Jump to content
  • Добро дошли на Живе Речи Утехе!

    Ако желиш да учествујеш у разговорима са осталим члановима и да добијеш додатне опције и могућности, да имаш приступ затвореним форумима

    молимо да се региструјеш или пријавиш
  • Срђан Ранђеловић
    Срђан Ранђеловић

    Трећи том Дела Светог Јована Златоустог

    Sign in to follow this  

      Поводом изласка из штампе трећег тома Дела Светог Јована Златоустог у издању Епархијског управног одбора Епархије нишке.

    Беше у Антиохији, оној на (реци) Оронту, неки презвитер по имену Јован, родом од евпатридâ, животом — добар, а беседом и силом убеђивања — страшан, (човек) који је надилазио (све) говорнике око себе, што је и Ливаније Сиријац посведочио. Јер кад је намеравао скончати, и кад га присталице питаху ко да буде уместо њега (на челу његове реторске школе), говори се да је казао: Јован — да нам га хришћани нису отели.

    Овим речима је црквени историчар Созомен започео своју причу о Јовану Златоустом, дабоме не случајно истичући у први план силу и убеђујућу моћ његове беседе, јер је већ у његово време свима било очигледно да је Јован Златоусти највећи беседник свог, и не само свог, времена.

    Наравно, он то није постао тек онако. Крајем фебруара 387. године Златоусти је држао редовну проповед у цркви званој Стара, у Антиохији. Ближио се почетак Великог васкршњег поста и Јован је паству припремао за пост тумачећи им Павлову изреку Користи мало вина због стомака свог и честих својих слабости (1Тим 5, 23). На крају беседе, по сопственом убеђењу не случајно, направио је поређење између увреде царскога достојанства, за коју следи најстрожа казна, и увреде Бога, на коју се, и не размишљајући, свакодневно одлучујемо.

    Само неки дан после те беседе, у његовој родној Антиохији избила је побуна у којој је нанета увреда цару Теодосију Великом (порушене су царске статуе), и Златоусти, наравно, није могао да се не присети оног свог недавног поређења. Био је убеђења да је кроз његова уста Бог унапред опомено становнике Антиохије и припремио их за оно што ће се десити.

    А дешавале су се страшне ствари. Сваки становник Антиохије се бојао да може бити доведен у везу са увредном царскога достојанства (а то је значило смрт!), јер читав град је сагрешио. И читав град је захватила страшна паника. Иако већ у прилично дубокој старости, епископ Антиохијски Флавијан (који је две године раније рукоположио Јована у чин презвитера) из Антиохије се запутио у далеки Константинопољ у намери да пред самим царем издејствује милост за своје стадо, док је Златоустом пало у део да исто то стадо теши својом моћном беседом. Ни Флавијана ни Јована, очигледно, није чекао нимало лак и пријатан посао. Но, и један и други су га, дабоме, обавили најбоље могуће.

    Беседе о сатуама које чине главни део овог трећег тома Дела св. Јована Златоустог, а која Дела је Епархија нишка по благослову свог Епископа, и уз помоћ Божију, почела да објављује представљају управо те утешне и поучне беседе које је св. Јован држао успаниченим Антиохијцима. По општем уверењу, оне спадају у сам врх беседништва, не само црквеног.

    Беседе о статаума су биле читане у старини, читане су и данас, а сигурни смо да ће и у будућности остати радо читано штиво. На словенски су током средњовековља превођене у три наврата. Од њих је сачињен и засебан зборник под насловом Андрианти (од грч. ἀνδριάς – статуа). Крајем 14. века монах Антоније (Багаш) превео је „от грчкого извода на србски“ Зборник Златоустових Беседа Андрианти. Његов превод уживао је велики углед, тако да га је године 1473. преписао Владислав Граматик. Средином 15. века у светогорском манастиру Ватопеду монах Антоније, иначе Србин, ученик Генадија Светогорца урадио је превод беседа О статуама за Никиту, архиђакона Студеничког митрополита Василија. Трећи талас превода био је ваћ на руски, нешто касније, током 16. и 17. века. На савремени српски беседе као целина, колико нам је познато, од времена монаха Антонија нису превођене. Постоји превод прве беседе објављен 1908. у „Богословком гласнику“, часопису који је између 1902. и 1912. излазио у Сремским Карловцима.

    Осим двадесет једне Беседе о статума у састав трећег тома Дела улазе још: Две беседе оглашенима; Три беседе о немоћи ђавола; Девет беседа о покајању; Две празничне беседе; Три беседе о Јудином издајству; Две беседе о Крсту и разбојнику; Беседа о Васкрсењу мртвих; Беседа против пијанаца; О вазнесењу; Две беседе о педесетници.

    Књига има 672 странице, штампана је у В5 формату и, као и први том, повезна је тврдим повезом.

    Све беседе превео је са старогрчког и приредио за штампу Дејан Ј. Лучић.

    Извор: Епархија нишка

    Sign in to follow this  


    Повратне информације корисника

    Recommended Comments

    Нема коментара за приказ.



    Придружите се разговору

    Можете одговорити сада, а касније да се региструјете на Поуке.орг Ако имате налог, пријавите се сада да бисте објавили на свом налогу.

    Guest
    Додај коментар...

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Вести са званичног сајта Српске Православне Цркве



Све поруке на форуму, осим званичних саопштења Српске Православне Цркве, су искључиво лична мишљења чланова форума 'Живе Речи Утехе' и уредништво не сноси никакву материјалну и кривичну одговорност услед погрешних информација. Објављивање информација са сајта у некомерцијалне сврхе могуће је само уз навођење URL адресе дискусије. За све друге видове дистрибуције потребно је имати изричиту дозволу администратора Поука.орг и/или аутора порука.  Коментари се на сајту Поуке.орг објављују у реалном времену и Администрација се не може сматрати одговорним за написано.  Забрањен је говор мржње, псовање, вређање и клеветање. Такав садржај ће бити избрисан чим буде примећен, а аутори могу бити пријављени надлежним институцијама. Чланови имају опцију пријављивања недоличних порука, те непримерен садржај могу пријавити Администрацији. Такође, ако имате проблема са регистрацијом или заборављеном шифром за сајтове Поуке.орг и Црква.нет, пошаљите нам поруку у контакт форми да Вам помогнемо у решавању проблема.

×
×
  • Креирај ново...