Jump to content
  • advertisement_alt
  • advertisement_alt
  • advertisement_alt
  • Добро дошли на Живе Речи Утехе

    Ако желиш да учествујеш у разговорима са осталим члановима и да добијеш додатне опције и могућности,

    молимо да се региструјеш или пријавиш
  • александар живаљев

    Професор Здравко Пено: Колеге из Београда бране крајње понижавајућу Дарвинову антропологију

    Sign in to follow this  

      Професор догматике и етике на Богословском факултету Светог Василија Острошког у Фочи, др Здравко Пено, огласио се данас у Политици против недавне Петиције колега са београдског Православног Богословског факултета. Данашњи чланак др Пена не можемо да пренесемо у целини поштујући ауторска права Политике, али желимо да скренемо Вашу пажњу на њега, како би различита мишљења уважених српских теолога стигла до читалаца Поука.

      Како сазнајемо професор Здравко Пено је и аутор ширег елабората на ову тему који је запажен и на овогодишњем заседању Светог Архијерејског Сабора

    Апел на апел

    Зачуђујуће је заузимање потписника Апела за крајње понижавајућу Дарвинову антропологију
    Аутор: Здравко Пеночетвртак, 25.05.2017. у 08:00
    Gatalo.jpg
    И. Гатало

    Поводом „Јавног апела“ наставника и сарадника ПБФ у Београду, у вези са „Петицијом за ревизију изучавања теорије еволуције“, осећам потребу да, као наставник догматике и етике, верујућим и свим људима добре воље, изнесем следеће мишљење:

    Подсећање потписника Апела да ниједна од институција којима је Петиција упућена „немају надлежност да задиру у ма коју научну област и врше ’ревизију’”, представља криво тумачење тог документа. Потписници траже преиспитивање једне недостатне теорије, али која је и атак на здраву памет и вређа интегритет људске личности. Она не говори о далеким галаксијама, него о настанку човека и људском идентитету. За разлику од многих других, ова научна теорија није донела благодети људском роду, а породила је и друштвени дарвинизам, чији је поборник, Херберт Спенсер, настојао да принципе природне селекције и право јачег примени на људско друштво. Теорија еволуције била је и један од стубова идеологије марксизма–лењинизма?

    Редовни професор Богословског факултета „Свети Василије Острошки“ у Фочи Универзитета у Источном Сарајеву

    Измењено од александар живаљев

    Sign in to follow this  


    Повратне информације корисника

    Recommended Comments



    пре 16 минута, александар живаљев рече

    Потписници траже преиспитивање једне недостатне теорије

    Teorija nije nedostatna vec najbolje potkrepljena teorija u naucnom svijetu. 

     

    пре 16 минута, александар живаљев рече

    али која је и атак на здраву памет и вређа интегритет људске личности.

    Naprotiv. Ovo kukumacenje i protivljenje TE bez ijednog argumenta, plus iskazivanje slicnih nebuloza poput covjek nastao od majmuna, darvinova teorija i eugenika itd...zaista predstavlja atak na zdravu pamet i vrijedjanje integriteta ljudske licnosti. 

     

    пре 18 минута, александар живаљев рече

    друштвени дарвинизам, чији је поборник, Херберт Спенсер, настојао да принципе природне селекције и право јачег примени на људско друштво. Теорија еволуције била је и један од стубова идеологије марксизма–лењинизм

    Ovo je tacno koliko i da je hriscanstvo porodilo principe duhovne selekcije i pravo jaceg da druge spaljuje na lomaci. 

    Dajte gospodo okacite vase diplome na klin i bavite se necim plodnosnijim u zivotu. Osramotiti se nije strasno kad covjek prizna gresku, strasno je kad se ne znanje i konstantno sramocenje promovise kao vrhunska nauka i utemeljno znanje. 

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites
    пре 1 минут, Grizzly Adams рече

    И то је једна од "научених фраза" која се упорно понавља.

    Ко нека секта...

    To ce se ponavljati jos narednih 100 godina jer ocigledno je da mnogim u prosjeku toliko treba da shvate neke osnovne stvari. 

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites
    Управо сада, Justin Waters рече

    To ce se ponavljati jos narednih 100 godina jer ocigledno je da mnogim u prosjeku toliko treba da shvate neke osnovne stvari. 

    Да бре, као што "веома добро знамо" како је настао живот из неживе материје... Све то само треба поновити довољан број пута и постаће истина.

    Ооооммммм....

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Спенсер је независно од Дарвина развијао свој "социјалдарвинизам" односно друштвену теорију и он је такорећи један од првих који је тражио изузеће државног интервенционизма али пре свега у расистичке сврхе опстанка "јаке" буржоазије на рачун "слабих" сиромашних маса које су требале да цркну и ишчезну.

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites
    пре 12 минута, grigorije22 рече

    Jel moze da se usklade evoluciona i hriscanska antropologija?

    Cvrsti u veri mogu da odgovore na ovo pitanje, kao sto su I Sveti Oci kroz istoriju Crkve.

    Mi mozemo samo da izrazimo licno misljenje, koje je subjektivno, tj uslovljeno stepenom vere, znanja, strahova I sl..

    Kada bismo mogli da prodjemo neke diskusije bez osudjivanja, bilo bi korisnije svima nama koji zelimo da cujemo rec Crkve I rec nauke, bez nepotrebnih sukoba.

    Pretpostavljam da bi svi nasi teolozi imali svoja licna misljenja povodom peticije I apela, ali da li je svrsihodno voditi bogoslovski dijalog putem medija? Da li neko moze da linkuje prof.Peno intervju u celini?

     

    @Grigorije22 u slucaju da nisi procitao intervju vl.Maksima sa Serbica-americana sajta, mozda odgovor nadjes u redovima ispod:

    "Сматрам да значајан број професора теологије врло озбиљно и одговорно, годинама прате расправе о теорији еволуције, читају релевантне књиге и студије, учествују у научним дискусијама са присталицама еволуционе теорије. Њима се не може приговорити да им недостаје подлога за изношење промишљених ставова на ову тему. Подсећам да је у свету огроман број хришћана научника који заступају теорију еволуције али им то не представља препреку да верују у све основне истине хришћанске вере: Свету Тројицу, Христа, Цркву, светитеље, благодат Духа Светога, Свете тајне и тако даље. Помиривши у себи веру и науку, они не сматрају да врше анти-евхаристијско дело у својој професији. Познајем грчког академика физичара који не помишља да подржи „алтернативна” и „паралелна” тумачења постанка живота и универзума.

    Као што су Оци Цркве у своје доба водили дијалог са важећим научним теоријама, тако и ми можемо - то је принцип кога се придржавају поменути православни научници и професори теологије – водити дијалог са савременом науком."

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites
    пре 26 минута, Justin Waters рече

    Eto i sta sad da ja tebi dalje pricam....da li ovo pises namjerno ili ne nemam pojma. 

    Кажем зато што није тачно. Само се понављају неке фразе које ништа не значе...

    Еволуција није "најбоље поткрепљена теорија у научном свету". Није ни у првих 100. Свака теорија у физици је боље поткрепљена од еволуције.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites
    пре 2 часа, Grizzly Adams рече

    Еволуција није "најбоље поткрепљена теорија у научном свету". Није ни у првих 100. Свака теорија у физици је боље поткрепљена од еволуције.

    Nije. :) 

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites
    пре 3 часа, Justin Waters рече

    Teorija nije nedostatna vec najbolje potkrepljena teorija u naucnom svijetu.

    Mozda i jeste, .....ako, kao sto neko vec rece,.....da što se više ide unazad imamo manje tragova, pa ih treba brižljivije tražiti .....mozda i bude najbolje potkrepljena.....ako, budemo pazljiviji u trazenju tragova. ( :ani_biggrin:).....( da idemo manje unazad i da , opet, brizljivo trazimo, imali bi vise tragova, pa, bi TE mozda i bila jos vise potkrepljena :945729: ).....

    Tako da, naravucenije, :dedica:..... smanjite malo te' godine, bolje ce biti potkrepljena TE........:)))
     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites
    пре 14 минута, Grizzly Adams рече

    У праву си, ниједна нема иза себе култ и следбенике који понављају мантре... ;)

    Sve je u redu... samo  tri, četiri puta očitaj "Teorija evolucije nije ništa dokazala" ujutru i 10 puta "Naučnici ne znaju ništa o nastanku života" pred spavanje... ;)

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Ево и професора Пена са сајта Геополитике http://www.geopolitika.rs/index.php/sr/duhovni-ivot/922-2017-05-25-08-11-52

    Др Здравко Пено, редовни професор Богословског факултета «Свети Василије Острошки” Универзитета у Источном Сарајеву реаговао поводом апела професора Богословског Факултета у Београду о еволуцији

                                                       
    Теорија еволуције један од стубова идеологије марксизма-лењинизма  
    Валидно је учење светог Максима исповедника а не неког другог Максима

    Поводом „Јавног апела“ наставника и сарадника ПБФ у Београду, у вези са „Петицијом за ревизију изучавања теорије еволуције“, осећам потребу да, као наставник догматике и етике, верујућим и свим људима добре воље, изнесем следеће мишљење:

     

    1. Подсећање потписника Апела да ниједна од институција којима је Петиција упућена „немају надлежност да задиру у ма коју научну област и врше ʻревизијуʼ онога што се унутар ње има сматрати за научну теорију и као такво бити изучавано и предавано ђацима и студентима“, представља криво тумачење тог документа. Потписници траже, преко институција које то могу покренути, отпочињање процеса преиспитивања теорије која има научне недостатке, али која за сваког од потписника, свакако и за све верујуће људе, али и неке неверујуће, представља атак на „здраву памет“ и вређање интегритета људске личности. Дакле, реч је о потреби ревизије једне теорије која не говори о далеким галаксијама, него о настанку човека и људском идентитету. За разлику од многих других, ова научна теорија није донела благодети људском роду, а породила је и дру­штве­ни дар­ви­ни­зам, чији је поборник, Хер­берт Спен­сер, настојао да прин­ци­пе при­род­не се­лек­ци­је и пра­во ја­чег на пре­жи­вља­ва­ње при­ме­ни на чо­ве­ка као дру­штве­но би­ће. Треба ли подсећати да је теорија еволуције била и један од стубова идеологије марксизма-лењинизма?  
     
    2. Потписници Апела сматрају да иницијативе за ревизије „не могу потећи од скупине грађана (ма колико она била велика, а њени чланови угледни), већ једино и искључиво од саме науке, тј. дате научне области (у овом случају: биологије) односно од научне заједнице експерата компетентних у том домену истраживања“. За очекивати је да они сами, као опоненти, у најмању руку, имају статус експерата из биологије, а не да себе граде већим стручњацима од свих професора и доктора медицинских наука међу потписницима Петиције.

    3. Очекивало би се од теолога-научника да владају основним логичким правилима (тим пре што у својим редовима имају једног нетеолога-философа), јер само на основу речи „сходно претходно реченом“, на почетку 3. тачке њиховог Апела, није могуће извести никакав ваљани закључак, поготово не онај који гласи: „Сматрамо да у програму наставе биологије, на свим образовним нивоима, не постоји ништа што би тренутно могло да замени теорију еволуције или да барем буде представљено као њена једнако плаузибилна алтернатива“. Овакав закључак би потписници Апела, као нестручњаци из дате области, могли извући само на основу премисе да не постоји ниједна друга теорија о стварању. Тврдити да је теорија еволуције једина веродостојна то могу само научници у тој области, а потписници Апела то нису. Овом тврдњом они губе статус очекиване неутралности и лаичке суздржаности, будући да наступају као мериторне личности у области коју не познају. И док потписнике Иницијативе, позивају, не без цинизма, да „приљежним научним радом, на основу мноштва ʻдоказаʼ које су навели на две штампане стране“, постулирају нову теорију, они сами не морају никакав труд да уложе, јер Дарвину верују безусловно (можда и више него што је Дарвин веровао себи!). „Заобилазнице и пречице“ у закључивању не важе за друге, већ само за њих.

    4. Ниједан православни теолог, најдубље разлоге свог идентитета не налази у науци, већ у библијској вери, те је стога излишно наглашавати „став, широко прихваћен од научне заједнице теолога широм света, да не постоји никаква ʻбиблијска теорија стварањаʼ која се може схватити као научна теорија која би, као таква, представљала научну алтернативу теорији еволуције“. За хришћане уопште, тим пре за теологе, од велике важности је да ли је нека теорија о стварању супротстављена или не библијским истинама вере. Није потребно да неко буде научни експерт, па да зна да Дарвинова теорија еволуције говори о развоју врста другачије од Библије, чак насупрот њој. Раз­вој ство­ре­ног све­та у скла­ду с Бо­жи­јим пла­ном је јед­но, а на­уч­на те­о­ри­ја о раз­во­ју сло­же­них ор­га­ни­за­ма од јед­ног или не­ко­ли­ко при­ми­тив­них ор­га­ни­за­ма и о пре­тва­ра­њу јед­не вр­сте у дру­гу, је­сте не­што са­свим дру­го. У књизи Постања стоји да је Бог створио свет по његовим врстама (1. Мојс. 1, 11–12). Према учењу св. Максима Исповедника, сходно Божијој вољи, која је истоветна са логосима бића, свет постоји од почетка по врстама, јер ло­го­си бића се огле­да­ју „у одр­жа­њу стал­но­сти сва­ке по­је­ди­не вр­сте“, а тој вољи служе и природни закони који се огледају „у исто­вет­но­сти при­род­не енер­ги­је сва­ке вр­сте“. Циљ држања природних закона јесте да „чо­век на­у­чи да не ме­ња при­род­ни са не­ким дру­гим – не­при­род­ним за­ко­ном“. Дакле, валидно је учење светог, а не неког другог Максима, тако да пре сврставања неког у присталице „идеологије америчког креационизма“, треба дати ваљано тумачење оних места Светог Писма на која се креационисти позивају. И нипошто не треба, супротно логици, изводити закључак да бити против теорије еволуције значи бити поборник теорије креационизма, како се хоће у Апелу, у црно-белом светлу, представити свака друга алтернатива. Боље је бити без икакве теорије, него са лошим алтернативама.

    5. Односи између теологије и науке не морају бити постављени по принципу или једно или друго, али када је реч о теорији еволуције, није тачно да „вера у тројичног Бога који је слободни творац света и живота, уопште није (нужно) у сукобу са теоријом еволуције“. Научник Стивен Џеј Гулд је исправно тврдио да се наука ба­ви ем­пи­риј­ском ствар­но­шћу, док се те­о­ло­ги­ја ба­ви пи­та­њи­ма сми­сла све­га. За­то је Гулд утвр­дио да су на­у­ка и те­о­ло­ги­ја тзв. не­пре­кла­па­ју­ће обла­сти (енгл. NO­MA – no­no­ver­lap­ping ma­gi­ste­ria). Ова­кав Гул­дов став, иако про­ис­те­као из же­ље да се су­прот­ста­ви псе­у­до­на­уч­ној те­о­ри­ји о не­при­хва­та­њу те­о­ло­ги­је, мо­гао је од­ве­сти у крај­ност пот­пу­ног за­тва­ра­ња на­у­ке и те­о­ло­ги­је у њи­хо­ве окви­ре. Раз­у­мев­ши опа­сност ста­ва о не­пре­кла­па­њу те­о­ло­ги­је и на­у­ке, Алистер Мекгрет, такође научник, изнео је став да су те­о­ло­ги­ја и на­у­ка де­ли­мич­но пре­кла­па­ју­ће обла­сти (PO­MA – partly over­lap­ping ma­gi­ste­ria). Мек­грет је свакако имао у виду да Бог ни­је, ни­ти мо­же би­ти пред­мет кон­ку­рен­ци­је на­уч­ног об­ја­шње­ња и да те­о­ло­ги­ја ни­је кон­ку­рент на­у­ке, те да на­у­ка и те­о­ло­ги­ја има­ју мо­гућ­ност ме­ђу­соб­не са­рад­ње (енгл. cros­so­ver fer­ti­li­zing, до­слов­но ме­ђу­соб­не оплод­ње) у ко­јој и јед­на и дру­га мо­гу да на­у­че из тог од­но­са, указујући притом на опасност схватања науке као иде­о­ло­ги­је.

    6. Давно је превазиђен римокатолички схоластички модел сходно којем је философија, са њом и наука, била слушкиња теологије (ancilla theologiae). Једнако је неприхватљив и други однос у којем теологија треба да буде подређена науци и то не због тога што теологија нема своју методологију, већ због тога што постоје теолози који не налазе свој идентитет у богословљу и дају превагу науци, без обзира на садржај који она нуди. Зато је, у најмању руку, зачуђујуће заузимање потписника Апела за крајње по­ни­жа­ва­ју­ћу Дарвинову ан­тро­по­ло­ги­ју. Подржавати Дарвинову теорију о заједничком претку човека и мајмуна и, у исто време, предавати библијску повест о стварању Адама по икони и подобију Божијем, потпуно је неспојиво. Одбацивање сцијентизма, као религијске алтернативе хришћанском учењу о Богу, још увек не значи да су односи између науке и теологије добро постављени. Веронаука је, због погрешног односа према вери оних који су је предавали, од првог наставног предмета, почетком прошлог века, стигла у наше време на последње место, а у време неприкосновеног двовлашћа Маркса и Дарвина, била је потпуно избачена из школског система. Превасходно због оних који имају изглед побожности, а силе њене су се одрекли (2. Тим. 3, 5) запали смо као народ у духовно мртвило и безнађе из кога се тешко излази. Апел наставника и сарадника ПБФ у Београду никако не помаже буђењу из духовне обамрлости, већ представља још једну неочекивану и ничим изазвану инјекцију наркозе племену које „мртвим сном спава“.

    7. Свакако да је тачно да су програми из веронауке и биологије у конфликту, превасходно због теорије еволуције, као што је тачно и да су потписници Апела у сукобу са библијском вером и богословљем отаца Цркве, будући да се залажу за ту теорију. Никакво оправдање попут „за науку ради науке“, бар за њих не важи, јер би требало да су се „посветили“ богословљу. Или овим апелом јавно исповедају лични промашај у професионалном определењу?

    На крају, недопустиво је изједначавање догме и идеологије. Потписници Апела би требало да разумеју људе из света који то не знају, будући да је реч догма злоупотребљавана у комунистичком систему и у политичкој свакодневници, пошто јој је додељен готово искључиво негативан предзнак. Догма је управо супротност идеологији (што нажалост не зна чак ни потписник Апела који се бави догматиком), јер се она ником не намеће силом „одозго“, него се, будући да је основ живота у Истини и извире из светотајинског живота и подвига, потврђује свенародним „Амин“.
     
    Из свега реченог недвосмислено следи да треба подржати Иницијативу, а Апел против ње треба сматрати озбиљним промашајем, аутодеструктивним и погубним, нарочито за оне који нису довољно утврђени у вери. У Светом Писму се налазе и ове речи: саблазни морају доћи, али тешко човјеку кроз кога долази саблазан (Мт. 18, 7).

    У Београду, 19. маја 2017. године                                     

     Др Здравко Пено
     редовни професор Богословског факултета
     „Свети Василије Острошки“
     Универзитета у Источном Сарајеву

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites



    Придружите се разговору

    Можете одговорити сада, а касније да се региструјете на Поуке.орг Ако имате налог, пријавите се сада да бисте објавили на свом налогу.

    Guest
    Додај коментар...

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Вести са званичних сајтова Српске Православне Цркве



Све поруке на форуму, осим званичних саопштења Српске Православне Цркве, су искључиво лична мишљења чланова форума 'Живе Речи Утехе' и уредништво не сноси никакву материјалну и кривичну одговорност услед погрешних информација. Објављивање информација са сајта у некомерцијалне сврхе могуће је само уз навођење URL адресе дискусије. За све друге видове дистрибуције потребно је имати изричиту дозволу администратора Поука.орг и/или аутора порука.  Коментари се на сајту Поуке.орг објављују у реалном времену и Администрација се не може сматрати одговорним за написано.  Забрањен је говор мржње, псовање, вређање и клеветање. Такав садржај ће бити избрисан чим буде примећен, а аутори могу бити пријављени надлежним институцијама. Чланови имају опцију пријављивања недоличних порука, те непримерен садржај могу пријавити Администрацији. Такође, ако имате проблема са регистрацијом или заборављеном шифром за сајтове Поуке.орг и Црква.нет, пошаљите нам поруку у контакт форми да Вам помогнемо у решавању проблема.

×
×
  • Create New...