Jump to content
АлександраВ

Acquila non capit muscas (вербална агресија)

Recommended Posts

Зла реч рањава јаче него што изгледа

slovo3.jpg?w=399&h=201Чути бујицу увреда исто је што и примити гомилу удараца по глави. И то није преувеличавање – наш мозак, како показује компјутерска томографија, не уочава разлику између физичког насиља и словесне агресије речима.

Како се одбранити?

„Многи годинама живе у условима вербалног насиља, али не сумњају да нешто није у реду, зато што су увреде и понижења одавно постали део њиховог живота“ – каже Патрисија Еванс, аутор књига „Како се избавити од вербалне агресије“[1].

Међутим, такви односи наносе озбиљну штету психи човека – наш мозак доживљава вербалну агресију као физичко насиље. „Компјутерски томограм великог мозга, човека који слуша гневне увреде на своју адресу и томограм човека кога само што су ударили по глави, изгледа исто,“ – каже Еванс.

Још две озбиљне последице агресије речима – стална понижења изједају наше осећање личне вредности и слабе пажњу, постајемо расејани, тешко нам се сконцентрисати.

Називајући „глупостима“ ваше речи или поступке, агресор инсистира на томе да је његова реч увек последња.

Вербална гресија – није обавезно грубо псовање, вика и претње. Бескрајне примедбе и „шаљиве“ увреде, молбе у виду наредби једнако повређују. Ево још неколико примера вербалне (словесне) агресије за које морамо да знамо. Одбијање или ћутање. Како размишља агресор: „Код мене је оно шта теби треба и могу да ти то дам или не дам, зато ја контролишем ситуацију.“ Или: „Ако ти не одговарам, тј. одбијам да ти одговорим, тада сам сигуран да ће све остати као пре. Ја не требам да тражим твоје мишљење. Ја не говорим „не“ и не говорим „да“. Ти си на муци, а ја ничим не ризикујем.“

Супротстављање. Поступајући супротно вашим молбама и жељама агресор је сигуран: „Ја могу да мислим и одлучујем за обоје. Ти мислиш погрешно, а ја исправно. Ако те натерам да посумњаш у себе и своје мишљење, лакше ће ми бити да те контролишем.“

Потцењивање. Не придајући важност вашим речима и поступцима, називајући их „глупостима“, „бунцањем“, „нечем небитним“, агресор је упоран да задња реч увек мора бити његова. „Ја могу да потцењујем твоје речи и поступке, а ја сам сам изван критике и никоме не сводим рачуне. Ја одлучујем. Када схватиш колико си ништаван/ништавна, лакше ће ми бити да те контролишем.

Зла реч рањава јаче него што изгледа

Шаљиве“ увреде. Називајући увреде „само“ шалом, агресор има у виду: „Мени такву радост причињеава да видим како те вређају моје речи да не мислим да престанем. Ја сматрам да се моје речи требају прихватати с хумором. Ја могу да говорим шта желим. Ја владам ситуацијом“.

Грубо прекидање. Нагло прекидајући разговор, игноришући ваше речи, агресор истиче: „Ја нисам дужан да уважавам твоје мишљење и да ти одговарам, ти си неадекватна особа, зато ја могу да завршим разговор кад зажелим – ја одлучујем“.

„Сами си крив/крива“. Изјављујући да сте ви сами криви за то што вас он вређа, агресор жели да вас натера да мислите: „Ти си сам крив/крива за то што те то боли и за то што ја тако с тобом разговарам и тако ти се обраћам, и уопште, за све оно што ми не полази за руком си ти крив/крива. И ја не треба да мењам своје понашање.“

Оптужба и примедбе. Оптужујући и критикујући, агресор добија још једну шансу да покори нашу вољу: „Када ти говорим да не мислиш и не поступаш како треба, ја почињем да те контролишем“.edj7eh1wwaeanxo.jpg?w=300&h=277

Како се заштитити

  1. Ослушкујте себе. „Ако се поред неке особе стално осећате као на иглама и патите од осећаја ниже вредности („Стално радим како не треба“), подсмевају вам се, највероватније да сте подвргнути вербалној агресији“. – објашњава Еванс. Ослушните на који начин с вама разговарају. Да ли вам говоре вам (одлучују за вас), какав сте ви човек, шта хоћете у животу? Нико осим нас самих не може да зна и да одлучује шта ми желимо, о чему размишљамо, шта осећамо. Верујте најпре својим осећањима, ослањајте се на њих.
  2. Престаните да окривљујете себе. „Потребно је да схватите да агресија није ваша кривица, већ психички проблем онога ко вас вређа – истиче Еванс. Све што је њему потребно јесте тотална контрола над вама“. Ако неко из вашег окружења намеће кривицу за агресорево понашање на вас, не журите да одмах окривите себе. „Једном сам имала консултацију са женом чији је муж имао навику да виче на њу без икаквог повода, а њена мајка је сматрала да је и она деломично одговорна за такво лудо понашање супруга, – прича Еванс. – То је потпуно нетачно мишљење и наноси велику штету психи.“
  3. Супротстављајте се. Нема смисла објашњавати и оправдавати се – уместо тога почните да постављате границе: „Не желим то да слушам“, „стоп, одмах да си престао“.
  4. Нађите групу подршке. Важно је да нађете некога с ким можете да размотрите свој положај, да му кажете шта вам је на срцу. То може бити неко од родбине, другова или психотерапеут који је достојан вашег поверење.
  5. Не покушавајте да промените агресора. Човек може да се промени на боље, ако стварно зажели, али ви не можете да га промените само властитим напорима. Али, зато ви можете да се односите према себи са поштовањем и да се побринете за своја осећања.

https://poznajsebe.wordpress.com/2019/10/13/zla_rec_ranjava_jace_nego_sto_izgleda/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Придружите се разговору

Можете одговорити сада, а касније да се региструјете на Поуке.орг Ако имате налог, пријавите се сада да бисте објавили на свом налогу.

Guest
Имаш нешто да додаш? Одговори на ову тему

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


Све поруке на форуму, осим званичних саопштења Српске Православне Цркве, су искључиво лична мишљења чланова форума 'Живе Речи Утехе' и уредништво не сноси никакву материјалну и кривичну одговорност услед погрешних информација. Објављивање информација са сајта у некомерцијалне сврхе могуће је само уз навођење URL адресе дискусије. За све друге видове дистрибуције потребно је имати изричиту дозволу администратора Поука.орг и/или аутора порука.  Коментари се на сајту Поуке.орг објављују у реалном времену и Администрација се не може сматрати одговорним за написано.  Забрањен је говор мржње, псовање, вређање и клеветање. Такав садржај ће бити избрисан чим буде примећен, а аутори могу бити пријављени надлежним институцијама. Чланови имају опцију пријављивања недоличних порука, те непримерен садржај могу пријавити Администрацији. Такође, ако имате проблема са регистрацијом или заборављеном шифром за сајтове Поуке.орг и Црква.нет, пошаљите нам поруку у контакт форми да Вам помогнемо у решавању проблема.

×
×
  • Create New...