Jump to content
  • Добро дошли на Живе Речи Утехе

    Ако желиш да учествујеш у разговорима са осталим члановима и да добијеш додатне опције и могућности,

    молимо да се региструјеш или пријавиш
  • необична_размишљања

    ДУХОВНА РАЗМИШЉАЊА ЈЕДНОГ БОГОТРАЖИТЕЉА-ШЕСТОДНЕВ

    Sign in to follow this  

      ОДАБРАНИ ДЕЛОВИ ИЗ КЊИГЕ

      ДРВО ЖИВОТА

      ДУХОВНА РАЗМИШЉАЊА ЈЕДНОГ БОГОТРАЖИТЕЉА

      neobicna_razmisljanja@live.com

    ШЕСТОДНЕВ

    У почетку створи Бог (духовно) небо и (упоредо са духовним небом створи и) земљу. А земља беше празна и пуста, и беше (густа) тама над безданом, и дух Божји лебдео је над водама (Пост 1, 1–2). У почетку Господ Бог створи земљу и све што је у њој и на њој, да би све имало своју будућу сврсисходност. С тим у вези, земља је на шестодневно стваралаштво припремана један одређени ванвременски период. Тај ванвременски период може се сместити у непролазни дан један, који је могао да траје хиљаде или милионе земаљских година – Али ово немојте превиђати вољени, да је један дан пред Господом као хиљада година, и хиљада година као један дан (2. Петр. 3, 8). Кад су се завршили одређени унутрашњи и вањски процеси у земљи и на њој, тад је земља била у потпуности припремљена за шестодневно стваралаштво. „Ко је то што замрачује Божји промисао речима неразумно? Опаши се сада као човек, ја ћу те питати, а ти ми казуј. Где си ти био кад ја (у почетку) оснивах земљу? Кажи, ако си разуман. Ко јој је одредио мере (још док је земља била пуста и без обличја)? Знаш ли? Или ко јој је растегао (невидљиво) уже преко ње (да јој се сви диве)? На чему јој почивају (чврсти) темељи (на којој обитава)? Или ко је метнуо (тај стеновити) камен угаони? Кад певаху заједно звезде јутарње (кад бише створене) и сви (анђелски) синови Божји клицаху (Господу Богу на савршеном стваралаштву). Или ко је затворио море вратима (док се воде не слију у своја зборишта) кад из (земљине безданске) утробе изађе (вода да натапа сву земљу)? Кад га одех облаком и пових тамом. Кад поставих на њега (дан трећи) закон свој и метнух му (модре) прегаче и врата (обале), и рекох: довде ћеш долазити, а даље нећеш. И ту ће се устављати поносни валови твоји (Јов. 38, 110).

    ДАН ПРВИ: И рече Бог (Отац): ‘Нека буде (благодатна) светлост. И би (таква) светлост. Бог Отац није створио ову светлост, него рече ‘Нека будe светлост (која у себи носи светлосну прилагођеност будућем стваралаштву Господњем)’. И виде Бог (Отац) светлост да је добра (тј. светлосно прилагођена да би имала своју сврсисходност), и растави Бог (Отац) светлост од таме. И светлост назва Бог дан, а таму назва ноћ. И би вече и би јутро, дан први (Пост. 1, 3-5). Дакле, све што буде створено, биће обасјано светлошћу Господњом. Благодатна светлост Господња биће мера свему и она ће у прва три дана стварања земљи бити и сунце, и месец, и звезде. Наиме, кад Господ Бог нешто ствара, ствара кроз Своју благодатну светлост која носи у себи светлоносну и топлотну прилагођеност. С тим у вези, ова благодатна светлост причињавала је земљи светлосни дан већи од сијања сунчаног. О тој непролазној благодатној светлости псалмопевац Давид пева: Јер је у тебе (Оче) извор животу, твојом (благодатном) светлошћу (коју нам дарујеш) видимо светлост (благодатне животворне славе Твоје) (Псал. 35, 9). Ову бљештећу благодатну светлост видео је и апостол Павле: И тако идући у Дамаск овлашћењем и наређењем од првосвештеника, у подне царе, видех на путу са неба светлост већу од сијања сунчанога, која обасја мене и оне који иђаху са мном (Да. 26, 13). Њу је видео и Мотовилов: „Замислите: у средини Сунца, при његовом најјаснијем подневном блистању, стоји лице човека који са вама разговара (Св. Серафим Саровски). Видите покрете његових усана, видите како се мења израз његових очију, чујете његов глас, осећате његове руке на својим раменима, но не само што не видите те руке и њихов облик, него не видите ни самога себе – ништа, осим једне заслепљујуће светлости што се надалеко простире, и осветљава јарком светлошћу и снежну пољану и пахуље снега које су падале на мене и великог Старца.“ („Циљ хришћанског живота“ Преподобни Серафим Саровски – светосавље). Тамо где је над земљом растављена светлост од таме, биће орентир (полазна тачка) за постављање свода небеског, и уједно, орентир за постављање светила небеских који ће обасјавати земљу и учествовати у мењању дана и ноћи.

    ДАН ДРУГИ: Потом рече Бог: ‘Нека буде свод (као невидљива брана) посред воде (и нека се рашири докле ће допирати будуће нераздељиво небо и), да (непрестано) раставља воду од воде (и да на њему обитавају светила небеска).’ И створи Бог (нераздељиви горњи и доњи) свод, и растави воду под (доњим) сводом од воде над (горњим) сводом (тј. растави воду која ће обитавати под доњим сводом од воде која ће обитавати под горњим сводом), и би тако. А свод Бог назва небо. И би вече и би јурто дан други (Пост. 1, 6 – 8). С тим у вези: ‘Нека буде (нераздељиви горњи и доњи) свод посред воде, да раставља воду од воде.’ Свод је постављен посред воде да би раставио воде које буду отицале са копна у своја зборишта (будућа мора). У овом случају, свод је био нераскидива брана да би се воде равномерно слиле (распоредиле) на једну и на другу страну копна и начиниле мора. Нека се (равномерно) слију воде што су под (читавим сводним) небом на једно место, нека се покаже копно (Пост. 1, 9).“ Воде које су се слиле са једне и друге стране копна, уствари слиле су се на једно место, јер сливањем воде у безданску земљину провалију, мора су се међусобно повезала и сачинила једну нераздељиву целину. Приликом стварања свода Господ Бог прво образова атмосферски омотач, па онда удеси небески простор где ће обитавати будућа светила. Кад се свод почео ширити, он је са собом подизао згуснуту водену пару (која је обитавала над земљиним водама), да би се од ње обликовала атмосфера. Истовремено са удешавањем атмосферског свода Господ Бог прилагоди и безданску таму (коју Бог растави од светлости) и сачини бескрајно ноћно небо. Дакле, густа водена пара била је основ за удешавање атмосферског омотача, а безданска тама била је основ за удешавање прозирне таме (ноћи), да би се створило савршено целовито небо са кога ће се сводити све што је земљи потребно. Уједно, ова хладна густа тама, која је обавијала земљину безданску провалију, није дозвољавала воденој пари да ишчезне, него да се збије и има своју сврсисходност приликом стваралачког шестоднева Господњег. Свод по потреби се шири и скупља зависно од воље Господње. Уједно, окретање земље узрокује окретање небеског свода и, самим тим, регулишу се измене дана и ноћи. Како свод гиба земљу, тако се на своду гибају одређена звездана небеска тела, јер је сводом све савршено повезано. И постави их Бог на своду небеском да обасјавају земљу и да управљају даном и ноћу, и да деле светлост од таме – Пост. 1, 18). Дакле, свод је савршено атмосферско и планетарно небо, он усмерава (регулише) све гравитационе и светлосне (и друге) процесе у космосу, да би сав космички систем имао савршено дејство и био на корист земљи. Кад Господ Бог (у почетку) створи (прво) земљу (а дан други) и (нераздељиво сводно) небо, (али) још не беше никаквог растиња ни биља пољског на земљи (јер су под благодатном светлошћу тек дан трећи изникле све биљке). Јер Господ Бог још не пусти дажда (кишу) на земљу. Ипак, вода (и пара) је (по промислу Господњем) извирала из земље и натапала сву земљу (до оне мере колико ће биљкама бити потребно да стекну услови за њихово убрзано ницање) (Пост. 2, 4 6). До шестоднева, ови многобројни извори углавном били су слични гејзирима из којих је под одређеним притиском из унутрашњости земље извирала вода и пара и натапала сву земљу и дух Божји (својим промислом) лебдео је над (тим) водама (које су излазиле на површину земље, и самим тим, читава земља је била благословено крштена водом и Духом.) (Пост 1, 2). С тим у вези, дубоко испод површине земље налазио се огроман непрегледни водени резервоар углавном окружен чврстим стенама, које су уједно служиле и као чврст темељ испод земљане површине. Лава је загрејавала те стене (због тога сусрећемо одређени низ напукнутих и распаднутих стена), подизала температуру воде и велики притисак терао је врелу воду у облику млаза ка површини земље. Загрејана вода је из овог централног извора путовала кроз мале подземне тунелне цеви на површину земље и натапала сву земљу. Кад се вода повукла у своја зборишта, из земље је углавном истцала умерено хладна питка вода, због тога што је лава вољом Господњом била удаљена од овог безданског резервора и усмерена на свој други задатак. Овај велики бездан има уску повезаност са овим безданом и беше тама над безданом (Пост 1, 2), јер уједно је натапао и ову земљину безданску провалију која је окруживала земљу са свих страна. Дан трећи, у овај (морски) бездан слиће се додатна количина воде (са копна) и начинити мора. Дана другог изостала је потврда Господња! Бог не рече: Дан други! – И виде Бог да је добро – то има веома дубок разлог. Створен је атмосферски (омотач) свод, а небески непрегледни свод још није добио своје украсе – Сунце, Месец и звезде. Кад тај чин Постања буде довршен, Сведржитељ ће тад рећи да је небески свод добро удешен.

    ДАН ТРЕЋИ: Потом рече Бог (Отац): Нека се слију воде што су под небом на једно место, нека се покаже копно. И би тако. И копно назва Бог земља, а сливове водене назва мора, виде Бог да је добро. И опет рече Бог: Нека пусти земља из себе траву, биље што носи семе, и дрво родно, које рађа род по својим врстама, у коме ће бити семе његово на земљи. И би тако. И пусти земља из себе траву, биље што носи семе по својим врстама, и дрво, које рађа род, у коме је семе његово по његовим врстама. И виде Бог да је добро. И би вече и би јутро, дан трећи (Пост. 1, 9–13). Kад Бог Отац рече: Нека се слију воде што су под небом на једно место (Пост. 1, 9), те воде слише се у спремишта за мора. А из земље наставила је извирати питка вода, која ће формирати реке. А вода је текла из Едема натапајући врт, и оданде се делила у четири реке (које су текле на све четири стране земљиног копна) (Пост. 2, 10). Господ Бог удесио је оптималне услове да би биљно растиње изникло и без присуства сунчеве енергије. Бог дана трећег земљи подари семе и нареди: Нека пусти земља из себе... – И пусти земља из себе (растиње, поче натприродно да клија). Дакле, кад Господ Бог својом натприродном енергијом нешто посади, то не подлеже природном закону, него Господњем, тј. све што клија и расте по вољи Господњој у овом случају имало је свој одређени натприродан процес. Уједно, ова светлост Господња земљи је подарила онолику благодатну топлоту колика је потребна да ово семе има савршене услове за убрзано ницање. Све биљке у Едемском врту имале су убрзан (тренутан) процес:И учини Господ Бог, те (у трену натприродно) никоше из земље свакојака дрвета лепа за гледање и добра за јело – Пост. 2, 9). С друге стране, ван Едемског врта биљке су изникле зависно од величине која јој је била одређена, па онда препуштене сопственом природном развоју. Наиме, да је Господ Бог читаву земљу украсио као Едемски врт (а то ће учинити на крају века), човек би, након својевољног пада, са знањем добра и зла уништио ту прелепу лепоту, и уједно, не би морао са знојем лица свога да обрађује земљу, јер би му земља даровала много тога у изобиљу. До пада човековог, сав биљни свет који је изникао ван Едемског врта имао је благословен раст и савршен изглед. Кад Господ Бог прокле земљу због Адама (земља да је проклета због тебе – Пост. 3,17), земљом преовлада трње и коров (ће ти рађати – Пост. 3, 18).

    ДАН ЧЕТВРТИ: Потом рече Бог (Отац): „Нека буду светила (земљина помагала) на своду небеском, да деле дан и ноћ, да буду знаци временима и данима и годинама, и нека светле на своду небеском, да обасјавају земљу. И би тако. И створи Бог два светила велика: светило веће да управља даном, и светило мање да управља ноћу, и створи звезде. И постави их Бог на своду небеском да обасјавају земљу и да управљају даном и ноћу, и да деле светлост од таме. И виде Бог да је добро. И би вече и би јутро, дан четврти (Пост. 1, 14 19). До дана четвртог, Господ Бог све дела кроз своју благодатну светлост, а тај дан Бог створи светила небеска, која ће бити причасници ове благодатне светлости. Као што у Царству Божјем: И (Свети) град (где обитавају синови светлости) не потребује сунца и месеца да му светле, јер га (светлосна) слава Божја осветли, и светлост је његова Јагње (Син Божји), исто тако: И (у почетку) народи (Адам и Ева) ће ходити у (овој божанској) светлости његовој (која ће његовати сву земљу) (Откр. 21, 2324). Дакле, првостворени благодатни човек у почетку ће обитавати у изобиљу благодатне светлости, која ће бити сједињена с тварном светлошћу. Кад човек паде, повуче се дарована благодатна светлост и човек,Report Странице

Sign in to follow this  


User Feedback

Recommended Comments

There are no comments to display.



Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Add a comment...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Вести са званичних сајтова Српске Православне Цркве



  • Све поруке на форуму, осим званичних саопштења Српске Православне Цркве, су искључиво лична мишљења чланова форума 'Живе Речи Утехе' и уредништво не сноси никакву материјалну и кривичну одговорност услед погрешних информација. Објављивање информација са сајта у некомерцијалне сврхе могуће је само уз навођење URL адресе дискусије. За све друге видове дистрибуције потребно је имати изричиту дозволу администратора Поука.орг и/или аутора порука.  Коментари се на сајту Поуке.орг објављују у реалном времену и Администрација се не може сматрати одговорним за написано.  Забрањен је говор мржње, псовање, вређање и клеветање. Такав садржај ће бити избрисан чим буде примећен, а аутори могу бити пријављени надлежним институцијама. Чланови имају опцију пријављивања недоличних порука, те непримерен садржај могу пријавити Администрацији. Такође, ако имате проблема са регистрацијом или заборављеном шифром за сајтове Поуке.орг и Црква.нет, пошаљите нам поруку у контакт форми да Вам помогнемо у решавању проблема.

    ×
    ×
    • Create New...