Jump to content
Quora StumbleUpon Banana Lime Leaf vKontakte Sky Blueberry Slack Watermelon Chocolate Steam Black Facebook Tumblr
Quora StumbleUpon Banana Lime Leaf vKontakte Sky Blueberry Slack Watermelon Chocolate Steam Black Facebook Tumblr

Придружите се нашој ВИБЕР ГРУПИ на ЛИНКУ

  • Добро дошли на Живе Речи Утехе

     Желимо Вам пријатне тренутке на сајту Поуке.орг и форуму Живе Речи Утехе. Да бисте добили све функције сајта и учествовали у разговорима,
    молимо Вас пријавите се или направите налог ако га још немате.  

  • Логос
    Логос

    О Светој Тројици, из Исповедања вере Светог Григорија Паламе

    (Верујем и исповедам): “Један је Бог пре свих и свега и над свим и у свему и изнад свега, у Оцу и Сину и Светоме Духу од нас верован и обожаван: Јединица у Тројици и Тројица у Јединици, несливено сједињавана и недељиво раздељивана, једна иста Јединица и Тројица свесилна: Отац (је) беспочетан, не само као безвремени, него и као у сваком погледу безузрочни, једини узрок и корен и извор у Сину и Светоме Духу созерцаванога Божанства, једини предуготовителни узрок свега посталога; не једини Саздатељ, него једини једнога Сина Отац и једнога Духа Светога Производитељ. Свагда сушти, и свагда сушти Отац, и свагда сушти једини Отац и Производитељ; већи од Сина и Духа једино по томе што је узрочник, а по свему осталоме исти је Њима и равночастан.


    [2.] Којега је Син један, беспочетан као безвремен, не беспочетан пак као имајући почетак и корен и извор Оца, из којега јединога пре свих векова бестелесно, безистечно, бестрасно раћањем је произашао, али се није одвојио; Бог сушти од Бога, не други као Бог, а други као Син; свагда сушти и свагда сушти Син и једини
    Син, и свагда код Бога несливено сушти; не узрок и почетак Божанства појиманога у Тројици, јер Он постоји из Оца као узрока и почетка, него је Он узрок и почетак свега посталога, јер је кроз Њега
    све постало.
    Који “будући у обличју Божјем, није сматрао за отмицу то што је раван Богу“, али је на свршетку векова унизио Себе узевши ради нас обличје наше, и из Приснодјеве Марије, благовољењем Оца и садејством Светога Духа, зачет по закону природе, и рођен, Бог уједно и човек, и пошто се истински очовечио постао је једнак нама у свему осим греха, оставши оно што је био — Бог истинити, сјединивши несливено и неизменљиво две природе и воле и дејства, и оставши један Син у једној Ипостаси и после очовечења, делајући све божанско као Бог и све човечанско као човек, и подложан људским беспрекорним страдањима; будући и остајући нестрадалан и бесмртан као Бог, Он телом добровољно пострада као човек, и распет би, и умре, и погребен би, и трећи дан васкрсе; Који се и ученицима по васкрсењу јави и обећа им Силу с више, и заповеди им да „уче све народе и крштавају их у име Оца и Сина и Светога Духа, и уче их да држе све што им је заповедио; Он исти се и узнесе на небо и седе с десне стране Оца, учинивши нашу природу једночасном и једнопрестолном, будући да је сједињена са Божанством, са којом ће природом опет доћи са славом да суди
    живима и мртвима и да да свакоме по делима његовим.

    Тада пак, узашавши ка Оцу, послао је на Своје свете ученике и апостоле Духа Светога, који од Оца исходи, који је сабеспочетан Оцу и Сину као безвремен, а небеспочетан као имајући и Он Оца као корен и извор и узрок (Свој), не као рођен, него као исходећи, јер је и Он од Оца пре свих векова безистечно и бестрасно, не
    рађањем него исхођењем, произашао; нераздељив је од Оца и Сина, јер од Оца происходи и у Сину почива, имајући и несливено сједињење и недељиво раздељивање; Бог сушти и Он од Бога, не други као Бог, него други Утешитељ као Дух Свети, самоипостасни, који од Оца исходи и кроз Сина се шаље, то јест јавља, узрок и Он свега посталога, јер се Њиме све коначно савршава; Он исти је и равночастан (у свему) Оцу и Сину, осим нерођености и рођења.“

     

    Одломак из: Исповедање вере, Свети Григорије Палама



    Повратне информације корисника

    Recommended Comments



    Колико дубина у изразима, могло би на ово безброј књига написати. Међутим, требало би, ради данашњих црквених и теолошких потреба, разрадити поједностављење и конкретизацију одређених исказа. Такав подухват нимало није једноставан, али је насушно потребан ради опстанка и јединства Цркве.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    .
    Da li je tačno da rano hrišćanstvo nije imalo eksplicitnu doktrinu Trojstva? Pod ranim hrišćanstvom mislim na apostole i njihove učenike tj. pisce Novog Zaveta. A ako je tako stoga ni Novi Zavet ne bi sadržavaou eksplicitnu doktrinu Trojstva, iako u Novom Zavetu postoji mnogo izjava ponaosob o Ocu, Sinu i Duhu? Tj. reklo bi se da vera nije bila trijadološka, u apostolsko i sub-apostolsko vreme. Reč Trojstvo je našla svoje mesto u crkvenoj teologiji tek od kasnije što je zapečaćeno saborom u Nikeji 325. godine tj. u 4. veku?

    Ako je ovo gore tačno bar u nečemu, iako (takodje kasniji) teolozi korene Trojstva nalaze i u Starom Zavetu, smeta li to šta savremenom čitaocu Novog Zaveta u svetlu onoga što je danas opšte prihvaćeno npr. u našoj pravoslavnoj Crkvi koja tvrdi da je dogma o Svetoj Trojici deo vere koju je primila usmenim putem od Isusa Hrista preko apostola, i da je kao takva oduvek bila deo vere Crkve?

    Pitam jer me zbunjuje. da li je i šta je to nedostajalo ranim hrišćanima da shvate ono što je eventualno kasnije došlo?

    Takodje interesuju me Protestanti, kojima je jedan od osnovnih načela autoritet Biblije, kako oni stoje sa trijadološkim stavovima?

    Ili sve ovo gore može biti odgovoreno onim što u svojoj Poslanici Filipljanima Sv. Ignjatije Bogonosac piše: „Tako je Gospod, poslao Apostole da uče među svim narodima, zapovedivši im da „krštavaju u ime Oca, i Sina i Svetoga duha”. Ne u jednu ličnost koja ima tri imena, niti u tri ličnosti koje su se ovaplotile, nego u Trojicu koji imaju istu slavu?

    .

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites
    On 24.3.2019. at 22:35, Tristatri рече

    Tj. reklo bi se da vera nije bila trijadološka, u apostolsko i sub-apostolsko vreme.

    Ako nije bila trijadološka onda kakva je bila?

    Ako nije postojao termin, da li to automatski znači da apostoli nisu imali nikakav pojam?

    Da li je termin sam po sebi Bog ili je to za sada najbolji i sveopće prihvaćen pojam koji najbolje izražava ovo otajstvo.

    Dogmu o Presvetom Trojstvu apostoli nisu mogli direktno primiti od Krista kad je ona tek kasnije donesena ali jesu vjeru u Božanstvo Oca i Sina i Duha Svetoga.

    Apostoli su od početka ispovijedali što su vidjeli i čuli...vjeru u Boga svemogućega stvoritelja neba i zemlje i  Isusa Krista sina Božjega i Duha Svetoga i to je njima i prvoj crkvi bilo jasno ali poslije njih dolazi do potrebe  radi određenih krivovjerja  da se to definira ovaj pojam.

    Da kojim slučajem nije bilo krivovjeraca ne bi ni danas imali ovaj termin Trojstvo, ali bi svi i dalje vjerovali i krstili u ime Oca i Sina i Duha Svetoga.

    Mislim da svi "normalni" protestanti vjeruju u Sveto Trojstvo.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    И сама богооткривена дефиниција - Бог је Бог Отац, дефинише Бога као Свету Тројицу, јер ако је Отац, у односу на кога је Отац? На Сина. А где су  Отац и Син (Логос Божји) ту је и Дух (Божји) Свети. Господ Бог се открио као Отац, Син и Свети Дух! Свако од њих са личним својствима, али без поделе природе или суштине!
    (1. Мој. 1:26; 11:5-7; Пс 2:7; Мт. 3:16-17; 11:25-27; 28:18-20; Јн. 1:1-2, 14, 18; 5:17, 23; 8:58; 10:30; 14:11, 26; 15:26; 17:5; 20:28; Рим. 1:1-4; 1 Kор 6:11; 8:6; 2. Kор. 13:14, 17; Гал. 4:6; Фил. 2:9-11; Еф. 1:3-14; 2:18; 4:4-6; 1. Јн. 5:7,20; Откр. 1:4-6; 4:11; 5:12; 22:3;)

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites
    пре 2 часа, Tristatri рече

    sta je poenta gornjeg videa? muzika ili neka fora?...

    Нема ту ништа посебно, не знам зашто је поставио... то је неки браца "исцелитељ" из комшилука који "лечи" само погледом, ништа не дивани само дође и гледа...

    Да не правим рекламу јер не заслужује линк, гуглај браца исцелитељ

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites
    On 24.3.2019. at 22:35, Tristatri рече

    .
    Da li je tačno da rano hrišćanstvo nije imalo eksplicitnu doktrinu Trojstva? Pod ranim hrišćanstvom mislim na apostole i njihove učenike tj. pisce Novog Zaveta. A ako je tako stoga ni Novi Zavet ne bi sadržavaou eksplicitnu doktrinu Trojstva, iako u Novom Zavetu postoji mnogo izjava ponaosob o Ocu, Sinu i Duhu? Tj. reklo bi se da vera nije bila trijadološka, u apostolsko i sub-apostolsko vreme. Reč Trojstvo je našla svoje mesto u crkvenoj teologiji tek od kasnije što je zapečaćeno saborom u Nikeji 325. godine tj. u 4. veku?

    Ako je ovo gore tačno bar u nečemu, iako (takodje kasniji) teolozi korene Trojstva nalaze i u Starom Zavetu, smeta li to šta savremenom čitaocu Novog Zaveta u svetlu onoga što je danas opšte prihvaćeno npr. u našoj pravoslavnoj Crkvi koja tvrdi da je dogma o Svetoj Trojici deo vere koju je primila usmenim putem od Isusa Hrista preko apostola, i da je kao takva oduvek bila deo vere Crkve?

    Pitam jer me zbunjuje. da li je i šta je to nedostajalo ranim hrišćanima da shvate ono što je eventualno kasnije došlo?

    Takodje interesuju me Protestanti, kojima je jedan od osnovnih načela autoritet Biblije, kako oni stoje sa trijadološkim stavovima?

    Ili sve ovo gore može biti odgovoreno onim što u svojoj Poslanici Filipljanima Sv. Ignjatije Bogonosac piše: „Tako je Gospod, poslao Apostole da uče među svim narodima, zapovedivši im da „krštavaju u ime Oca, i Sina i Svetoga duha”. Ne u jednu ličnost koja ima tri imena, niti u tri ličnosti koje su se ovaplotile, nego u Trojicu koji imaju istu slavu?

    .

    Uf, mnogo pitanja na koja moze da se napise cela jedna knjiga o tome kako se razvijala tokom istorije crkve dogma o Svetoj Trojici u konacnom smislu kakvom je danas poznajemo.

    Odmah treba da se kaze, da je prva crkva, apostoli, njihovi ucenici i ravnoapostolni oci, sigurno poznavala osnovno nacelo nase vere u sv.Trojicu koja se slavi u ime Oca i Sina i Svetoga Duha kao ravnocasnih i isto - slavnih i isto - svesilnih po jednoj istoj Bozanskoj prirodi.

    Imamo odmah na pocetku radjanja crkve tkz. krstenjsku formulu kroz pozivanje prilikom krstenja u ime Oca,Sina i Duha Svetoga :

    " Što se tiče krštenja, to ćete činiti ovako: prvo ćete sve ovo izgovoriti, a onda krstite u ime Oca i Sina i Duha Svetoga − u tekućoj vodi." (Didahi)

    Kao sto si gore pomenuo iz poslanice sv.Ignjatija u kojoj se takodje pominje krstenje u ime sv.Trojice. 

    Sada, u prva tri veka crkve, nije bilo bas tako jasno izrazeno ucenje o nacinu na koji postoji  sv.Trojica, u principu nije ni trebalo jer su svi verovali u sv.Trojicu u kojoj su i Otac i Sin i Sveti Duh bile iste Bozanske slave, sile, mudrosti i poklonjenja koje se jednako odaje celoj sv.Trojici. I, to je najbitnije, njihova vera u sv.Trojicu, po kojoj takoj jednoj prostoj veri, kolika je kao zrno gorusicino ...  mogli su hriscani  pomerati planine i ciniti cuda i isceljenja (kako je rekao Isus Hristos) i tom verom u sv.Trojicu su spasavali svoje duse.

    Kasnije sledom okolnosti doslo je i do jasnijeg i detaljnijeg izrazavanja te iste vere koje su imali raniji hriscani o sv.Trojici i koju su imali i kasniji hriscani,... jednostavno svi mi hriscani smo verovali u istu slavu Bozanstvene Svete Trojice samo je vremenom jasnije izrazavana ta vera recima i pojmovima i definicijama dogmata vere. itd...

    " Sveti Grigorije Bogoslov, govori: „Mi smo videli i propovedamo kratko i prosto bogoslovlje Trojice (σΰντομον και άπέριττον της Τριάδος Φεολογίαν), od Svetlosti — Oca primivši Svetlost — Sina u Svetlosti — Duhu“

    https://svetosavlje.org/dogmatika-pravoslavne-crkve-tom1/24/?pismo=lat

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites
    пре 19 минута, kopitar рече

    Da li kod Palame dolazi do razdvajanja suštine i energije u Božanstvu?

    Ne, jer energije Bozije izviru iz same Njegove sustine i ne postoji ni minimum 0,00000000000..... % razdvajanja (:laie_14:) .... jer ako postoji razdvajanje,  onda ne bi mogli da se obozimo tim energijama koje jesu Bozanske, da postanemo bogovima po blagodati.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites
    пре 5 минута, Bokisd рече

    Ne, jer energije Bozije izviru iz same Njegove sustine i ne postoji ni minimum 0,00000000000..... % razdvajanja (:laie_14:) .... jer ako postoji razdvajanje,  onda ne bi mogli da se obozimo tim energijama koje jesu Bozanske, da postanemo bogovima po blagodati.

    Pa mi se posinovljavamo po Isusu Bogočovjeku po njegovom čovještvu po kojem postajemo njegova braća i sestre po krvi.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites
    пре 30 минута, ИгорМ рече

    Нема ту ништа посебно, не знам зашто је поставио... то је неки браца "исцелитељ" из комшилука који "лечи" само погледом, ништа не дивани само дође и гледа...

    Да не правим рекламу јер не заслужује линк, гуглај браца исцелитељ

    Vidiš da je uspio odgovoriti Milana od njegove teologije ' imanentne" Trojice..:))

     

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites
    пре 4 минута, kopitar рече

    Pa mi se posinovljavamo po Isusu Bogočovjeku po njegovom čovještvu po kojem postajemo njegova braća i sestre po krvi.

    Pa, Isus Hristos nam je otvorio taj put da postanemo sinovi Boziji,.. ali, recimo da postoje razna iskustva putem kojih ljudi dolaze do toga da postanu sinovi boziji po blagodati.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites
    пре 1 минут, Bokisd рече

    Pa, Isus Hristos nam je otvorio taj put da postanemo sinovi Boziji,.. ali, recimo da postoje razna iskustva putem kojih ljudi dolaze do toga da postanu sinovi boziji po blagodati.

    Može li se pretjerati u tom misticizmu,odnosno koje su loše strane palamizma?

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites
    пре 33 минута, kopitar рече

    Može li se pretjerati u tom misticizmu,odnosno koje su loše strane palamizma?

    Uf, sad si me brate Kopitar stavio na muku, :0228_hot: jer su ovo realno gledano vrlo teske duhovne stvari za nas laike hriscane koji mozda imamo nesto malo teorije o tim duhovnim stvarima i prakticno nikakve prakse u tim misticnim stvarima koje nasu dusu i um vode u nebeske visine (al' sam ga srocio, zar ne... :D :smeh1:)

    Koliko sam licno upoznat, tj. po onome sto sam citao (pomalo sam i pozaboravio) teorijski palamizam je svetootacko i predanjsko ucenje potvrdjeno saborno od stane cele crkve (Istocne) i kao takvo je, kako se kaze, Bozanska nauka.

    Ali, naravno, kao svugde u zivotu kada neku teoriju pokusamo da pretvorimo u praksu moze doci do anomalija i pogresnog praktikovanja stvari koje su teorijski besprekorne. Zbog toga postoje , rekao bih ovako, opasnosti kod upraznjavanj duhovnih stvari koja se ticu palamizma.

    Da bi se to sprecilo najbolje resenje je ici putem koji su vec neki drugi (taj isti put i presli) jer oni znaju i teorijski i prakticno taj put i opasnosti koje postoje na tom putu. Znaci poslusanje onim ljudima u crkvi koji su iskusni u tim stvarima. Prakticno ne postoji drugi siguran nacin da se izbegnu lose strane koje moze doneti neko nase pogresno praktikovanje palamizma.

    I, veruj mi brate Kopitar o tome duhovnom putu su napisane stotine i stotine knjiga u kojima su opisana iskustva ljudi koji su prosli taj put. Problem je (po meni) sto danas imamo malo takvih ljudi, a vrlo je tesko samo iz knjiga nauciti kako ici pravilno tim (duhovnim) putem.

    I, opet, to je jos jedan problem, sto mnogi misle da mogu,.... samo kroz citanje, sticanjem suvog znanja... da mogu ici tim putem, sto je nazalost veoma velika greska i srece se vrlo cesto u crkvi. Recimo sv.Pajsije Velickovski koji je palamizam ponovo doneo sa Svete Gore u Rusku crkvu u 18.veku kada je video da se njegov prevod Dobrotoljublja (monaska knjiga o uzvisenom monaskom duhovnom delanju) koje je on namenio samo za manastire, prodaje i u svetu, lupao je sebe u glavu od muke :1314_womens: i pozalio je sto je i preveo tu knjigu,.... jer je znao da laici vernici mogu imate velike duhovne stete ako budu pogresno citali i primenjivali stvari koje postoje u knjizi.

    Znaci sve u zivotu, cak i ako je dobro, moze pogresno da se koristi, tako i u nasem duhovnom zivotu, zbog toga i Isus kaze se pazimo, da smo duhovne i razumne ovce i da trebamo da budemo i mudri kao zmije i bezazleni kao golubovi i da ne gradimo (duhovni zivot) na temelju peska jer ce voda (iskusenja) potkopati  .... itd... al' sam se raspiso, ne znam sto' mi je tacno veceras... :))

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites



    Придружите се разговору

    Можете одговорити сада, а касније да се региструјете на Поуке.орг Ако имате налог, пријавите се сада да бисте објавили на свом налогу.

    Guest
    Додај коментар...

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Вести са званичних сајтова Српске Православне Цркве



×
×
  • Create New...