Jump to content

Разговарајте са теологом Александром Милојковим о догматским темама

Оцени ову тему


Препоручена порука

  • Гости
Guest свештеник Иван Цветковић

10575452_4628423526662_35766746530633215

Господин Александар Милојков је из Београда, већ дуги низ година се активно бави теолошким питањима, један је од најбољих студената Богословског факултета у Београду, ожењен је, има две ћеркице и стални је сарадник листа Православни Мисионар. Александар ће одговарати на све нејасноће које се тичу Догматике православне Цркве. Ово је најсложенија тема, тема која говори о истинама наше вере, и сигуран сам да ће изазвати велико интересовање. Зато вас молим да овој теми не приступате острашћено, већ само са чињеницама. Брат Александар ће да уложи велику жртву да би вам одговарао на питања. Молим све да то поштују и цене. Овде смо да разговарамо у миру и аргументовано. Сваке тешке речи (јеретик, хулитељ итд...) биће санкционисане једном опоменом, а онда трајним бановањем.

Линк до поруке
Подели на овим сајтовима
  • Одговори 1.9k
  • Креирано
  • Последњи одговор

Популарни чланови у овој теми

Популарни чланови у овој теми

Популарне поруке

Историја веровања и религијских идеја   сва три тома

Al smo ga preterali sa ovom temom, umesto da bude Razgovarajte sa teologom Acom, mi je pretvorili u klasicnu raspravu, upropastili je nacisto, izgubila smisao. 

Помаже БОГ брате Алксандре,хтио сам да поставим два питања:

да ли је оваплоћени Христос имао људску ипостас,колико ја знам имао је људску природу и божанску природу,цијеле и непомијешане,али ми није јасно питање личности јер сам читао код Светог Дамаскина и оца Георгија флоровског и колико сам схватио људска личност није постојала али нисам сигуран и ово ме питање мучи већ дуже вријеме,

друго питање се тиче разлога оваплоћења Господа.Знам да запад и римокатолици уче да би се Христос оваплотио и да Адам није згријешио,то је учио Тома Аквински,али ме интересује какав је став Православља по том питању јер сам читајући нека дјела схватио да се Христос не би оваплотио да Адам није згријешио али пошто нисам сигуран волио бих да ми одговорите на то питање.

Унапријед хвала.

Линк до поруке
Подели на овим сајтовима

Бог помогао, брате. Само једна исправка: нисам отац Александар већ брат Александар.

Што се тиче првог питања, добро си констатовао. По учењу отаца 4-ог Васељенског Сабора (Халкидонски Сабор 451. године, иначе, најбројнији од свих - око 630 отаца) Господ Исус Христос је "истинити Бог" и "истинити Човек". То значи да Господ поседује потпуну божанску и потпуну људску природу. Те две природе сједињене су у једној личности - а то је личност Другог Лица Свете Тројице, односно Сина Божијег. Природе су сједињене НЕСЛИВЕНО, НЕИЗМЕНЉИВО, НЕРАЗДЕЉЕНО И НЕРАЗЛУЧНО. То значи да је свака природа и после сједињења у Личности задржала своја својства, није се помошала са оном другом. Међутим, пошто природе пројављује један и иста Личност, оне су сада и неодвојиве једна од друге.

То ти је видим јасно. Међутим, буни те како можемо казати за Господа да је "истинити човек" ако он не поседује људску личност? Тачно, Личност Исуса Христа је божанска Личност, а не људска. Но, он је ипак истинити и потпуни човек. Како је то могуће?

Прво да видимо шта је то личност? Личност (код отаца ћеш за то наћи израз ипостас) је идентитет једног бића, једног слободног и разумног бића, који је заснован на ОДНОСУ СА ДРУГОМ ЛИЧНОШЋУ. Дакле, једна личност = ниједна личност. Личност Сина је Његов идентитет заснован на односу са Личношћу Оца (кад кажемо Син, одмах тражимо одогвор: ко је Отац, мора да постоји Отац ако постоји Син и обратно). Да ли сад овај Христов однос са Оцем смета да Он буде и "истинити Човек"?

Ако погледаш Јеванђеља, видећеш да је Господ успоставио многе односе са личностима око себе. Прво са својом Мајком, затим са апостолима, јудејским народом, опште са људима, временом и природом која га је окруживала. Међутим, оно што је одређивало њега као конкретну особу, што му је давало идентитет, увек је био однос са Оцем. Сви остали односи су инкорпорирани у тај однос. Међутим однос Син - Отац је фундаменталан када је у питању идентитет Господњи. Приметићеш као се Он понашао када је неко покушавао да насрне на Његов идентитет: није ли свог великог ученика апостола Петра назвао Сатаном? "А Он окренувши се рече Петру: Иди од мене сатано! Саблазан си ми, јер не мислиш што је Божије него што је људско." (Мт 16, 23) Видиш, Господ подређује све односе са људима и светом око себе са својим идентитетом - са личносим односом са Оцем. То му не смета да он буде "истинити човек". Заправо, то је и позив свима нама да људску личност изградимо тако што ћемо свој идентитет градити у односу са Христом (а кроз Њега са Оцем). На то нас Господ и позива: "Ако ко дође к мени, а не мрзи на свог оца, и на матер, и на жену, и на децу, и на браћу, и на сестре и на саму душу своју, не може бити мој ученик." (Лк 14, 26) Ове су речи тешке за тумачење ако се не схвате у овом контексту о којем сам ти причао. Господ нас позива да одбацимо градњу свог идентитета у односу на створено и пролазно и да се окренемо Богу. То значи да одговор на питање ко сам ја, треба да буде: син Божији. У тај благодатни сновски однос (то је идеал личности на који смо,позвани) позвани смо да укључимо и све своје ближње, да ка синови Божији и са њима градимо односе (по угледу на Христа). То, на крају, исповедамо и на светој Литургији када кажемо: Сами себе и једни друге Хрису Богу предајмо! Хоће ли нас однос са Богом, личносни идентитет зансован на односу са Богом, учинити мање људима? Не, неће. Напротив, учиниће нас истинитим, обесмрћеним људима. То је Господ својом Личношћу управо и показао.

Друго питање:

Речи да Адам није сагрешио, опет би се Христос јави, јесу речи светог Максима Исповедника. Није ми нешто познато да су ову мисао разрађивали западни теолози, напротив.

Не знам где си тачно прочитао да се Христос не би оваплотио да Адам није сагрешио? Ваљало би да то наведеш, па да видимо о чему се ради.

Ја ћу овде изнети учење светог Максима. То су, рекох, његове речи. Шта значи да је Адама сагрешио? То значи да је слободно одбацио Божији план и позив да се у заједници љубави сједини са Богом, те да тако вечно постоји. То је би Божји план. Да Адам није одбацио тај план Он би се сјединио са Логосом Божијим и постао Христос. Међутим, пошто је Адама то одбио, Бог  није одустао од свог плана, каже свети Максим. Он је тај план прилагодио новонасталој ситуацији. Христос је сада дошао у реалност једне пале и од Бога одвојене људске природе. Зато је Господ морао и да страда, да умре (јер је смрт постала реалност људске природе са њеним одвајањем од Бога).

Да Адам, пак, није одбио план Божији на почетку, Христос не би морао да страда. Међутим, сједињење створеног и нествореног би морало да се деси како би се испунила Божија воља да све постоји вечно. Зато свети Максим каже и да човек није погрешио, опет би се Христос јавио. То је, по његовим речима, "тајна Христа".

Линк до поруке
Подели на овим сајтовима

Ево брате Александре да видим да ли сам схватио одговор на прво питање:

Христос није имао људску личност али је имао људску природу и божанску које су биле сједињене у личности Богочовјека.Да ли сам добро разумио?

Христос уопште није имао људску личност већ само природу јер је природа универзална за сваког човјека и тако је Господ узимајући природу спасио цијели људски род,да је узео и личност једног човјека онда би једног човјека само спасио.Да ли сам добро разумио?

Западни теолози су мисао о разлогу оваплоћења развијалаи попут Руперта од Дојча,Анзелма Кентерберијског који је говорио да је Отац морао да убије Сина да би се спасио људски род-исправи ме ако гријешим,Алберта Великог и Томе Аквинског који у свом дјелу Summa Teologiae поставља питање да ли би се Син оваплотио да Адам није згријешио и онда одговара да би се оваплотио....

Ово да се не би оваплотио код нас мислим да сам прочитао у дјелу ``Нека буде светлост``од оца Серафима Роуза гдје се тумачи шестоднев и колико се сјећам,а вјероватно гријешим,отац Серафим говори да се Господ не би оваплотио.Врло је могуће да ја гријешим зато и питам ово јер нисам сигуран  dobrodosli

Линк до поруке
Подели на овим сајтовима

??? ????? ?????????? ?? ????? ?? ?? ??? ??????? ??????? ?? ???? ??????:??????? ???? ???? ?????? ??????? ??? ?? ???? ?????? ??????? ? ???????? ???? ?? ???? ????????? ? ???????? ???????????.?? ?? ??? ????? ??????????????? ?????? ???? ???? ?????? ??????? ??? ???? ??????? ??? ?? ??????? ??????????? ?? ?????? ??????? ? ???? ?? ?????? ????????? ??????? ?????? ?????? ?????? ???,?? ?? ???? ? ??????? ?????? ??????? ???? ?? ?????? ??????? ???? ??????.?? ?? ??? ????? ????????dobrodosli

??????? ?? ???????. ???? ??? ?????? ?? ????????: ?? ??? ??????? ???? ???? ?????? ???????, ??? ????? ?? ???? ????????? ???? ??????? ?? ?????? ????? ??????, ?????? ?? ??????? ?????? ????????. ???? ??? ??????? ???????? ????? ?? ??? ????????, ???? ??? ???? ????????? ??????? ? ?????? ?? ????? ???????. ?? ?? ?? ??????? ??????? ?????: ?? ???? ?????????, ????? ????? ???????, ??????? ? ?????? ?? ????? ? ?? ?? ?? ?????? ??? ?? ?????? ?????? ?????

??????? ??????? ?? ????? ? ??????? ?????????? ?????????? ????? ??????? ?? ?????,??????? ??????????????? ???? ?? ??????? ?? ?? ???? ????? ?? ????? ???? ?? ?? ?? ?????? ?????? ???-??????? ?? ??? ????????,??????? ??????? ? ???? ????????? ???? ? ???? ????? Summa Teologiae ???????? ?????? ?? ?? ?? ?? ??? ????????? ?? ???? ???? ????????? ? ???? ???????? ?? ?? ?? ?????????....??? ?? ?? ?? ?? ????????? ??? ??? ?????? ?? ??? ???????? ? ????? ``???? ???? ????????``?? ??? ???????? ????? ???? ?? ?????? ????????? ? ?????? ?? ??????,? ?????????? ????????,???? ??????? ?????? ?? ?? ?????? ?? ?? ?????????.???? ?? ?????? ?? ?? ???????? ???? ? ????? ??? ??? ????? ???????  :)

??? ?? ???? ??????? ??????????????? ? ?????? ???????? ?????????, ??? ??? ?? ? ?????? ?????? ??????????? ?????????. ???????? ?? ?????? ????? ?? ?? ???? ????????? ????? ??????, ???? ????????? ???????? ????????. ???????? ????? ?? ?? ????? ????? ?????????: ??? ?????? ?? ????? ?? ?????? ?? ?? ?? ?????????? ?????? ?????? ? ?????. ?? ???? ????? ??????? ????????: ?? ????? ???? ???????? ???? ???????? ?????????? ? ?? ?? ???? ????????.?? ???? ??? ????? ?????? ??????????? ????. ???????? ??? ????? ?? ???? ? ???? ?? ????. ???? ???? ? ?? ???? ??????????????, ????: ?? ???? ???? ????????, ???? ?? ?? ??????? ?????, ???? ???? ?????? ??????? ???????????. ?????? ?? ???? ???????, ???? ?????? ?? ??????? ???????? ?? ??????. ???? ?? ???????? ???? ??? ????????? ????????? ????????.
Линк до поруке
Подели на овим сајтовима

Ево отворих сад Суму Теологије и видјех да сте у праву Александре кад кажете за Тому Аквинског да је он учио да се Логос БОЖИЈИ не би оваплотио да гријеха није било а притом користи Бонавентуру и прву посланицу Тимотеју прва глава стих 15.

А ово за Алберта Великог,Александра Халеског,Хонорија Аугустодуненсиса је тачно да су тврдили да би се Син оваплотио и да Адам није згријешио.То налазим и код Тилхарда де Шардена.

Линк до поруке
Подели на овим сајтовима

Драго ми је ако смо појаснили неке ствари, тј. шта је чије учење.

Поздрав и свако добро.

Линк до поруке
Подели на овим сајтовима

Бог помогао, сестро.

Гностицизам је једна од највећих, слободно и највећа и најзапаженија јерес, која се појавила у II веку. Тачније, гностицизам обухвата низ појединачних јереси које су у себи имале битно заједничког. Као јеретици гностици у ранохришћанској ери били су познати: Евионити, Николаити, Керинт, Валентин, Менандрар, Маркион и други. Гностицизам потче од грчке речи "гносис", што значи знање. То је, наиме, била главна особина гностика - тврдили су да поседују некакво тајно знање, доступно само одабранима. Оно што је заједничко њиховом учењу је следеће:

- дуализам између правог бога и старозаветног Бога (Демијурга). Тврдили су да је свет створио библијски Бог, који је зао и нижи по божанству од овог правог а непознатог бога. Тај непознати прави бог нема никакве везе са створеним светом.Тог непознатог бога, по гностицима, проповедао је Христос.

- дуализам између душе и тела, између духа и материје. Издизали су значај духовног света изнад материје коју су сматрали по себи злом

- одлучујућу улогу у спасењу човека игра управо то тајно знање, гноза

- одбацивали су Христово божанство, сматрали су га обичним човеком. Хришћани су им због тога дали име Евионити, јер "евион" на јеврејском значи "сирамашан" - алудирали су на њихово сиромаштво разумом и мудрошћу

Свети оци и учитељи Црлве су много писали против гностичког учења. Најзапаженији међу њима били су свети Иринеј Лионски (његово најпознатије дело: Против Јереси) и Ориген (дела: Против Келса, О начелима).

Што се тиче савремених секти које у себи чувају нека гнистичка учења и задржавају тај гностички менталитет, оне постоје и данас. Навешћу вам једну која је активна и на нашим просторима: ОТО (Ордо Темпли Орјентис или Ред Источног Храма), чији је основач познати сатаниста Алистер Кроули. Наравно, постоје и многе дтуге. Они су склони да откривају тобожња "сакривена" или "изгубљена" "јеванђеља" или да објављују "од цркве сакривена тајна учења".

Мој савет православним хришћанима је да се клоне таквих групација јер су оне најчешће голи синкретизам свега и свачега, а највише отвореног сатанизма. И вама саветујем да обуздате своју радозналост и да евентуално бављење истраживањем ових секти радите по благослову и будним оком Цркве, односно свог свештеника или духовника.

Поздрав

  • Волим 1
Линк до поруке
Подели на овим сајтовима

Свака част на одговору брате Александре,као и увијек  :(

Мене је интересовало следеће у вези душе:

колико ја знам Црква учи да човјек самим зачећем добија душу и постаје личност.Да ли душа има обрисе нашег тијела или она нема баш никакав облик?

Линк до поруке
Подели на овим сајтовима

????? ???? ?? ???????? ????? ??????????,??? ? ??????  :(

???? ?? ???????????? ??????? ? ???? ????:

?????? ?? ???? ????? ??? ?? ?????? ????? ??????? ?????? ???? ? ??????? ???????.?? ?? ???? ??? ?????? ????? ?????? ??? ??? ???? ??? ??????? ??????

????? ?? ???? ??? ???????????, ????????????? ????. ????? ?????: ???? ? ????, ??????? ?? ??????????. ????? ?????? ??????? ??????? ?????, ? ???????????? ?? ????????? ???????? ?????? ???? ? ????, ????: "???? ??? ???? ?? ???, ? ???? ??? ???? ?? ??????."

??? ?? ???? ???????? ??????, ?? ?? ??????? ?????? ????????? ??????? ????? ?????? ??????, ? ?? ???? ???? ??? ??? ???? ? ????. ???? ? ???? ????? ? ????????, ??? ??? ???? ????????, ??? ?????? ???????.

????? ?? ????? ??, ?? ?? ?????? ?? ?????? ???????? :(. ?? ????? ?????, ???? ?? ????????? ??????? ?? ????. ??? ???? ???????, ??? ???? ?? ???? ??????, ??? ?? ?????? ? ????????. ?????? ?? ???? ????? ????????? ???????? ?? ????? ??????, ???????? ??? ?? ??? ??? ????? ????? ????????????? ????? ????????? ??????????? ??????, ??? ????? ? ?????? ? ???? ??????? ????? ??????. ? ?????? ?????? ?? ??? ????? ??????? ?? ?????? ????? (????). ???????, ????????? ????? ???? ?? ????? ??????? ???? ??? ???????? ????? (? ? ??? ?? ???? ??????? ??????). ????? ?? ????? ???? ???????, ? ???????? ??????? ?? ???? ?????? ???????.

? ????? ????? (????) ???????? ??????? ??????? ?? ???????? ??????:

http://www.verujem.org/pdf/kubat_nefes.pdf

Линк до поруке
Подели на овим сајтовима

Pomaže Bog, brate Aleksandre!

Imao bih jedno pitanje za Vas: šta naša Sveta Crkva konkretno uči o životu, postojanju nakon zemaljske smrti? Na mnogim mjestima sam nalazio da vjerujemo da je duša ljudska besmrtna po blagodati(ne i po prirodi), te da, nakon razdvajanja od tijela ide na Sud Božiji.

Međutim, u zadnje vrijeme, pročitah da postoji i mišljene da duša ''čeka'' Dan vaskrsenja, i da tek tada odlazi na Sud?

U kontextu ovog poslednjeg, obraćanje i poštovanje Svetitelja  se sagledava  eshatološki, iz perskktive Carstva Božijeg.

?!

Hvala Vam!

Линк до поруке
Подели на овим сајтовима
  • Гости

Иначе, кад смо већ код гностицизма питање овог шароликог покрета као и гностичких и апокрифних                          јеванђеља захтева посебну тему па ћемо и о томе кад дође време...

Линк до поруке
Подели на овим сајтовима

?????, ??? ??? ??? ??? ??????????? ?????? ???? ????????? ??????? ??? ? ?????????? ? ??????????                          ????????? ??????? ??????? ???? ?? ???? ? ? ???? ??? ???? ?????...

ma znate vi o?e što se ja sada tek zabrinuh , ajd jeretik i progutah nekako, al brate da sam gnostic??!!!neka njih al što dalje od mene :)
Линк до поруке
Подели на овим сајтовима

Придружите се разговору

Можете одговорити сада, а касније да се региструјете на Поуке.орг Ако имате налог, пријавите се сада да бисте објавили на свом налогу.

Guest
Имаш нешто да додаш? Одговори на ову тему

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Чланови који сада читају   0 чланова

    Нема регистрованих чланова који гледају ову страницу

  • Сличан садржај

    • Од Caњaлицa,
      Имам неколико недоумица у вези са литургијом с обзиром на то да ми је православље ново и још увек не у потпуности познато. Нажалост не успех да пронађем одговоре на интернету, па би ми значило да ми неко разјасни пар ствари. 
      1. Када и да ли током литургије из цркве излазе верници који не желе ( тј не могу) да се причесте?  Да ли само стоје са стране док причест траје? 
      2. Када се на литургији пале свеће? 
      3. Када се исповеда свештенику? Да ли то иде непосредно пред литургију? Да л исе долази дан раније? Уопште ако ми можете објаснити како то функционише. 
      Извините на баналности питања и значило би ми да ми што детаљније објасните сам процес како изгледа у пракси. Хвала унапред! 
       
    • Од Поуке.орг - инфо,
      Поводом објављивања текста Poštuju se zakonom zaštićeni podaci у дневном листу Danas од 28. априла 2020. године, доносимо интегрални одговор Преосвећеног Епископа бачког г. Иринеја на питања новинарке Danas-a Јелене Тасић.     Госпођи Јелени Тасић Новинарки листа Danas Београд   Предмет: Одговори на питања од 26. априла 2020.   Уважена госпођо Тасић,   У вези са Вашим електронским писмом од 26. априла текуће године, обавештавам Вас да на Ваша прва три питања не могу да одговорим јер она нарушавају законом заштићене податке о личности, а истовремено угрожавају људско достојанство лицâ за која се интересујете.   На Ваша последња два питања ћу радо одговорити.   *Kako komentarišete kritike na Vaše izjave i stav u Vaskršnjoj poslanici Sabora SPC da vernici, uz poštovanje propisanih mera, treba redovno i aktivno da posećuju hramove tokom praznika – da li je to na bilo koji način uticalo da tok pandemije u Srbiji i zdravstvenu situaciju u Crkvi?   Као и увек до сада, на сваки позив Цркве и њених епископа, са једне стране стижу критике, а са друге похвале и благодарност за исказан став. Тако је и у овом случају. О изреченим ставовима и држању читаве наше Цркве у датим околностима и утицају на ток епидемије у Србији могу да говорим искључиво из сопственог искуства и ситуације у Епархији бачкој. Наш позив свештенству и верницима да се усрдније моле Богу, да примењују све мере заштите које је прописала Влада Србије и да искористе могућност да ван забране кретања дођу у свете храмове, који су све време били отворени, а и сада су, очигледно су уродили плодом јер је према свим званичним показатељима на подручју Војводине у току трајања епидемије био најмањи број заражених вирусом корона. Закључак је јасан: света Литургија и свето Причешће, уз поштовање мерâ заштите, није била нити може бити узрок ширења епидемије.     *Da li će pandemija odložiti redovno majsko zasedanje Svetog arhijerejskog sabora?   Највероватније је да хоће све док се не стекну сви услови потребни за сазивање Светог Архијерејског Сабора, од којих су најважнији престанак епидемије, отварање међудржавних граница и могућност путовања.   Са поштовањем и најбољим жељама   Епископ бачки   Иринеј     Извор: Инфо-служба Епархије бачке
      View full Странице
    • Од Поуке.орг - инфо,
      Поводом објављивања текста Poštuju se zakonom zaštićeni podaci у дневном листу Danas од 28. априла 2020. године, доносимо интегрални одговор Преосвећеног Епископа бачког г. Иринеја на питања новинарке Danas-a Јелене Тасић.     Госпођи Јелени Тасић Новинарки листа Danas Београд   Предмет: Одговори на питања од 26. априла 2020.   Уважена госпођо Тасић,   У вези са Вашим електронским писмом од 26. априла текуће године, обавештавам Вас да на Ваша прва три питања не могу да одговорим јер она нарушавају законом заштићене податке о личности, а истовремено угрожавају људско достојанство лицâ за која се интересујете.   На Ваша последња два питања ћу радо одговорити.   *Kako komentarišete kritike na Vaše izjave i stav u Vaskršnjoj poslanici Sabora SPC da vernici, uz poštovanje propisanih mera, treba redovno i aktivno da posećuju hramove tokom praznika – da li je to na bilo koji način uticalo da tok pandemije u Srbiji i zdravstvenu situaciju u Crkvi?   Као и увек до сада, на сваки позив Цркве и њених епископа, са једне стране стижу критике, а са друге похвале и благодарност за исказан став. Тако је и у овом случају. О изреченим ставовима и држању читаве наше Цркве у датим околностима и утицају на ток епидемије у Србији могу да говорим искључиво из сопственог искуства и ситуације у Епархији бачкој. Наш позив свештенству и верницима да се усрдније моле Богу, да примењују све мере заштите које је прописала Влада Србије и да искористе могућност да ван забране кретања дођу у свете храмове, који су све време били отворени, а и сада су, очигледно су уродили плодом јер је према свим званичним показатељима на подручју Војводине у току трајања епидемије био најмањи број заражених вирусом корона. Закључак је јасан: света Литургија и свето Причешће, уз поштовање мерâ заштите, није била нити може бити узрок ширења епидемије.     *Da li će pandemija odložiti redovno majsko zasedanje Svetog arhijerejskog sabora?   Највероватније је да хоће све док се не стекну сви услови потребни за сазивање Светог Архијерејског Сабора, од којих су најважнији престанак епидемије, отварање међудржавних граница и могућност путовања.   Са поштовањем и најбољим жељама   Епископ бачки   Иринеј     Извор: Инфо-служба Епархије бачке
    • Од Поуке.орг - инфо,
      Пред нама је Томина недјеља. Зашто је она битна у циклусу празновања Васкрса, Христовог васкрсења?     – Сви су чули за израз невјерни Тома, којим се карактерише не само један тип човјека, већ и означава једна страна свечовјечанска којој је потребна потврда вјере, данас би рекли увјерења која можемо живјети као изразе сопствене воље само ако их освједочимо. Црква прославља прву недељу послије Васкрса као недељу апостола Томе или потврду Васкрса, који се увјерио у оно што је вјеровао, али и више од тога. Апостол Тома није само искушавао своју вјеру већ и ишчекивао да се његова љубав у Христоса обнови, која је устрептала у данима од Његове смрти до Васкрсења, па кад се увјерио у ране Христове узвикује као заљубљени човјек из цијелога свога бића који је пронашао поново смисао свога живота:“Господ мој и Бог мој „ а заправо оне значе Љубав моја, Христос мој. Невјерни Тома је увијек за мене значио и заљубљени Тома, друга страна свакога човјека да воли без обзира на све и да је човјек биће које зна да воли.   Колико се о питању вјере може причати из свјетовне визуре, па тако и научне – медицинске? Јер, питање причешћа и његовог значаја за вјерујућег, а притом и питања слободне воље, слободне одлуке вјерујућег да се причести, на тај начин се, чини се, измјештају из контекста и вјере и религије као праксе?    – Питања вјере су и медицинска питања јер је у основи живот који требамо да бисмо оздравили а не обољели у сваком смислу, посебно у оном у којем наука нема ни један одговор а то су питања смрти и живота. Овај Васкрс је посебан за нас у Црној Гори, јер је он заправо и потврда наших Литија, једно Томино овјеравање Литија. У Опроштајној вечери Христоса са својим ученицима пред страдање, Он каже њима односно Томи:“ И куда ја идем знате, и пут знате“. На то му апостол Тома одговара питањем: „Господе не знамо куда идеш; и како можемо знати пут?“. Али ако свети Тома није знао тајну која се пред њим одвијала, ми знамо из искуства Цркве да је пут Литија заправо Via Dolorosa (пут суза), односно стаза сваког хришћанина којом мора проћи свако ко се пропутио. И пандемија вируса је прилика да види сваки хришћанин какав би живот био уколико смо дуже и трајније одвојени од Онога кога волимо и Који даје смисао нашем животу. Причешће није само органски чин узимања вина и хљеба и симболике коју му дајемо, већ потврда Томине љубави „Господ мој и Бог мој“. Али то не може разумјети ни медицина, ни наука већ само човјек који воли а он може бити и епидемиолог, и вирусолог и политичар било који човјек који трага.   Када говоримо о слободи, слободном избору који је дат човјеку, колико је ово вријеме пандемије вријеме да човјек уопште, не само вјерујући, избори – докаже могућност постојања слободе – мисли, воље, дјелања… етц? (Да ли смо у „практиковању” вјере заиста слободни данас, или се све своди на демагогију?)   –   Ја мислим, да је прави одговор већ дјелимично садржан у Вашем питању, да слобода није дата већ се она увијек мора освојити и нико Вам је неће поклонити, а то смо видјели из наших Литија. Видимо из искуства ових дана и рада нашег Национално кординационог тима да сваки облик слободе за њих је из њихове идеологизоване визуре непожељан под изговором бриге за добро човјека. Само који је то човјек за кога је то добро и који има право на такву слободу то је право питање и чини ми се да грађевински радник у Црној Гори може бити слободан а вјерник не може. И овдје није у питању тај радник, јер он и нема избора и није слободан већ се бори да прехрани своју породицу, и заслужује свако поштовање већ је идеја једне наметнуте и неслободне заједнице коју промовише политика која има све облике богоборства и братомржње. Ми немамо избора, стављени смо пред мојсијевску дилему изласка кроз Црвено море, само што је овога пута оно идеолошки црвено и црно.   Не тако давно, најавио си да би требало да изађе твоја збирка прича. Докле је стигла та „прича”? О каквим причама је ријеч, које су најчешће теме? Да ли ће се наћи и неки „опис” не тако нам давних литија?    – Читав сам скоро живот записивао оно што сам искушавао, а најчешће су те приче о људима које сам сретао и који су мој пут одређивали на различите начине. Неке сам приче већ објавио као приче о владици Атанасију, митрополиту Амфилохију, оцу Јустину Тасићу, мајци, брату а сада сам додао и Литијске приче, саме су се избориле и наметнуле. Такав ће и наслов књиге бити Литијске приче.     Извор: Митрополија црногорско-приморска
    • Од Плаво Небо,
      @Иван Ц. Помаже Бог, Христос Воскресе и свако Добро од Господа вама и вашим ближњима!
      Ето, живим на селу па имам једну недоумицу и питање за вас да ме посаветујете. Купио сам саднице јагода и ето, на пример, сутра је један од најрадоснијих празника, Васкрс, а имао бих још неке обавезе око њих, конкретно, требао бих да их баш добро натопим водом, да развучем црево, пошто немам систем кап по кап, и да их залијем. Размишљао сам да прво дан, ако да Бог, посветим Њему, молитви, а онда касније да одрадим тај посао. Тешко је некад ускладити све обавезе, испланирати и одрадити нешто на време, а притом испоштовати Црквену заповест не делати на празник. Искрено, мислим да у томе нема ништа лоше јер и ми пијемо воду, стоку појимо па зашто не би то учинио и када су јагоде у питању. Само што ето, не бих вас замарао са овим питањем него сутра због све ове ситуације не могу да идем у цркву па се нећу ни видети са својим парохијским свештеником па рекох да вама мало зановетам
×
×
  • Креирај ново...