Jump to content

Зоран Ђуровић - Онан - Онанија


Дејан

Препоручена порука

166458_167868666590942_95021_n.jpg

 

 

Може изгледати чудно, када се узме у обзир да Библија помиње свакојаке врсте греха, да не помиње нешто што на исповести већи део одмах каже, а то је мастурбација. Нигде ниједног помена. Не помиње се зато што није грех? Могуће. Не помиње се зато што је гнусан грех? Немогуће, зато што су још гори греси споменути у Писмима. На пример, содомија, ма како је схватили (анални секс, хомосексуални однос, блуд уопштено). Левитска књига у 20. глави (стихови 10-21) чак набраја понаособ сексуалне деликте: човек који учини прељубу с туђом женом да се погуби и прељубочинац и прељубочиница; исто и: ко спава са женом свога оца, са женом сина свога, ко спава са мушкарцем, ко узме жену и њену мајку, ко облежи животињу, а и она да се убије; ко узме своју сестру, ко спавао са женом кад има менструацију, са родитељем, са женом свога стрица, женом свога брата...

 

 

Дакле, шутња над мастурбацијом је више него чудна. То пак празно место, које изазива код неких анксиозност, желело се попунити неким наговештајем, неким повезивањем. Згодним примером се чинио Онан (јевр. „силни“), други Јудин син, унук патријарха Јакова. Но да видимо текст који се налази у 38. глави Пост. Тамо налазимо више него интересантну повест о Онановом оцу Јуди, који је узео једну Хананејку, која му даде 3 сина. Он жени свог првенца Ира са Тамаром, али Ир беше неваљао пред Господом, па га Господ уби. Потом Јуда рече другом сину Онану да ожени жену свога брата у име његово, да би подигао семе свога брата (Пнз 25, 5). Онан пак знајући да неће бити његов пород, кад легаше са женом брата свога просипаше на земљу, да не роди децу брату своме (Пост 38, 9), али Господу не би мило то што чињаше, те уби и њега (10). Такође и наставак приповести се не уклапа у наше сексуалне назоре. Наиме, Јуда каже Тамари да се врати очевом дому, док му трећи син, Силом не одрасте, па да је он ожени, али се плашио уствари да је Тамара баксуз, па да и овај не умре. Јуди умре жена, Тамара је била у родитељској кући, али од обећане удаје, ништа. Јавише јој пак једном приликом, да њен свекар иде у Тамну да стриже овце, она скиде удовичко рухо, покри лице марамом, и седе на раскршће на путу који иде у Тамну. Јуда пак помисли да је курва, јер је била покрила лице, па је сврати са пута и затражи сексуалне услуге. Обећа јој заузврат јаре, а она му као залог (знала је да свекар није баш од речи) затражи прстен, рубац, и штап. Тамара оста трудна, а кад су њени то открили, послаше Јуди да га питају шта да се уради са прељубницом, а он по закону рече да се спали;

но, она посла ствари које је он заложио поручивши да је са власником њиховим остала трудна. Би поштеђена и роди близанце.

Прича говори о мастурбацији? Никако. Овде је реч о левиратском закону који налаже да брат преузме удовицу свога брата ако она нема деце и да се првенац води као братовљев (Пнз 25, 5-6). Текст Поновљеног закона говори да првенац носи име не свог физичког оца, него стрица, да се његово име не би изгубило у Израиљу. Иако има више теорија о левиратском закону, које сигурно покривају одређене регистре сложене реконструкције о његовом пореклу, овде сам закон себе тумачи: да се име особе не изгуби. Наиме, Јевреји нису имали идеју о бесмртности душе, него је неко имао кроз народно памћење свог имена ту бесмртност. Он није преживљавао као особа него као име у меморији.

 

Приповест о Онану је доживела више злоупотреба. Користила се било у поткрепу осуде мастурбације, било у промовисање забране контрацепције, односно, шире у подршку теорије да је једини дозвољени сексуални однос онај који је финализован намером прокреације. Само сексуални однос који се врши са намером прављења деце, продужењем врсте је благословен или толерисан. Међутим, јеврејски текст не говори ни о чему сличном.

Јахве, у визији старозаветног аутора осуђује усмрћење братовљевог имена. Онан је необично савремен: он у себи зна да то неће бити његов пород. Но, Јахве не дозвољава да неко рационалистички деконструише његов поредак. Он вели: дете које долази је братовљево, оно обесмрћује његово име. Није се свидело Јахвеу то што је радио Онан, и зато га уби. Ни на који начин не може се извести из овог текста да он учи како је сексуално задовољење које није комплетирано изливањем семена у вагину осуђено.

 

Није осуђен ни coitus interruptus, како би неки волели. То учење се развило посебно у римо-католичком свету. Прича нема никакве везе са сексуалним моралом како га ми доживљавамо. „Нефинализовани“ однос, у смислу креирања породице, имамо одмах после: Јуда своје сексуалне пулсације задовољава са једном „проститутком“. Човек је остао удовац, има „потребе“ које каналише на овај начин. Однос са проститутком као такав није осуђен од библијског аутора. Законски је индиферентан. Закон, наиме, није санционисао однос са проститутком. То значи да му ни само сексуално задовољство, упражњавање, није подлегало. Нама то може деловати чудно, али семитски менталитет није гледао негативно на ову праксу. Сетимо се колико су Оци цркве имали проблема да разумеју како је један свети модел, као Самсон, нормално имао однос са курвом (Суд 16, 1). Наравно, проституција се није препоручивала (Лев 19, 29), али сам акт је прихватан као нека природна потреба. Као што сам нагон није био осуђиван ако је уређен брачним законом, тако је и овде, јер се није утврђивао неки правни однос, био изузет од осуде.

 

Но, иако однос у себи није за осуду, не може ни да се одобри у оквиру већ стабилисаног брачног права. Јуда не наставља да има односе са својом снахом (26), зато што је левиратски закон већ испуњен; његов смисао је, како је речено, у достизању бесмртности кроз потомка који носи „очево“ име. Зато и Матеј нема страха када уводи Јуду и Тамару у Исусову генеалогију (Мт 1, 3). Матеј је семит. Он нам вели да се воља Божија остварила упркос људским намерама да је осујете: Онан скраћује однос не желећи да продужи братово име, Јуда из страха не даје снаху трећем сину, а „бесмртно“ потомство долази иако је Јуда имао намере само да се мало разоноди; свето дело се показује Тамарина превара, као што се то десило и у случају Јакова који превари свог слепог оца Исака и доби благослов (Пост 27).

 

Приповест о Онану је казивање о првенству Божије воље и захтеву човеку да је следи без неког упитивања зашто је то добро. Сексуални нагон се сматра етички индиферентним, неутралним, али само практиковање итекако има своје моралне консеквенце и вредновања. Епизода никако не може да се повеже са онанијом, како се то после десило и том појму се придало неодговарајуће значење, нити са контрацепцијом. Тек средњевековно хришћанство почиње да говори о „Онановом греху“. У XVIII веку се јавља реч „онанија“, када се 1716 у Лондону појављује анонимна брошура Onania, која плаши људе ужасним грехом самозадовољавања, који води импотенцији, гонореји, епилепсији..., док 1760 Лозански доктор Тиссо објављује L’Onanisme, који говори о штетности мастурбације, која такође води импотенцији, слепилу, ослабљењу психе и тела.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  • Гости

Мислим да код св. ап. Павла има то да рукоблудници неће наследити Царство.

 

Да ли се овде сада говори о онанији као греху (тј. рукоблудништву) или је само једно појашњење приче око личности Онана?

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Мислим да код св. ап. Павла има то да рукоблудници неће наследити Царство.

 

Да ли се овде сада говори о онанији као греху (тј. рукоблудништву) или је само једно појашњење приче око личности Онана?

Pojasnjenje price a rec rukobludnici je los prevod iako je rec o prevodu SPC.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  • Гости

О Павлу је следећи чланчић. Како каже Трифке, то је погрешан превод. 

 

 

Хајде мало о томе, битно је да се разуме проблематика.

 

Мени се много допао одговор Дејана Бићанића у контексту онаније (рукоблуда, како год, знамо на шта се мисли), да је грех у томе када човек мисли да је сам себи довољан.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Sto se tice masturbacije ona je negativna kao pojava jer  izaziva prevremeno starenje,akne ,dijabetis i sl.Kroz masturbaciju,odnosno seme  covek izbacuje cink i selen,kao i neke druge minerale i vitamine i samim tim je stetna za imuni sistem,jer je i organizmu potreban odredjeni vremenski interval da se regenerise.Naravo,ovo je naucno stanoviste.

Cak ima indicija da su velike farmaceutske kompanije pokrenule inicijativu da se srusi mit da je masturbacija stetna,upravo znajuci o kakvim jedinjenjima se radi .Ko razume-razumeo :)

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Sto se tice masturbacije ona je negativna kao pojava jer  izaziva prevremeno starenje,akne ,dijabetis i sl.Kroz masturbaciju,odnosno seme  covek izbacuje cink i selen,kao i neke druge minerale i vitamine i samim tim je stetna za imuni sistem,jer je i organizmu potreban odredjeni vremenski interval da se regenerise.Naravo,ovo je naucno stanoviste.

Cak ima indicija da su velike farmaceutske kompanije pokrenule inicijativu da se srusi mit da je masturbacija stetna,upravo znajuci o kakvim jedinjenjima se radi .Ko razume-razumeo :)

купиш Олиговит и решио си проблем :)

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Причао ја људима годинама да Онан нема везе са мастурбацијом, али ми не вероваше баш многи.

Мада, нисам баш знао ни лепо да објасним као сада о. Зоран. Хвала на тексту, одличан 5+ ... ! :)

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Хајде мало о томе, битно је да се разуме проблематика.

 

Мени се много допао одговор Дејана Бићанића у контексту онаније (рукоблуда, како год, знамо на шта се мисли), да је грех у томе када човек мисли да је сам себи довољан.

Надам се убрзо. Имам много текућих обавеза...

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Причао ја људима годинама да Онан нема везе са мастурбацијом, али ми не вероваше баш многи.

Мада, нисам баш знао ни лепо да објасним као сада о. Зоран. Хвала на тексту, одличан 5+ ... ! :)

Ја увек свраћам позорност људи на "фундаменталистичко" читање текста. Ту не поддразумевам ништа лоше, него само да се текст мора прочитати. Буквално. Колико је могуће. После се може ићи у слободније интерпретације као што неки онанију повезују са мастурбацијом или забраном контрацепције, или као што ја објашњавам зашто се и ови нађоше у Исусовој генеалогији. Но, основно читање мора да постоји, а не да читамо како је већ неко други за нас прочитао.   

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Evo da napravim poređenje sa svrabom, koji je isto prirodna reakcija i  koji je posledica mnogih faktora. Ako te zasvrbi bilo gde  i onda počneš da se  češeš i češeš, sve dok ne raščešeš, onda će da te svrbi stalno i ponovo ćeš da se češeš (da, stvara se neka vrsta zavisnosti) ali ako taj početni svrab istrpiš onda će brzo da prođe i zaboravićeš na svrab ;) Što se tiče gubitka cinka time se smanjuje plodnost, osim toga cink održava dobar vid i vrlo je bitan u organizmu i tad nije bilo Oligogal ZN.U Oligovitu je dnevna doza koja je zanemarljiva u ovim slučajevima i treba da se poveća na 15mg. Cink je bitan i za imunitet kao i za kosu, nedostatak dovodi do gubitka kose.Takođe povećava se i rizik za nastanak raka usled nedostatka cinka. Što se tiče navedenih štetnih posledica gore u tekstu sa medicinske strane one su vrlo realne i moguće,osim cinka gube se i drugi minerali iz organizma. Pitanje je koliko i da li se oni zaista mogu nadoknaditi sa multimineralnim preparatima i da li se unose u adekvatnoj dozi.Sa medicinske strane najveći problem je ako dođe do zavisnosti i neumerenosti a znamo da je neumerenost  greh.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Kroz masturbaciju,odnosno seme  covek izbacuje cink i selen,kao i neke druge minerale i vitamine i samim tim je stetna za imuni sistem,jer je i organizmu potreban odredjeni vremenski interval da se regenerise.Naravo,ovo je naucno stanoviste.

 

Имаш ли линк ка научном раду о том селену, цинаку и другим минералима и витаминима, да дам жени да прочита?

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Evo da napravim poređenje sa svrabom, koji je isto prirodna reakcija i  koji je posledica mnogih faktora. Ako te zasvrbi bilo gde  i onda počneš da se  češeš i češeš, sve dok ne raščešeš, onda će da te svrbi stalno i ponovo ćeš da se češeš (da, stvara se neka vrsta zavisnosti) ali ako taj početni svrab istrpiš onda će brzo da prođe i zaboravićeš na svrab ;) Što se tiče gubitka cinka time se smanjuje plodnost, osim toga cink održava dobar vid i vrlo je bitan u organizmu i tad nije bilo Oligogal ZN.U Oligovitu je dnevna doza koja je zanemarljiva u ovim slučajevima i treba da se poveća na 15mg. Cink je bitan i za imunitet kao i za kosu, nedostatak dovodi do gubitka kose.Takođe povećava se i rizik za nastanak raka usled nedostatka cinka. Što se tiče navedenih štetnih posledica gore u tekstu sa medicinske strane one su vrlo realne i moguće,osim cinka gube se i drugi minerali iz organizma. Pitanje je koliko i da li se oni zaista mogu nadoknaditi sa multimineralnim preparatima i da li se unose u adekvatnoj dozi.Sa medicinske strane najveći problem je ako dođe do zavisnosti i neumerenosti a znamo da je neumerenost  greh.

Ne znam , mene kad zasvrbi onda se počešem pa me više ne svrbi, ako me konstantno svrbi onda potražim pomoć pa dobijem neku kremu ili antibiotik. Nije svaki svrab patološki svrab. Da se zaista minerali gube u tolikoj meri , kao posledica onanije, realno, svi bi mi bili slučajevi za hospitalizaciju.

Kako reče jedan vladika, 90% muškaraca onaniše, od ovih ostalih 10 % , 9% su lažovi a 1% sveci.

Pijte Oligovit, ali u preporučenim dozama i pazite na ishranu.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Придружите се разговору

Можете одговорити сада, а касније да се региструјете на Поуке.орг Ако имате налог, пријавите се сада да бисте објавили на свом налогу.

Guest
Имаш нешто да додаш? Одговори на ову тему

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Чланови који сада читају   0 чланова

    • Нема регистрованих чланова који гледају ову страницу
  • Сличан садржај

    • Од Поуке.орг инфо,
      АВА РИМСКИ ПОСТАО ДУХОВНИК БОГОРОДИЧИНЕ ЦРКВЕ РУЖИЦА НА КАЛЕМЕГДАНУ! Драги пријатељи, од јуче, 15. августа, године Господње 2021, постављен сам актом Патријарховим сабратом и духовником у цркви Ружици и капели свете Петке на Калемегдану. Такође сам постављен и у Информативну службу СПЦ. Перипетије које су биле ових месеци су разлог мог ретког појављивања на ФБ и ЈТ. Наставићемо и овде дружење, а моћи ћете од 1. да ме четвртком видите у Ружици уживо. Неки су помислили да их игноришем јер ме није било, а и кад сам се на кратко појављивао то је било у стилу Сфингиних енигми:))) – Но, свако ко зна крокодиле међ' којима морам да пливам, разуме ове разлоге. Многи ће се овоме обрадовати и учествовати у Авиној радости, а многи ће – као нпр. Родољуб Лазић – бити огорчени. Овај гест не значи само неки Авин успех, него је и велики знак да се прозори у СПЦ отварају да уђе мало промаје. Напомињем да мој пријем за Архиепископију не значи да сам in toto прихваћен, односно да се мој прошли рад може у целости потписати – јер ни сам не бих све могао потписати – него да је део уметничког и научног рада, као и ревновања за црквено јединство препознат као такав. Закључен је још један мој животни циклус и сада иде закључни у коме се своде рачуни и у коме намеравам да завршим разне научне и уметничке пројекте који су започети. Захваљујем се пред Господом свим драгим пријатељима који су ме подржавали и у овоме што је било, а што је дубоко обележило наш црквено-духовни живот, где су посебну улогу имале Поуке. О томе ће се писати у будућности, јер су темељи наше обнове, иако постављени пре више деценија, били стално ојачавани у мору искушења. И често решења нису била добра. Зато од истраживача очекујемо објективни суд, колико је то могуће. Морам да се нарочито захвалим мојој жени, Сузи, јер се сви њој диве, док мене доживљавају као неког пешадинца. Хвале њену побожност и дуготрпељивост, јер то у мени не могу да нађу:))) Велики поздрав свима!
       
      https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=4538250459552719&id=100001034309037
    • Од Zoran Đurović,
      б
      - Зоран Ђуровић: Св. Григорије Богослов, Писмо 80, Филагрију ретору 
      Ево једног примера из „Златног IV века”, од св. Григорија Назијанзина који у тренутку дубоког очаја црним бојама слика ситуацију у којој се он налази али и тадашње цркве, за које вели да су без пастира. Сам текст објашњава зашто су „без пастира” - зато што се зло толико укоренило да је скроз огољено. Само у смрти он види излаз за себе, али себе не види у Рају. Овај језгровити али тежак текст може да послужи за даља размишљања. Топло вам га препоручујем.
      Ево текста писма:
      80.1 Питаш ме како стоје ствари? Крајње лоше. Нестало ми Василија, нестало и Кесарија, нестао ми духовни као и телесни брат. Отац мој и мати моја оставише ме, говорим са Давидом (Пс 26, 10). 80.2 Телом сам болан, старост се обара на моју главу, гомиле брига скупиле се, послови загушили, у друговима немам поверења, Црква је без пастира. Добра пропадају, зла су разголићена, треба пловити ноћу а нигде нема светионика, Христос спава... 80.3 Шта још треба да претрпим? За мене једино избављење од зала јесте смрт. Али и тамошње је за мене застрашујуће, ако се суди по овдашњем.
      80.Τ ΦΙΛΑΓΡΙΩΙ 80.1 Ἐρωτᾷς πῶς τὰ ἡμέτερα. Καὶ λίαν πικρῶς. Βασίλειον οὐκ ἔχω, Καισάριον οὐκ ἔχω, τὸν πνευματικὸν ἀδελφὸν καὶ τὸν σωματικόν. 20Ὁ πατήρ μου καὶ ἡ μητήρ μου ἐγκατέλιπόν με20, μετὰ τοῦ ∆αυῒδ φθέγξομαι. 80.2 Τὰ τοῦ σώματος πονηρῶς ἔχει, τὸ γῆρας ὑπὲρ κεφαλῆς, φροντίδων ἐπιπλοκαί, πραγμάτων ἐπιδρομαί, τὰ τῶν φίλων ἄπιστα, τὰ τῆς Ἐκκλησίας ἀποίμαντα. Ἔρρει τὰ καλά, γυμνὰ τὰ κακά, ὁ πλοῦς ἐν νυκτί, πυρσὸς οὐδαμοῦ, Χριστὸς καθεύδει. 80.3 Τί χρὴ παθεῖν; Μία μοι τῶν κακῶν λύσις, ὁ θάνατος. Καὶ τὰ ἐκεῖθέν μοι φοβερά, τοῖς ἐντεῦθεν τεκμαιρομένῳ.
      Рим
      25.03.2016
       
      - Ведран Гагић: Свети Григорије Богослов – Епископима
       
      Зато плачем и падам пред стопама твојим, Царе мој Христе, […]. Изнемогао је пастир, борећи се дуго времена с погубним вуковима и препирући се с пастирима, нема више крепости у мојим погнутим удовима, једва дишем, преплављен сам напорима и нашом општом срамотом. Неки од нас се отимају за свештене престоле, устају друг на друга, поражавају и поражавају се безбројним несрећама, то су неумољиви ратници, изјављују мир, а хвале се крвљу. О када би их Божија правда поразила тајним шуљевима, и да због седишта, трпе казне на својим седиштима (1 Сам 5.9). Други су подељени на партије[1], смућују Исток и Запад, почевши Богом, завршавају плоћу. Од ових противбораца и други позајмљују себи име и бунтовнички дух. Павле је постао мој Бог, Петар твој, а Аполос његов. Христос је узалуд прободен клинцима.
      По именима људи, а не по Христу се називамо, ми који смо прослављени Његовим благим делом и крвљу. До те мере су помрачене наше очи том страшћу, или том сујетном славом, или богатством и том страшном злурадом завишћу, која исушује човека и с правом сама себе прождире тугом! Повод за спорове је Тројица, а истински узрок је невероватно непријатељство. Сви су дволични: ово је овца, која прикрива вука, ово је удица, која лукаво нуди рибама горки оброк. Такви су вође, а не заостају ни људи. Свако је мудар на зло чак и без вође.
      [1] У руском „на делове“
      Извор: Григорий Богослов, свт. Творения, т. 2, Санкт-Петербург. 1912 г., стр. 400.
      Напомена: важне исправке у преводу 30. јула 2019.
       
      Свети Григорије Богослов – Епископима – созерцање
      SOZERCANJE.WORDPRESS.COM Свети Григорије Богослов - Епископима Зато плачем и падам пред стопама твојим, Царе мој Христе, [...]. Изнемогао је пастир, борећи се дуго времена с погубним вуковима и...  
    • Од Zoran Đurović,
      Ево да испуним меру безакоња па да @Родољуб Лазић пише тужбу против мене Синоду! Овакве хуле се нису чули од када су Јеванђеља написана, али да ме Рођени тужи, прво мора да погледа видео!
       
       

×
×
  • Креирај ново...