Jump to content
Sign in to follow this  
Ronald

Dušan Mišević: "Biologija, evolucija i homoseksualnost"

Оцени ову тему

Recommended Posts

  Пре сат времена, Панарет рече

Али како онда говорити о природности као сврховитости уписаној у творевину? Да ли ми сада уводимо  духовну димензију која је натприродна?

naravno da uvodimo duhovnu dimenziju koja je (nat)priodna (pre bi rekao ultimativnoprirodna) jer ja ovde govorim o napadima LGBT na crkvu čije je područje delatnosti upravo duhovnost. dakle (bio sam slobodan da) branim stav crkve o ovom pitanju i kada pričamo o njenom pogledu na svet smatram da potpuno legitimno homoseksualnost definiše kao nešto što nije dobro.

sa druge strane podestiću te da iz perspektive društva države zakona... nemam nikakvo razmimoilaženje sa tobom, sva prava osim usvajanja dece bi dao LGBT. dakle na terenu uređenja odnosa između ljudi a time se bavi država, smatram potpuno legitimnim da država dozvoljava i štiti pravo svakog pojedinca na izbor, međutim to ne znači da ako ovde štitim prava LGBT-a da onda i u crkvenoj dogmi štitim prava LGBT-a. jednostavno država i crkva imaju različite domene kojima se bave i ne vidim zašto bi bilo sporno da jednu istu stvar različito tretiraju a da pri tome ta razlika ne predstavlja nikome problem odnosno da smo svi srećni i zadovoljni takvim ustrojstvom. ono što se meni ne sviđa u celoj ovoj priči jeste upravo pokušaj prelivanja priče o pravima LGBT u državi na prava LGBT u crkvi.

  Пре сат времена, Панарет рече

Онда ми превлачимо једно разумевање сврховитости унутар природе као нечега што је подложно истоветном проматрању биолога, теолога, атеисте и верујућег у један философско-богословски дискурс. Ми морамо да прецизирамо о чему заправо говоримо.

upravo u tome i jeste problem što se i jedni i drugi i treći bave istim predmetom. svi oni analizirju/promišljaju jednom rečju zauzimaju perspektivu u odnosu na istu stvar: u odnosu na "svet".

to što analiziraju istu stvar da li to onda bezuslovno mora da znači i da dolaze do istog zaključka? naravno da ne. u tome i jeste suština njihovog postojanja. npr država će osuditi ubicu, crkva će ga pomilovati. zašto? zato što gledaju svet iz različitih perspektiva. niti crkva može/treba da govori državi pa nemojte: pomilujte ovog grešnika i nemojte mu suditi, niti država (grupni naziv za razno, što stvoji izvan crkve) može/treba da govori crkvi pa nemojte: odbacite ovog prestupnika. ukoliko bi jedni druge slušali (crkva državu ili država crkvu) nastao bi haos, niti bi država bila država niti bi crkva bila crkva.

  Пре сат времена, Панарет рече

Ако је о овоме реч, на који начин се уопште одржава веза између науке и богословља-хришћанске етике? 

u onoj meri do koje je to prihvatljivo. ali granica mora da postoji. jednostavno (iz prethodnog pasusa) ultimativna tačka razilaženja jednostavno mora da postoji zbog njihovih polaznih razlika. te polazne razlike postoje i ne može se tražiti da jedna strana nadvlada drugu jer je to silovanje ili nauke ili slobode veroispovedanja.

u krajnjem slučaju evo ti banalan primer, to bi isto bilo kao kada bi sad crkva insistirala i tražila od nauke da (na konto 2000 godina iskustva ili nekog natprirodnog isceljenja) nauka MORA da veruje u boga. da li je to normalno i da li je to realno? naravno da nije, jer nauka više ne bi bila nauka pošto ona barata što Milojko kaže drugom vrstom saznajnog aparata.

da li zbog polazištnih razlika između nauke i vere treba insistirati na nepomirljivosti i udaljavanju jedne od druge? naravno da ne, to mogu samo skučeni umovi, ali isto tako upravo u dobroj nadi maksimalnog obostranog priznavanja (a ne nipodaštavanja) moraju se poštovati i razlike.

  Пре сат времена, Панарет рече

Да ли теологија може одбацити непобитна научна сазнања и да ли наука може одбацити ово интегрално посматрање човека као целовите личности, а не само као објекта њеног издвојеног проматрања? 

naravno da može i to upravo obe rade. niti nauka priznaje da je izvor čovekove integralne celovite ličnosti bogolikost, niti pak crkva priznaje da se naukom može uspostaviti integralna celovita ljudska ličnost.

sa druge strane crkva priznaje da nauka (koja uvek napreduje) može mnogo toga ponuditi čoveku za njegovu dobrobit dok i nauka priznaje crkvi mogućnost da čoveku ponudi smisao (dokaz akademsko izučavanje bogoslovlja).

  Пре сат времена, Панарет рече

Да ли наука и вера долазе у својеврсну колизију или би требало да се међусобно усклађују?

opet u onoj meri do koje je to prihvatljivo bez silovanja druge strane. npr: naravno da vera treba da prihvata savremena dostignuća medicine u recimo oblasti transplatacije ili ugradnji pomagala / proteza, ali ako bi npr nekada došli do momenta ugradnje nekakvih uređaja koji će medicinski biti izvodljivi ali ne i neophodni crkva može da posvaetuje svoju pastvo da to ne čini. ili npr medicina omogući trudnoću biološkom muškarcu crkva ima pravo da savetuje da se to ne čini.

sa druge strane recimo da nauka dokaže da su neke prakse u veri ne higijenske (npr kod jevreja obrezivanje dece odgrizivanjem kože od strane rabina) naravno da vera treba da preduzme sve što je u njenoj moći kako se potencijalno dokazani primeri prenošenja zaraze na bebe ne bi ponavljali ali da li treba da se odrekne tog rituala, naravno da ne ali uz mere provere.

dakle zključak sve u meri uzajamne dobre volje ali i svesti o razlikama koje se nikada neće prevazići.

 

@dragisa

 

Хвала ти на исцрпном одговору, допада ми се. Али ево конкретно: да ли на морално расуђивање Цркве утичу научне чињенице(или да ли би по твом мишљењу требало да утичу), примерице, да је хомосексуалност урођена односно да није?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Придружите се разговору

Можете одговорити сада, а касније да се региструјете на Поуке.орг Ако имате налог, пријавите се сада да бисте објавили на свом налогу.

Guest
Имаш нешто да додаш? Одговори на ову тему

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

Све поруке на форуму, осим званичних саопштења Српске Православне Цркве, су искључиво лична мишљења чланова форума 'Живе Речи Утехе' и уредништво не сноси никакву материјалну и кривичну одговорност услед погрешних информација. Објављивање информација са сајта у некомерцијалне сврхе могуће је само уз навођење URL адресе дискусије. За све друге видове дистрибуције потребно је имати изричиту дозволу администратора Поука.орг и/или аутора порука.  Коментари се на сајту Поуке.орг објављују у реалном времену и Администрација се не може сматрати одговорним за написано.  Забрањен је говор мржње, псовање, вређање и клеветање. Такав садржај ће бити избрисан чим буде примећен, а аутори могу бити пријављени надлежним институцијама. Чланови имају опцију пријављивања недоличних порука, те непримерен садржај могу пријавити Администрацији. Такође, ако имате проблема са регистрацијом или заборављеном шифром за сајтове Поуке.орг и Црква.нет, пошаљите нам поруку у контакт форми да Вам помогнемо у решавању проблема.

×
×
  • Create New...