Jump to content

Марјанн

Члан
  • Број садржаја

    127
  • На ЖРУ од

  • Последња посета


Репутација активности

  1. Свиђа ми се
    Марјанн је реаговао/ла на obi-wan у Vladika Atanasije o pričešćivanju!   
    Svaki dan je jedan potpuni bogosluzbeni krug, sa svojim bogosluzbenim pravilima. U jednom danu/krugu, jasno je - jedna Liturgija svakom. Radi prakticnosti, bude da se sluzi vise Liturgija u istom hramu, kad je mnogo ljudi i ne mogu svi da pridju u isto vreme. To onda obavezno biva sa razlicitim ekipama svestenika, u razne sate, i obavezno na razlicitim antiminsima, nikad na istom.
    Dakle - jedan savrseni Hristos u jednom zaokruzenom danu (= bogosluzbenom krugu) je savrseno dovoljan, i ispunjava apsolutno sve nase potrebe. Dva puta u istom danu bi bilo prosto ruganje Svetinji, kao da je toboze nedovoljno samo jednom, pa je bitna kolicina.
    Svaki novi dan - novi krug (= novi ciklus), jedna nova Liturgija, jedno novo pricescivanje.
    Sve je ovo tako banalno ocigledno, samo treba covek malo da smiri um, i sve ce samo da mu se kaze.
  2. Свиђа ми се
    Марјанн је реаговао/ла на Dominika у Vladika Atanasije o pričešćivanju!   
    Pa svestenik moze samo da sluzi jednom Liturgiju u toku dana. I jedna Liturgija na jednom antimisu. I to je vezano za Pricescem, da ne moze dva puta dnevno. Liturgija to je Velika Sedmica i Pasha, pa onda - dve Velike Sedmice u toku jednog dana?... 
     
    U vezi glavnog teksta - mozete da zamislisite, Vaskrsnji Ponedeljak, libansko pravoslavno selo, dosao je mitropolit Tripolisa Efrem, prepuna crkva. I... Pricesce iz 5 casa.
     
    Edit: juce, Vaskrsnji Petak, manastir Presvete Bogorodice u Bejrutu, u njegovom pravoslavnom distriktu Asrafijje. Dosao je mitropolit Bejruta Ilija, isto puna crkva - Pricesce iz 3 casa.
    I naravno, cele sedmice nije bilo nikakvih ispovesti.
  3. Хахаха
    Марјанн је реаговао/ла на ana čarnojević у Vladika Atanasije o pričešćivanju!   
    a ti jos uvek samo 4 puta godisnje? ili 5-6? 
    meni je to npr paradigma fatalizma a sta ce da ti se desi ako bude 7 puta? da te zgazi tramvaj?
  4. Тужан
    Марјанн је реаговао/ла на Vladan :::. у Vladika Atanasije o pričešćivanju!   
    Ви само вичете амин а ја сам ово освештао, то је моје, дајем коме ја хоћу, ја сам поп и морам да се причестим иако сам грешан, има неки ред, није ово супа, ви и не знате шта ја изговарам у олтару, а немам кад ни да вам објашњавам... дођите за нафору...
     
  5. Волим
    Марјанн је реаговао/ла на JESSY у Vladika Atanasije o pričešćivanju!   
    BESEDA NA VASKRS
     Sveti Jovan Zlatoust
    Ako je ko pobožan i bogoljubiv, neka se naslađuje ovim divnim i svetlim slavljem. Ako je ko blagorazuman sluga, neka radujući se uđe u radost Gospoda svoga. Ako se ko namučio posteći se, neka sada primi platu. Ako je ko od prvog časa radio, neka danas primi pravedni dug. Ako je ko došao posle trećega časa, neka praznuje sa zahvalnošću. Ako je ko stigao posle šestoga časa, neka nimalo ne sumnja, jer ničim neće biti oštećen. Ako je ko propustio i deveti čas, neka pristupi ne kolebajući se ni malo. Ako je ko stigao tek u jedanaesti čas, neka se ne plaši zakašnjenja: jer ovaj divni Gospodar prima poslednjeg kao i prvog, odmara onoga koji je došao u jedanaesti čas, kao i onoga koji je radio od prvoga časa. I poslednjeg miluje i prvoga dvori; i onome daje, i ovome daruje; i dela prima, i nameru celiva; i delanje ceni, i prinos hvali. Stoga dakle, uđite svi u radost Gospoda svoga; i prvi i drugi, platu primite; bogati i ubogi, jedni s drugima likujte; uzdržljivci i lenjivci, dan poštujte; vi koji ste postili i vi koji niste postili, veselite se danas! Trpeza je prepuna, naslađujte se bogato svi! Tele je ugojeno; neka niko ne izađe gladan; svi uživajte u bogatstvu dobrote! Neka niko ne oplakuje siromaštinu, jer se javi opšte Carstvo. Neka niko ne tuguje zbog grehova, jer oproštaj zasija iz groba. Neka se niko ne boji smrti, jer nas oslobodi Spasova smrt: ugasi je Onaj koga je ona držala, zapleni ad Onaj koji siđe u ad, ugorča se ad okusivši telo Njegovo. I predviđajući to, Isaija zaklikta: ad se ugorča susrevši Te dole! Ugorča se, jer opusti; ugorča se, jer bi ismejan; ugorča se, jer se umrtvi; ugorča se, jer bi srušen; ugorča se, jer bi okovan; primi telo Hristovo, a naiđe na Boga; primi zemlju, a srete nebo; primi ono što vide, a pade u ono što ne vide. Smrti, gde ti je žalac? Ade, gde ti je pobeda.
    Vaskrse Hristos, i ad se stropošta!
    Vaskrse Hristos, i padoše demoni!
    Vaskrse Hristos, i raduju se anđeli!
    Vaskrse Hristos, i život živuje!
    Vaskrse Hristos, i nijednog mrtvog u grobu!
    Jer Hristos, ustavši iz mrtvih, postade prvina preminulih. Njemu slava i vlast kroza sve vekove. Amin!
    Hristos vaskrse!
    http://www.eparhija-dalmatinska.hr/Publikacije-Krka19-L.htm
  6. Волим
    Марјанн је реаговао/ла на AnaLaz у Vladika Atanasije o pričešćivanju!   
    Док, данас, у мојој парохијској цркви, прота се увек пред Васкрс позива на речи св. Јована Златоустог-да на тај велики дан треба да дођу да се причесте СВИ, и који су постили, и који нису- толико је велики Васкрс. 
  7. Свиђа ми се
    Марјанн је реаговао/ла на Vladan :::. у Neurobiologija i moderna psihologija negiraju postojanje besmrtne duse   
    Сад се вртимо у круг, то смо већ разјаснили с оним: да за детерминисту итд. не за сваког човека на планети или религиозног.
    Ти мислиш да је твоја душа, личност, свест епифеномен мозга итд. ја не (да је само то) (мада бих пре говорио о духу (Божијем) него о души ал ајде...).

    Мени је ближе виђење да су душа и тело једно, али не у искључивом смислу тј. изједначено као код тебе, него да су оба "део" човека, делови исте реалности које различито доживљавамо.
     
  8. Свиђа ми се
    Марјанн је реаговао/ла на grigorije22 у Neurobiologija i moderna psihologija negiraju postojanje besmrtne duse   
    Dusa je kao prvo po Bibliji kompletan covek. Duh nema nikakve veze i uopste nije zasnovan na mozgu. Definicija duha i duse se preplicu i postoje biblijski stihovi koji o tome govore. Dakle i oci kada govore o dusi pominju neke tri komponente gde je i ova materjalna. I u njihovo vreme su postojali ljudi sa nerazvijenim mozgom, visetruke licnosti, psihicki bolesnici. Sve sto mi znamo danas manje vise su znali i oni. Razlika je samo u detaljima da nisu naucno znali sta se konkretno i u kojim situacijama desava. Ali su znali za telo i ono sto predstavlja produkt tela odnosno ploti.
  9. Оплаках :))
    Марјанн је реаговао/ла на Zoran Đurović у Зоран Ђуровић: De constanti et perpetua virtute Maximi episcopi   
    Не месинџер ми стигло:
    и ниње глас 3
    На престољеј ромејскиј вјерно служаше
    и народ латински православљу учаше
    ученики своја просвјешчајушче
    И многи јерес пророковаше
    и Максима “наводничкаго” разобличаше
    сего ради от њего прогоњен бише
    аво Зоране преподобне
  10. Волим
    Марјанн је реаговао/ла на Поуке.орг инфо у Потребна ми је књига о старцу Силуану   
    Мислим да смо је имали у библиотеци, ако је нема може да се нађе.
    P.S. Одлична књига
  11. Свиђа ми се
  12. Свиђа ми се
    Марјанн је реаговао/ла на Драгана Милошевић у Новине НОВОСТИ: Пијани поп упадао у раку, губио кандило, на последње опело га одвезли у приколици поред покојника   
    Хтели ми то ил не, морамо да се бавимо и овим темама.
    Познајући народ, који ће поверовати на прву лопту, морамо да разбијемо све митове и заблуде.
  13. Свиђа ми се
    Марјанн got a reaction from Леон Професионалац in О. Зоран Ђуровић: Осврт на књигу монаха Артемија против Владике Игнатија   
    О. Зоран је био елоквентан по овом питању, хвала и теби на труду, то је то.
    Човек да би реализовао себе као човек-бог(Божје призвање), то може једино преко Духа Слободе, т.ј. слободно ДА! за вечно постојање у св. Тројици.
    Мислим да је проблем за обичан човек кад чита св. писмо да разграничи библиску, онтолошку етику са оном фарисејском, ропском...
    Зато сам питао оца за конкретна, практична разјашњења делова библије због експлицитности стила, који сам досад срео на форуму једино код Аца Милојковим(уједно се извињавам осталима који се труде :good2: , али нема места за сујету код хришћана).
  14. Свиђа ми се
    Марјанн got a reaction from Леон Професионалац in О. Зоран Ђуровић: Осврт на књигу монаха Артемија против Владике Игнатија   
    Немам дилема око власти Сина и оживљавања т.ј. васкрсења, које погрешно, банално тумачиш као да зависи од наших дела , него питам конкретно о. Зорана о тумачењу стиха који сам навео, како га разумети, повезати  у контексту библијске онтологије, јер само као стих, пр. на опелу како сам навео, обични људи га схватају као  етику.
    Како ефикасно одговорити?
  15. Хахаха
    Марјанн got a reaction from Леон Професионалац in О. Зоран Ђуровић: Осврт на књигу монаха Артемија против Владике Игнатија   
    Потсетили сте ме стиха, који обично чујем на опелу али касније заборављам (упс! издао сам своје “читање“ Библије  )да потражим адекватан одговор у прилог онтологији, насупрот етици, молим Вас помозите. 
    Evanđelje po Jovanu - 5. glava
     29. I izići će koji su činili dobro u vaskrsenije života, a koji su činili zlo u vaskrsenije suda.
  16. Волим
    Марјанн је реаговао/ла на Милан Ракић у Обавештење за форумаше (ВАЖНО)!!!   
    Веза са темама: 
    - Крај једне лепе идеје или о свачему и ничему... "Поуке" престају да постоје!
    - Помозимо опстанак и развој највећег православног сајта у Србији - Поуке.орг

    Поштовани чланови Форума Поуке.орг, драги наши форумаши!
    Након акције коју сте спровели сви ви, показујући и на тај начин да вам је стало до Поука и да не желите да се овај пројекат тек тако угаси, задовољство ми је да вас обавестим, да је након примања првих прилога, обезбеђен хостинг за наредна два месеца, као и обнова лиценце форумског софтвера коју смо у обавези да платимо крајем сваке календарске године што је цена (невезано за хостинг) стабилног софтвера и на првом месту сигурности овог места од разних хакерских напада и сл.
    Уважавајући све ваше предлоге које сте изнели на теми, уредништво Поука ће у наредном периоду, надам се врло брзо, изнаћи решења за стално и стабилно финансирање неопходних трошкова на месечном и годишњем нивоу. Као што већина зна, то је (за сада) месечни хостинг у износу од 50 евра и та лиценца коју ћемо бити у обавези да платимо опет следеће, 2017. године. Покушавамо да пронађемо најбољи начин који би "повезао" добровољне прилоге, али и предлог за "Православну продавницу и берзу", штампање и продају промотивног материјала са ознаком Поука (календари, мајице,...), односно могућност донирања путем СМС-а и сл. Уверен сам да ћемо успети у томе.
    У складу са тиме, трудићемо се и даље, да сви заједно ово место свакога дана унапређујемо новим садржајима који ће бити свима на ползу и који ће нас све заједно утврђивати у ставу да "добро нам је овде бити".
    Пре неки дан смо извршили успешно бекаповање комплетне базе Форума која има заиста огромну величину, извршено је освежавање наше друштвене мреже Црква.нет, а покренули смо и "Чрчпик", као место где можемо да креирамо наше фото албуме са црквеним садржајем.
    Поред постојећег садржаја и базе знања коју Форум већ поседује и која се надограђује сваким нашем учешћем овде, подсећам вас и на могућност скидања књига у електронском формату, пројекат "Свето писмо са преводима и упоредним местима", "Упознавање ради хришћанског брака", активности на Фејсбуку на групи "Не псуј Бога!", ваше Блогове, духовне разговоре са оцем Савом Јањићем, "ЖРУ Саветовалиште" и још пуно, пуно тога...
    Са вером да ћемо се у наредном периоду још више сви заједно трудити да одржимо постојећи и да достигнемо још више нивое и постављање стандарда и образаца како треба да изгледа једна виртуелна заједница верујућих људи, спремних за дискусију, разговор и "Живу реч утехе" и са онима који нису утврђени у вери, онима који трагају и траже исту, онима који нису сигурни у шта и како верују или пак онима који не верују, користим ову прилику да вам се свима још једном захвалим у име уредништва и лично, на свој подршци коју сте нам пружили и пружате. Идемо даље!
    Благослов Господњи и милост нека дође на вac. Његовом благодаћу и човекољубљем, cвагдa, сада и у векове векова! Амин!
    И нека вам је свима срећан и благословен предстојећи Божићни пост. Да покушамо сви заједно да уздржањем спрам мере свачије снаге, молитвом и добрим делима порадимо мало на себи за добробит како личну, тако и читаве заједнице. 
    Живи и здрави били!
     
     
  17. Волим
    Марјанн је реаговао/ла на Zoran Đurović у Да ли је Свети Василије био несигуран?   
    Он говори уместо Василија. Јер, Василије каже: Новацијани су расколници, Васијан каже: Он хоће да каже да су новацијани јеретици! - Јехова, имаће удео са јеховама...  
  18. Волим
    Марјанн је реаговао/ла на Жељко у ЖРУ диван: Архиепископ охридски Господин Јован уживо 11. октобра 2015. у 20:30 на Поуке.орг   
    То је заправо колико ми не капирамо оно што имамо него нас мрзи устати ујутро у недељу и отићу и цркву да се причестимо или налазимо изговор приклањајући се неки верским фанатицима да се нико жив не сме причестити јербо су сви грешни.
  19. Волим
    Марјанн је реаговао/ла на Жељко у ЖРУ диван: Архиепископ охридски Господин Јован уживо 11. октобра 2015. у 20:30 на Поуке.орг   
    Одлична емисија!
     
    Свака част владики Јовану на стрпљењу и хвала му за ову емисију. Такође хвала и Аци Милојкову који заиста добар водитељ и попу Ивану који је омогућио да се ова емисија реализује.
     
    Ускоро би ће бити окачен јутјуб снимак целе емисије, па ко воли нека изволи шеровати.
     
    Владика Јован је својим ставом и достојанством и излагањем истине показао колике су мизерије политичари који зарад својих лично шићарџијских инетреса, продужују овај несрећни раскол у Македонији.
     
    Публика је нешто слабо била интерактивна, могло је ту још питања да се постави.
    Тек на крају видим да су почела питања интензивније да стижу.
     
    Све у свему супер је испало.
  20. Волим
    Марјанн је реаговао/ла на Поуке.орг инфо у Поручите нову књигу Архиепископа охридског Јована "Слобода у затвору" на сајту Поуке.орг   
    Сада већ предалеке 1998. године, на дан сопствене хиротоније у чин Епископа, Архиепископ Јован ће изговорити следеће речи: Господ нека ми подари благодат и снагу, онако као што само Он може, да свештенослужећи Слову и приносећи Му благодарност од свег народа, допринесем јединству Цркве, тако неопходном у овом времену изопачених вредности; до последњех даха свог, радећи на јединству како помесне, тако и целокупне Васељенске Цркве.
     
    Ова књига, тачније њено друго и допуњено издање, управо сведочи на најбољи могући начин тежину и надахнуће које носе горецитиране речи Архиепископа Јована. А како ће у њеном предговору посведочити и Његово преосвештенство Епископ стобијски и мјестобљуститељ струмички Давид: Сви чланови канонске Цркве у Р. Македонији сведочимо да је са Архиепископом охридским Јованом завладао Христос, и да је он своју слободу дао Богу. А Бог узвраћа освећењем.
     
    Управо то значе речи Апостола Павла: „Не живим ја, већ Христос живи у мени“ Тако слобода Архиепископа охридског Јована, парадоксално, не лежи у удаљавању од страдања, него у прихватању страдања! Сведочимо о његовим речима, које смо чули кад смо имали могућност да га видимо у затвору или на суђењима. Говорио је: „Ми не тражимо страдања, али када дођу, ту смо да их до краја, по цену живота, издржимо, јер је сада нама као помесној Цркви дошао ред за то!” Одатле произилази и његова слобода у затвору, јер као што говори старац Емилијан Симонопетријски, када човек престане да жели да се ослободи страдања, тада ће видети да је слободан.
     
    Цена књиге са урачунатом поштарином је, по повлашћеној цени за чланове и госте сајта Поуке.орг, само 600 динара.
     
    Сав приход од продаје књиге иде као помоћ Архиепископији охридској- јединој канонској Цркви у Македонији.
     
    Поруџбине на велико и мало на телефон +38166 8000 283 и
     
    мејл e2rdavid@gmail.com


    Ова порука се налази и на насловној страници Поука. Погледајте!
  21. Волим
    Марјанн је реаговао/ла на Orthophill у ЖРУ диван: Архиепископ охридски Господин Јован уживо 11. октобра 2015. у 20:30 на Поуке.орг   
    Ево и моја питања. Писаќу их на македонски, надам се да неќе бити проблем да их г. Милојков прочита:
    1. Свети владико, го просам Вашиот свет архипастирски благослов, Ви ја целивам светата десница и Ви посакувам мирно, плодно и долгоденствено житие. А уште повеќе го молам Бога да се реши македонскиот раскол и повторно во Македонија да има еден Пастир и едно стадо.
    2. Зошто се` уште не почнуваат преговорите меѓу МПЦ-ОА и СПЦ? Беа најавувани во септември.
    3. Ако даде Бог, по молитвите на свети Климент, да се надмине расколот во Македонија:
    а) Дали мислите дека е можно да се надмине и омразата и недовербата, да се надминат сите лоши зборови и дела кои меѓу себе си ги кажуваа и правеа верниците и клирот на МПЦ-ОА и ПОА (обострано) и дополнително да се стекне доверба и љубов меѓу едните и другите?
    б) Што ќе биде со оние кои починале за време на расколот? Како би се решил проблемот со оние кои починале во периодот од мај 2005 до ден денешен, а кои ги примале светите тајни и умреле во МПЦ-ОА? 
    в) Дали постои предлог - решение, од страна на ПОА, за идното фузирање на клирот на ПОА и МПЦ-ОА, особено кога станува збор за епископатот?
    4. Дали постои реална можност светата глава на свети Климент, од Верија да биде вратена во Македонија?
    5. Зошто „Слобода в затвор“ (или „Слободата во затворот“) не е издадена и на македонски јазик?
  22. Волим
    Марјанн је реаговао/ла на Ћирило у ЖРУ диван: Архиепископ охридски Господин Јован уживо 11. октобра 2015. у 20:30 на Поуке.орг   
    Питања за Његово Блаженство Господина Архиепископа:
    * Како су друге верске заједнице а нарочито хришћанске у Републици Македонији реаговале на Ваш прогон? Да ли је било примера солидарности, емпатије и сл.?
    * МПЦ је стране СПЦ проглашена за безблагодатну расколничку групацију. Бугарска православна црква пак признаје све свете тајне у МПЦ. Молимо Вас за коментар.
    * Знате ли какав је положај словенофоне мањине на северу Грчке? Постоји ли могућност да се за њих организује пастирска брига на њиховом матерњем језику?
    * Да ли је унутар Охридске архиепископије организована пастирска брига за припаднике српске националне мањине у Републици Македонији на њиховом језику а ако није да ли постоји таква могућност?
    * Да ли Охридска архиепископија предузима икакве пастирске активности међу македонском дијаспором?
    * У Републици Хрватској, конкретно у Загребу, се подиже храм МПЦ са пратећим објектима. Хрватска и Словенија су јурисдикцијско подручје СПЦ. Шта ће бити са наведеним храмом и македонским парохијама у Загребу и Ријеци у случају помирења и уласка МПЦ "под кров" канонске Цркве?
    * Да ли постоји могућност да се за припаднике македонске националне мањине у Републици Србији организује пастирска брига на њиховом матерњем језику? Исто питање и за припаднике македонске националне мањине у Бугарској, конкретно у Пиринској Македонији?
    * Каква су Ваша очекивања од најављеног свеправославног сабора и да ли ће ико од епископата ОА учествовати на њему?
  23. Волим
    Марјанн је реаговао/ла на Жељко у ЖРУ диван: Архиепископ охридски Господин Јован уживо 11. октобра 2015. у 20:30 на Поуке.орг   
    3. Да ли постоји начин да се превазиђе МК раскол, и који је то начин?
  24. Волим
    Марјанн је реаговао/ла на Поуке.орг инфо у ЖРУ диван: Архиепископ охридски Господин Јован уживо 11. октобра 2015. у 20:30 на Поуке.орг   
    Велика нам је част и радост да Вас обавестимо да ће његово Блаженство Архиепископ охридски и Митрополит скопски Господин Господин Јован одржати предавање на тему: Страдање Цркве у Македонији у 21. веку - Македонски раскол, на сајту Поуке.орг и осталим сајтовима наше Свете Православне Цркве.
     
    Предавање је заказано за недељу, 11. октобра 2015. године са почетком у 20:30.
     
    Видео линк ће бити на насловној страници форума (YouTube прозор), тако да ће свако ко жели моћи да прати предавање уживо.
     
    После предавања, они који су повезани на наш званићан YouTube канал, моћи ће да постављају питања Архиепископу Јовану. (Пријавите се на наш канал овде )
     
    Саговорник са Архиепископом ће бити мр Александар Милојков, теолог.
     
     
    Сви сајтови који желе да преносе уживо предавање на својим страницама, нека се јаве на мејл urednik@pouke.org најдаље до суботе у 23:00.
     
    Позовите Ваше пријатеље и познанике да уживо прате предавање, поделите линк ове теме на ваше профиле на друштвеним мрежама.
     
     
     
     
    Организатори су Мисионарско одељење СПЦ и православна друштвена мрежа Поуке.орг
  25. Волим
    Марјанн је реаговао/ла на Zoran Đurović у Исус вређа   
    Исус вређа
     
     
     
    Да ли је Исус увек био сладак? Како се обраћао људима? Овде ћу изнети само текстове који показују да није био баш много фин, али нећу третирати проблем ружних речи у Библији и код Отаца. Требало би да то буде неки шири текст. Узех да ово публикујем, јер нас Павле позива да следимо пример Исусов, а многи се на овом форуму побуне када им се стави до знања да нису у праву, а да не помињем друге који су мотивисани разлозима само њима знаним. Ни форум ни Јеванђеље нису академске природе. Али, да сада видимо како је Исус вређао људе и колико је био „пристојан“. Побројаћу његове увреде на рачун других које налазимо у Јеванђељу. Нећу помињати дупла места.
     
    Лисица (ἀλώπηξ, 1 пут, Лк 31-32).
    31. У тај дан приступише неки фарисеји говорећи му: Изиђи и иди одавде, јер Ирод хоће да те убије. 32. И рече им: Идите и кажите тој лисици (εἴπατε τῇ ἀλώπεκι ταύτῃ): Ево изгоним демоне и вршим исцјељења данас и сутра, а трећи дан завршићу.
     
    ἀλώπηξ. Метафорички назива Ирода Антипу лисицом. Могућа је дупла симболичка алузија: са једне стране пошто је лукав и опасан, са друге перверзан и нечист, пошто, Јевреји израз лисица су користили и за шакала, животињу која је изазивала гађење јер се хранила и лешевима.
     
     

    З. Ђ. 
     
     
     
    Лажов (ψεύστης, 1 пут, Јн 8, 54-55)
    54. А Исус одговори: Ако ја прослављам самога себе, слава је моја ништа. Отац је мој онај који ме прославља, за кога ви говорите да је Бог ваш, 55. И не познајете га, а ја га знам. И ако кажем да га не знам, бићу лажов (ψεύστης) као и ви.
     
    ψεύστης. Лажов, човек коме се не може веровати. Тако назива фарисеје.
     
    Куче (κυνάριον, 1 пут, Mт 15, 22-27)
    22. И гле, жена Хананејка изиђе из оних крајева и повика му говорећи: Помилуј ме, Господе, сине Давидов, кћер моју много мучи ђаво! 23. А он јој не одговори ни речи. И приступивши ученици његови мољаху га говорећи: Отпусти је, јер виче за нама. 24. А он одговарајући рече: Ја сам послан само изгубљеним овцама дома Израиљева. 25. А она приступивши поклони му се говорећи: Господе, помози ми! 26. А он одговарајући рече: Није добро узети хлеб од деце и бацити кучићима (βαλεῖν τοῖς κυναρίοις). 27. А она рече: Да, Господе! али и кучићи једу од мрва што падају са трпезе господара њихових.
     
    κυνάριον. Деминутив од κύων (пас), псић, домаће куче. Погрешно би било веровати да овде може имати и „позитивни“ смисао, симпатију. Уклопљен је овде у контекст разликовања Јевреја као синова и изабраних и домаћих животиња, осталих народа, гојим. Исус само следи јеврејски обичај, где су странци називани пашчад. Пас је према Левитском закону био нечиста животиња. Чак и данас кад некога хоћемо да увредимо кажемо: „псето“!, али у смислу животиње, док је ово било још горе, јер је за Исуса пас био нечиста животиња.
     
    Разбојник (λῃστής, 1 пут, Мт 21, 12-13)
    12. И уђе Исус у храм Божији, и изгна све који продаваху и куповаху по храму, и испремета столове оних што мењаху новце, и клупе оних што продаваху голубове. 13. И рече им: написано је: Дом мој - дом молитве нека се зове; а ви начинисте од њега пећину разбојничку (ποιεῖτε σπήλαιον λῃστῶν).
     
    λῃστής. Разбојник, бандит. Тако назива оне који су развили бизнис у и око Храма. Реч означава неког ко на силу отима и не треба је бркати са лоповом (κλέπτης), који на кварно краде.
     

    З. Ђ. 
     
    Пас и свиња (κύων, χοῖρος, 1 пут, Mт 7, 6)
    6. Не дајте светиње псима (τοῖς κυσίν); нити бацајте бисера својих пред свиње (τῶν χοίρων), да их не погазе ногама својим, и окренувши се не растргну вас.
     
    κύων. Пас. Метафорично: странац, човек са нечистим мислима, неразуман, содомит (вероватно у Откр 22, 15).
     
    χοῖρος. Свиња. Тако тешка увреда се нигде није срела у СЗ.
     
    Без мозга (ἀσύνετος, 1 пут, Mт 15, 15-16)
    15. А Петар одговарајући рече му: Растумачи нам причу ову. 16. А Исус рече: Еда ли сте и ви још без мозга (ἀσύνετοί)?
     
    ἀσύνετος. Непаметан, без мозга, без памети, неразуман, будала, глуп. Није проблем што неко може бити само глуп, него у јеврејском миљеу означава и покварену особу која одбија Бога (према јевр. נָבָל, Прем 1, 5; Сирах 15, 7), тако да је ова глупост, којом је Исус „частио“ своје ученике изузетне тежине. Наиме, покварен човек нема слуха за божанске ствари (Рим 1, 31).
     
    Сатана (Σατανᾶς, 1 пут, Mт 16, 21-23)
    21. Од тада поче Исус казивати ученицима својим да њему ваља ићи у Јерусалим, и много пострадати од старешина и првосвештеника и књижевника, и убијен бити, и трећи дан да ће устати. 22. И узевши га Петар поче га одвраћати говорећи: Боже сачувај, Господе! то неће бити од тебе! 23. А он окренувши се рече Петру: Иди од мене, сатано (Σατανᾶ)! Саблазан си ми, јер не мислиш што је Божије него што је људско.
     
    Σατανᾶς. Сатана, клеветник, непријатељ. Тако и самом Петру.
     
    Неверник и перверзњак (ἄπιστος, διαστρέφω, 1 пут, Mт 17, 14-17)
    14. И када дођоше народу, приступи му човек и паде на колена пред њим говорећи: 15. Господе, помилуј сина мојега, јер је мјесечар и мучи се љуто; јер много пута пада у ватру, и много пута у воду. 16. И доведох га ученицима твојим и не могоше га исцелити. 17. А Исус одговарајући рече: O роде невјерни и покварени (Ὦ γενεὰ ἄπιστος καὶ διεστραμμένη)! Докле ћу бити с вама? Докле ћу вас трпети? Доведите ми га амо.
     
    ἄπιστος. Неверник, непоуздан. За нас, данас, није увреда. У Исусово време је значило да не припадаш свом народу и вери, да си изопштен. Код нас може да има само моралну конотацију. Тако би неко могао рећи: Добро су га трпели...
    διαστρέφω, διεστραμμένος. Окренут наопако, покварен, первертиран, корумпиран, ко оставља прави пут, враћа се уназад. 
     
    Зао и прељубник (πονηρός, μοιχαλίς, 1 пут, Mт 16, 4)
    4. Род зли и прељуботворни (γενεὰ πονηρὰ καὶ μοιχαλὶς) тражи знак, и неће му се дати знак осим знака Јоне пророка.
     
    πονηρός. Зао, лош, покварен, кривац, злотвор, онај ко рањава, причињава зло, за разлику од какос који се односи на суштински карактер, као што се разликује од сапрос, труо изнутра, односно дегенерисан морално).
    μοιχαλίς. Прељубнца. Удата жена која чини прељубу, у преносном смислу сношај са боговима (туђим).
     
    Злотвор (πονηρός, 2 пута, Mт 7, 9-11)
    9. Или који је међу вама човек од кога ако син његов заиште хлеба, камен да му да? 10. Или ако рибе заиште, да му да змију? 11. Када, дакле, ви, зли будући (πονηροὶ ὄντες), умете даре добре давати деци својој, колико ће више Отац ваш небески дати добра онима који му ишту? (Видети претходну референцу).
     
    Будала (ἄφρων, 2 пута, Лк 11, 40-41)
    40. Будале (ἄφρονες), није ли онај начинио и изнутра који је начинио споља? 41. Али подајте милостињу од онога што је унутра; и гле, све ће вам бити чисто.
     
    ἄφρων. Неразуман, без унутарње просуде понашања, будала, глупак, без разума.
     
    Пород отровница (ἔχιδνα, 2 пута, Mт 12, 33-34)
    33. Или усадите добро дрво, и род његов биће добар, или усадите рђаво дрво, и род његов биће рђав; јер се по роду дрво познаје. 34. Породи отровница (γεννήματα ἐχιδνῶν), како можете добро говорити, када сте зли? Јер од сувишка срца уста говоре.
     
    ἔχιδνα. Змија, отровница, фигуративно онај који хули и онај ко преокреће лаж у истину и обратно.
     
     

    З. Ђ. 
     
    Слепац (τυφλός, 6 пута, Mт 15, 12-14)
    12. Тада приступише ученици његови и рекоше му: Знаш ли да фарисеји, чувши ту реч, саблазнише се? 13. А он одговарајући рече: Свако дрво које није усадио Отац мој небески, искорениће се. 14. Оставите их, слепи (τυφλοί εἰσιν) су вођи слепима; а слепи слепога ако води, оба ће у јаму пасти.
     
    τυφλός. Слеп, слепац. Духовно слеп. Ендемијска болест на Блиском Истоку. Можда се овде осећа резигнација код Исуса, препуштање слепаца њиховој судбини. Јер они не постоје у Очевој оптици.
     
    Лицемер (ὑποκριτής, и побочни термини, 15 пута, Mт 6, 2-7; 16-18)
    2. Када, дакле, дајеш милостињу, не труби пред собом, као што чине лицемери (οἱ ὑποκριταὶ) по синагогама и по улицама да их људи хвале. Заиста вам кажем: Примили су плату своју. 3. А ти кад чиниш милостињу, да не зна левица твоја шта чини десница твоја, 4. Да би милостиња твоја била у тајности: и Отац твој који види тајно, узвратиће теби јавно. 5. И када се молиш Богу, не буди као лицемери, који радо по синагогама и на раскршћу улица стоје и моле се да их виде људи. Заиста вам кажем: Примили су плату своју. 6. А ти када се молиш, уђи у клет своју, и затворивши врата своја, помоли се Оцу своме који је у тајности: и Отац твој који види тајно, узвратиће теби јавно. 7. А када се молите, не празнословите као незнабошци, јер они мисле да ће за многе рјечи своје бити услишени. 16. А кад постите, не будите суморни као лицемери: јер они натмуре лица своја да се покажу људима како посте. Заиста вам кажем: примили су плату своју. 17. А ти када постиш, намажи главу своју, и лице своје умиј, 18. Да те не виде људи гдје постиш, него Отац твој који је у тајности; и Отац твој који види тајно, узвратиће теби јавно.
     (Mт 22, 18) 18. Разумијевши Исус лукавство њихово рече: Што ме кушате, лицемери?
     (Mт 23, 13-33) 13. Тешко вама књижевници и фарисеји, лицемјери, што затварате Царство небеско пред људима... 15. Тешко вама књижевници и фарисеји, лицемери, што проходите море и копно да бисте добили једнога следбеника, и кад га придобијете, чините га сином пакла двоструко већим од себе. 16. Тешко вама, вођи слијепи... 17. Безумници и слепци!... 24. Вођи слепих, који оцеђујете комарца а камилу прождирете... 27. Тешко вама... што сте као окречени гробови, који споља изгледају лепи, а унутра су пуни костију мртвачких и сваке нечистоте. 28. Тако и ви: споља се показујете људима праведни, а изнутра сте пуни лицемјерја и безакоња (ἀνομίας). 29. Тешко вама књижевници и фарисеји, лицемери, што зидате гробове пророцима и красите споменике праведника, 30. И говорите: Да смо ми били у време отаца својих, не бисмо с њима пристали у крв пророка. 31. Тиме сами сведочите за себе да сте синови оних који су побили пророке. 32. Испуните и ви меру отаца ваших. 33. Змије (ὄφεις), породи аспидини, како ћете побећи од осуде за пакао?
     

     
    ὑποκριτής. Лицемер, хипокрита, дволичњак, глумац, говори једно а ради друго. Најомраженија ствар за Исуса, ако ћемо ценити по понављању увреде и систематској борби против лицемерја као „пристојног владања“ које нема живота у себи. Човек који се не предаје Богу искрено. Не верује и стога глуми да би се добро уклопио у систем.
     
    ἀνομία. Безакоње. Онај ко живи ван Писма, ван Закона.
     
    ὄφις. Змија. Означава и ђавола и сатану у преносном смислу. Кушала Адама и Еву у рају.
     
    Закључак
    Исус јасно и отворено жигоше људске мане и грешке. Не користи „пристојан“ речник. Страдају и његови следбеници. Нема расправе и убеђивања. Каже: лупио си, покварењак си, лицемер си, нема ти спаса. Како ту „терминологију“ користи и за ученике, да се наслутити да је она програмска. Он пророчки малтретира и вређа људе не би ли их освестио. То је за оне за које има наде. За другу, „непоправљиву“ групу, не показује самилост, али им једнако говори да су будале и осуђени на пропаст (подразумева се да су они својевољно пошли тим путем). Дакле, бруталност и вређање има свог смисла, јер неке побуђује на покајање, прене их из самоумишљености, другима пак само потврђује стање, оно у чему су. Не додаје квалитативно ништа ново. Слепац остаје слепац, тако да Исус ладно вели: Нека се узму за руку, ионако ће да упадну у рупу.   


    Ова порука се налази и на насловној страници Поука. Погледајте!

Све поруке на форуму, осим званичних саопштења Српске Православне Цркве, су искључиво лична мишљења чланова форума 'Живе Речи Утехе' и уредништво не сноси никакву материјалну и кривичну одговорност услед погрешних информација. Објављивање информација са сајта у некомерцијалне сврхе могуће је само уз навођење URL адресе дискусије. За све друге видове дистрибуције потребно је имати изричиту дозволу администратора Поука.орг и/или аутора порука.  Коментари се на сајту Поуке.орг објављују у реалном времену и Администрација се не може сматрати одговорним за написано.  Забрањен је говор мржње, псовање, вређање и клеветање. Такав садржај ће бити избрисан чим буде примећен, а аутори могу бити пријављени надлежним институцијама. Чланови имају опцију пријављивања недоличних порука, те непримерен садржај могу пријавити Администрацији. Такође, ако имате проблема са регистрацијом или заборављеном шифром за сајтове Поуке.орг и Црква.нет, пошаљите нам поруку у контакт форми да Вам помогнемо у решавању проблема.

×
×
  • Create New...