Jump to content
Јагода Наранџа Банана Лимета Лист Море Небо Боровница Грожђе Лубеница Чоколада Мермер WhatsApp Ubuntu Угаљ
Јагода Наранџа Банана Лимета Лист Море Небо Боровница Грожђе Лубеница Чоколада Мермер WhatsApp Ubuntu Угаљ

Придружите се нашој ВИБЕР ГРУПИ на ЛИНКУ

Guest - . . .-

Вечерње богослужење (свакодневно)

Recommended Posts

Sta znaci kada u tekstu vecernje sluzbe, u casoslovu, pise na 10 ili na 8, 6, 4 itd(posle ''da ispravitsja''). Da li neko zna?

Певање стихова "Господи, возвах" и стихира. После мале јектеније певају се стихови 140. псалма - Господи возвах: Господе, Тебе зовем, услиши ме. Услиши ме, Господе. Господе, Тебе зовем, услиши ме; чуј глас мољења мога, када вапим Теби. Услиши ме Господе. Да се уздигне молитва моја, као кађење пред лице Твоје; подизање руку мојих, жртва вечерња. Услиши ме Господе. А затим се певају или читају стихови из псалама 141, 129. и 116. уз које се припевају такозване "стихире", то јест посебне песме већ новозаветног садржаја у којима се прославља празник или свети у чију се част служи бденије. Док се то пева, ђакон (или сам јереј, ако нема ђакона) врши кађење олтара и читавог храма, као слику оних многобројних жртава које су хиљадама година приношене у Старом Завету као умилостивљење за грехе људи и представљале праслику Једне, Велике, Искупљујуће Жртве, коју је на крсту принео ваплоћени Син Божији. Уједно са тим, дим кађења символизује и узношење наших молитава ка Богу. После сећања на стварање света и пад прародитеља у грех, богослужење свеноћног бдења доводи оне који се моле до свести о њиховој греховности, као о општој болести људског рода, која потиче од палог родоначелника, и подстиче их да се моле да буду спасени, исцељени од греховних недуга и помиловани. Будући да је са мишљу о паду у грех код нас хришћана нераскидиво повезана мисао о искупљењу које је извршено креним страдањима Господа Исуса Христа, онда се и старозаветним стиховима који садрже молбу за опроштај и избављење од јарма греха придодају новозаветне стихире које су посвећене прослављању догађаја спасоносних за нас, или праведника који су већ задобили спасение кроз искупљујућу жртву Господа.

Ове стихире се тако обично и називају "стихире на Господи возвах". На недељном бденију стихира на Господи возвах увек има десет (то се зове "на 10 стихире"), за друге празнике осам ("на 8 стихире"). У Часослову налазимо одговарајуће указивање на место где се убацују ове стихире. Тачније: испред десетог стиха од краја ("Изведи из тамнице душу моју") стоји напомена "на 10 стихире"; испред осмог стиха од краја ("Из дубине вичем Теби...") стоји напомена "на 8 стихире" итд. Ово значи да када се дође до тог стиха, сваком следећем, почев од њега, треба додати по једну стихиру, при чему су васкрене стихире штампане у Осмогласнику, а празничне у Минеју, или у Триоду, Посном и Цветном.

У недељне дане, кад нема ни празника, ни светога који се празнује, узима се 7 стихира из Осмогласника и 3 стихире из Минеја светитељу који се слави тог дана.

Ако су светоме у Минеју одређене стихире на шест, онда се из Осмогласника узима 6 васкрених стихира, а четири светоме.

Ако у недељу падне претпразништво или попразништво или оданије празника, онда се певају само четири васкрене стихире, а осталих шест из Минеја, при чему три претпразништву или попразништву, а три дневном светом; а у случају оданија празника 6 празнику.

Ако је претпразништво или попразништво и свети са полијелејем, онда се певају само три васкрене стихире, три стихире претпразништва или празника и четири стихире сведу који има полијелеј.

На свеноћном бденију никада нема више од десет стихира.

У периоду Посног и Цветног Триода уместо стихира дневном светом додају се стихире Триода којих је обично три или четири. Ако се у том периоду буде свети са полијелејем, онда му се додају три (или четири) стихире на рачун васкрених стихира из Осмогласника.

При томе треба знати да васкрене стихире из Осмогласника у периоду Цветног Триода нису уобичајеног гласа, него онога који је указан за дату недељу, а штампају се тамо где им је место у самом Триоду.

У свим случајевима недоумица разрешение треба потражити у такозваним "Марковим главама" које се налазе у 48. глави Типика, у такозваном "Месецослову", а штампају се и у Минејима и на крају Посног и Цветног Триода. "Марковим главама" се називају чланци иеромонаха Марка који је живео у другој половини IX века у обитељи Преподобног Саве Освећеног, близу Јерусалима. Ови чланци показују како се саставља богослужење у случају да празник Богородице, или попразништво, или оданије празника падне у недељу, и у другим сличним случајевима поклапања. "Маркове главе" су обележене великим словом "М".

 

http://www.svetosavlje.org/biblioteka/Bogosluzbeni/Liturgika/Liturgika_13.htm

Share this post


Link to post
Share on other sites

  Значи да се толико пева стихира на Господи возвах:

ако је на 10, онда 10 стихира (почевши са стихом Изведи из темници душу моју);

ако је, рецимо, на 6, онда 6 стихира, а почетни је стих Ашче безаконија назриши Господи... Код нас је, на жалост, уобичајено да се певају само две стихире.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Значи да се толико пева стихира на Господи возвах: ако је на 10, онда 10 стихира (почевши са стихом Изведи из темници душу моју); ако је, рецимо, на 6, онда 6 стихира, а почетни је стих Ашче безаконија назриши Господи... Код нас је, на жалост, уобичајено да се певају само две стихире.

 

Hvala na odgovorima, ali gde pise da li treba ''na 10'' ili ''na 6''...? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

   Јесте, пише у Минеју, али и у Типику. Овде је, рецимо, типик за месеце од јануара до априла; урађено по благослову блажене успомене Епископа жичког Хризостома.

 Ипак, на крају је увек како попа каже. :))) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Креирај налог или се пријави да даш коментар

Потребно је да будеш члан ЖРУ-а да би оставио коментар

Креирај налог

Пријавите се за нови налог на ЖРУ заједници. Једноставно је!

Региструј нови налог

Пријави се

Већ имаш налог? Пријави се овде

Пријави се одмах

×