Jump to content
Quora StumbleUpon Banana Lime Leaf vKontakte Sky Blueberry Slack Watermelon Chocolate Steam Black Facebook Tumblr
Quora StumbleUpon Banana Lime Leaf vKontakte Sky Blueberry Slack Watermelon Chocolate Steam Black Facebook Tumblr

Придружите се нашој ВИБЕР ГРУПИ на ЛИНКУ

Guest

Ваш омиљени парфем?

Оцени ову тему

Recommended Posts

Opojna istorija parfema

Kada kažemo da nas određeni parfem podseća na nekoga ili na nešto, nismo pogrešili u proceni. Miris je jedan od načina čulne spoznaje sveta, upečatljiv, jak i ponekad nezaboravan. A da bi zaista bio takav, veština stvaranja jedinstvenog usavršavana je hiljadama godina, a svaka konačna formula čuvana je kao tajna od neprocenjive vrednosti.

“Miris divlje slobode uz čiju moć ćeš lako stići do cilja”“Ovako je mirisala Afrodita kada je izranjala iz morske pene”” Esencija ženskih snova o idealnom muškarcu: hrabrom osvajaču i strasnom ljubavniku, zaštitniku i pažljivom partneru”

Da, reč je o tipičnim opisima novih parfema, koji nas zavode svojim “obećanjima”, svojom pompeznom retorikom. Preciznije, popularni marketinški slogani nisu ništa drugo do pokušaj da se uspešno prevede neprevodivo, da se verbalizuju svojstva mirisa koji provocira čula. Savremena industrija parfema, kao što to ilustruju navedeni citati, današnjem potrošaču nudi mogućnost da “proširi” sopstveni identitet, da ga prividno obogati ili čak pronađe, stvaraju kod njega iluziju da nešto može da “postane”, da može da se promeni. Ali, tu smo već na terenu globalnih fenomena današnjice, u carstvu kozmetičke, modne, prehrambene, dakle, industrije tela. Bez obzira na savremenu komercijalnost, opsesija parfemima traje nekoliko hiljada godina. Ono što je sigurno tačno jeste činjenica da je odabrani parfem eksponent individualnog stila, detalj koji daje aromu ličnosti i karakteru, dopadljivi deo celine. Zbog toga je “umetnost nošenja” parfema od presudne važnosti. Baš kao i slaganje mirisnih nota u završnoj melodiji mirisa.

Od Mesopotamije do Francuske

Reč “parfem”, koju danas koristimo, izvedena je iz latinskog izraza “per fume”, što znači “kroz dim”. Umetnost pravljenja parfema datira iz Starog Egipta i Mesopotamije, ali su je tek Rimljani i Arapi usavršili. Prvo ime, koje beleži istorija parfema, jeste Taputi, hemičar iz Mesopotamije, koji je živeo u drugom milenijumu pre nove ere. Nedavno su arheolozi na Pargosu, na Kritu, otkrili ono za šta se veruje da su najstariji parfemi na svetu. Primerci, stari oko 4,000 godina, pronađeni su u drevnoj fabrici, koja je imala barem 60 kazana za destilaciju, činije za mešanje, levke i bočice. Majstori, koji su radili u antička vremena, uglavnom su koristili začinske biljke, kao što je badem, korijander, mirta, smola, bergamot. Cveće se tada nije koristilo. Proces ekstrahovanja ulja iz cveća putem destilacije, što je procedura koja je preživela do naših vremena, prvi je primenio persijski lekar i hemičar Avicena. Za svoj prvi eksperiment koristio je cvet ruže. Pre njegovog otkrića, tečni parfemi predstavljali su mešavinu ulja i mrvljenih biljaka ili latica. Ružina vodica je odmah postala veoma popularna, a ceo postupak, odnosno tehnologija destilacije, značajno je uticao na kasniju zapadnjačku proceduru pravljenja parfema koja je vremenom usavršavana. U Evropu su ove veštine stigle u 14. veku, delimično i kao deo arapskog uticaja.

Mađari su od mirisnih ulja, u alkoholnom rastvoru napravili prvi moderan parfem, 1370. godine, po naredbi kraljice Elizabete od Mađarske, koji će kasnije širom Evrope postati poznat kao “Mađarska vodica” (Hungary Water). Umetnost pravljenja parfema, odnosno ono što bismo mogli nazvati industrijom parfema, u renesansnoj Italiji, što je sasvim u skladu sa karakterom te epohe, doživljava veliki procvat. U 16. veku Rene le Florentin, lični kreator parfema Katarine Mediči, sva dotadašnja dostignuća iz Italije prenosi u Francusku, koja ubrzo zatim postaje evropski centar industrije parfema i kozmetike. S obzirom na to da su i u to vreme recepti za parfem bili strogo čuvana tajna, labaratorija Rene le Florentina je tajnim tunelom bila povezana sa sobama Katarine Mediči, koja je sve što je novostvoreno prva “degustirala”. Popularnost parfema u Evropi sve više raste. U južnoj Francuskoj, uzgajanje biljaka od kojih su dobijani mirisi postaje jedna od glavnih industrijskih grana. Do 18. veka aromatične biljke su uzgajane u regiji Gras, čime je obezbeđivano dovoljno sirovina za sve rasprostranjeniju i uspešniju industriju parfema. Francuska i danas uživa status “zemlje parfema”. Primat koji je stekla u 16. veku nikada nije izgubila.

Strogo čuvana tajna

Precizne formule, odnosno recepti za aktuelne parfeme su strogo čuvana tajna. Reč je o kompleksnim hemijskim procedurama i kombinacijama odabranih sastojaka. U svakom slučaju, čak i najiskusniji poznavaoci parfema moraju biti veoma vešti prilikom određivanja komponenti koje ulaze u sastav mirisa, a ta veština je ravna umeću degustatora vina. Za stvaranje originalne kombinacije mirisa koja će rezultirati harmoničnim jedinstvom završnog akorda potrebni su logika i matematika, instinkt i talenat. Proces stvaranja parfema je i umetnost i zanatstvo, i alhemija i nauka. Ponekad, čak i zločin. Roman “Parfem” Patrika Ziskinda, koji je nedavno ekranizovan, daje tragičnu sliku opsesivnog traganja za neponovljivim, jedinstvenim mirisom.

Jačina i trajnost parfema

Najbolji i najzahvalniji način za opisivanje svakog posebnog parfema je određivanje njegovog nivoa koncentracije (Concentration level), zatim “familije” kojoj pripada, kao i mirisnih nota koje ga čine. Parfemsko ili eterično ulje, koje je “duša” mirisa, mora biti rastvoreno budući da sadrži visoku koncentraciju komponenti koje izazivaju alergijske i slične, neželjene reakcije. Rastvarač koji se najčešće koristi je etanol ili mešavina etanola i vode, mada se u tu svrhu koriste i lipidi neutralnog mirisa poput jojobe, kokosa ili voska. Na osnovu nivoa koncentracije aromatičnog ulja, mirise delimo na nekoliko osnovnih vrsta:

• Ekstrakt parfema/ Perfume extract: 20-40% aromatičnih sastojaka

• Parfemska voda/ Eau de parfum: 10-30% aromatičnih sastojaka

• Toaletna voda/ Eau de toilette: 5-20% aromatičnih sastojaka

• Kolonjska voda/ Eau de cologne: 2-5% aromatičnih sastojaka

Sasvim logično, kako procenat aromatičnih sastojaka pada, tako su intenzitet i dužina trajanja mirisa slabiji, odnosno kraći. Koncentracija aromatičnih komponenti parfemskog ulja je veća u parfemskoj, nego u toaletnoj vodi. Međutim, ono što je važno napomenuti jeste da navedeni procenti nisu standardizovani, što znači da se ne pridržavaju sve kuće istih vrednosti i istih veličina. Zbog toga su određeni parfemi trajniji od drugih. U svakom slučaju, prosečno trajanje parfema, dakle ekstrakta koji sadrži najviši nivo aromatičnih sastojaka, trebalo bi da iznosi oko sedam časova od trenutka nanošenja. Ipak, postoje i oni koji traju kraće, kao i primeri čije se prisustvo oseća i devet časova od trenutka upotrebe. Vrlo je interesantna priča koja se odnosi na popularne “kolonjske vode”. Prva je napravljena u Kolonju u Nemačkoj, odakle potiče ime koje će se kasnije proširiti na jednu celu vrstu mirisa. Za njih je karakteristična najniža koncentracija aromatičnih komponenti, tako da vrlo kratko traju.

Porodice mirisa

Svrstavanje parfema u različite olfaktivne familije nikada ne može biti izvedeno potpuno precizno, zbog toga što jedan parfem može da sadrži karakteristike različitih porodica. Određivanje kojoj porodici mirisa parfem pripada svakako je početna tačka za njegovo opisivanje, ali nije dovoljan osnov za bavljenje njegovim specifičnim karakteristikama. Od 1945. godine, napuštena je tradicionalna klasifikacija porodica, ustanovljena 1900. godine, uglavnom zbog velikog razvoja u tehnologiji pravljenja parfema. Porodica koja je poznata pod imenom “Bright Floral” (Blistavi, laki cvetovi) odnosi se na mirise kojima dominira uticaj jednog određenog cveta (zbog čega se u staroj klasifikaciji ta porodica nazivala “Single Floral” ili “Jedan cvet”), ili na mirise koji podrazumevaju kombinaciju nekoliko cvetova (u pređašnjoj klasifikaciji “Floral Bouquet”). Druga porodica nosi naziv “Green”, odnosno zelenilo, a obuhvata slične mirise bergamota, labdanuma i pačulija. Najnovija porodica, koja je ustanovljena 1991. godine, kada se pojavio parfem “Dune” Kristijana Diora, nosi naziv “Oceanic/Ozone” i odnosi se na tzv. “čiste” mirise, koji su poslužili kao osnova za kasnije “uniseks” parfeme.

Citrusna i voćna porodica mirisa, koja se upravo tako i zove, jeste stara i dobro poznata grupa koja se uglavnom odnosi na sve parfeme sa dominantnom citrusnom notom. Poslednja porodica je jako interesantna, a poznata je po imenu “Gurmanska” (Gourmand), budući da se radi o parfemima sa “jestivim” odnosno “desertnim” komponentama. Parfemi koji pripadaju ovoj grupi najčešće sadrže note poput vanile ili čokolade. Najpoznatiji primer je “Angel” Tijeri Miglera.

Mirisne note

Često slušamo o mirisnim notama koje čine određeni parfem, ali pitanje je šta one u stvari predstavljaju i kako su dobile to ime. Parfeme takođe opisujemo i kao neku vrstu muzičkih metafora koje čine tri mirisne note u konačnom harmoničnom skladu. Jedinstvena mešavina mirisnih nota svakom parfemu daje osobenost i neponovljivost. Obično ih delimo na visoke (top notes), srednje (middle notes) i niske (base notes) mirisne note. Visoke mirisne note najbrže isparavaju, već posle desetak minuta. One najčešće sadrže mirise citrusa, dakle pomorandže i limuna, zatim mirise mente ili mirise lakih začina. Srednje note uglavnom čine nešto “teži” začini poput cimeta, lakih mirisa šume i mahovina, kao i nešto intenzivniji voćni akordi. Inače, srednje note dolaze do izražaja tek petnaest minuta nakon nanošenja parfema i traju oko jedan sat. Niske odnosno osnovne note predstavljaju srž svakog parfema i traju po nekoliko časova, to opet zavisi od nivoa koncentracije aromatičnih sastojaka. Čine ih teži i samim tim dugotrajniji mirisi su oni poput mirisa drveta, teških začina, duvana i kože. Ne treba izostaviti činjenicu da trajnost i konačan utisak koji će parfem ostaviti zavisi i od tipa kože na koju se nanosi. Zbog toga se i kaže da isti parfemi na različitim osobama drugačije miriše.

Aroma životnog prostora

Eterična ulja i mirisni štapići su, i pored toga što se i danas koriste, na izvestan način preteče savremenih “home fragrances”, koji daju specifičnu aromu životnom prostoru. Eterična ili esencijalna ulja korišćena su u srednjem veku, a njihovu upotebu je još od starih vremena pratila određena alhemijska predstava o izdvajanju “duhovnog” iz materijalnog pomoću vatre. Miris koji se na taj način oslobađa u prostoru smatran je “životnom snagom”. Upravo tako je stvorena osnova za primenu ovih materijala i aroma u različitim pokretima i kultovima, a oni sami posmatrani su kao eksponenti čiste prirode odnosno duhovnosti. Iako su aromatične lampe, koje funkcionišu po istom principu, i danas jako popularne, veoma je raširena proizvodnja mirisa za životni prostor. Firma “L’Occitane en Provance” trenutno je u tom smislu najaktuelnija budući da u svojoj paleti ima preko dvadeset različitih mirisa. Arome se kreću u rasponu od lavande i vanile do citrusa i egzotičnih biljaka. Mirisi su dostupni u različitim formama – od klasičnih u spreju do aromatičnih sveća.

rs.wannabemagazine.com/beauty/opojna-istorija-parfema

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja da vam kazem ,pa posle neko da koristi parfem isti kao moj....   :D  ... 

U proteklih godinu dana koristih lady milion.... nije mi omiljeni. Omiljeni mi je bvlgari red tea... ali izgleda da se vise ne nalazi u prodaji...

Najvise mrzim kad odem u parfimeriju a oni mi kazu> Izvolite . Nista,nista,samo gledam .   

Sta da se radi...   :))) ... 

Od jeftinijih  ....  :0414_feel: ... nije los ...

naomi-campbell-naomagic-50-2.jpg?1321738

Link

P.s. Kao prvo moram da skupim novac za  neki  maxfactor pan  stick... ne bi li se maskirala u coveka. A moze da da se desi to cudo da mi majka pokloni chanel ...za rodjendan mi. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

АНАТОМИЈА МИРИСА

Odoratus impedit cogitationem
Св. Бернар

ево
од чега је начињена
само једна унца парфема
са звучним именом
од 9500 јасминових
цветова из француске
од 4800 ружа
такође из француске
од осамдесет ружа свирепо уморених
жеђу
у пустињама марока
од цвета једне врсте перунике
која успева искључиво
на плантажама близу фиренце
где су подигнути чудовишни
крематоријуми и где се
користе сунчане пећи
да се из цветова исцеди
признање
најзад од тридесет и пет фабрички
произведених ароматичних
хемикалија
које се ради равнотеже размештају
час на једну час на другу страну
и држе на окупу душе
свих цветова
пристрасних
и међусобно нетрпељивих.

Д. Киш

 

roses-rabbits1.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Придружите се разговору

Можете одговорити сада, а касније да се региструјете на Поуке.орг Ако имате налог, пријавите се сада да бисте објавили на свом налогу.

Guest
Имаш нешто да додаш? Одговори на ову тему

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...