Jump to content

Ипођакони, има ли вас?

Оцени ову тему


Препоручена порука

Да ли на форуму има неко од ипођакона.

Интересантан ми је овај полу-чин и у принципу о њему знам најмање. На форуму "Верујем" постоји нека бесплодна расправа, јер нико није одговорио са сигурношћу ништа што се тиче овог чина. 

 

Зашто има ипођакона? Да није њихова улога можда више естетска, него сврсисходна?

 

Све што можете да кажете о овом чину, а сигурни сте, реците. 

 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Служба ипођакона је везана за помоћ Епископу при служењу - придржавање служебника и чиновника, померање орлеца, облачење и скидање одежди, прање руку, допуњивање кадионице, држање дикирија и трикирија када нема довољно ђакона. Практично нешто као ађутант.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Треба само правити разлику између служби које су литургијске (мислим да би Зизјулас рекао онтолошке) и ове које нису литургијске, тј. службе које су ту из практичних разлога, потреба. Ђакон, свештеник и епископ су те литург.службе, заједно са верним народом. А све остале, попут појца, чтеца, ипођакона су службе које су се јављале у Цркви током историје, ради неке одређене потребе. Било је ту и аколута, вратара, ђакониса.. Углавном, све су оне мање-више окренуте епископу, који је предстојатељ, стоји у име свих на Литургији и приноси Дарове у име свих. 
Када се Црква ширила, и он није технички могао да стигне да служи Литургију свуда, јавља се антиминс (мада,и овде има више теорија). Ипођакони су били ти који помажу епископу, митрополиту, патријаху у току служења (као што рече горе Огњен, као неки ађутант). Када нема епископа на Литургији, ипођакон може само да се мангупира и шепури, јер и нема неке велике сврхе. Свакако да он као ипођакон може (и треба, што да не) да припомаже онда свештенику који служи Литургију. Али, целокупна прича добија свечанији тон када служи епископ. Ипођакони изумиру и ту улогу су преузели чтечеви, који су били заправо читачи (чтец-читач), онај који чита Паримије, Апостол и слично. Данас чак постоји израз чтецирати, а односи се на саслуживање. И када се каже да ће бити чтечева на Литургији, они данас углавном чтецирају, тј. саслужују, иако им је изворна улога била читање. Али, историја иде даље, потребе се мењају, самим тим и службе. 

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Mislim ako ga nema na službi.

Нисам знала да епископ може да не буде на служби

Можда не служи , али ваљда је на служби

Верујем да тада ипођакон врши " дужност " чтеца

Ја сам негде прочитала ( можда грешим ) да се ипођакони не жене

Јел неко зна за то ?

Можда Марти то зна да нам каже :)

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Као што рекох, боље да они упућенији у каноне и историју Цркве објасне ове недоумице. Оно што знам, јесте да и код ипођакона постоји то да не могу да се жене од дана када буду произведени у чин ипођакона. Али, треба потражити међу канонима Цркве та правила око ипођакона.

Данас, око епископа ћете срести ипођаконе и они су ту да помажу епископу, а да ли су рукопроизведени (није исто што и рукоположење) или не, то је ствар одлуке самог епископа. Он одлучује ко може да буде ипођакон и да ли му је такав потребан. Такође, некад епископ да само благослов свом чтецу да буде ипођакон на Литургији, тј. да конкретно стави унакрсно орар. Ја имам другаре који то носе, по потреби. 
На крају, суштина свих тих правила, канона је епископ. Он је канон и правило у Цркви и црквеном животу. :)

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  • 4 weeks later...

Имаш много лепо објашњено у књизи блаженопочивњег Патријарха Павла за сваки чин који је рукопроизводи (чтец, појац, ипођакон...)

 

http://www.svetosavlje.org/biblioteka/Bogosluzbeni/PitanjaCtecu/pitanja_ctecu.pdf

Link to comment
Подели на овим сајтовима

  • Гости

Нисам знала да епископ може да не буде на служби

Можда не служи , али ваљда је на служби

Верујем да тада ипођакон врши " дужност " чтеца

Ја сам негде прочитала ( можда грешим ) да се ипођакони не жене

Јел неко зна за то ?

Можда Марти то зна да нам каже :)

 

 

Tek sad da vidim ovu temu i ovo što si napisala...

 

Ipođakoni se žene samo ako je hirotesija - rukoproizvođenje izvršeno posle svete tajna braka, u slučaju da je suprotno - pre braka, takvo lice osteje bez braka, ostaju bezbračni. Nije mi poznato da je bilo izuzetaka, da je neko po snishođenju Episkopa , posle rukoproizvođenja postao bračan.

 

Pravih , da tako kažem, ipođakona u SPC ima veoma malo , svi ostali koji su sa orarima su čtečevi sa blagoslovom nošenja orara, što znači da nisu rukoproizvedeni u ipođakone.

Link to comment
Подели на овим сајтовима

Придружите се разговору

Можете одговорити сада, а касније да се региструјете на Поуке.орг Ако имате налог, пријавите се сада да бисте објавили на свом налогу.

Guest
Имаш нешто да додаш? Одговори на ову тему

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Чланови који сада читају   0 чланова

    Нема регистрованих чланова који гледају ову страницу

×
×
  • Креирај ново...