Jump to content
  • advertisement_alt
  • advertisement_alt
  • advertisement_alt

Бездомник

Члан
  • Број садржаја

    116
  • На ЖРУ од

  • Последња посета

2 Пратиоца

О Бездомник

  • Ранг
    Интересује се

Скорашњи посетиоци профила

890 посетилаца
  1. Почетком године, у већ чувеном интервју-у, један наш вољени преосвећени епископ је исказао мишљење да је аутокефалност нашој средњовековној цркви неканонски додељена са стране Цариградског патријарха, у Никеји, 1219 године. Али, чињенице говоре да је самосталност наше цркве, сагласно својим канонским ингеренцијама, тачније, у складу и у потпуном сагласју са 17. правилом Халкидонског и 38. правила Трулског сабора, даровао тадашњи византијски цар Теодор I Ласкар. Управо на основи истих светих канона на којима је 200 година раније основана Охридска Архиепископија, чији се архиепископ Хоматијан тада једини противио таквој царевој одлуци, доводећи у питање његово царско достојанство, што се историјски и фактички није показало исправним. Према томе, Цариградски патријарх није био обавезан да тражи дозволу од Охридског архиепископа да би одвојио српске области у посебну самосталну цркву и да јој хиротонише Светог Саву за њеног првог арепископа, него је овај (Хоматијан) и сам био дужан да повуче своје епископе из српских земаља, сагласно горепоменутим светим канонима. Отуда, сматрам да исказано мишљење нашег вољеног епископа, а које неретко бива експлоатисано у јавности на уштрб угледа наше свете цркве, уопште не одговара истини.
  2. Абсолутно. Ја то и истичем у том смислу да, формално (са стране ВС) непотврђена, а прихваћена од свих осталих, аутокефалија, није ништа мања од оних које имају такву потврду, а које су можда, у међувремену, већ нестале са историске сцене.
  3. Наравно да ондашња аутекефалија није иста садашњим, јер је дата у оквиру и контексту очувања и обнове ромејске империје. Слична оној која је 200 година пре тога дата, тада бугарској, Охридској Архиепископији. Дакле, пошто и сам Хоматијан назива аутокефалном своју цркву од које се је, сагласно 17. Халкидонског и 38. Трулског, српска средњевековна црква одвојила, нема никакве сумње да је Св. Сава у Никеји добио, макар и привремену, макар и условну (до потврђивања на Васељенском сабору), али прихваћену од свих осталих (осим Хоматијана), аутокефалност. Због тога је то тако велика увреда, када се данас аутокефалност цркве Светог Саве негира или омаловажава, било са стране Цариграда, или његових домаћих обожаваоца.
  4. Бачки владика је исто мислио и “ујутро” 2003-ће, као и данас “поподне”, да аутокефалију може давати и укидати једино Васељенски сабор, а не Васељенски патријарх, следствено чему су све аутокефалије, без изузетка (укључујучи и аутокефалију Цариградске цркве), “условне и привремене” природе, а та њихова условљеност није у односу на Цариградског патријарха и његовог тобожњег права апелације, већ у односу на пуноћу Цркве коју представља сабор.
  5. Зашто би личност Оца мање условљавала божанство Сина и Духа, него ли Његова суштина, схваћена као примарна онтолошка категорија, њихове личности? Јер, ако су Њих двоје личности, и самим тиме поседују абсолутну слободу постојања, онда би они морали бити слободни и у односу на Оца, следствено и у односу на једно релационо схваћено божанство?
  6. Да покушам да продубим дискусију следећим питањем: - да ли јединство Цркве произилази из личности Васељенског патријарха, аналогно теорији да је “Бог један јер је Отац”?
  7. Дају заступничку власт ограничену саборном сагласношћу, која наступа у име и за рачун сабора.
  8. Саборност Православне Цркве не предвиђа првенство власти међу епископима, већ овлашћења части која се указује првоме престолу, којег остали престоли, као чланови сабора, препознају међу собом. Другим речима, у Православљу не постоји таква власт која се спроводи изнад себи равним епископима, мимо њих. Не постоји епископство над епископима, нити локално, а још мање универзално.
  9. Не, него ти си извукао такав закључак да не може бити првог по власти само у домену првенства, већ и у ексклузивитету. Погледај своје речи о сармама, прасећој глави и т.д.
  10. Изврћеш и учитаваш нешто што нисам рекао, нити питао. Нема везе.
  11. Откуд то, и каква је та логика којом извлачиш закључак да ако не радиш ништа на своју руку, и ако други не смеју да раде ништа без твог знања и пристанка, да је то једнако као да немаш власт и да се за ништа не питаш?
  12. Запитајмо се, да ли наш Бог, као Отац, своју “одговорност и привилегије” спроводи влашћу или чашћу, у заједници, раћајући Логоса и исходећи Духа? Како то, Он, чак и своје сопствено постојање, своју мисао, своје делање, самога себе и све своје, осим нерођености, препушта у “руке” Сину и Духу? Не треба ли, утолико прије, један такав онтолошки етос подражавати први међу браћом?
  13. Не брини, Барт припрема такав примат (“службу”) папи на Истоку, да ће се овај, ради толике власти, оберучки одрећи римокатолицизма (филиоквеа и свих латинских јереси), и одмах прећи у киднаповано православље.
  14. Да ли Вартоломеј држи себе за већег од Бога Оца?
  15. Јуче сам, пре самог пада сајта, био поставио тему са сличним насловом. Имајући у виду теолошке флоскуле на основу којих васељенски Патријарх присваја себи власт у Цркви, а наиме да унутарцрквени односи и Њена саборност морају да одражавају унутартројичне односе и монархију Бога Оца, постављам следеће питање: Да ли је примат Бога Оца међу једнакима, по части, или је Он primus sine paribus (први без себи равног, без премца)? Поздрав свима, и идемо даље након јучерашњег потопа.

Све поруке на форуму, осим званичних саопштења Српске Православне Цркве, су искључиво лична мишљења чланова форума 'Живе Речи Утехе' и уредништво не сноси никакву материјалну и кривичну одговорност услед погрешних информација. Објављивање информација са сајта у некомерцијалне сврхе могуће је само уз навођење URL адресе дискусије. За све друге видове дистрибуције потребно је имати изричиту дозволу администратора Поука.орг и/или аутора порука.  Коментари се на сајту Поуке.орг објављују у реалном времену и Администрација се не може сматрати одговорним за написано.  Забрањен је говор мржње, псовање, вређање и клеветање. Такав садржај ће бити избрисан чим буде примећен, а аутори могу бити пријављени надлежним институцијама. Чланови имају опцију пријављивања недоличних порука, те непримерен садржај могу пријавити Администрацији. Такође, ако имате проблема са регистрацијом или заборављеном шифром за сајтове Поуке.орг и Црква.нет, пошаљите нам поруку у контакт форми да Вам помогнемо у решавању проблема.

×
×
  • Create New...