Jump to content
Quora StumbleUpon Banana Lime Leaf vKontakte Sky Blueberry Slack Watermelon Chocolate Steam Black Facebook Tumblr
Quora StumbleUpon Banana Lime Leaf vKontakte Sky Blueberry Slack Watermelon Chocolate Steam Black Facebook Tumblr

Придружите се нашој ВИБЕР ГРУПИ на ЛИНКУ

Никола Ђоловић

Како променити другог?

Recommended Posts

Свагдашње противљење злом на зло само увећава бол коју производи нестрпљивост. Смирење као акт самопрепуштања достиже свој врхунац не у противљењу добра над злим (ово је устаљени етички образац) него у апсолутном непротивљењу доброте до саможртвовања за зле (ово је Христов модел). Јер, само таква распета љубав може донети покајање злима и учинити их да сами промењени измене свет на боље. Проблем настаје у непомирљивом ставу, у Каиновој мржњи, у борбама ума и страсти, у недавању сопствене крви на жртвеник за друге. Или, у статичној равнодушности оних који без слободе посматрају пропадање бића ради њих самих као да се ништа није догодило. Да би волео цео свет као Бог, мораш да умреш да би живео. Крајњи ниво свих подвизавања води у тој спасоносној смрти. Смрт – не као глад за ништавилом, него смрт – као могућност да би други живео. Не само, дакле, готовост на физичку него на свакодневну (духовну) смрт. Јер само тада рат престаје када се у свему за бол и задовољство будемо показали као мртви ( у смислу да господаримо над својим поривима а не у истрбљењу истих ). Не, дакле, у контексту игнорисања постојећих страсти и пропадљивости већ у њиховом ублажавању небеском кротошћу која себе за друге раздире без роптања и наплате жртве. Апсолутна препуштеност Миру одозго, до жртвовања свих својих талената. Како је то само провокативно и контрадикторно савременом човеку! Само је безусловна љубав спремна да жртвује своје своје интелектуалне и природне способности да би други у својој немоћи нашли утеху са овог извора.То је кодекс благодатне онтологије, то је сагоревање своје немости за туђе језике, то је улазак у небески олтар Свете Тројице која на истоветан начин снисходи свету.Одсуство тражења своје воље од било кога је добитак Божанске воље распоређене изнутра лучама благодатних снопова. Након свих усавршавања актуелност се преноси не у домен „додељујућих награда“ него у жртвовању самога себе. То сујетни рацио не може да прими и поднесе. Јер да би неко био слободан онда не сме и не може својој љубави да ставља границе. Нараштај садашњег века пребива у тој врсти акције и реакције добрих и лоших борбености, док нараштај Будућег Века (али сад и овде) сваки дан од себе одузима за друге да би једном заиста оживео и почео да живи васкрсавајући у сопственој проливеној крви. Мач више није изван корица него у корицама будући да је непријатељ већ поражен својом мржњом пред лицем оног ко узима његово безумље на себе.

Једини проблем остаје тај есхатолошки упит смртности – колико волимо Бога ради других?

И да ли је човеку овако нешто могуће?

Може ли се човек поништити толиким максимализмом зарад другог а да самом поништењу не дамо темперамент ништавила већ Свеваскрсну позадину?

Јер човек данас није способан да учини најмање - да се одрекне свог става, а камоли да учини највеће - да допусти тријумф зла над собом у име Васкрслог.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Постоје ствари са којима се слажем у овом тексту и са којима се не слажем.

Кенозис?

Идеал и нешто што као хришћани прижељкујемо и истовремено смо свесни недостижности.

Господ Исус Христос је то показао на делу.Његово добровољно самоумањење,самопонизност,кротост,смиреност...али Господ будући да је све то,да ли се одрекао свога личног става и истине?Да ли је и једног момента зарад спаса душе Пилатове и многих одрекао да је Син Божији?

По угледу на Спаситеља и ми смо дужни да тако живимо али да наша брига за другог буде у љубави,смирењу и молитви али сматрам да лични животни став и истину никада не треба жртвовати јер то није по мени благословена жртва нити је на спасење ономе коме се даје.

Чим неко посредно или непосредно"тражи" да се одрекнемо свога става или његова природа и карактер по нашој процени то тражи,то значи,да је размажен и будући такав није спреман на прави начин да прими ту жртву,тако да ту остају сви краткога рукава.

Дати свој живот за другога није једнако одрећи се свог става,то је исто моје лично мишљење.

Могу да жртвујем свој живот за другога ако је то мој лични став,то је већ нешто што прихватам.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Валентина,

Сложио бих се, али бих и напоменуо да ово није правило.

Твоје расуђивање је реално и сви се држимо (или би бар требало да се држимо такве перспективе), премда она одише, рекло би се, неком конвенционалном етиком, која свакако није без пневматолошког еха.

Међутим, имамо примера у историји међу светима који су делали овај макисмализам (не морамо се увек позивати на јуродиве, то постаје клише). Позната је прича да је један човек узео на себе убиство које није починио да би се спасио један убица а касније је имао чак и виђење Христа у тамници (узео сам ово као баналан пример).

Кога год другог да узмем као модел, полазим од тога да је свако био човек ништа мање од нас, па самим тим овако нешто није немогуће (још мање недостижно) за онога ко, према јеванђељском моделу, велику љубав има па самим тим показује и велика дела која нама делују "ван закона и реда" јер сами нисмо кадри да макар хипотетички размишљамо у том правцу.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Наравно,то што пишеш је ништа друго до љубав која узрокује све остало.

Жртвовати став је за мене нешто посебо али сетила сам се примера како бих образложила боље.

У Грчкој,за време Турака,свештеник,да би спасао свој народ на Велики Петак је јео месо јер му је турчин тако наредио или ако одбије да се побије сав народ.Он је плакао и јео месо да би сачувао живот људима.То је за мене жртвовање става и ретко кад имам прилику да то заиста означим као тако.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dobrodosao u svet podvojenih :) Za ostale informacije pitati na shalteru kod apostola Pavla (Poslanica Rimljanima)

Sta da ti kazem? Pa zar nismo slobodni da pokazemo vecu ljubav od trivijalne? Zar se nismo ususkali u minimalne podvige? I sta nas sputava ako ne vezanost za sigurne obrasce trivijalnog bitisanja?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Никола,

чланак јесте добар, али некако мисао остаје на висини коју сви ми без опита видимо само кроз измаглицу. Можемо да јој се дивимо али нам се чини тако далеко јер ни први корак ка њој не знамо где и како да направимо...

Циљ је јасан, у смислу позива да будемо савршени али пошто смо кратки у свом личном искуству имамо потребу да нађему некакву смокву да би се на њу попели и са ње видели јасније онога који као пример стоји пред нама тако високо.

моје питање је шта наводи човека да уђе у ''контекст благодатне онтологије'' , односно шта га кочи... а кочи га веома?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ако је благодат бесплатна, онда нема кочења осим кочења сопственом слободом. Рекао сам да овакав пример не мора да постане правило. Међутим, кад се уђе мало дубље у суштину, види се поражавајућа ситуација да је човек увек слободан да пројави своју љубав чак и на овакав начин мотивисан управо љубављу Христовом. Јер зашто би се наш труд састојао увек у малим стварима ако смо способни за већа? Наравно, не претендујем да зађемо у проблем узимања на себе више него што човек може поднети. Зато и не генерализујем саму поставку ствари јер ниједан човек није исти.

Share this post


Link to post
Share on other sites

да, постоји разлика између самог Живота, Живљења(Житија) и Животарења.

али зашто човек радије бира Животарење а не Живљење као истински образац ''употребе'' дара Живота?

Share this post


Link to post
Share on other sites

да, постоји разлика између самог Живота, Живљења(Житија) и Животарења.

али зашто човек радије бира Животарење а не Живљење као истински образац ''употребе'' дара Живота?

zato sto ne znaju da upotrebe dar zivljenja ....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Придружите се разговору

Можете одговорити сада, а касније да се региструјете на Поуке.орг Ако имате налог, пријавите се сада да бисте објавили на свом налогу.

Guest
Имаш нешто да додаш? Одговори на ову тему

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...