Jump to content
  • Драгана Милошевић

    Архиепископ охридски Јован: Самостална македонска црква била би штетна за православље

      Vreme je da radimo na popravljanju rasklaćenog jedinsta među pravoslavnima, do kojeg je došlo nakon priznavanja autokefalije u Ukrajini

    Председник Северне Македоније Стево Пендаровски тражио је од Kонстантинпољске патријаршије званично признање неканонске македонске православне цркве, која се 1967. одвојила од СПЦ. Став СПЦ по том питању дефинисан је 2002. године - најшира аутономија да, самосталност не.

    Поводом захтева Пендаровског, за "Блиц" је о упливу политике у црквене ствари и последицама евентуалног добијања аутокефалности МПЦ од васељенског патријарха Вартоломеја, ексклузивно говорио архиепископ охридски и митрополит скопски Јован.

    Да ли је по канонима да председник државе тражи од васељенског патријарха Вартоломеја да "искористи своје апелационо право" и омогући признање такозване цркве?

    - Председник Северне Македоније требало је најпре да се информише шта значи "апелационо право" и да ли га Kонстантинопољска патријаршија има да би решавала питања унутар јурисдикција других аутокефалних цркава. Овако изгледа неозбиљно за председника једне државе да тражи оно што адреса на коју се позива нема могућности да му испоручи.

    Ако се погледа случај украјинске цркве можда је адреса васељенског, а не српског патријарха, ипак права, да би МПЦ добила самосталност?
     

    -Адреса није права, а нажалост, оваквим поступцима председник РСМ се показује потпуно изгубљеним на тој позицији. Северна Македонија није теократска држава и председник нема никакво право да привилегује једну верску заједницу на рачун друге. Ово говорим јер пресуда Европског суда за људска права да православна Охридска архиепископија буде регистрована као верска заједница у РСМ није испуњена од 2017. године, када је донета, а председник се ниједанпут за три године није заинтересовао докле се дошло са испуњавањем те пресуде. Најважније му је што ће следеће недеље ићи на сеоски вашар у Бигорском манастиру МПЦ, како се нашироко најављује, и то у времену када за све остале грађане важе прописи о прекиду масовних окупљања због Цовида. Ово, наравно, не говорим да бих деградирао председника, него да констатујем колико је он сам себе деградирао својим поступцима.

    Да ли државни врх Северне Македоније овим обраћањем деградира СПЦ, која је матична црква, или пак користи сукоб Цариградске и Московске патријаршије око украјинског питања, како би у завади православља издејствовао самосталност МПЦ?
    - Мислим да је по наговору једног митрополита МПЦ, који је изузетно близак са премијером РСМ, државни врх стекао утисак да је погодно време да на исти начин по којем је један део цркве у Украјини примио аутокефалију из константинопољског трона, може да се поступа и са МПЦ. Ако су мало трезвени, како они из државног врха тако и епископи унутар МПЦ, сетили би се колико је непријатности за читаву цркву донело једнострано признавање аутокефалије једном делу цркве у Украјини од Kонстантинопољске патријаршије. Њу су признале само три од 14 других помесних цркава. Ако се примени исто неканонско признавање аутокефалије и према МПЦ, сигуран сам да ни толико цркава неће то прихватити. Време је да радимо на поправљању расклаћеног јединства међу православнима, до којег је дошло након признавања аутокефалије у Украјини, а не отварати нове фронтове до којих бисмо неминовно стигли ако се опет неканонски и једнострано призна аутокефалија некој другој цркви. 

    Да ли је овај потез нова провокација за СПЦ?

    - Можда и није било замишљено да буде провокација колико се ради о неспретности и непознавању ствари, како смо већ поменули. Ако и јесте провокација, она је потпуно неозбиљна и сведочи о ниском, боље речено детињастом нивоу провокатора.

    Kакве би последице оваква одлука имала по СПЦ, односно да ли би то могло да значи и ревизију акта о успостављању канонске надлежности Српске патријаршије из 1922. године и да ли би то дало крила црквеним сецесионистима у свим бившим југословенским републикама?

    - Ако буде призната аутокефалија такозваној МПЦ од стране Kонстантинопољске патријаршије, то наравно не може бити без ревизије Томоса из 1922. године, али то је можда могло у једно друго време када је Kонстантинопољска патријаршија сама одлучивала не само о додели, већ и о одузимању аутокефалија појединим црквама. У 18. веку она је одузела аутокефални статус Пећкој патријаршији, а годину дана касније и Охридској архиепископији. Таква самовоља тада није могла да се ефектуира без подршке турске власти, али данас ништа слично не може да се учини, чак ни са подршком САД, а да то не проузрокује дубоке последице читавој цркви. Из једне такве неканонске одлуке последице би биле понајвише на Kонстантинопољској патријаршији која још увек држи првотрони пиједестал.

    СПЦ не бежи од дијалога, па је нејасно зашто с њом не преговара свештенство такозване МПЦ већ иде код Вартоломеја?

    - Нема никаквих преговора између Kонстантинопољске патријаршије и МПЦ. Били су покушаји непризнате МПЦ и државног врха РСМ да се тражи да Васељенска патријаршија мериторно решава по предмету по којем апелационо право признаје само МПЦ, али не и друге православне цркве. Већ сам објаснио да је један од митрополита непризнате МПЦ успео да обмани државни врх да они траже немогуће. Немогуће би било без последица по читавом православљу да се Патријаршија у Kонстантинопољу одлучи да намеће некакво непостојеће право апелације за овакве предмете, а да то нема ођека у читавој цркви. Јер, да ли ће се признати безусловно право апелације Kонстантинопољском трону априори за све предмете у Цркви или ће се то сагледавати историјски, канонски, а понајвише еклисиолошки, није безначајно за јединство православне цркве.

    Kако ће се сагледавати позив Вартоломеја делегацији СПЦ да пристане на разговор о решавању статуса непризнате МПЦ и да ли он треба да се прихвати?

    - Било је таквог предлога васељенског патријарха још почетком ове године, али док траје пандемија Цовида тешко је да се очекује сусрет. Ми никада нисмо били против разговора са непризнатом МПЦ и жалосно је што су они изгубили 18 година, а да немају никакав контакт са СПЦ. Нису се могли водити некакви озбиљни разговори када је МПЦ у симфонији управо са државном врхушком држала донедавно отворене неке судске спорове против мене само да би могли, уколико преговори не успеју, да ме поново ставе у затвор. Под таквим условима, наравно, не може се ни разговарати, а још мање преговарати.

    Судови под директним утицајем државне врхушке
     

    Да ли сте завршили у затвору јер чврсто стојите на одбрани ставова СПЦ или је ипак било и кршења македонских закона?

    - Ми смо били први који смо још са нашом првом осуђујућом пресудом из 2003. године писали ЕУ и САД да је суд у тадашњој Македонији политички. На основу извештаја тих земаља где се писало да сам "затвореник савести" ја нисам био екстрадиран из Бугарске где сам ухапшен 2009. године, по налогу интерпола Македоније. Данас више нема човека, ни у земљи, али ни у свету који не зна да су судови у РСМ под директним утицајем државне врхушке коју смо поменули. Судија код које је предмет о испуњењу пресуде ЕСЉП о регистрацији ПОА, рекла је да је неће испунити док за то не добије сагласност од премијера РСМ. Та правна несигурност која постоји у земљи рађа сукобе незадовољства, које нажалост поменута врхушка из позиције власти то не региструје или занемерује, али је верницима то довољан показатељ да таква власт није дата од Бога.

    WWW.BLIC.RS

    Predsednik Severne Makedonije Stevo Pendarovski tražio je od Konstantinpoljske patrijaršije zvanično priznanje nekanonske makedonske pravoslavne crkve, koja se 1967. odvojila od SPC...

     



    Повратне информације корисника

    Recommended Comments



    Ali bila bi dobra za makedonce kao narod njihova nacionalna a ne strana crkva koja ne koristi ni njihov jezik spasila bi ih od dalje albanizacije. Teško je objasniti zasto da oko 300 hiljada do 500 hiljada albanskih Pravoslavaca moze da ima autokefalnu crkvu a slovenski makedonski narod ne moze. Blizi su meni Makedonci nego Albanci radije bi njima pomogao.

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    Нека прво сами себи помогну. Да су испоштовали Нишки споразум, вероватно би до сада имали аутокефалију, а та нишка аутономија је била већа од онога што Думенкови добише на папиру у Украјини од Фанара.

    Тек под Фанаром неће имати самосталност. Дијаспора ћао, а кући шта Фанар каже.

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима
    пре 8 часа, SrbinKatolik рече

    Ali bila bi dobra za makedonce kao narod njihova nacionalna a ne strana crkva koja ne koristi ni njihov jezik spasila bi ih od dalje albanizacije. Teško je objasniti zasto da oko 300 hiljada do 500 hiljada albanskih Pravoslavaca moze da ima autokefalnu crkvu a slovenski makedonski narod ne moze. Blizi su meni Makedonci nego Albanci radije bi njima pomogao.

    Било би добро за Северну Македонију као државу, и њене полицијске и обавештајне службе, да не прогоне и не шаљу на вишегодишњу робију саме Македонце који мисле другачије. А ти ми се много правиш невешт, разумео бих да си подједнако неупућен у све, али брате, у премного тема већ имаш предефинисан контра-став, да подиже сумњу у саму искреност твог писања. Обично се стављање националности или неког другог групног обележја у псеудоним граничи са неукусом, али објашњава јаче израженим поносом што се припада тој групи. Док ти као да си "Србин" ставио као штит да, ето, "пише да си Србин" пошто ћеш на свакој теми да заузимаш солидаран став са сваким ко испољава антисрпски сентимент.

     

    Није тешко објаснити зашто 300 хиљада Албанаца има Албанску православну цркву, тешко је објаснити како, на пример, теби од свега не засмета то да у Прилепу или Скопљу, не само да доминантна црква није СПЦ и не само да СПЦ нема право да постоји, него хапсе и прогањају саме Северно-Македонце који не сматрају да су Срби ђаволи из пакла. Како не засмета да је став северномакедонске државе према СПЦ идентичан ставу који су до сада јавно износили једино Мило Ђукановић и Анте Павелић? Ако њихова држава и њихове обавештајне службе имају право, разлог и оправдање да створе МПЦ и "очисте" је од српства, онда и црногорске антисрпске службе и партије имају право да протерају СПЦ из Црне Горе и инсталирају ЦПЦ, онда је и Павелић имао право када је инсталирао ХПЦ и рекао исте оне речи које је 70 година касније поновио Мило Ђукановић: "У православље не дира нитко, али у хрватској држави не може бити Српске православне цркве".

    У северномакедонској држави, не да не може бити Српске православне цркве, него не може бити ни онакве Македонске православне цркве која би са сестринском СПЦ била у литургијском јединству, а сама пропагирала јединство Срба, Бугара и Северномакедонаца.

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    Da nije bilo Makedonije koja je zabranila prelet NATO aviona 1999. drzala granicu otvorenom i propustala celo vreme hranu i gorivo ti ne bi imao sta da jedes a vojska nam ne bi mogla pokrenuti sistem. Jedino smo mogli preko Makedonije vuci potrepstine. Ali zasto smo se uopšte doveli u situaciju da ratujemo protiv tolike sile a znali da ce nas Rusi izdati ?! Makedonija je širi problem koji ti ne razumes, nema veze sa Makedoncima sve to rade Bugari kojima je Makedonija ekstremno bitna jer Bugari zele da dokazu da nisu turkijski narod bas preko Makedonaca koji jesu slovenski narod i na taj nacin koriste makedonce i u smislu etniciteta i jezika , bugarska istorija je komplet laž nevidjena ali cesljaju istoriju preko Makedonaca. Makedonci su u većini više oduvek bili na strani Srba, iako smo ih mi konstantno pokušavali uništiti i zatrti ih kao narod što radimo i danas i umesto da dobijemo prijatelje radimo od njih neprijatelje i sreca neprijateljstvo prema Albancima drzi nas prijateljima. Bugari su iza svega nemaju u MK sa tim veze ali ajde da to prosečni Srbin razume, teško.

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима
    Пре сат времена, SrbinKatolik рече

    Da nije bilo Makedonije koja je zabranila prelet NATO aviona 1999. drzala granicu otvorenom i propustala celo vreme hranu i gorivo ti ne bi imao sta da jedes

    Срећом, па ти имаш шта да једеш... и једеш то обилато. Пет си додатних тема успео да начнеш, од НАТО бомбардовања, руске издаје, до Бугара као "туркијског народа", само никако немој да коментаришеш како је то могуће да у Душановом Скопљу и Марковом Прилепу нема Срба у значајнијем броју, зашто у Марковом Прилепу не сме ни да се каже да је Краљевић Марко био Србин, а зашто македонска држава хапси и прогања Северомакедонце који желе на канонски начин да реше спор са СПЦ. Такве ствари те, као Србина, ама баш нимало не тригерују, а тригерује те кад неко цветом удари по осетљивом северномакедонском егу и манији величине. Архиепископ Јован није Србин, друже, не уништава и не затире македонску националност и језик, али из неког само теби знаног разлога, као Србину, Македонац попут њега ти није по вољи, а по вољи су ти они који негирају и затиру српство.

    Северомакедонска историја је та која је фабрикована за потребе нове нације, а Бугари нису туркијски него словенски народ, са стварном историјом народа и државе који трају 1000 година. Непријатељ Србије, али бар непријатељ за кога знамо да објективно постоји, а не да је спрдња од нације коју су једино УДБ и њене наследнице у стању да одржавају у животу,

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    У пропаганди живи онај ко није способан да своје идеје стави на преиспитивање.

    Нарочито онај ко се прави слеп, глув, нем и луд над чињеницом да у Прилепу, граду са 90% словенским становништвом, данас има 10× више Рома него Срба, нема ниједног храма СПЦ, а званична пропаганда диктира да се Краљевић Марко назива "македонским краљем", а ето тако, узгред, спомене се и да га поштују и остали "Јужни Словени".

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    Ideje su ideje a činjenice su činjenice, činjenica je da je stvorena makedonska nacionalna svest, najkasnije, naša je stvorena u vreme srpskog ustanka, nemačka i italijanska na kraju 19. veka kada i hrvatska nacionalna svest, a makedonska na samom kraju i pocetku 20. veka.

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима
    пре 4 часа, Тражитељ рече

    А ти ми се много правиш невешт, разумео бих да си подједнако неупућен у све, али брате, у премного тема већ имаш предефинисан контра-став, да подиже сумњу у саму искреност твог писања.

    Jaсно је као дан да је дотични првокатор тј. бот.

    пре 4 часа, Тражитељ рече

    Било би добро за Северну Македонију као државу, и њене полицијске и обавештајне службе, да не прогоне и не шаљу на вишегодишњу робију саме Македонце који мисле другачије.

    Амин.

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима
    пре 51 минута, SrbinKatolik рече

    Ideje su ideje a činjenice su činjenice, činjenica je da je stvorena makedonska nacionalna svest, najkasnije, naša je stvorena u vreme srpskog ustanka, nemačka i italijanska na kraju 19. veka kada i hrvatska nacionalna svest, a makedonska na samom kraju i pocetku 20. veka.

    Све је то у реду и све је то легитимно и то нико нормалан не оспорава. И у Црној Гори имају људи право да себе не сматрају Србима, већ да црногорство Секуле Дрљевића посматрају и као нацију и као једину етничку припадност, такве ствари нису спорне. Спорно је када инструментима државне силе прогониш и истребљујеш оне који не мисле тако и када кренеш да фалсификујеш прошлост како би одговарала тренутној агенди. И спорно је када, као неко као "Србин", изражава веома бурне симпатије управо према таквим круговима. Није немогуће јер има и таквих Срба, само је спорно.

    Не знам да ли си Србин, то уопште није ни битно, а и све је могуће јер нас има 7-8 милиона. Само знам да је страшно чудно да си као Србин (који чак у форумско име ставља да је Србин) толико осетљив на неправде према овом јужносрбијанском пројекту УДБ, а апсолутно си неосетљив на већ треће помињање Краљевића Марка и Прилеп. Као да ти помињем Жабаљ и Мелкиора Ердујхељија, а не централну личност српске епике која је један од градивних елемената саме српске националне свести. А кад се уз то присетим и твојих писања на другим темама, готово све се тичу српских спорова са екс-Ју шљамом и готово свугде је наступ "ја јесам Србин, АЛИ..." - па оплети са солидарношћу са овим другима. Не љути се, али смрдиш ми на некога ко се неискрено представља и кога заправо тригерују српски национализам, Српска православна црква и било каква идеја да ван уже Србије ишта сме и може да буде српско (не само у државном, него у било ком смислу, историјском, етничком, језичком).

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    Imaju pravo ali ne može se porediti Makedoniju i Crnu Goru jer nema veze jedno sa drugim. Makedonijom su vladale naizmenično Bugarska i Srbija, Crnom Gorom vladali su Srbi, da postoje i Cnogorci to je tačno niko nema pravo bilo kome da spori unutrašnji osećaj pripadnosti. Moji su poreklom iz Crne Gore ali nismo Crnogorci već Srbi. Ne petljam se u pitanje identiteta makedonskog naroda imaju pravo da budu sta zele ovde se radi o tome da SPC ehh taj večni problem stvara velike brige jednom hrišćanskom i još pravoslavnom narodu negirajući nasilno njihov identitet i verski i nacionalni i nasilno stavljajući ih pod svoje okrilje iako je evidentno da većina Makedonaca pripada Makedonskoj pravoslavnoj crkvi - ohridskoj arhiepiskopiji.

    Ali SPC kao SPC ide i ispred poltike Srbije koja je priznala odavno Makedonce kao narod. Crkva se sa tim ne miri i kao dalje na Balkanu ne samo u Srbiji destruktivnim delovanjem stvara negativan osećaj prema svim narodima sa kojima graničimo što dovodi do opšte mržnje prema nama Srbima u svim okolnim zemljama posebno zadnjih 30 godina kada je SPC zajedno sa KC u  Hrvata još bila uključena aktivno i u sukobe u ex YU. Ja kao Srbin zelim da ta crkva vec jednom dobije stabilnost i prepozna mir i hrišćansku ljubav i zajedništvo sa mukom se trudim pronaci jednu izjavu nekog iz SPC ali u Srbiji,  da koristi reči ljubav i zajedništvo ali ne mogu nikako jer to oni ne izgovaraju. Samo izvan zemlje već dobro poznati episkopi Porfirije i Grigorije koji stalno pozivaju na zaustavljanje bezočnog nacionalizma i okretanje hrišćanstvu, pravom Svetosavlju i udaljavanje od politike ali to ide teško, na žalost Da je Djindjic ziv sve bi on to sredio danas bi bili u EU i NATO-u udruzeni sa Zapadom kao većinski pravoslavne države Rumunija, Bugarska i Grčka ali i od skora Crna Gora i Severna Makedonija za koju je to pitanje opstanka nacije i drzave.

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима
    Пре сат времена, SrbinKatolik рече

    unutrašnji osećaj pripadnosti.

    Ово је измишљен аргумент. Ја могу да се осећам као Манџуријанац или као Наполеон.

    Не пишем ово да бих некога увредио, не. Него да укажем на бесмисао стварања нових нација, које се уз помоћ пропаганде одвајају од матичних, брат од брата практично, и приказују као потпуно одвојен народ који нема ништа са братом од исте мајке и оца. Једин аргумент који користе политичке силе у овом инжењерингу је "ОНИ СЕ ОСЕЋАЈУ ТАКО". А осећају се тако јер им неко пуни главу годинама и деценијама да се осете тако. И то је исти парича са бирањем полова. 

     

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима
    пре 9 часа, SrbinKatolik рече

    Zorana bi bila ok mrzi Ruse

    Не одговараш шта те питам јер немаш аргумент и причаш о евроатланским интеграцијам за које те нико ништа није питао.

    А онда испод ислива излив мржње коју не можеш сакрити. И није ти први пут, константно то радиш према православнима уопште под неким велом српских интереса.  Дакле, ко мрзи Русе тај је ок (а само је твоја прдпоставнка да наведена мрзи Русе, врло могуће твоја пројекција или умишљање). Неко ко сигурно мрзи Русе су црнокошуљаши Јуре Францетића, па предпостављам да су ти они ок. Стиди се ако образа имаш још мало.

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима
    пре 18 часа, Вилер Текс рече

    Једин аргумент који користе политичке силе у овом инжењерингу је "ОНИ СЕ ОСЕЋАЈУ ТАКО". А осећају се тако јер им неко пуни главу годинама и деценијама да се осете тако. И то је исти парича са бирањем полова. 

     

    Што је највећа фора, мени то уопште не смета. Смета ми да константно шенимо као псићи и газимо по сопственом достојанству, климајући главом на туђе глупости. Сад смо ми одушевљени како су нам Македонци "братски народ"... па и не били нам братски народ, били смо део исте државе у којој су имали иста права грађана првог реда као и остатак Србије. Нису били чак ни освојена територија, покрајина, већ интегрални део Србије колоквијално називан "стара Србија", због Душановог Скопља и Марковог Прилепа. Као наше редовно одушевљење кад наиђемо на нормалног Хрвата - изјави Хрват да су за њега Срби људи исто као и сви остали, ми само што му црвени тепих не простремо и круну на главу ставимо "Хрватски певач одушевио целу Србију: Не мрзим Србе".

    По мом мишљењу, Македонци, или Северомакедонци, нека слободно истерују своје глупости, нека је и наша прича згажена и поражена, али не морамо бар у то лудо коло да се хватамо. Ми смо са Бугарима непријатељи једино и искључиво због Вардарске Македоније, а наш спољнополитички интерес је на тој територији поражен и нема га. Тренутно ми се чини да је оваква, шиптарско-северомакедонска држава много гори сусед него Бугарска. Бугарска бар чува мошти краља Милутина и клања се сваком камену где је застао Свети Сава, а ови "александријци" из Титове кухиње добијају паничне нападе на помен светосаваца, као и њихова браћа у ЦГ и НДХ. Дакле, никакво непријатељство, само да их се откачимо, а да пријатеље тражимо на другим странама. По овом питању нас чак и Грци сматрају непоузданим савезницима, јер стално вичемо како су нам Грци браћа, а Северњаке третирамо као човек на положају сина криминалца.

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима
    пре 7 часа, Вилер Текс рече

    А онда испод ислива излив мржње коју не можеш сакрити. И није ти први пут, константно то радиш према православнима уопште под неким велом српских интереса. 

    Тригерују га Руси и свака ситуација где Срби тобоже не знају своје место. Има фетиш Ђинђића, ЕУ и НАТО. О спорним и опасним темама, као што су нпр. Република Српска, Срби у ЦГ и генерални став о СПЦ се мудро не изјашњава, јер би ту већ дошао под лупу модерације и редовних чланова. Уз то је слаб дискутант, а то надокнађује емотивном везаношћу за оно што пише. Тешко је проценити, може бити све од Срба са екс-Б92 форума, до некога ко је намерно то ставио у идентитет како би лакше писао оно што пише, а и мотивација је нејасна јер би провокатор био мало одважнији. Лично, претпостављам да је неко кога привлаче садржаји који га нервирају и да зато баца поглед на овај форум, а да се регистровао кад већ нешто није могао да оћути, па том приликом смислио прикладан ник. "Руске губерније" и ова тема где је апсолутно несвестан да ариепсикоп Јован није Србин него "Северњак" који се такође залаже за аутокефалију МПЦ али без вађења очију са Србима, само су ми то потврдили.

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима



    Придружите се разговору

    Можете одговорити сада, а касније да се региструјете на Поуке.орг Ако имате налог, пријавите се сада да бисте објавили на свом налогу.

    Guest
    Додај коментар...

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Вести са званичног сајта Српске Православне Цркве

×
×
  • Креирај ново...