Njujorka. A zatim se u američkim naučno-fantastičnim filmovima pojavljuju leteći tanjiri i vanzemaljci.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Придружите се разговору

Можете одговорити сада, а касније да се региструјете на Поуке.орг Ако имате налог, пријавите се сада да бисте објавили на свом налогу.

Guest
Имаш нешто да додаш? Одговори на ову тему

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...