Jump to content
Јагода Наранџа Банана Лимета Лист Море Небо Боровница Грожђе Лубеница Чоколада Мермер WhatsApp Ubuntu Угаљ
Јагода Наранџа Банана Лимета Лист Море Небо Боровница Грожђе Лубеница Чоколада Мермер WhatsApp Ubuntu Угаљ

Придружите се нашој ВИБЕР ГРУПИ на ЛИНКУ

Ведран Лепир

Члан
  • Број садржаја

    224
  • На ЖРУ од

  • Последња посета


Репутација активности

  1. Хахаха
    Ведран Лепир got a reaction from Иван Недић in Синод Руске Цркве најавио деловање против антиканонских корака Цариграда у Украјини   
    Биће срања! Рече мртва баба и затвори сандук!
  2. Волим
    Ведран Лепир је реаговао/ла на Zoran Đurović у Зоран Ђуровић: Ухватите Вука!   
    Шаљем им ујутро... 
     
  3. Свиђа ми се
    Ведран Лепир got a reaction from Paradoksologija in Зоран Ђуровић: Ухватите Вука!   
    Најбоље као демант. он се по Закону мора објавити, али га ставе негдје по страни да нико не види!
  4. Свиђа ми се
    Ведран Лепир got a reaction from Paradoksologija in Зоран Ђуровић: Ухватите Вука!   
    Најбоље као демант. он се по Закону мора објавити, али га ставе негдје по страни да нико не види!
  5. Свиђа ми се
    Ведран Лепир got a reaction from Paradoksologija in Зоран Ђуровић: Ухватите Вука!   
    Најбоље као демант. он се по Закону мора објавити, али га ставе негдје по страни да нико не види!
  6. Волим
    Ведран Лепир је реаговао/ла на Zoran Đurović у Зашто не треба постити петропавловски пост?   
    Мене чуди од чега се све данас прави нека “теологија” и колико људи томе придодаје значај. Ствар поста не може бити нејасна вернику који има интензиван духовни живот и који живи у подвигу, а ако нема подвига онда се јављају разна искакања са сигурног пута.
    Да се данас не требамо нити можемо бавити теологијом, то је јасно, јер су Оци све већ рекли. Употреба мозга, а поготово у теологији је више него смртни грех.
    Кад је све побожном народу јасно, зашто имамо на стотине беседа о посту које су издали Оци кроз векове? Довољно је да си побожан и онда све знаш. Лепо је што прејудицираш да немамо подвига, јер да га имамо, не бисмо постављали неумесна питања.
      
    1) Ни Божићни пост нису постили апостоли, празник је опште уведен тек у 3.-4. веку, па шта ? Неко је већ написао овде да је Црква организам који расте и само зато што нешто није било, није никакав аргумент да се то данас одбаци. У почетку се многи нису осењивали знаком крста, није била служба венчања, нису биле многе богослужбене песме које су данас неизбежне... па зар све то треба одбацити пошто некад није било?! И где је крај томе “филтрирању” и јели сваки “теолог” позван на такву “реформацију” Цркве или реч имају они потврђене чистоте живота ?
    Не знам да ли ће ти бити јасно да не размишљаш у «духу отаца»... Наиме, свака догма или пракса је морала да се нађе у Писму и Апостолима. Јер, то што није на том темљу основано, било је сумњиво и лабаво јер основано на људском расуђивању. Зато су Никејци морали да бране иконе као апостолску праксу, а она то није. Само је сирова власт Константина довела до тога да се омоусион прихвати за легитимни израз у Креду (Вјерују, Симболу вере - морам да ти цртам, пошто видим да се не разумеш у теологију).
    Црква је знала шта је важно, па се Божић славио само као саставни део Богојављења, јер је Хр крштење било главни догађај. Тада за њега знамо да је Син Божији. Код Марка немаш никаквог помена о Ис до тада. Као да је Ис живот био небитан до тог момента, што је остало у хр. свести да је дан рођења мученика њихово страдање. Зато их тада славимо. Издвајање Божића је довело до тога да се најпре на Западу, а онда и код нас схвати као породични празник. Помен на сами пост имамо само од 5 века на Западу, а и то спорадично, док на Истоку од 7 века. Тај пост није постоја као препоручени, јер ће Трула говорити, а то је крај 7 века (691), само о 40ници. Да је то био општи пост, овај васељенски сабор би га прописао. А није. Били непобожни и неподвижници, па им није било јасно зашто га неки посте.
    Ти ниси укачио моју аргументацију а јуначиш се да кажеш своју; наиме, што би хр. до 8 века били непобожнији од потоњих, а постили само 40ницу? Св. Никола је постио редуковани пасхални пост. И по чему је Тихон Задонски већи од њега? Или Јустин Поповић?
    Људи који се нису венчали у цркви нису венчани? Какве су то глупости? Црква није постојала као институција до Педесетнице. То значи, по твом нерасуђивању, да су сви живели у блуду! Па и после није било црквеног брака. То настаје тек са сједињењем световне и црквене власти па институција брака прелази у ингеренцију цркве. У Италији још увек се црквени брак признаје као и цивилни, односно, брачници не морају да се региструју у општини. Јер је систем повезан. У Србији није тако. Али они који су се венчали у општини су брачници једнако као и они који су се венчали у цркви. Само поп који хоће да узме паре инсистира да се родитељи венчају у цркви да би онда могао да им крсти дете. То је бесмислено.
    «И где је крај томе “филтрирању” и јели сваки “теолог” позван на такву “реформацију” Цркве или реч имају они потврђене чистоте живота ?» Знак питања уредно одвајаш од претходеће речи, а то није по ортографији. Описмени се. Нема смисла да потежеш аргумент ад хоминем, јер ти не знаш каквог сам живота. То су само глупачке форе из вашег круга незналица који бисте кобајаги побожношћу хтели да прикријете ваше незнање.     
    2) Смисао поста није да се испоштује неки “поредак”, смисао поста је да се човек одреши земаљских веза и приближи Богу колико је то могуће.
    Да, опет се пројављује твоје вапијуће незнање. Пост није нека аскетска дисциплина него је теолошки осмишљени поредак. Ово у тебе је манихејски моменат који подразумева да је материја зло па је се треба решити. То лудило је на више сабора и од безброј отаца осуђено као јеретичка халуцинација. Јер, ми се на литургији, једући Тело и Крв сједињујемо са Господом, а тада је пост забрањен канонима! Гле парадокса! Јер да те пост, како ти не користећи разум и Предање замишљаш, сједињује и приближава Богу (Богу, а не Господу, и ово је симптоматично, али је превише да ти објашњавам) онда би нам било заповеђено да постимо недељом, а напротив, ко пости недељом, тај је јеретик.   
    3) Не знам ко то вели, први пут чујем, али код нас у Цркви има поредак међу Светима, па није исто Свети Апостол Павле и Св Ђорђе Кратовац, кујунџија... и њима та “неједнакост” ни мало не смета. Дакле што би чудило да се пред неке веће празнике пости а пред мање да се не пости ?!
    Човек ти је навео највећег човека који се родио, а то је Јн Крститељ. И питање, на које ти не умеш да одговориш је како то за највећег се пости један дан, а за ове више дана?
    5) и ово је опет тачка 2 и тачка 4, суштина “аргументације” је иста, а то је да се испоштује неки “поредак”, нека “правила”, што подсећа на фарисејски приступ поштовања богослужбених правила.
    Рече фарисеј...
    6) Ово није аргумент већ предлог.
    Да.
    Јер смисао поста и јесте да ти видиш како си слаб и како не можеш да испуниш то па да тако стекнеш смирење које привлачи Божију благодат и умирује савест. А кад се противимо Цркви, онда увек немир, увек запиткивања, никад до краја разјашњено, увек осуђивање јерархије и увек Пилатовско прање руку тј немирна савест због свега наведеног. То је лева крајност, а десна крајност је да се све одпости до задње молекуле по “правилима” а при томе да се осуђују сви други који не посте тако, тзв. шкорпионски пост, сув и пун отрова.
    Ти се обраћаш некоме ко је постио све постове строго, а јео сам углавном једном дневно. И због тога сам доживео просвећење. Као и Буда у оној познатој епизоди. Прва реченица ти је индикативна, јер би то сам Торквемада прописао. Наиме, ти си грешан и слаб па не можеш да постиш, пошто си грешио, дођи мени да ти опростим грехе и да те зомбирам па ћеш бити добра овца са које ћемо шишати руно... Ти си само мали инквизитор, али ваша времена су прошла...
    Ја сам део јерархије. Сасвим је јасно да ћу исту критиковати ако греши. Овде се не ради о противљењу цркви, како би ти лукаво да протуриш, него о неслагању са стварима које су ушле у нашу праксу и нису канонски, дакле, официјално уређене него су на нивоу теологумена.
    Св. Сава није прихватио Успењски пост иако је постојао у његово време. После се црква развила, ојачала? Сада је црква ослабила па је пт. Павле предложио враћање овог поста на 7 дана? И тај Павле није био подвижник, сметао му пост па је хтео да га скрати!
  7. Свиђа ми се
    Ведран Лепир got a reaction from Дијана. in Зашто не треба постити петропавловски пост?   
    Оче Зоране, јако интересантан текст. Контра од неки дан што је објављен на Поукама, зашто треба постити Петровски пост.
  8. Свиђа ми се
    Ведран Лепир got a reaction from Дијана. in Зашто не треба постити петропавловски пост?   
    Оче Зоране, јако интересантан текст. Контра од неки дан што је објављен на Поукама, зашто треба постити Петровски пост.
  9. Свиђа ми се
    Ведран Лепир got a reaction from Дијана. in Зашто не треба постити петропавловски пост?   
    Оче Зоране, јако интересантан текст. Контра од неки дан што је објављен на Поукама, зашто треба постити Петровски пост.
  10. Волим
    Ведран Лепир је реаговао/ла на Zoran Đurović у Сексуални односи по Календарчету   
    Зоран Ђуровић: Сексуални односи по Календарчету
     
    Колико пута годишње по срБском Календарчету брачници могу легитимно да се дохвате, како каже прост народ, а интелектуалци - да имају сношај?
    Узео сам да пребројим дане по месецима у 2017 години по Старом календару св. Јулија Цезара. Дајем и број забрањених дана, а то су: среда и петак осим трапавих седмица, сви дани пред литургију (значи, свака субота) и празнични дани, као и дан који им претходи. Не можемо да додамо и број дана када жена има менструацију, јер је то индивидуално. А неки имају среће па су им жене у циклусу и кад има допуштених дана!:))) Дакле:   
    ЈАН 24 - 7
    ФЕБ 20 - 8
    МАРТ 31 - 0
    АПР 24 - 6
    МАЈ 20 - 11
    ЈУН 27 - 3
    ЈУЛ 22 - 9
    АВГ 24 - 6
    СЕП 20 - 11
    ОКТ 19 - 12
    НОВ 20 - 10
    ДЕЦ 31 - 0
     
    Дакле, сувих дана је у светој 2017 години било: 282, а грешних 83.
    Све ово се не уклапа у препоруку Козме Етолског:
     

     
    Овој Козминој препоруци се супруге зјело радују, али мужеви нису баш одушевљени!
    Православни би били машине када би се придржавали Календарчета. И још мање би се размножавали. Тако су неумесни позиви да правимо децу, а сама Црква ти подмеће ногу. За брачнике треба да важи само Павлово правило: Супружници по договору да се предају апстиненцији, и она се односила на евхаристијски пост. Вели, по међусобном договору, а не по Календарчету! Зато ће Августин рећи да жена не одбија мужа јер ће овај онда потражити разумевање код неке друге. Да је уздржање било везано за евхаристију види се и из критике Јеронимове брачника који не одлазе у цркву на причест јер су спавали, па се сами кући причесте. Јероним каже да је исти Хр у цркви и кући па му је ово решење проблема смешно.
    Шансе да жена затрудни по Календарчету су мале. Менструације им не долазе по истом, као ни плодни дани. Био би хит да неко направи рекламу за перверзативе и да каже: Од Дурекса је сигурније само српско Календарче!
    Друго, апстиненције од месец и по умртвљују како мужеве, тако и жене. Или, што је друга крајњост, загоре као тигањ св. Атанасија, па повилене и не знају где ударају главом. Зато млади вероучитељи похитају на Поуке да би се испразнили на Ави! Дакле, за један од неопходних елемената за успешан брак и размножавање знали су и стари Латини рекавши: penis bonus, pax in domus!
    Према томе, ко жели да има добар брак мора да се греши о Календарче! 
  11. Волим
    Ведран Лепир got a reaction from Zoran Đurović in Зоран Ђуровић: Валдежани: кратак осврт на историјски развој и доктрину   
    Супер текст, иначе први пут чујем за Валдежане!

    Послато са SM-A9100 уз помоћ Тапатока
     
  12. Волим
    Ведран Лепир got a reaction from Zoran Đurović in Зоран Ђуровић: Валдежани: кратак осврт на историјски развој и доктрину   
    Супер текст, иначе први пут чујем за Валдежане!

    Послато са SM-A9100 уз помоћ Тапатока
     
  13. Волим
    Ведран Лепир је реаговао/ла на Zoran Đurović у Зоран Ђуровић: Валдежани: кратак осврт на историјски развој и доктрину   
    Валдежани: кратак осврт на историјски развој и доктрину
     
     
    1. Историјски развој валдежанског покрета
     
    1.1. Почеци
     
    Крајем средњег века по валдешким пропланцима на Kотијским Алпима[1] распрострла се легенда коју су валдешки историчари узимали за фактографску чак и у XIX веку, а према којој се тај покрет идентификоваo са остатком првобитном апостолском црквом која је остала нетакнута у долинама Коције, коју су следбеници Валда пронашли када су стигли тамо.
    Легенда је данак фантазма Велике Цркве да се свака доктрина или пракса мора везати за апостолско доба, а који су делили и протестанти раних генерација. Тако имамо и код адвентиста позивање на разноразне девијантне покрете у Цркви, да би на тај начин успоставили некакав континуитет из апостолског доба, јер је непријатно питање: Како то да је Црква побеђена, а сам Исус је обећао да је ни врата паклена неће надвладати (Мт 16, 18)? Векови празнине у историји цркве нису компатибилни са овим обећањем.
    Иако разумније, мада једнако неутемељено, је и виђење у Клаудију из Торина (780–840) као неког претече валдежана. Наиме, аутор Apologeticum atque rescriptum adversus Theutmirum abbatem био је торински епископ захваљујући сину Карла Великог, Лудовику Побожном (Hludovicus Pius † 840), који је био заговорник иконоборства, противник култа светаца и других идеја које су биле опште прихваћене. Једна од најстаријих издавачких кућа у Италији носи његово име Claudiana, основана је у Торину 1855, а данас издаје углавном протестантске књиге. Наравно да Клаудијево име фигурира као симбол, а не као историјска спона са валдежанским покретом.
    Валдежани или валдези (лат. valdenses; фр. vaudois; ит. valdesi, познати и као лионски сиромаси, лат. pauperes Lugdunenses) настају око 1170. у Лиону, са чим се данас слажу сви озбиљни историчари. Наиме, утврђивање историјских факата је било оптерећено конфесионалним предрасудама, као и сиромашном документацијом коју имамо о овом периоду.[2] Ваља напоменути да се име валдежани или валдези среће код њих тек од прихватања протестантске доктрине, док су их противници и до тада звали валдежанима, што је имало пежоративно значење, као нпр. сада што се следбеници екскомуницираног еп. Артемија називају артемитима. Пежоративност је од Павловог инсистирања да су хришћани следбеници Христа а не људи (cf. 1Кoр 1, 12). До овог доба су себе називали лионским сиромасима, Христовим сиромасима (pauperes Christi), сиромашнима у Духу (pauper spiritu), савршенима (perfectus), верницма (credentes), или једноставно браћом (frater), што ће касније прихватити францисканци.
    Покрет носи име по свом оснивачу Валду (око 1140 – око 1217); не само да имамо мало података о њему, него имамо и конфузију око његовог имена, тако да се код разних аутора среће: Valdo, Valdes, Valdesio, Vaux, са почетним V или W (лат. Valdus, Valdesius, Valdo; фр. Valdès). Тек после око 150 година, почетком XIV века, уз Валдо се додаје и Петар (Пјетро Валдо). И у овом случају је јасан данак општем менталитету – фигура апостола Петра је на Западу имала улогу стене и оснивача Цркве, тако да су валдежани прибегли „Новом“ Петру који би могао да се носи са римским.[3]
    Основна сведочанства о Валду имамо у полемичким делима (Бернард из Фонкода и Алан из Лила) и код инквизитора из XIV в. (Бернард Ги, Жак Форнје (Jacques Fournier, потоњи папа Бенедикт XII) и др.). Валдо је био богати трговац из Лиона (Француска), 70-их година XII в. који је под утицајем јеванђелских проповеди, а можда због стреса у вези са изненадном смрћу блиског пријатеља, одлучио да се одрекне овоземаљских добара и посвети јеванђелском идеалу. Раздао је већину својих добара сиромасима; мада је део дао мушко-женском манастиру Фонтевро (Fontevrault), који је прихватио две његове малолетне кћери. Не треба сметнути са ума да је ова опатија била стожер интернационалне аристократије тог доба, како француске тако и британске, где су ктитори и врхушка били из династије Плантагенета. Валдо јесте напустио своју супругу, иако је то у нескладу са Јеванђељем али своје није оставио незбринутима. Поверио их је Цркви. Да би се разумели примордији валдежана, ове чињенице, као и следеће, не треба пренебрећи. Јер овде већ улазимо у проблем Валдове правоверности.[4]
    Валдо је био веома импресиониран житијем св. Алексија (IV в.) и његове супруге који су на дан своје свадбе одлучили да живе у чедности па су поклоне сву своју имовину даривали сиромашнима. Овде се срећемо са једним општим идеалом или по некима са замишљеном заповешћу о целибату. Те идеје налазимо у енкратита, манихејаца, затим и пелагијанаца. Није пак јасно зашто би се неко женио а да руши Божију заповест о прокреацији? Валдо је није прекршио, јер је имао две девојчице. У овом светлу остаје нејасно како неки валдежански аутори напомињу, да за разлику од св. Франциска Асишког, Валдо није основао монашки ред? Ове ноте или напомене су пример пристрасног посматрања и жеље за силовањем првобитних убеђења валдежана, која се дубоко разликују од данашњих. За Валда је целибат био идеал који је и тада, са позиција правоверја, био проблематичан, поготово у случају да га пригрли ожењен човек. Код св. Августина, али у његовом млађем добу, наћи ћемо препоруку да се супружници пре старости уздрже од сексуалних односа како би задобили неку хвалу а не да од њих одустану када су већ онеспособљени старошћу или болешћу. Немањићи, пак, из Валдовог доба, ће пригрлити монашки завет тек пред крај живота. Модерни валдежани, с друге стране, имају жењене служитеље култа, тј. Речи.
    Житије св. Алексија је један детаљ. Други детаљ је паралела са житијем св. Антонија. Наиме, каже се да је Валдо био погођен читањем Јеванђеља по Матеју где се говори о богатом младићу: Ако хоћеш савршен да будеш, иди продај све што имаш и подај сиромасима, и имаћеш благо на небу, па хајде за мном (Мт 19, 21). Наиме, у житију св. Антонија од св. Атанасија Великог[5] читамо да је исти стих овога натерао да оде у пустињу.
    Знамо да су валдежани имали цитате из Отаца који су им служили као модерни постери. У овим слоганима најзаступљенији је био св. Августин а фигурирали су и Јероним, Амброзије, Папа Григорије и други. Сви ови елементи сведоче да је валдежански покрет на почетку био црквени покрет. Јер, колико год да доводимо у питање аутентичност свих ових исказа, они сведоче да су валдежани размишљали са позиције Велике Цркве. Не може се негирати да су они били црквени покрет. Имамо и Писмо и Предање. Валтер Мап, који нам је оставио сведочанства о „голим следбеницима голог Христа“ (nudi nudum Christum sequentes) говори о коришћењу Писма и Отаца код валдежана.[6]
    Како није познавао латински Валдо је финансирао превод Јеванђеља на провансалски језик. За тај посао је ангажовљао двојицу свештеника, а временом су на то језгро додавани други делови Библије. Наводећи примере из живота апостола, тврдио је да само лична достојност и праведан живот, као лични пример, дају право за проповедање. На почетку се није разишао са Католичком Црквом. Окружио се групом следбеника који су дали завет сиромаштва и постали  путујући проповедници, обучени само у једну хаљину, практично сакос – врећу. Идеал сиромаштва и јеванђелске једноставности, био би без икакве сумње подржан од садашњег Папе Франциска али су валдежани имали несрећу да њихов покрет настане у време када су катари већ били осуђени па су у ту групу су црквени прелати одмах трпали све који не би имали директну дозволу од надлежног епископа или папе за своју делатност. Тако су валдежани дошли у сукоб са месним епископом.
    Валдо се није обесхрабрио па је пошао директно Папи Александру III (1159–1181), за време заседања III Латеранског сабореа (1179), да би добио дозволу да проповеда.[7] Сам пак Папа Алекандар је истицао примат папске власти над краљевском и императорском, унапред је узимао десетак од оних који су живели на територији Patrimonium Sancti Petri. Јасно је да је овакав Папа речима утешио Валда, али га је позвао да он и његови буду потчињени лионском епископу. Он није имао далековидост једног Инокентија III (1198–1216) који 30 година касније (1209) одобрио готово идентичне захтеве св. Франциска Асишког.
    Међутим, Валдо није имао стрпљења да прихвати ове услове, наставио је да проповеда са својим следбеницима, сиромасима из Лиона. Позван је на сабор у Лиону 1180. од стране кардинала Енрика Марција (Enrico di Marcy), епископа Албана где је исповедио православну веру и осудио грешке катара. Ипак, то није било довољно, па је 1184. екскомунициран булом Ад аболендам Папе Луција III (1181-1185) на сабору у Верони када су анатемисани катари, патарени, валдежани и арналдисти (Imprimis ergo Catharos et Patarinos et eos, qui se Humiliatos vel Pauperes de Ludguno falso nomine mentiuntur). Валдежани су тада одстрањени више као шизматици (непослушни) него као јеретици. Уведен је принцип, непознат римском праву, да неко може и без сведока и одсуству бити процесуиран. Епископима се налаже да трагају за јеретицима у својим дијецезама (епархијама), inquiro те отуда инквизиција.[8] Претходно је 1182–1183. архиепископ лионски забранио Валду да проповеда. Тачку на све је ставио IV Латерански сабор (1215), који је осудио валдежане као „непокајане јеретике“.[9]
    Међутим, покрет је био дубоко укорењен на југу Француске, Шпаније и на северу Италије а нарочито у Ломбардији и Пијемонту, где су му се придружили следбеници Арналда из Бреше и дисиденти из покрета Понижених, и 1205. се називају Сиромасима из Ломбардије. Тако настаје и први раздор у покрету: Лионци су презирали брак (проповедали монаштво у свету), ручни рад (congregaciones laborancium) и хијерархију, док су Ломбардијци, на челу са Ђованијем ди Ронком, прихватали све ово али су били строжији од Француза у одбијању сакрамената недостојних свештеника.
    Валдо је умро око 1217. године, вероватно у Бохемији (према неким ауторима 1207) без да помири раздељене групе, у чему није успео ни сабор организован у Бергаму 1218. У међувремену је шпански валдешки теолог Дуранд д'Оска (Durand de Huesca), формирао 1208. покрет Сиромашних Католика, који је прихватио Папа Инокентије III.
     
    1.2. Покрет после Валдове смрти
     
    После изгона из Лиона, још за Валдовог живота, почели су прогони. Најжешћи су били у Шпанији (едикти из 1194. и 1197. су прописивали спаљивање) и Немачкој (спаљено 80 валдежана у Стразбургу 1211), а блажи прогони су били у Италији и Француској.
    Ломбардијци су се почетком XIII в. разишли са валдежанима из Немачке, јер су за разлику од северњака били радикалнији, не признавајући  тајне католичких свештеника; једна врста клерикализације се рађа, јер су у почетку мирјани (верници, другови, браћа) били једнако „призвани“, као и апостоли да свршавају евхаристију (јер само рукоположење није гарант валидности тајни него врлински и сиромашни начин живота), док се сада брига о доктрини поверава „служитељима“, или „савршенима“, око којих се и формирала месна заједница. Јединство се манифестовало саборима који су се вршили сваке године.
    Око 1370. Валдо почиње да се назива симболички Петром, ствара се идеологија која треба да буде конкурентна Риму. Наглашава се да они нису увели ништа ново јер су pauperes Christi постојали у време Константина и Папе Силвестра I (314–335). Константин је донео зло јер је посветовњачио Цркву и увео богатство и велељепије као принцип. Настаје легенда да су се валдежани оделили од римске Цркве још у време Папе Силвестра о чему нам сведочи Флације Илирикус у Catalogue testium veritatis, 1556; тако су у XVI–XVII в. сви валдежани веровали да потичу из апостолских времена.
    Покрет задржава свој главни принцип: морално савершенство и покајање. Шире се по Јужној Италији као и у алпским пределима а јаки су у Немачкој и Чешкој без обзира на повремене прогоне где су се кроз интензивну везу са хуситима. Неко ће говорити чак о „валдо-хуситском савезу“.[10] Године 1487. Папа Инокентике VIII је покренуо крсташки поход против валдежана. Покрет је дуго прогоњен на основу уобичајених клевета за обожавање Луцифера и практиковање ритуалног жртвовања деце чему је најзаслужнија књига из тог доба под називом Errores haereticorum Waldensium. Прогон је трајао током читавог XIV века са врхунцем око 1370, када је 170 валдежана спаљено. Покрет упркос томе ипак успева да се развије до XVI века.
    Године 1530. валдежанин Жорж Морел се, под утицајем проповеди Г. Фарела, обратио реформистима из Стразбурга како би се одредио положај валдежана у односу на радикалне реформисте. Са Морелом је био и други „барба“ (путујући проповедник), Пјетро Масон (Pietro Masson), који није успео да се врати јер су га ухапсили и убили у Дижону. Након две године, на сабору у Шанфорану, валдежани себе препознају као протестанте. У потпуности се кида свака веза са Католичком Црквом. „Савршени“ су морали да се одрекну „апостолске“ скитње, целибата и аскезе. Тако су се валдежани одрекли идеја свог оснивача и прихватили хелветско исповедање, односно пришли калвинизму.[11]
    У Италији су валдежани, иако претрпевши утицај реформације, сачували верску и политичку независност, пружајући оружани отпор војсци Савојца Емануела Филиберта (1553–1580). По мировном споразуму из Кавура (јуна 1561), власти су биле приморане да препознају аутономију већег броја валдешких заједница. Заједнице које су опстале се удружиле су се 1571. у Унију (Union des Vallées). Едиктом од 15. маја 1650. валдежанима се прети смрћу и конфисковањам имања уколико се не врате римској цркви. Године 1655. Карло Емануило II је поново почео да се бори са валдежанима, што је изазвало осуду од стране протестантских цркава. Та година је позната по крвавом покољу валдежана (Пијемонтске Пасхе, Pasque Piemontesi), на шта се згрозио и чувени поета Џон Милтон. Према једном валдешком документу из 1656. биланс војних интервенција био је 1712 убијених, а најмање 148 деце су били одведени и поверени католичким породицама. Савојац Виктор Амедеј II је 1686. године, у договору са француским краљем Лудовиком XIV, опет предузео акцију присилног обраћања валдежана у католичанство због чега су они морали да пребегну у Швајцарску.[12]
    Побуна валдежана је била угашена тако да су неки завршили у затвору или послати на галије док су други били приморани да напусте Пијемонт. Године 1689. један валдежански проповедник по имену Анри Арно (Henri Arnaud) и командант Јаванел (бивши сељак, Giosuè Gianavello), подржани од стране Холандије и будућег енглеског краља, Вилхелма III Оранског, сакупили су скоро 1000 наоружаних валдежана и француских хугенота. Водећи у Пијемонту војне операције, валдежани добијају од херцега признање и амнестију за кажњене. То је ткз. Славни повратак у отаџбину (Glorioso Rimpatrio). Међутим, 1698–1699 више од 2000 пијемонтских валдежана и хугенота су били присиљени да се преселе у Немачку (главна група у Виртембергу), гдје су формирали низ колонија (1716. је било 14 заједница од око 4 тисуће људи, од чега је чак 2500 људи било у Виртембергу). Касније је већина ових заједница прешла на лутеранство. Они који су остали у Пијемонту били су прогоњени. Ни војне кампање, али ни језуитска мисија нису успели да угуше валдежане а грађанска права су им призната 1848. године.
     
    1.3 Валдежани данас
     
    Валдешка црква у XX в. постаје национална италијанска протестантска црква са независном хијерархијом и центром у Фиренци. Она има сопствени литургијск обред у односу на реформаторски, сопствени теолошки факултет за формацију проповедника (од 1861. у Фиренци, од 1922. у Риму). Године 1979. валдежани се спајају са методистичким заједницама Италије под називом „Евангелистичко-валдешка црква: Савез валдешких и методистичких цркава“ (Chiesa Evangelica Valdese: Unione delle Chiese Metodiste e Valdesi).[13]
    Крајем XIX и почетком XX в. валдежани се појављују и у Јужној Америци (Уругвај и Аргентина). У другим земљама, валдежани гравитирају према реформаторским или презвитеријалним цркавама (са презвитеријанцима се један део стапа у САД  седамдесетих година прошлог века). У свету има око 45-50 тисућа валдежана (Италија са Пијемонтом око 20 тисућа, у Немачкој око 3 тисуће, у Уругвају око 12 тисућа и у Аргентини око 10 тисућа).
    Законодавна скупштина Валдешке цркве је Синод, састављен од свих пастора и лаика које су посебне црквене заједнице изабрале. Представничка и административна власт је Сто (Tavola) коју бира Синод. Сто се састоји од председника који је модератор, различитих пастора и неколико лаика. Као глава сваке поједине парохије поставља се један пастор коме помажу старци и ђакони.
    Свака локална црква неколико пута годишње има своје скупштине, састављене од свих својих чланова, да би се испитала разна питања. Локална скупштина бира Савет, који има извршне функције и одговара за свој рад Скупштини. Чланови Савета могу се бирати на годишњем нивоу свега 3 пута на по 5 година. Пастор нужно не мора бити и председник. Цркве одређене територијалне јединице сачињавају Кружок, чији чланови се такође састају.  Кружоци образују шире територијалне нивое који се називају Дистриктима  који одржавају скупштине најмање једном годишње. Извршни одбор Дистрикта је тело изабрано од стране ове конференције и одговорно је за његов рад.
    На крају, на националном нивоу, постоји Синод (или Генерална скупштина), који се годишње састаје у Торе Пелиће (Torre Pellice, Торино, Пијемонт). Синод се састоји се од чланова локалних цркава, кружока и дистриката. Број пастора не може бити већи од броја лаика тј. чланова. Синод разматра сва питања која се тичу вере и живота валдешких цркава на општем нивоу и његове одлуке се примјењују на све локалне цркве. Зато је Синод уствари земаљски ауторитет над којим постоји само Господ па је тако Синод највиши управни орган Цркве који нема једну особу, као у КЦ, већ синодалну скупштину.
    Последњих година се води екуменски дијалог са Католичком Црквом, а најзначајнији резултат је био договор око мешовитих бракова.
    Нови замах имамо са првом посетом једног папе валдешком храму 2015.[14] Инсистирајући на екуменском дијалогу и призивајући валдежане на сједињење са КЦ, Папа Франциско, између осталог, вели: „Нажалост, догодило се и још увек се дешава да браћа не прихватају своју различитост и на крају се боре једни против других. Размишљајући о историји наших односа, можемо само жалити пред сукобом и насиљем почињеним у име сопствене вере; молим Господа да нам да благодат да се сви препознамо грешницима како би могли  да опростимо једни другима. По Божјој иницијативи, која се никад не обесхрабрује пред људским грехом, отварају се нови начини да живимо наше братство, и то не можемо напустити. Са стране Католичке Цркве тражим опроштај. Ја вас молим за опроштај и за нехришћанске ставове и поступке, чак нечовечне, које смо у историји имали против вас. У име Господа Исуса Христа, опростите нам!“.
    Гледајући колико је могуће објективно овај Папин позив, видимо позив на поправку онога што се у почетку било покварило, где није било слуха за другога, тако да су кроз неколико векова сами валдежани, који су пореклом из Католичке Цркве прешли у други табор, а тиме и издали првобитне Валдове принципе где су најистакнутији сиромаштво и целибат.
     
    2. Доктрина
     
    Као што је раније поменуто, хетеродоксни елементи код Валда на почетку нису били приметни.[15]Оданост Јеванђељу, жеља да се врати апостолским идеалима као реакција на црквену корупцију и инсистирање на отачком предању, без да се још склизне у донатистичку јерес негирања благодати сакраментима, били су више него пожељни позиви.
    Међутим, сам прогон је по свој прилици довео до тога, а не може се искључити да су семена за то и сама по себи постојала, да валдежани приступе јеретичким доктринама тог времена (нарочито катара) као што су: одбацивање чистилишта (учење које ни на православном Истоку било прихваћено, мада утемељено у Предању), одбацивање ходочашћа (довољно је сетити се одбојности св. Григорија из Нисе на ову праксу), одбацивање молитвеног заступништва светаца и непоштовање реликвија. Разуме се да и ове две последње ставке могу да буду како православне тако и идолопоклоничке, зависи од приступа једном те истом феномену. Свакако, да је магијски и идолопоклонички приступ свецима данас замаглио Исуса као посредника, а још више и Духа Светога, нико од научника не би могао спорити.[16]
    Богомилске идеје, које су у Византији и на Балкану већ биле осуђене и прогоњене, присутне су донекле и у валдежана, кроз инсистирање на молитви Оче наш и кроз крштење преко полагања руку, али су се удаљавали од богомила тако што су јасно исповедали божанство Сина, мада су направили отклон од дуалистичких искушења, иако су се залагали за целибат. Веровање у Тројицу и у Сина као Бога остало је и данас присутно код валдежана.
    Валдешка Црква се придржила реформацији и у складу са доктрином инспирисаном од калвиниста препознаје само два сакрамента: Крштење и Господњу вечеру. Господња вечера се, са хлебом и вином, редовно одржава сваке недеље, или једном месечно, или само за Божић и Ускрс. Негде се дозвољава приступ само правоверним члановима, негде пак и члановима других протестантских конфесија или уопштено свим онима који желе приступити Господњој вечери. Пастори или пастири немају сакраментално рукоположење, јер су обични лаици који достојанством свога живота председавају молитвеним скупом. Имају само функцију. Могу бити и женског пола. Лаици, уколико су даровити, могу проповедати на скуповима.
    Господња вечера се код италијанских валдежана одржава једном месечно. Не желе да је зову евхаристијом, јер их то подсећа на католике. Два сакрамента се дефинишу као „видљиви знаци невидљиве благодати“. Но, немају исто мистеријско значење као у католика и православаца. У неколико тачака се види дубока разлика у доживљају Тајни код валдежана и католика. Код других се евхаристија изводи свакодневно, или најмање недељом, у Дан Господњи. То је била апостолска пракса. Губљењем мистеријског момента, не инсистира се на свакодневној или барем недељној евхаристији. Јер, кад једном акценат ставиш на проповед, на разумевање и на умно општење са Господом, онда немаш више потребе за физичким. Идентичан процес се већ десио у Великој Цркви, тако да је причешће постало нека света ствар која може да те убије, тако да му се приступа ретко; сам Калвин је имао проблем да убеди своје да се причешћују стално. У свести народа је било урезано да је причешће светиња; тако да сада, и кад су се одвојили од католика, причешће је задржало своју улогу.[17]
    Сви ови елементи сведоче да су валдежани, са једне стране, задржали средњовековну католичку свест, а са друге, да су прихватили и протестантску, јер су у судару са реформом били неприпремљени, без сопственог аутентичног идентитета, тако да су се делом слили са протестантизмом. Тиме су и њихове доктрине изгубиле особеност и постале протестантске. Валдове идеје (као целибат, сиромаштво и сл.) не живе више у овом покрету.
    Мишљења сам да је најпримереније говорити о италијанској протестантској цркви.
      [1] Ланац који се пружа уз границу Француске и Италије, назван према лигуријском краљу Марку Јулију Котију, чије је краљевство присвојио император Нерон и прогласио га провинцијом.
    [2]Исцрпна библиографија за валдежански покрет: http://www.bibliografia-valdese.com/jspwald/index.jsp. Штампани материјал: Augusto Armand Hugon & Giovanni Gonnet, Bibliografia valdese, in Bollettino della Società di Studi Valdesi - Bulletin de la Société d'Histoire Vaudoise, 73, fasc. n° 93, 1953 Torre Pellice. Садржи: Introduzione (5-7); Bibliografia (9-251); Abbreviazioni titoli (253-256); Indice degli autori (257-271); Indice generale (273-275).
    Извори: Claudii Scysselli ["sic"],... Adversus errores et sectam Valdensium Disputationes, Paris 1520; Bernard Gui, Practica inquisitionis heretice pravitatis, Paris 1886; idem. Manuel de l'inquisiteur, éd. et trad. G. Mollat, Paris 1926-1927. 1964 n. 2 voll.; Bernard de Fontcaude, Adversus Valdensium sectam, éd. L. Verrees, Analecta Praemonstratensia, 1955 t. 31. pp. 5-35 (=PL 204); Enchiridion fontium Valdensium: Recueil critique des sources concernant les Vaudois au Moyen Âge: Du III Concile de Latran au Synode de Chanforan (1179-1532), éd. G. Gonnet, Torre Pellice 1958, t. 1 (Collana della Facoltà valdese di teologia, 4); Il «Contra hereticos» di Alano da Lilla, Ed. C. Vasoli, Boll. dell'Istituto storico italiano per il Medio Evo, 1963. t. 75. pp. 123-172; Duvernoy J., Le Registre de l'Inquisition de Jacques Fournier, évêque de Pamiers (1318-1325), Toulouse 1965. 3 voll.; Le confessioni di fede valdesi prima della Riforma, Torino 1967; Quellen zur Geschichte der Waldenser, Hrsg. v. A. Patschovsky u. K.-V. Selge, 1973 Gütersloh (Texte zur Kirchen- und Theologiegeschichte, 18); La dichiarazione del Sinodo di Chanforan 1532, in Bollettino della Società di Studi Valdesi - Bulletin de la Société d'Histoire Vaudoise, 1973, t. 133, pp. 37-42; Confessioni di fede dei valdesi riformati: Con documenti del dialogo fra la «prima» e «seconda Riforma», a cura di V. Vinay, Torino 1975; Il «Vergier de Consollacion» e altri scritti (manoscritto Ge 209), a cura di A. D. Checchini, Torino 1979; Fede ed etica valdese nel Quattrocento: Il «Libro espositivo» e il «Tesoro e Luce della fede», a cura di R. Cegna, Torino 1982; «Vertuz» e altri scritti (manoscritto Ge 206), a cura di M. Del Corso, C. Borghi Cedrini, Torino 1984; Bestiario Valdese, a cura di A. M. Rangel, Firenze 1984.
    Енциклопедијски чланци: Böhmer, in Realencyklopädie für protest. Theologie und Kirche, XX, Lipsia 1908, pp. 799-840 (bibl. pp. 799-806); Mario Niccoli, in Enciclopedia Treccani (Enciclopedia Italiana di scienze, lettere ed arti, abb. Enciclopedia Italiana) 1937 (http://www.treccani.it/enciclopedia/valdesi_%28Enciclopedia-Italiana%29); Nicholas Weber, Waldenses, in The Catholic Encyclopedia, vol. 15. New York: Robert Appleton Company, 1912. 27 Nov. 2017 <http://www.newadvent.org/cathen/15527b.htm>. Вальдéнсы, in Православная энциклопедия, Церковно-научный центр «Православная энциклопедия», М. 2003, Т. VI, С. 541-543 (http://www.pravenc.ru/text/154017.html).
    [3] О имену, месту и датуму рођења Валда и пореклу валдежана: A. Dondaine, Aux origines du Valdéisme. Une profession de foi de Valdès, in Archivum Fratrum Praedicatorum, 16, Roma 1946; Durando d'Osca, Liber antiheresis, in K. V. Selge, Die ersten Waldenser, Berlin 1967; W. Map, Svaghi di corte, Parma 1990; Goffredo d'Auxerre, Super Apocalypsim, Roma 1970; G. Miolo, Historia breve e vera de gl'affari de i Valdesi delle Valli, Torino 1971; J. Bayle, Origo Valdensium et processus contra eos facti, in S. R. Maitland, Facts and documents illustratives of history, doctrines and rites of the ancient Albigenses and Waldenses, London 1832; Liber electorum, in I. von Doellinger, Beitrage zur Sektengeschichte des Mittelalters, Münich 1890; G. G. Merlo, Valdo. L'eretico di Lione, Torino 2010. Jean Jalla, Pierre Valdo, éd. «Je sers», Paris et Labor et Fides, Genève 1934; Georges Tourn, Les Vaudois, L'étonnante aventure d'un peuple-église, 1170-1980, éd. Cahiers de Réveil et Claudiana, Tournon et Turin 1980; idem., Pierre Valdo et les vaudois, éd. Olivétan, Lyon 2010; Giovanni Gonnet, Pierre Valdo ou Vaudès de Lyon? in Bulletin de la Société de l'Histoire du Protestantisme Français, t. 126, 1980; Christine Thouzellier, Considérations sur les origines du valdéisme, in I Valdesi e l'Europa. Torre Pellice 1982, pp. 3-25; Gabriel Audisio, Les Vaudois: Naissance, vie et mort d'une dissidence XIIe – XVIe siècles, éd. Albert Meynier, Turin 1989.
    Анегдотске природе је популарно дело: Jeanne Decorvet, Pierre Valdo et l'épopée vaudoise, 1935, кога налазимо и на мрежи.
    [4] О Валдовој делатности у Лиону: Liber Visionum et Miraculorum Clarevallensium, CC CM 277, Brepols, Turnhout 2017; Carlo Papini, Valdo di Lione e i "poveri nello spirito" - Il primo secolo del movimento valdese (1170 - 1270), Claudiana, 2002; Venerabilis Patris Monetae Cremonensis Ordinis Praedicatorum, S. P. Dominico aequalis, adversus Catharos et Valvenses libri quinque, in The Waldenses: between an Order and a Church (1170 – 1530), Aldershot 2001; Stefano di Borbone, Tractatus de septem donis Spiritus Sancti, in A. Lecoy de la Marche, Anecdotes historique, légendes et apologues tirés du recueil inédit d'Etienne de Bourbon, dominicain du XIIIe siècle, Paris 1877; A. Patschowsky, Der Passauer Anonymus, Stoccarda, 1969.
    [5] Vita Antonii, cap. 2: Ταῦτα δὴ ἐνθυμούμενος, εἰσῆλθεν εἰς τὴν ἐκκλησίαν, καὶ συνέβη τότε τὸ Εὐαγγέλιον ἀναγινώσκεσθαι, καὶ ἤκουσε τοῦ Κυρίου λέγοντος τῷ πλουσίῳ· Εἰ θέλεις τέλειος εἶναι, ὕπαγε, πώλησον πάντα τὰ ὑπάρχοντά σοι, καὶ δὸς πτωχοῖς, καὶ δεῦρο ἀκολούθει μοι, καὶ ἕξεις θησαυρὸν ἐν οὐρανοῖς.
    [6] W. Map, De Nugis Curialium, cap. 31, ed. M. R. James. Oxf., 1914, pp. 60-62.
    [7] Управо је овај папа донео закон да супружници могу да се разведу да би се посветили монашком животу (Paolo Brezzi,  Alessandro III, papa, in Dizionario Biografico degli Italiani, vol. 2, 1960; http://www.treccani.it/enciclopedia/papa-alessandro-iii_(Dizionario-Biografico)/).
    [8] „...Додајемо да сваки архиепископ или епископ, сам или преко неког архиђакона или других честитих и достојних особа, једном или двапут годишње, проверава парохије за које се сумња да живе јеретици; и да се обавежу три или више људи доброг угледа, или, уколико је потребно, целу заједницу да укажу епископу или архиђакону ако знају тамо за јеретике, или некога ко прави тајне састанке или се изолује од живота, обичаја или заједничких пракси верника“ (код Massimo Melani, Dottrine generali di storia del diritto medievale - Diritto medievale e cenni di diritto moderno, Lulu.com 2008, p. 163).
    Текст буле: Concile de Verone. Decretale Ad abolendam diversarum haeresium pravitatem du 4 novembre 1184, in Enchriridion fontium valdensium, a cura di G. Gonnet, Torre Pellice 1958, pp. 50-53.
    [9] Поред поменутог Enchiridion Fontium Valdensium, видети и: H. Grundmann, Movimenti religiosi nel Medioevo, Bologna 1980.
    [10] На томе се инсистира код А. Molnár, Dalle origini all'adesione alla Riforma. Storia dei valdesi, Torino, 1989, т. I.
    [11] Око проповедника-барби cfr.: Gabriel Audisio, Preachers by Night: The Waldensian Barbes (15th-16th Centuries), Vol. 118 di Studies in Medieval and Reformation Traditions, Brill, 2007; Gabriel Audisio, Le barbe et l'inquisiteur, Procès du barbe vaudois Pierre Griot par l'inquisiteur Jean de Roma (Apt, 1532). Aix-en-Provence, Edisud, 1979.
    [12] Изгледа сасвим разумна и утемељена теза изнета од Mario Fois S.I., I valdesi, dalle origini all'emancipazione, in La Civiltà Cattolica, 4, 1977, pp. 54-58, да су валдежани пострадали, не толико због своје вере, колико због приступања протестантизму. Једноставно, изабрали су погрешну страну и нашли се у рату. Фоис се наслања сасвим оправдано на M. Scaduto, L'epoca di Giacomo Lainez, 1556-1565. L'azione, Roma 1974, pp. 686-708. IX cap. ове књиге је драгоцено за историју валдежана у време обрачуна са савојама, као и за судбину валдежана на југу Италије.
    [13] www.chiesavaldese.org.
    [14] Visita pastorale del Santo Padre Francesco a Torino, visita al Tempio valdese, Parole del Santo Padre, Corso Vittorio Emanuele II, Lunedì, 22 giugno 2015. (https://w2.vatican.va/content/francesco/it/speeches/2015/june/documents/papa-francesco_20150622_torino-chiesa-valdese.html).
    [15] Око Валдове вере: K. V. Selge, Die ersten Waldenser, Berlin 1967; R. Cegna, Fede ed etica valdese nel Quattrocento, Torino 1982; E. Peretto, Movimenti spirituali laicali del Medioevo, Roma 1985; L. Paolini, Eretici del Medioevo. L'albero selvatico, Bologna 1989.
    [16] За најчешћа питања око валдежана cf. http://www.valdesidipignano.it/cosa-crediamo/f-a-q-sui-valdesi/. Интересантно је приметити да се овде валдежани често позивају на православни исток, када одбацују папски примат и хијерархијску структуризацију КЦ. Прихватају чуда као знамења, али не придају им значења као у Великој Цркви, прихватају свеце као моделе узвишеног живота, али не и као такве, јер их називају полу-боговима. Чуда која нису описана у Писмима не прихватају (нпр. мироточење икона или моштију), као ни иконе, јер се држе старе иконоборачке заблуде да је поштовање икона идолопоклонство. Неће рећи да су чуда производ демонских сила, само ће нагласити да је Бог тај који делује кроз „свеце“.
    [17] Око протестантских евхаристија, cf. сада већ класичну студију: Томислав Ј. Шаги-Бунић, Еухаристија у животу цркве кроз повијест, Кршћанска садашњост, Загреб 1984, pp. 257-282.

    Ова порука је постављена и на насловну страницу Поуке.орг
  14. Волим
    Ведран Лепир got a reaction from aliluja in Љубомора   
    Љубомора је патологија и треба да се, лијечи!
  15. Волим
    Ведран Лепир је реаговао/ла на JESSY у А.Шмеман, Дневник - моји омиљени одломци   
    понедељак 14.мај 1973.
    ''Човек дође до те тачке кад му постане јасно да нема шта да се разуме, да су све компликације заправо измишљене, и да је то све нека вртса магле коју ми измишљамо, не бисмо ли прикрили своје грехеи избегли суочавање са њима.Проблеми савремене свести младих људи, често су потпуна глупост.
    ''Проблеми'',''потешкоће'',''компликације'' су тривијални изговори човека који је усредсређен само на себе и заљубљен у слику о самом себи као компликованом и намученом човеку.''
  16. Волим
    Ведран Лепир је реаговао/ла на Жељко у Ziloti stigli u Čelinac?   
    znamo da su došli
  17. Волим
    Ведран Лепир got a reaction from Жељко in Ziloti stigli u Čelinac?   
    U Čelincu i okolini to svi znaju, ali se o tome samo šapuće. U jošavački kraj se u proljeće doselilo nekoliko sveštenika, koji sa srpskom pravoslavnom crkvom nemaju nikakve veze, priča sagovornik ATV-a koji želi da ostane anoniman.
    Kupili su kuću, a jedan dio navodno su preuredili u bogomolju. Tu se narod već okupljao, održane su i službe, a pročulo se i da imaju namjeru da na tom mjestu sagrade neku vrstu manastira.
    Kod kuće odnosno crkve, ekipa ATV-a nikoga ne zatiče, a komšije , samo kratko kažu – to su fini ljudi koji nikoga ne diraju.
    Mještani Crnog vrha i okoline ne žele da pričaju pred kamerama. O svojim novim komšijama mnogo ne znaju, pa ne žele ni da nagađaju.”
    Ono što znaju je da su ti duhovnici stigli sa Kosova i da su najvjerovatnije sljedbenici raščinjenog vladike Artemija, sada Marka Radosavljevića. Neki sumnjaju da se radi o zilotima – pripadnicima kanonski nepriznate Srpske istinske pravoslavne crkve.
    U pitanju su sektaši koji su na ove prostore došli kako bi oslabili moć pravoslavne crkve, kategoričan je, paroh jošavački Bogoljub Čanić .
    “Pružićemo im bratsku ruku pokušaćemo da im objasnimo da oni nemaju šta ovdje da rade ako ne bude tako moglo, ja ne znam, šta će narod , narod će se braniti. Šta mislite da su došle vehabije , šta trebamo čekati, hoće li reagovati” , kaže protojerej Čanić.
    “Pridošlice su sasvim sigurno od nekoga finasirane, a naš kraj su izabrali zato što smo mi izvorno pravoslavno mjesto koje je zbog svoje vjere stradalo i u ratu, i u miru pod komunistima”, priča Čanić.
    Navodno ničim ne privlače pažnju,nose crne mantije i duge brade i ne možete ih razlikovati od pravoslavnih duhovnika. Gotovo je siguran da su njihove komšije militaristički nastrojene.
    “ Oni kažu smrt ili ‘pravosolavlje oni sebe pokazuju kao mučenike, ziloti su koji traže da polože život za vjeru pravoslavnu”, priča Ćanić.
    Ako popustimo, smatra jošavački paroh, cijelom srpskom narodu prijeti veliko zlo. Nada se samo da narod neće nasjesti na učenja tih kako ih je nazvao artemijaca – zilota i poziva pravoslavne vjernike da ne idu na njihove skupove.
    Pogledajte prilog iz Centralnih ATV vijesti! 
    Зло и наопако. Ево дошли и у Еп. бањалучку
  18. Волим
  19. Волим
  20. Волим
    Guest
  21. Волим
  22. Волим
  23. Волим
  24. Волим
  25. Волим
×