Jump to content
Јагода Наранџа Банана Лимета Лист Море Небо Боровница Грожђе Лубеница Чоколада Мермер WhatsApp Ubuntu Угаљ
Јагода Наранџа Банана Лимета Лист Море Небо Боровница Грожђе Лубеница Чоколада Мермер WhatsApp Ubuntu Угаљ

Придружите се нашој ВИБЕР ГРУПИ на ЛИНКУ

  • Добро дошли на Живе Речи Утехе

     Желимо Вам пријатне тренутке на сајту Поуке.орг и форуму Живе Речи Утехе. Да бисте добили све функције сајта и учествовали у разговорима,
    молимо Вас пријавите се или направите налог ако га још немате.  

  • ризница богословља

    Политика: Коме смета Српска православна црква у Црној Гори и Македонији

      Иза подршке канонски непризнатим ЦПЦ и МПЦ крије су намерe центара моћи који преуређују Балкан више по НАТО стандардима него по бриселским

    crkva.jpg

    Многи као да нису схватали озбиљно то што митрополит Амфилохије годинама упозорава како канонски непризната црногорска православна црква покушава да уз помоћ власти у Подгорици Српској православној цркви преотме цркве и манастире. Али, сада, када је патријарх Иринеј подигао глас, постало је јасно у каквом се тешком положају налази Митрополија црногорско-приморска.

    Ситуација није боља ни у Македонији, где се наставља притисак на епископе српске цркве. Тако је 9. јула архиепископу Охридске архиепископије СПЦ Јовану Вранишковском без икаквог објашњења поново одузет пасош при преласку македонске границе. Одмах је реаговала Охридска архиепископија поручивши да је реч о дискриминацији типичној за земље у којима не постоји владавина права.

    Ново ускраћивање основних људских права архиепископу Јовану, који је већ провео три године по македонским затворима, дешава се после одлуке Европског суда за људска права. Суд у Стразбуру је 16. новембра прошле године утврдио да је Суд у Македонији прекршио члан 11 (слобода окупљања и удруживања) у вези са чланом 9 (слобода мисли, савести и вероисповести) Европске конвенције о људским правима, што је резултирало одбијањем власти да региструје православну Охридску архиепископију (ПОА) као посебну верску заједницу.

    Овај европски суд је практично признао постојање Охридске архиепископије и наложио Скопљу да је региструје и омогући јој несметано деловање.

    На другој страни, поједини центри моћи безуспешно су покушавали да у Црној Гори инсталирају као духовног поглавара самозваног митрополита Михајла (Мираш Дедеић). Али, када им то није пошло за руком, уследио је лукавији план. Из кругова ЕУ је посредно сугерисано Митрополији црногорско-приморској да ступи у дијалог са „Црногорском православном црквом”. Циљ је био да се у Црној Гори склепа православна црква коју би народ некако прихватио, али под условом да нема везе са Српском патријаршијом.

    Како да митрополија, која од 1219. године постоји у саставу Српске православне цркве, противно канонима крене у преговоре са „Црногорском православном црквом” која је основана као невладина организација 2000. године у полицијској станици на Цетињу?

    Осим тога, како разговарати са лажним верским поглаваром на којег је цариградски патријарх Вартоломеј бацио анатему? Претходни руски патријарх Алексије Други је приликом једног сусрета са Милом Ђукановићем јасно скренуо пажњу црногорском председнику да Мираша Дедеића и његове сараднике  неће прихватити ни у једној православној цркви.

    Непризната црква у Скопљу, коју предводи архиепископ Стефан, у бољој је позицији. Македонска православна црква, која се 1967. године неканонски одвојила од СПЦ, може да настави преговоре са српском црквом, које је прекинула 2002. године одбацивањем већ утаначеног Нишког споразума, чији је циљ био превазилажење раскола.

    Упркос одбацивању споразума, Српска патријаршија је поново позвала у духовно јединство вернике и свештенике у Македонији. Том позиву се одазвао тадашњи митрополит велешки и повардарски Јован, који је постављен за егзарха аутономне Охридске архиепископије. На Сабору СПЦ 2005. Јован је потврђен као архиепископ охридски и митрополит скопски и председник Светог синода Охридске архиепископије.

    И уместо да МПЦ тражи решење за свој положај од СПЦ, она је упутила прошле године позив Бугарској православној цркви да јој буде „мајка црква”.

    Најгоре је то што је БПЦ прихватила да заступа неканонску МПЦ пред осталим помесним црквама. У цео процес се на непримерен начин умешала и Цариградска патријаршија. Поводом најаве да су Грчка и Македонија усагласиле споразум о промени имена бивше југословенске републике, васељенски патријарх Вартоломеј је позвао сестринске цркве да прихвате „цркву у Скопљу” у православно јединство.

    Иза подршке канонски непризнатим ЦПЦ и МПЦ очито се крије намера појединих центара моћи који преуређују Балкан више по НАТО стандардима него по бриселским. Циљ је да се у свакој од новонасталих држава бивше Југославије направи самостална квазиправославна црква. Власти у Подгорици и Скопљу свесрдно иду наруку таквим пројектима, чији је циљ да се СПЦ онемогући да делује на својој вековној канонској територији.

    Алармантну патријархову изјаву др Стеван Гајић из Института за европске студије тумачи као упозорење да се тек очекује велики удар на СПЦ у Црној Гори.

    Овај политиколог подсећа на оно шта је Збигњев Бжежински поручио приликом распада Совјетског Савеза: пао је СССР, али ми и даље имамо главног непријатеља, а то је Руска православна црква. Гајић истиче да је овај амерички геостратег у РПЦ, иако сломљеној под комунизмом, видео снагу у којој може да се обнови руска држава.

    „СПЦ је препозната као једина национална институција српског народа која прелази границе садашње Србије. Српска црква многима смета не само зато што на овим просторима негује православну духовност већ и зато што подсећа да ми Срби имамо вековима дугу традицију државотворности. А то се не уклапа у агенду ЕУ и НАТО”, објашњава сарадник Института за европске студије.

     

    Извор: Политика




    Повратне информације корисника

    Recommended Comments

    пре 3 часа, ризница богословља рече

    СПЦ је препозната као једина национална институција српског народа која прелази границе садашње Србије. 

     

    Македонци и Црногорци нису део Српског народа и баш због ову констатацију доживљају СПЦ као туѓа институција. И баш због ове константације најбоље је у Македонији, па и  у Црној Гори да има аутокефалне Цркве.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites
    пре 16 минута, Orthophill рече

    Македонци и Црногорци нису део Српског народа и баш због ову констатацију доживљају СПЦ као туѓа институција. И баш због ове константације најбоље је у Македонији, па и  у Црној Гори да има аутокефалне Цркве.

    Ниси добро разумео... Црква никако није национална, она је наднационална, али и јесте нека која чува национални идентитет у чему нема ништа лоше. 

    Уосталом, у ПОА има веома мало Срба, занемарљиво... Углавном су Македонци, а и сами Архијереји и свештеници су Македонци.

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites
    пре 2 минута, Поуке.орг инфо рече

    Ниси добро разумео... Црква никако није национална, она је наднационална, али и јесте нека која чува национални идентитет у чему нема ништа лоше. 

    Уосталом, у ПОА има веома мало Срба, занемарљиво... Углавном су Македонци, а и сами Архијереји и свештеници су Македонци.

     

    Ја читам шта пише. А тамо пише да је СПЦ национална институција српског народа. Колико има Срба у ПОА, колико Македонаца и колико Грка не знам и не интересује ме. Нек су живи, здрави и слободни.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites
    Управо сада, Поуке.орг инфо рече

    @Orthophill Текст је у том делу само делимично тачан... али шта је лоше у очувању националног иидентита?

    Ништа. Али ако је Црква у питање онда нека се труди да очува и национални идентитет свих народа који су њен део, а не само једног.
    Пример: Еп. Јоаким Кумановски подржао је петицију о очувања Косова, али ниједан, ни епископ, ни клирик, ни лаик није се побунио због уговора са Грцијом, или пак зашто неки тамо у саоштења СПЦ-е не пишу Македонија него БЈРМ.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    @Orthophill Па ваши политичари су веома активни да промене име...

    У сваком случају, и међу расколничким епископима мпц има подељених мишљења, од прихватања до неприхватања, па до крајње бугаризације Македонаца...

     

    тако да...

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Тако да у меѓувремену за СПЦ Македонци су Чокалии, а Црногорци - Монтенегрини. Хвала Богу да у Констаниновград има надоносци, којима је битнији црквени идентитет него ли национални идентитети неких славјанских народа и њихових цркава - чувара националних идентитета и империјализма.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Наравно да знам! А Ви знате зашто нам не дајете оно што тражимо и зашто нас држите у раскол 51 годину? Држите нас у раскол зато што сањате о обнови неку Велику Србију! Исто је и у Украину. Зашто не дају аутокефалију Украинцима, па чак се и организују против то да тамо буде један пастир и једно стадо? Зато што Руси сањају велику Русију, ко да им је ова мала. Цар Давид се покајао када га свети пророк Натан разобличио. СПЦ и РПЦ још краде овцу свог сиромашног суседа. 

    ПС: До пре неко време, лагали сте нас да сада Константинополска Патријаршија не може да даје аутокефлаије, али митрополит Елпидофор је изјавио нешто сасвим супротно!

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Како иде процедура око добијања аутокефалије? Да ли МК и ЦГ ''црква'' могу да се обрате некој другој инстанци и без одобрења СПЦ добију самосталност?

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

     

    пре 1 сат, todor рече

    Како иде процедура око добијања аутокефалије? Да ли МК и ЦГ ''црква'' могу да се обрате некој другој инстанци и без одобрења СПЦ добију самосталност?

    https://bigorski.org.mk/vesti/svet/mitropolit-na-vselenskata-patrijarshija-dodeluvanjeto-na-avtokefalija-pripagja-na-vselenskiot-patrijarh/

    Надам се да разумеш македонски.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites
    пре 5 часа, Orthophill рече

    Наравно да знам! А Ви знате зашто нам не дајете оно што тражимо и зашто нас држите у раскол 51 годину? Држите нас у раскол зато што сањате о обнови неку Велику Србију! Исто је и у Украину. Зашто не дају аутокефалију Украинцима, па чак се и организују против то да тамо буде један пастир и једно стадо? Зато што Руси сањају велику Русију, ко да им је ова мала. Цар Давид се покајао када га свети пророк Натан разобличио. СПЦ и РПЦ још краде овцу свог сиромашног суседа. 

    ПС: До пре неко време, лагали сте нас да сада Константинополска Патријаршија не може да даје аутокефлаије, али митрополит Елпидофор је изјавио нешто сасвим супротно!

    Da li je moguće da jedan hrišćanin ovako razmišlja? Opusti se malo... nema potrebe da vičeš...

    To nije istina, dobro i ti znaš.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites
    пре 5 часа, Orthophill рече

    Држите нас у раскол зато што сањате о обнови неку Велику Србију!

    Да ли си свестан да причаш калсичну усташку причу о Великој Србији?

    Тражите аутокефалност на канонски начин и добићете је.

    ПС: Најлакше је кривит друге за своју незрелост и политикантство.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites
    пре 3 часа, Orthophill рече

    Недовољно да бих извукао поенту. Можеш ли ти на српском у неколико реченица да објасниш ко вас спречава да добијете самосталну Цркву?

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites


    Креирај налог или се пријави да даш коментар

    Потребно је да будеш члан ЖРУ-а да би оставио коментар

    Креирај налог

    Пријавите се за нови налог на ЖРУ заједници. Једноставно је!

    Региструј нови налог

    Пријави се

    Већ имаш налог? Пријави се овде

    Пријави се одмах

  • Вести са званичних сајтова Српске Православне Цркве



×