Jump to content
Жељко

Свети Архијерејски Сабор 2015. године

Оцени ову тему

Recommended Posts

Црква је Једна, Света, Саборна и Апостолска. Саборност у Цркви значи једномислије и исто делање. Правило које одржава равнотежу између помесне Цркве, нпр. Српске Цркве и свих Православних Цркава широм света, а да при том не води ка светској Цркви, јесу Сабори који доносе одлуке о свим питањима која се тичу општих интереса, односно „општег јединства". На саборима учествују само епископи, и то са једнаким правима. Једна помесна Црква, на пример, која је искључена са Сабора због тога што је искључен њен епископ, дужна је да прихвата одлуке Сабора.

 

Међутим, када и њен епископ учествује у Сабору, тада одлуке нису туђе нити су наметнуте. Оне у самој помесној Цркви бивају спровођене кроз епископа који учествује на сабору и заступа ту Цркву. Тако је Црква успела да очува равнотежу: да власт Сабора никада не буде нешто што је изнад помесних Цркава, него да представља израз јединства помесних Цркава израз сабрања свих у једноме средишту. Како вели свети Игнатије Антиохијски, епископи „по свим крајевима васељене пребивају у вери Исуса Христа", односно сви се подударају у вери у Христа имају истоветно расуђивање, а то је изражено кроз Сабор. Према томе, Сабор не представља установу која је изнад помесне Цркве, него установу која изражава јединство, истоветност, Једномислије" и узајамност помесних Цркава. Нешто такво се, у смислу устројства и организације, постиже чињеницом да сви епископи равноправно и својевољно учествују на Саборима. Самим тим, одлуке Сабора нису стране животу помесних Цркава.

 

Црква, када је то сматрала неопходним, сабирала на такозване Васељенске саборе, који су само из тог разлога задобијали већи ауторитет и значај него неки помесни сабор, а било је и таквих у историји.

Власт једног Сабора, па био он и васељенски, није у томе да се створи некаква установа која ће бити изнад помесних Цркава, него да се створи један орган који ће изражавати Једномислије" и јединство помесних Цркава. На такав начин треба да посматрамо Сабор. Толико што се тиче помесности, васељенства и католичности Цркве.

За разлику од функционисања законодавства и администрације у држави, канонске одредбе Цркве не могу се разумети без осврта на еклисиологију, то јест на богословска начела која руководе природом Цркве. Основне институције црквене управе, као што је то сабор, неодвојиве су од суштине Цркве, и зато је свако одвајање догме од основних управних институција не само неоправдано, него и опасно.

 

Темеље саборске институције не само неопходно тражити унутар Цркве, већ да се они и налазе у најстаријим изворима Новог Завета, то јест у посланицама Св. Апостола Павла и у устројству првих евхаристијских заједница.

Најзначајнији историјски догађај који нас обавезује да историјске темеље саборске институције тражимо унутар Цркве и, свакако, у устројству првих евхаристијских заједница, јесте тај да су сабори од почетка, по својој природи, били епископални.

 

Видимо да у Новом Завету углавном постоје два вида саборности. Један је Апостолски сабор који је описан у Делима апостолским (Дап. 15; види Гал. 2). Други вид саборности, који се појављује већ у Посланицама Св. Апостола Павла и утиче на развој саборске институције следећих векова, а везан је опет за одлуке о учешћу или не у Светом Причешћу.

Циљ никад није био формулисање вере саме по себи, већ суд о учешћу или не у Светом Причешћу. Циљ сабора је одувек био повезан са Светим Причешћем. Ето зашто је битно правилно разумевање институције Сабора у контексту еклисиологије и саме суштине Цркве.

 

Институција сабора, бар са становишта православног богословља, представља основ управљања и канонског устројства Цркве. Свака аутокефална Црква има свој сабор и незамисливо је да било који законодавац, било црквени или државни, сабор замени управним органом другог вида, колективног или појединачног карактера. Мада је током историје било оваквих покушаја.

За разлику од функционисања законодавства и администрације у држави, канонске одредбе Цркве не могу се разумети без осврта на саму суштину Цркве, то јест на богословска начела која руководе природом Цркве. Основне институције црквене управе, као што је то сабор, неодвојиве су од суштине Цркве, и зато је свако одвајање догме од основних управних институција не само неоправдано, него и опасно.

 

Темеље саборске институције не само да је неопходно тражити унутар Цркве, већ се они и налазе у најстаријим изворима Новог Завета, то јест у посланицама Св. Апостола Павла и у устројству првих евхаристијских заједница.

Најзначајнији историјски догађај који нас обавезује да историјске темеље саборске институције тражимо унутар Цркве и, свакако, у устројству првих евхаристијских заједница, јесте тај да су сабори од почетка, по својој природи, били епископални.

Тако на пример, Свети Архијерејски Сабор је састављен од свих епископа Српске Цркве, под председништвом Патријарха српског. Сабор је највише јерархијско тело, које у СПЦ има црквенозаконодавну власт по питањима вере, богослужења, црквене дисциплине (прописује црквеносудски поступак за све црквене судове, издаје прописе о брачном праву, доноси правила за живот манастирског и придворног монаштва) и унутрашњег уређења Цркве (води надзор над радом Светог Синода, бира ректоре православних богословија, прописује и наставни план и програме веронауке и стара се о моралном васпитању младих, оснива установе и заводе, канонизује светитеље и прописује службу за њихово прослављање), као и врховна судска власт у кругу своје надлежности. Као судско тело, Свети Сабор суди у првој и последњој инстанци несугласице између архијереја, канонске кривице архијереја и Патријарха, а у другој и последњој инстанци све предмете о којима је Свети Синод у првој инстанци судио. Све одлуке Светог Сабора канонске и црквене природе, које се односе на веру, богослужење, црквени поредак и унутрашње уређење Цркве, пуноважне су и извршне.

 

Извор: СПЦ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Молимо се за благополучан рад Сабора, то је сада најпрешније.

Криво ми је што и званично није најављен да што више народа може да учествује у Светој литургији, али надам се да ће то на завршетку Сабора бити исправљено или бар Вазнесењском литијом, а да ће послије Сабора СПЦ добити бољу информативну службу. Али као што негдје написах Сабор је у том литургијском смислу почео на 70. годишњицу самопробоја логораша из Јасеновца.

Не знам и немам воље да сазнам да ли је таблоидна машинерија г. премијера почела свој "саборски" рад.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
Guest

ИНИЦИЈАТИВУ ФОРМАЛНО ПОДНЕО ИРИНЕЈ БАЧКИ

А ПОТПИСАО ЈЕ - 21 АКТИВНИ ЕПИСКОП

84132.jpgВладика Иринеј

        ЕПИСКОП бачки Иринеј затражио је првог дана Сабора Српске православне цркве да се преиспитају одлуке Синода (петочлане црквене владе) о суспензији појединих владика и за то добио већинску подршку владика, рекао је данас за агенцију Бета извор из СПЦ.

        Редовно заседање Сабора СПЦ почело је јуче.

        Према извору, први дан Сабора обележила је декларација (петиција) коју је поднео владика Иринеј а коју је јавно потписао 21 од 37 активних епископа.

        Саговорник Бете је додао да је декларацијом затражено поништење одлука Синода везаних за суспензије владика Филарета (милешевски) и Георгија (канадски) и да се тврди да су одлуке о суспензији неканонске и недоречене.

        Извор је додао да је и међу члановима Синода било различитих ставова о иницијативи владике бачког.

        „Нечасно је да се одлуке о владикама доносе на основу новинских чланака, без Великог црквеног суда. Ако је и тачно да владика Филарет дугује уплате Патријаршији, што је наведено као главни разлог, па и банке дају рок да се уплати рата“, навео је Бетин извор.

        Очекује се да ће Сабор СПЦ радити наредне две седмице иако тачан рок није известан јер дужину Сабора одређују теме и дужина обраћања владика.

        Бета

Share this post


Link to post
Share on other sites

Вл. Иринеј у праву у погледу тога да је Сабор ипак једини тај који по уставу СПЦ може да расправља о "смени" владика. Колико ме сећање служи, тако пише у Уставу. Па и по канонима, начелно говорећи, сабору епископа се подносе тужбе против неког епископа. С тим да, ако се установи да је прекршио канонски поредак или веру Цркве, такав се свргава; не пензионише се.

 

Ипак, ова петиција ми поред свега мирише на намицање гласова за неки будући изборни Сабор.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Поводом данашње срамне насловне стране у "Политици" која је , очигледно, добила задатак да привреммено замјени таблоиде, причом "ко је јачи Иринеј бачки или Амфилохије црногорски", упутио сам протесно писмо уредници гђи Љиљани Смајловић. Можете и Ви да реагујете на:redakcija@politika.rs, са својим аргументима. Уз молитвену помоћ, то је наш једини начин да помогнемо одржавању Сабора у колико-толико нормалним условима.

Ево тог писма:

Поштована госпођо Смајловић,
Читам Вашу данашњу насловну страну са великим гађењем и, нажалост, одустајем од куповине Политике. Пишете о клеветама и чињеницама, а оца клевете промовишете на насловној страни недјељног издања, и упрежете два добра новинара, Александра Апостоловског и Јелену Чалију, да у тексту "Иринеј против Иринеја", нападну на најсветијег патријарха пећког и српског господина Иринеја и да у сензационалистичком смислу, пуштају околоцрквене клевете у сукобима и подјелама у Свештеном Сабору. Што не стависте извјештај о коначном напретку радова на нашем завјетном Спомен- Храму Светог Саве.
Не сматрам да појаве у Цркви не треба критиковати, напротив, г. Апостоловски када је пратио ту тему, одлично је приказао лошу организацију дочека васељенског, јерусалимског, московског патријарха и других предстојатеља и представника Православних Помјесних цркава ну Београду на 1700. годишњици Миланског едикта.
Али, о конкретном случају могли су ваши репортери јасно да сазнају истину 22.04. о.г. након литургије у манастиру Светог Јована у Јасеновцу, на 70. годишњицу самопробоја јасеновачких логораша, чему нијесте дали ни слово у Политици као што РТС ни секундом није забиљежио тај догађај у Другом дневнику.
Овако текст је не само клеветнички, очигледно Вам је од владиног Агитпропа додијељена улога да замијените таблоидну шибу за Цркву, већ и просто неупућен. Слично је радила Политика у доба Бујошевићевог уредниковања и избора новог патријарха.
Подсјећам  Вас да сте, такође у недјељном броју у болести Најсветијег патријарха Павла, пустили његов "портрет" са карикатуром, због чега је протестовао и с тим жалом умро, тада најстарији живи сарадник Политике, академик Дејан Медаковић. Када се нијесте удостојили да објавите његов одговор, лијепо Вас је у свом дневнику "Дани, сећања" окарактерисао као "провинцијалнку" у оном непопуларном, пежоративном смислу те ријечи.
Надам се да ћете у ове саборске дане, испууњене васкршњо-педесетничком радошћу и Ви осјетити ту радост и на достојан начин обиљежити зебњу за опстанак наше Цркве и народа, у можда, најтежем историјском тренутку.
С поштовањем,

Др Александар Живковић, Београд



Ова порука се налази и на насловној страници Поука. Погледајте!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Тема заседања сабора СПЦ Николићев план

http://www.novosti.rs/vesti/naslovna/drustvo/aktuelno.290.html:547162-Tema-zasedanja-sabora-SPC-Nikolicev-plan

Shared via Вечерње Новости Android app

 

Нисам још дао никакaв план.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Данас, 14. маја 2015. године почео је редовни Сабор Архијереја Српске Православне Цркве у Београду.

 

arhijereji.jpg

дал могло ситније?

Не види баба њеног еп. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Придружите се разговору

Можете одговорити сада, а касније да се региструјете на Поуке.орг Ако имате налог, пријавите се сада да бисте објавили на свом налогу.

Guest
Имаш нешто да додаш? Одговори на ову тему

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


Све поруке на форуму, осим званичних саопштења Српске Православне Цркве, су искључиво лична мишљења чланова форума 'Живе Речи Утехе' и уредништво не сноси никакву материјалну и кривичну одговорност услед погрешних информација. Објављивање информација са сајта у некомерцијалне сврхе могуће је само уз навођење URL адресе дискусије. За све друге видове дистрибуције потребно је имати изричиту дозволу администратора Поука.орг и/или аутора порука.  Коментари се на сајту Поуке.орг објављују у реалном времену и Администрација се не може сматрати одговорним за написано.  Забрањен је говор мржње, псовање, вређање и клеветање. Такав садржај ће бити избрисан чим буде примећен, а аутори могу бити пријављени надлежним институцијама. Чланови имају опцију пријављивања недоличних порука, те непримерен садржај могу пријавити Администрацији. Такође, ако имате проблема са регистрацијом или заборављеном шифром за сајтове Поуке.орг и Црква.нет, пошаљите нам поруку у контакт форми да Вам помогнемо у решавању проблема.

×
×
  • Create New...