Jump to content

Johanes de Silencio

Члан
  • Број садржаја

    130
  • На ЖРУ од

  • Последња посета


Репутација активности

  1. Волим
    Johanes de Silencio got a reaction from Биљана 1234 in και πόθου θείου έρωτα οΐα πυρ μοι εμβάλλεις - дневник једног мистика   
    Ако постоји игде било ко, неко ко је било када горео од искрене љубави Божије;
    ако постоји ико ко је задобио слатке ране од онога ко је изабрана стрела, као што пророк каже;
    ако постоји ико ко је био прободен љубављу, тако да чезне и жуди за њим дању и ноћу,
    не може да говори ни о чему сем о њему, не може да чује ни о чему сем о њему,
    не може да мисли ни на шта друго, те нема ни жеље ни чежње нити наде ни за шта осим за њега
    - ако такав постоји, та душа уистину може рећи:
    Имам ране љубавне (свети Григорије Ниски, Тумачење Песме над песмама, III, 8.)
  2. Волим
    Johanes de Silencio got a reaction from Биљана 1234 in και πόθου θείου έρωτα οΐα πυρ μοι εμβάλλεις - дневник једног мистика   
    Данас једна дивна молитва, коју вам доносим у преводу:
     
    Ти који си невидљив и скривен у мени,
    откриј ми
    Твоју прикривену тајну;
    покажи ми лепоту Твоју
    унутар мене самог,
    О Ти који ме створи
    као храм да у њему станујеш,
    тако да у светилишту Твоме вапити могу,
    из љубави према Теби,
    "свети, свети, свети",
    као славословље које гори огњем и Духом,
    у магоновењу које се прожима чуђењем
    и дивљењем,
    покренуто као живо узношење
    снагом Твога бића.
     
    Свети Јован Саба (Јован из Далијате, 8. век)
     

     
    Извор:
    The Syriac Fathers on Prayer and the Spiritual Life, Introduced and Translated by Sebastian Brock (Kalamazoo, Cistercian Publications, 1987) 362.
  3. Волим
    Johanes de Silencio got a reaction from Биљана 1234 in και πόθου θείου έρωτα οΐα πυρ μοι εμβάλλεις - дневник једног мистика   
    Утишај уста своја да би срце твоје могло да говори и утишај срце своје да би Дух Свети могао да говори- свети Јован Саба (Јован из Далијате)
  4. Волим
    Johanes de Silencio got a reaction from Биљана 1234 in και πόθου θείου έρωτα οΐα πυρ μοι εμβάλλεις - дневник једног мистика   
    На постељи својој ноћу тражих оног кога љуби душа моја, тражих га, али га не нађох.
    Сада ћу устати, па идем по граду, по трговима и по улицама тражићу оног кога љуби душа моја. Тражих га, али га не нађох.
    Нађоше ме стражари, који обилазе по граду. Видесте ли оног кога љуби душа моја?
    Мало их заминух, и нађох оног кога љуби душа моја; и ухватих га, и нећу га пустити докле га не одведем у кућу матере своје и у ложницу родитељке своје.
     
    Песм. 3, 1-4
  5. Волим
    Johanes de Silencio got a reaction from Биљана 1234 in και πόθου θείου έρωτα οΐα πυρ μοι εμβάλλεις - дневник једног мистика   
    @@Batman,
     
    Да, све стоји што си рекао.
    Једино што ја покушавам да овој својој мистици дам црквени оквир, у коме и лично живим.
    И не само то: мистика извире из Цркве, посебно из светих тајни и молитве.
     
    Свакако, постоји мистика и "мистике", као што постоје вера и "вере".
     
    Нисам баш вичан теолошким објашњењима, јер сам обичан лаик, али мислим да појам мистике није баш толико проблематичан у Цркви.
    Ако и јесте, онда није добро схваћен. Ја га везујем за Нови Завет и појам мистирион, који се тамо јавља скоро 20-так пута.
    Шта мистирион тамо све значи: свете тајне, тајна Божија (мисли се на Христа), велика тајна побожности, тајне Божије, итд. Дакле, ако добро разумем, контекст је светотајински и христолошки.
     
    Тако мистика (као можда не баш најбоља реч, али ипак исправна) представља искуство сједињења са Христом, кроз Цркву и њене свете тајне, дакле све се збива у Цркви и црквеној светости.
     
    Већ сам писао да сам солидно дуго у Цркви (преко 20 година) и да сам се доста испитивао, кроз многе начине живота, праксе, теорије, итд. До мистике сам дошао упознајући самог себе и желећи што непосредније да будем са Христом.
    Мислим да је то циљ свих нас  у Цркви. Надам се да нигде не грешим?
  6. Волим
    Johanes de Silencio got a reaction from Биљана 1234 in και πόθου θείου έρωτα οΐα πυρ μοι εμβάλλεις - дневник једног мистика   
    Стихови вечери:
     
    Δίδου μοι, Χριστέ, καταφιλεῖν σούς πόδας.
    Δίδου μοι τάς σάς κατασπάζεσθαι χεῖρας,
    χεῖρας τάς ἐμέ λόγῳ παραγαγούσας,
    χεῖρας τάς πάντα κτισάσας ἀκαμάτως.
    Δίδου μοι βλέπειν τό πρόσωπόν σου, Λόγε,
    καί ἀπολαύειν τοῦ ἀπορρήτου κάλλους
    καί κατανοεῖν καί τρυφᾶν σου τῆς θέας,
    θέας ἀρρήτου, θέας τῆς ἀθεάτου,
    θέας τῆς φρικτῆς, ὅμως δίδου μοοι λέγειν
    τάς ἐνεργείας αὐτῆς, οὐ τήν οὐσίαν.
     
    Или:
     
    Дај ми, Христе, да љубим твоје ноге.
    Дај ми, Христе, да твоје целивам руке,
    руке што ме речју твојом родише.
    руке што све благо створише.
    Дај ми да гледам лице твоје, Логосе,
    и окушам доброту неисказиву
    и созерцавам благост твога Божанства,
    Божанства неизрецивог, Божанства несагледивог,
    Божанства страшног, но 'пак дај ми да говорим
    о дејствима Твојим, а не о суштини! - свети Симеон Нови Богослов, Химна 24.
  7. Волим
    Johanes de Silencio got a reaction from Биљана 1234 in και πόθου θείου έρωτα οΐα πυρ μοι εμβάλλεις - дневник једног мистика   
    Поука дана:
     
    Кориснији је живот без речи од речи без живота - свети Исидор Пелусиот
     
    Схолија ћутљивог мистика:
    Реч, да би била жива, захтева место где се она може изоштрити, а да не би постала тупа. Беживотна.
    Жива реч захтева анахорезу (=измештање), пре свега анахорезу од бесмисла буке света, од буке празних речи.
    Наравно, пустиња. Пустиња је метафора, она није географски простор. Она је смештена на картографији унутрашњих предела личности.
    Пустиња је место изоштравања речи, буђења перцепције и очишћења од великих очекивања.
    Пустиња је свуда где неко заћути да би ослушнуо речи које долазе са других страна, са неких других места које нису стварност коју само чулима доживљавамо, са места које је Христос Љубав моја. Пустиња је место слушања. Пустиња је место живота без речи, живота који говори из себе, коме нису потребна додатна објашњења. Пустиња је тамо где се проналазиш изгубљен, где сабираш расутост. Пустиња су сузе, бол и чежња. Пустиња је тамо где гордост боли. Пустиња је потреба сваке живе речи. Она није географски простор.
  8. Волим
    Johanes de Silencio got a reaction from Volim_Sina_Bozjeg in και πόθου θείου έρωτα οΐα πυρ μοι εμβάλλεις - дневник једног мистика   
    Данас неколико мисли од господина Eckhart von Hochheim-а, O.P. (алијас Meister Eckhart)
     
    So kraftvoll soll man beten, daß man wünschte, alle Glieder und Kräfte des Menschen, Augen wie Ohren, Mund, Herz und alle Sinne sollten darauf gerichtet sein; und nicht soll man aufhören, ehe man empfinde, daß man sich mit dem zu vereinen im Begriffe stehe, den man gegenwärtig hat und zu dem man betet, das ist: Gott. (MEISTER ECKEHART, DEUTSCHE PREDIGTEN UND TRAKTATE, 39)
     
    Или:
     
    Требамо се молити тако снажно, да пожелимо да сви наши удови, све наше силе, као и очи, уста, срце и сва чула буду на то усмерена; не требамо престати све док не осетимо како смо стигли на праг сједињења са оним који је присутан и коме се молимо, то јест: са Богом.
  9. Волим
    Johanes de Silencio got a reaction from Volim_Sina_Bozjeg in και πόθου θείου έρωτα οΐα πυρ μοι εμβάλλεις - дневник једног мистика   
    Хвала вам, свима.
     
    Можда, за почетак, поставим неке своје доживљаје и нека своја искуства.
    Нећу много паметовати, само ћу износити искуство и огледати га у вашим искуствима.
    Кориговаћу се, а можда се и ви самокоригујете у неким мојим мислима.
     
    Веома дуго сам у Цркви, наравно Православној, и имам позамашан број година проведених у животу у Христу (колико сам као смртник и грешник то могао да окусим). Прошао сам све фазе: неофит, ревност, фанатизам, зилотизам, елитизам, византизам, бело монаштво, причешћивање, непричешћивање, еклисиологија, духовњаштво, апокалиптика, теологија личности, ово, оно, итд, итд,
    У задње време (неколико годиница) Христос ми је отворио нови пут - средину (надам се царску), спојити теологију и духовност (мада ја више волим реч мистика), тј. теолошки прецизно описати своје искуство окушања Христа и живота у Цркви.
     
    Ето, укратко о мени. Налосв блога најбоље говори о темама о којима ћу писати. Па, причаћемо.
  10. Волим
    Johanes de Silencio got a reaction from Жика in Наш опит молитве...   
    За почетнике су "осећања" врло опасна, јер је почетнику врло теко разликовати шта долази од Духа а шта од природе.
    Међутим, на вишим степенима молитве, кад долази и Дух, осећања могу да буду јако важна.
     
    Уосталом, човека чине и осећања, а пустињаци су о томе много писали. Читајте писма старца Јосифа Спилеота, он је много давао значај осећањима. Није то тако једноставно у животу: подела на црно и бело (ово је добро ово није, итд.). Ствари су компликоване и треба много разборитиости да се све види и разуме. Има осећања која су природна, али има - Бога ми не лажем, јер мислим да сам имао - и која су натприродна.
  11. Волим
    Johanes de Silencio got a reaction from Жика in Наш опит молитве...   
    Да, постоји доста списа о томе како се учи молитва.
    Па ипак, мораш ми рећи да ли си почетник или се већ молиш пар година и колико?
    Не осећам се добро кад дајем савете људима, иако желим да помогнем ...
     
    Ако си почетник, доста ти може помоћи књига "Мој живот у Христу" од светог Јована Кронштатског. То је врло лепо и питко.
    Ако си узнапредовао и већ имаш искуства, Добротољубље је закон, незамењиво штиво.
     
    Ипак, најважније је следеће: нема упутства и унапред датих рецепата. Најважније упутство је твој лични опит и труд. Да кажем то једноставније: мораш експериментисати (у добром смислу речи) и наћи своју меру.
    Добро је и да се саветујеш са неким ко има искуства у молитви: ја се деценијама саветујем са једним старим свештеником, протом београдским.
     
    Ето, не знам шта бих ти још рекао. Најважније је увек имати пред собом циљ молитве, а то је заједница са Христом у љубави.
    Живот у молитви је слобода.
  12. Волим
    Johanes de Silencio got a reaction from Жика in Уски пут који води у Живот-питање избора или живота и смрти, подвига или благодати?   
    Зато су мени лично оне чувене речи старца Порфирија ("Није важно да ли те воле, важно је да ти волиш") увек биле непотпуне.
    Итекако је битно да те и други воли, јер "Ми љубимо њега, јер Он први заволи нас" (1 Јн, 4,19).
     
    Важно је да те други воли и да волиш - Јоханес де Силенцио
  13. Волим
    Johanes de Silencio got a reaction from Жика in Маловерност - губим веру - како победити сумњу у Бога...   
    Да, чекао сам да неко ово напише:
    атеизам о коме ја говорим нема везе са плитким разумевањем атеизма данас.
    Ради се о богоодсутности, не о противљењу Христу. Тако да је овај атеизам врло користан. Наравно, рекао сам "понекад".
    Читајте Филокалију и Житија светих. Препуна је доживљаја овог атеизма.
    Његов циљ није богоборство, већ интимнији и пунији сусрет са Христом, који је ослобођен наших фантазија
  14. Волим
    Johanes de Silencio got a reaction from Жика in Маловерност - губим веру - како победити сумњу у Бога...   
    Није то ствар закључивања, тврђења или теорије, већ живота. Овде сам врло доследан: без Бога је тама најкрајња.
    Друга је ствар што људи таму виде као светлост.
     
    Стара је то прича: "Ако ли је светлост ваша у вама тама, каква ли је тек тама."
  15. Волим
    Johanes de Silencio got a reaction from Жика in Маловерност - губим веру - како победити сумњу у Бога...   
    Аљонка,
     
    за неког ко је дуже од 10 година у Цркви, нормално је да се јављају оваква питања.
    Ја се не бих сложио са братијом да је само "искушење које ће проћи". Не, ово ће дуууго да траје. Много дуже него што можеш да замислиш.
     
    У мору твојих питања, издвојило ми се ово:
     
     
    Ово је можда суштина свега. Требаш много да се пазиш од овога: да Бог не постане (или ако је већ постао да се тога отрасиш) замена за кукавичлук живљења. Да не постане идол. Да не постане анестезија. Да не постане велики Тата који треба да живи уместо нас. Једном речју, чувај се да Фројд не постане у праву.
     
    Све у свему, ја мислим да се налазиш на прекретници и да требаш да пазиш. И да се не опушташ јефтиним решењима и мислима.
    Ствар је озбиљна.
     
    Рећи ћу ти још две тајне црквеног/духовног живота (добио сам их џабе, па их џабе и дајем):
     
    1. Црквени живот умире ако стане на пола пута! Дакле, мораш ићи до краја. Нема половичности.
    Као што каже Тајлер Дарден (филм "Fight Club"): "Само када изгубиш све можеш добити све".
     
    2. Атеизам је понекад добар. Дакле, некада је коринсно да човек остане без икакве утехе, па ни Божије, како би видео таму ... и пожелео нешто друго.
     
    Поздрав.
  16. Волим
    Johanes de Silencio got a reaction from Жика in „Литургија - кретање ка Царству Божијем“   
    Задњих година изашло је гомила књига на тему Литургије и богослужења.
    Мени се као лаику то много допало и жедно сам читао сво што је излазило.
    Пуно сам научио, посебно ствари које никада нисам могао чути од свештеника и сабраће.
    Не само мени, већ се и многим обичним верницима ово свидело.
     
    Но, то је било пре више од деценије.
    У последње време доживљавам супротно: хипергомилање објашњавања и расправа, које не дају простора за лични доживљај и учешће. Искрено, теолози и поједини свештеници су сморили! Не кривим их.
    Све као да је већ унапред речено и задато и не може се ван тога.
    Као да се Бог или има поимати како књиге кажу или никако другачије. Не само то, већ је и сам доживљај литургије толико нормиран да је већ постало досадно тако живети.
     
    А шта ћемо са личним доживљајима којих нема у књигама?
    Не, моје право питање је: треба ли о Литургији више причати или ћутати?
     
    П.С.
     
    Ја сам лично изабрао да ћутим, према речима аве Евагрија: Неизрецво се слави ћутањем.
    Али, не мора да значи да тако мора да буде?
  17. Волим
    Johanes de Silencio got a reaction from Жика in Моје молитвено правило   
    Годинама се - након много гооодина правила и осталог - молим само такозваном "Исусовом молитвом", у три варијанте:
     
    "Господе Исусе Христе, помилуј ме грешног."
    "Господе Исусе Христе, помози ми немоћном."
    "Господе Исусе Христе, просветли таму моју."
     
    То само окрећем и мењам, у зависности од расположења. Ништа друго.
    И наравно, богослужења: јутрење, вечерње, бдење - кад могу; Литургија - макар Недељом. Редовно причешће - за то се увек борим. Наравно, за све ово имам благослов свог парохијског свештеника.
  18. Волим
    Johanes de Silencio got a reaction from Жика in Светитељи и светитељство   
    Углавном је то из следећег разлога, а можда превише упроштено кажем:
    доминантна монашко-клерикална струја у Цркви кроз историју.
     
    Но, нека, зна Отац Небески свете своје. А њих међу лаосом има на милионе.
    Наравно, и мени лично су узор велики монаси/пустињаци, али само као слика њихове ватрене љубави према Светој Тројици, а не као "моделу живота" који треба да копирам. Зато сматрам да је лаос исто тако добар оквир велике светости, као и монаштво, итд.
  19. Волим
    Johanes de Silencio got a reaction from Жика in Hildegard Von Bingen - Canticis nanque ecstasim   
    Хилдегарда Бингенска (нем. Hildegard von Bingen; Бермерсхајм фор дер Хее, 16. септембар 1098 — Бинген на Рајни, 17. септембар 1179) је била немачка часна сестра, мистик, аутор и композитор.
     
    За почетак, једно од њених најчудеснијих дела, које је сама компоновала.
    Постоје две теорије о њеној музици:
     
    а) да је компоновала само за глас
    б) да је компоновала за глас и за музику
     
    Друга теорија је заступљенија међу истрживачима, па је тако ово њено оригинално дело у целини.
    Његове одлике су снажан оријентални звук, што је фасцинантно, јер Хилдегарда никада није била на Истоку.
     
    http://www.youtube.com/watch?v=_STnAxZInrU
  20. Волим
    Johanes de Silencio got a reaction from Жика in και πόθου θείου έρωτα οΐα πυρ μοι εμβάλλεις - дневник једног мистика   
    Ако постоји игде било ко, неко ко је било када горео од искрене љубави Божије;
    ако постоји ико ко је задобио слатке ране од онога ко је изабрана стрела, као што пророк каже;
    ако постоји ико ко је био прободен љубављу, тако да чезне и жуди за њим дању и ноћу,
    не може да говори ни о чему сем о њему, не може да чује ни о чему сем о њему,
    не може да мисли ни на шта друго, те нема ни жеље ни чежње нити наде ни за шта осим за њега
    - ако такав постоји, та душа уистину може рећи:
    Имам ране љубавне (свети Григорије Ниски, Тумачење Песме над песмама, III, 8.)
  21. Волим
    Johanes de Silencio got a reaction from Жика in και πόθου θείου έρωτα οΐα πυρ μοι εμβάλλεις - дневник једног мистика   
    Данас једна дивна молитва, коју вам доносим у преводу:
     
    Ти који си невидљив и скривен у мени,
    откриј ми
    Твоју прикривену тајну;
    покажи ми лепоту Твоју
    унутар мене самог,
    О Ти који ме створи
    као храм да у њему станујеш,
    тако да у светилишту Твоме вапити могу,
    из љубави према Теби,
    "свети, свети, свети",
    као славословље које гори огњем и Духом,
    у магоновењу које се прожима чуђењем
    и дивљењем,
    покренуто као живо узношење
    снагом Твога бића.
     
    Свети Јован Саба (Јован из Далијате, 8. век)
     

     
    Извор:
    The Syriac Fathers on Prayer and the Spiritual Life, Introduced and Translated by Sebastian Brock (Kalamazoo, Cistercian Publications, 1987) 362.
  22. Волим
    Johanes de Silencio got a reaction from Жика in και πόθου θείου έρωτα οΐα πυρ μοι εμβάλλεις - дневник једног мистика   
    Лакше ћеш победити љубављу него другим подвизима - свети Јосиф Спилеот, писмо 9.
  23. Волим
    Johanes de Silencio got a reaction from Жика in και πόθου θείου έρωτα οΐα πυρ μοι εμβάλλεις - дневник једног мистика   
    Утишај уста своја да би срце твоје могло да говори и утишај срце своје да би Дух Свети могао да говори- свети Јован Саба (Јован из Далијате)
  24. Волим
    Johanes de Silencio got a reaction from Жика in και πόθου θείου έρωτα οΐα πυρ μοι εμβάλλεις - дневник једног мистика   
    19. 12. 2012.
     
    Црквена музика је права екстаза, данас сам то осетио на литургији.
    Безобална вечност. Иступање из себе.
    Најлепше је запевати после причешћа.
    Остати непознат и скривен у укусу Христа. Ах.
    Нека ништа не говори.
    Слатко ћутање.
    А онда ...
     
    Мисао закључна:
    Да волимо Бога без икаквог "зашто", нека нам Бог помогне - Јоханес Екхарт
  25. Волим
    Johanes de Silencio got a reaction from Жика in και πόθου θείου έρωτα οΐα πυρ μοι εμβάλλεις - дневник једног мистика   
    На постељи својој ноћу тражих оног кога љуби душа моја, тражих га, али га не нађох.
    Сада ћу устати, па идем по граду, по трговима и по улицама тражићу оног кога љуби душа моја. Тражих га, али га не нађох.
    Нађоше ме стражари, који обилазе по граду. Видесте ли оног кога љуби душа моја?
    Мало их заминух, и нађох оног кога љуби душа моја; и ухватих га, и нећу га пустити докле га не одведем у кућу матере своје и у ложницу родитељке своје.
     
    Песм. 3, 1-4

Све поруке на форуму, осим званичних саопштења Српске Православне Цркве, су искључиво лична мишљења чланова форума 'Живе Речи Утехе' и уредништво не сноси никакву материјалну и кривичну одговорност услед погрешних информација. Објављивање информација са сајта у некомерцијалне сврхе могуће је само уз навођење URL адресе дискусије. За све друге видове дистрибуције потребно је имати изричиту дозволу администратора Поука.орг и/или аутора порука.  Коментари се на сајту Поуке.орг објављују у реалном времену и Администрација се не може сматрати одговорним за написано.  Забрањен је говор мржње, псовање, вређање и клеветање. Такав садржај ће бити избрисан чим буде примећен, а аутори могу бити пријављени надлежним институцијама. Чланови имају опцију пријављивања недоличних порука, те непримерен садржај могу пријавити Администрацији. Такође, ако имате проблема са регистрацијом или заборављеном шифром за сајтове Поуке.орг и Црква.нет, пошаљите нам поруку у контакт форми да Вам помогнемо у решавању проблема.

×
×
  • Create New...