Jump to content
Quora StumbleUpon Banana Lime Leaf vKontakte Sky Blueberry Slack Watermelon Chocolate Steam Black Facebook Tumblr
Quora StumbleUpon Banana Lime Leaf vKontakte Sky Blueberry Slack Watermelon Chocolate Steam Black Facebook Tumblr

Придружите се нашој ВИБЕР ГРУПИ на ЛИНКУ

Juanito

"Зашто су лица на православним иконама тужна?"

Оцени ову тему

Recommended Posts

Пре неки дан сам послао другарици из Гватемале снимке православне литургије из те земље које је неко окачио на форум. Она је протестант, немам појма која тачно деноминација, нити ми изгледа да је то њој уопште битно. Сваке недеље се људи из различитих деноминација окупљају да читају и тумаче библију, певају религијске песме и слично. Она је у тој екипи. Мени је увек мало жао кад неко из католичанства или православља пређе на мрачни и празни протестантизам. Не знам, то ми је као кад укусну домаћу храну замениш безукусном храном из конзерве која чак нема ни лепо и пријатно паковање. Разумем да неко не једе, на пример месо, али ако већ једе, зашто да не једе најквалитетније што постоји? Овде не говорим о конкретним црквама нити о људима из тих цркава (има свакаквих на свим странама и сјајних и грозних и свих између), него о традицијама, о теологијама. И онда реко' да јој пошаљем снимак литургије. Ништа нисам говорио, само нека зна да и то постоји, па можда оде да види како је ако жели. 

Елем, јуче смо шетали и мало причали о томе. Није имала појма да православље уопште постоји у Гватемали. "Постоји и расте.", рекох. Некако у причи стигосмо до Русије. Била је тамо и обилазила цркве. Све јој се допало на први поглед, али јој једна ствар није јасна. Зашто су иконе, и оне које је видела у Русији и оне које је видела на снимку литургије из Гватемале, све са тужним лицима? Разуме, каже, да су нека лица тужна (вероватно је мислила на мученике). Али зашто је тужна "Марија" са бебом у наручју? Хтедох да кажем како иконе изображавају ликове какви ће бити у "царству", а онда брзо схватих да би тек тада не би требало да буду тужни. Казах јој да не знам и да ћу питати држину на форуму, они све знају. 

Шта знам, ја на то никада нисам обратио пажњу. Јесу ли лица на иконама стварно увек тужна? Ми смо на балкану у стању да певамо севдалинке и плачемо. Споља гледано изгледа као тешки облик депресије, ритуални увод у колективно самоубиство које ће уследити након песме, а у ствари смо срећни док певамо. То је једна од ствари које никоме ван никада не могу да објасним нити они то могу да осете. Потпуно је другачије од њиховог поимања света у коме је туга туга, а радост радост и манифестације једног и другог су јасно одвојене. Разумеју једино Португалци јер имају фадо. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Па кад виде,ко их све целива,дође им да заплачу,а не да буду (само) тужни...:smeh1:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Можда само тако дјелују због крупних очију и благог погледа. 

А иконописац итекако зна да "утка" у икону своје стање духа у моменту док иконопише у шта сам се увјерила безброј пута. Тако док сам радила икону Богородице била сам поспана и икона дјелује поспано :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minute ago, obi-wan рече

 

Naravno, i sam kvalitet ikonopisa je vazan, i teolosko predznanje ikonopisca, da bismo uopste mogli da pricamo o ikonama i sta one predstavljaju.

kljucna stvar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
34 minutes ago, obi-wan рече

Takodje, na mnogima od njih moze da se vidi i jedan blag i jedva primetan osmeh, koji je tu da najavljuje radost, ali ne bilo koju, nego onu buducu i vecnu, koja se ne gasi i nema kraja. Osim toga, ta lica nam ukazuju i na pokajanje (= preumljenje, metanoja; ovo je, reklo bi se, narocito svojstveno kod ruske skole ikonopisa) kao na centralnu temu ovog zivota, tj. kao na najnasusniju potrebu svih ljudi svih vremena, a opet i na to da i dalje zivimo u "dolini placa" (vl. Nikolaj, ako se ne varam), odnosno u svetu (doslovce) pogruzenom u greh i zlo.

Isti slučaj kao s tim moravskim božićnim pjesmama, oboji, i one i ikone su slika te tihe radosti koja nije od ovoga svijeta ....

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, ☺︎ Juan ☺︎ рече

мрачни и празни протестантизам

 

2 hours ago, ☺︎ Juan ☺︎ рече

 Разумем да неко не једе, на пример месо, али ако већ једе, зашто да не једе најквалитетније што постоји? Овде не говорим о конкретним црквама нити о људима из тих цркава (има свакаквих на свим странама и сјајних и грозних и свих између), него о традицијама, о теологијама

Ово су баш велике заблуде и стереотипи. Можда да си говорио о личном "укусу", онда би било ОК. Али "најквалитетније"? Према ком критеријуму? Хм, нека од најквалитетнијих теолошких дела и дела из области нпр. црквене музике су створили протестанти. Лутер, Калвин, Шлајермахер, Карл Барт и Јирген Молтман су ти у рангу највећих православних светих отаца и теолога у теологији. А шта тек рећи за Ј. С. Баха? Мрачно и празно? Далеко било :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Придружите се разговору

Можете одговорити сада, а касније да се региструјете на Поуке.орг Ако имате налог, пријавите се сада да бисте објавили на свом налогу.

Guest
Имаш нешто да додаш? Одговори на ову тему

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...