Jump to content
  • Поуке.орг - инфо
    Поуке.орг - инфо

    Патријарх Вартоломеј: Напетост у међуправославним односима прети евхаристијском идентитету Цркве!

    dsc_1642-750x375.jpg
     
    Ово је изјавио васељенски патријарх Вартоломеј на отварању међународне богословске конференције „О богословском наслеђу протојереја Георгија Флоровског“ у недељу увече, 1. септембра 2019. године.
     
     
    „Топло вас поздрављамо у Цариграду, историјском седишту Православља, где обележавамо 40-годишњицу упокојења протојереја Георгија Флоровског, утицајне личности у Цркви и богословљу, који је био прееминентни професор патристике,“ рекао је васељенски патријарх Вартоломеј у свом говору на отварању. Конференцију у Цариргаду организује Васељенска Патријаршија са Патријаршијским институтом за светоотачке студије у Солуну.
     
    „Дело протојереја Георгија Флоровског заувек ће припадати будућим нараштајима, и свагда ће бити врело надахнућа и усмерења при богословским изучавањима. Суштински елемент Флоровскове мисли и сведочења био је „креативни повратак светим Оцима“, рекао је Васељенски Патријарх и продужио нагласивши важност православног дискурса у савременом свету.
     
    „Да бисмо одговорили на све изазове, сви морамо разумети важност православног јединства. Из искуства знамо како крхко је било свеправославно јединство приликом сазивања Светог и Великог Сабора Цркве на Криту и какво је оно сада по питању украјинске аутокефалности.
     
    Нажалост, евхаристијском и есхатолошком идентиту Цркве данас прети неплодна духовност у Православној Цркви, као и напетост у међуправославним односима.“
     
     


    Повратне информације корисника

    Recommended Comments



    Цитат

    Нажалост, евхаристијском и есхатолошком идентиту Цркве данас прети неплодна духовност у Православној Цркви, као и напетост у међуправославним односима.

    Бојим се, Ваша Светости, да сте те односе и лично занемарили - издижући себе изнад и изван односа (саборности). Та напетост ће спласнути када свој идентитет Првога поново будете вратили тамо где му је и место - у саборност. И када тај идентитет Првога поново будете црпели тамо одлакле је једино и могуће - из саборности. 

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    @Александар Милојков 

    Александре,

    Није фарисејско кушање, искрено и конкретно питање - захтева искрен и конкретан (вероватно мало опширнији) одговор. Пошто си радио мастер на митрополиту Зизјуласу; пошто имамо раскол а митрополит (не кажем да је актер истог) је из ЦП и једноставно је немогуће да он, који има утицај на цело Православље, нема утицај на догађања - твоје виђење митрополитове улоге (теолошки, кроз радове) би било драгоцено.

    Ево текст нашег најбољег (једног од) црквеног историчара. Лепо је човек направио краћи увод и укратко описаа неку историјску перспективу. Затим је узео у обзир - што је и циљ текста - иискушење дијаспоре и хаоса који имамо. Затим је прешао на ЦП и дотакао се ставова најуглднијег теолога ЦП, а можда и Правсолавља уопште, данас.

    Вероварно си читао, ипак ево линкови за форумаше, и молба да из твог познавања митрополитове теологије даш нека своја мишљења. Мишљења не твоја лична (само) о расколу, него мишљења о митрополитовој еклисиологији по овом питању - ужа и шира, јер (верујем) познајеш добро његову еклисиологију. Како то да се неки његови ставови данас буквално оделотворавају у животу Цркве? Треба нам шири поглед. Немој само "касетне бомбе" текстова.

    АНГАЖОВАНА ТЕОЛОГИЈА ЦАРИГРАДСКЕ ПАТРИЈАРШИЈЕ, проф. Радомир Поповић

     

    Митрополит пергамски Јован (Зизјулас), ЦАРИГРАДСКА ПАТРИЈАРШИЈА И ЊЕН ОДНОС СА ДРУГИМ ПРАВОСЛАВНИМ ЦРКВАМА

    https://teoloskipogledi.spc.rs/sr/XXXI.1998/1-4/3:vaseljenska-patrijarshija-i-njen-odnos-sa-ostalim-pravoslavnim-tsrkvama

    https://teoloskipogledi.spc.rs/files/pdfs/1998/1-4/59-66.pdfж

     

     

     

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима
    пре 33 минута, Ćiriličar рече

    Није фарисејско кушање, искрено и конкретно питање - захтева искрен и конкретан (вероватно мало опширнији) одговор. Пошто си радио мастер на митрополиту Зизјуласу; пошто имамо раскол а митрополит (не кажем да је актер истог) је из ЦП и једноставно је немогуће да он, који има утицај на цело Православље, нема утицај на догађања - твоје виђење митрополитове улоге (теолошки, кроз радове) би било драгоцено.

    Кренуо сам да пишем рад за Богословље или Теолошке погледе на ту тему, али не стижем... Тренутно завршавам један на тему Августинове егзегезе старозаветних теофанија, па ћу након тога покушати да наставим са писањем тог чланка у вези са Зозијуласовом еклисиологијом, тачније са његовим повезивањем тријадологије и еклисиологије. По мом истраживању (а прочитао сам углавном више пута све што је митрополит написао), спорна еклисиологија, односно функција Првог као оног који нема себи равног, функција Првог по себи који је изван и изнад Сабора - не може се оправдати митрополитовом еклисиологијом. Напротив, такве појаве грубо одударају од онога што је митрополит писао. Мишљења сам да спорну еклисиологију управо треба трезнити Зизијуласовим текстовима. Ја ћу то покушати у том свом чланку који сам започео. Надам се да ће хтети да га објаве. :)

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима
    пре 25 минута, Ćiriličar рече

    Ево текст нашег најбољег (једног од) црквеног историчара. Лепо је човек направио краћи увод и укратко описаа неку историјску перспективу. Затим је узео у обзир - што је и циљ текста - иискушење дијаспоре и хаоса који имамо. Затим је прешао на ЦП и дотакао се ставова најуглднијег теолога ЦП, а можда и Правсолавља уопште, данас.

    Не слажем се са мојим драгим и уваженим професором Рашом по питању тумачења Зизијуласа у контексту ове теме. Али, појаснићу детаљно у чланку, ако Бог да.

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    Можда је митрополит Зизијулас променио мишљење или претумачио самог себе, не знам. На основу оног што нам је доступно (његови радови) - спорна еклисиологија се не може оправдати. Напротив, она пада пред оним што митрополит пише.

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    Нешто не видим да на званичном сајту Васељенске патријаршије има текстова митрополита Зизијуласа, којим се потврђују "ексклузивни прерогативи васељенског трона"?

    https://www.patriarchate.org/theological-and-other-studies

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    @Александар Милојков 

    Управо сада, Александар Милојков рече

    Надам се да ће хтети да га објаве. :)

    Ма не секирај се, ако они неће даш овима са www.teologija.net   :) Шала мала...

    Види, ни речи ниси рекао о тексту. Отишао си у паралеле "првог" у Цркви са тријадологијом којом се доста бавиш. Ок, сама идеја о тој тематици за твој будући рад/текст је ок, ако је још осавремениш...биће занимљиво читати. Него, није овде митрополит ишао у те ширине. Пази, конфернеција је сазвана на ову тему - тему о односу "васељенске" (и то је дискутабилно) са осталима. Дакле на почтеку, у темељу, је она већ сомуан спешл. Даље, митрополит сагледава стање са разних аспеката, никако са тријадеолошког - то је сад друга прича, и можда она, митрополитова еклисиологија са тог аспекта, даје бољу слику реченог овде. Ипак, предавања није баш такво да се баш нипта не може закључити без познавања тог, тријадолошког, аспекта митроп. еклисиологије. Мали си "развукао", мораш признати.

    Истина - изузимајући тумачење канона, и од митроп. и од прф. Поповића, која (туамчења) колидирају - митрополит је, па он је дубок и образован човек, лепо дао један контекст, и лепо сагледао и изразио та сагледавња. Рецимо кад критикује етнофилетизам, помиње Грчку Цркву и критикује их, али издваја Цариград из тога, иако су и ту Грци (клир), па наводи пример како настављају традицију подржавања Словена без "јелинизације". Све је то лепо...али (оградио сам се од канонског тумачења) у потпуности  се слажем са Поповићем о томе да је ово "навраћање воде на свој млин".

    Ево дела закључка:

    "Нова ситуација која је настала као резултат до- бијања слободе допринеће да се осети дубока потреба за јединством које укључује и потребу да се сви окрену ка средишту Цркве  (Цариграду, прим. Ћирко) које може деловати као заједничка тачка ослонца, понекад као посредник у неспоразумима (нпр. проблеми у вези Украјине, Молдавије и ел.), а у сваком случају као координатор и гласноговорник уједињеног Православља".

    Дакле, размем ја шта кажеш, али овде нема говора о тријадологији (ок, верујем даова еклисиологија проистиче из тријадологије митрополитове која, по теби, управо оповргава расколнилко деловање Цариграда) - али оно што ове митрополит говори, стварност је оповргла у нагорем могућем облику!

    Ниси хтео да комнтаришеш ништа, "развукао" си ствар на еклисиологију произашлу из тријадологије о којој овде нема говора, и кажеш да се еклисиологија која је изазвала раскол треба оповргавати митрополитовм - а овде видимо да су се нека виђења "првог" од стране митрополита, чак у конкретном примеру, одразила ка-та-стро-фа-лно на живот Цркве.

    Мало си ми "изврдао" овде...

     

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    ПС

    Напомињем, није ово никаво "раскринкавање", још од мене никавог, можда највећег теолога даншљице, митроплита. Па нисам луд бре...једноставмо покупавам да појмим вхатс гоинг он хиејр? Исто тако, не као неки секташ, па одцешиш део реченице и удри као "борбаши"...мораш, Александре, признати, да није како треба...мени би било ПРЕдраго да је тако како кажеш, и да ће баш митрополит да удигра улогу ка једниству а не расколу. Бре, највећа Црква не служи са њим...па много је то за Православље у овом лудилу око нас.

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    Романтично, Зизијуласова теологија (теоонтологија) је цјеловит и завршен систем, можда једини такав у паравослављу ( ако уопште опстане у православљу јер је то ипак метафизичка теологија - западна.)

    Имао сам срећу и прилику да годинама Владици Игњатију досађујем са свим могућим питањима и износим разно разне примједбе, од којих су неке и остале без одговора, неки одговори су ми значили, неке сам одбацио.

    Када кажем да је цјеловит систем то значи да принципи функционишу у антропологији ( учењу о личности) Еклисиологији ( учењу о заједници) Тријадологији и учењу о бићу (онтологији).

    Тако ако нешто неваља - неваља све, оно гдје би заиста узалуд било тражити билу какву примједбу је христологија, која је можда и центранло учење овог система, али да тако кажем - и катололици имају очувану христологију.

    Једна анегдота Владике Игњатија о једнакости епископа у сабору: Нешто се Игњатије споречкао са светим Патријрхом Павлом, и Павле изашо, а сад остали епископи говоре Игњатију ајде иди га зови. Игњатије одговара, зовнућу га , ако ме пустите да сада нешто кажем, ако не - нећу га звати.

    - Ајде реци - кажу они

    - Да ми наставимо без Патијарха има нас двољно, сви смо једнаки

    - Ма како без Патријарха, гдје да наставимо без Патријарха иди зови Патријарха

    -Ето коликомо смо једнаки, да неко од нас није био на сједници могли смо мирно настават, али без патријарха не може, он је малте  не као ми сви скупа..

     

    Једначина иде овако

    На нивоу учења о личности, она је условљена заједницом, заједница је предвођена епископом, сабор епископа је опет (ефхаристија) предвођена патријархом....да ли треба да настављам.... нужно и природно се намеће да је васељенски сабор наравно литургијски сабран (јер то је природа цркве) предвођен васељнским патријархом.

    Скраћено ко хоће да постоји као личност-слободно -тај прихвата возглављење у Христу

    Ако погледаш у тријадологију, наглашавањем узручности она само потврђује једначину.

    ако хоћеш да се буниш - ниси личност... непризнајеш епископа---

    Ово је чиста пирамида, првог или другог Рима свеједно.

     

    Своје сам приговоре износио Игњатије је одговарао, нешто сам питао и Атанасија

    Много се не може приговорити, углавном људи осјећају да је то нешто ново у животу цркве, а словесну ритику је започео Лудивиос...

    Ако некога занима могу да изнесем приговоре и дијалог са Игњатијем

    Али оно што је за ову тему битно, једначина је неумитна, улога Васељенског на ефхаристијском сабрању (а то је природа цркве) је као улога презвитера на литургији.

    Е сад нашима се то свидило кад су мислили да се њихова позиција снажи....

     

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима
    Управо сада, Hadzi Vladimir Petrovic рече

    нужно и природно се намеће да је васељенски сабор наравно литургијски сабран (јер то је природа цркве) предвођен васељнским патријархом.

    Ако би се Црква и сложила да јој треба "први", намеће се питање из које Цркве ће он бити? Зар није тада нормално да "првог" бирају СВЕ Цркве?  Сам Зизјулас овде наводи разлоге настанка 5 катедри ране Цркве, те крако историјски преглед разлози настанка других катедри који су се мењали. Зашто "први" мора бити из Цариграда? Константинопољ се изједначио са Римом услед гео-политичких промена, а те промене су итеткако утицале на живот Цркве. Константинопољ у то време јесте био центар Хришћанства, а шта је данас?

    По којим критеријима треба да имамо "првог" и одакле? По наслеђу? То је неко ново "прво-наслеђе". И то неминовно води папизму, само "православном". Осим тога, "част" Констанипољу је дао Сабор! Било би занимљиво подсетити се по којим критеријима га је дао? Да ли су ти критерији вечно-важећи? Како се они одражавају на живот Цркве у историји? Па имамо довољно дугу "исоријску дистанцу" од "само 1500 година...мислим да се овде од очигледности прави непотребна и штетна елисиологија која оправдава неоправдиво (не мислим на тебе, ко пика мене и тебе).

     

     

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    @Ćiriličar  Не може тако, одговарају ти принципи ако је Руски Патријарх први. Нормално као што је нормално да народ бира епископа као на Кипру, али није обавезно, црква је опстала и када је бирала Марија Терезија и Султан.

     

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима

    @Hadzi Vladimir Petrovic  наступа са позиција које не заступа у интересу теме....Мој ствав је јасан, рекао сам Владици Игњатију испред параклиса, да се одричем његове теологије, наравно не нјега, и не Христа, звао ме да наставимо разговере у канцеларији јер не можемо све на часовима. Питао је у чему је проблем - рекао сам да има сувише тачки спорења.

    Дао ми је лову за изградњу Црквице светог Вукашина и извинјио се што за сад може само толико.

    Владика је човјек диалога

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима
    Управо сада, Hadzi Vladimir Petrovic рече

    Не може тако, одговарају ти принципи ако је Руски Патријарх први.

    Ја нисам рекао да ми одговарају пронципи, Сва питања која сам поставио и која се намећу говоре супротно тога што кажеш. Пази, кад вучеш паралеле - па узми рецимо помесне Патријархе. Није Никоја био Патријарх него Гаврили. Није био Амфилохије или Буовић него Павле и Иринеј....хоћу рећи, људи мање образовани, не тако "славни"...разумеш. Који прионципи не могу да се саставе на Сабор? Може Сабор да бира "првог"...и он може да буде из Антиохије, Јерусалима и сл. Или Србин :) јер код нас нема часто-властољубаца :)

    Шалим се...да, зашто је принцип наследан...опт то личи на папизам, мало другачији само. Значи кад би јеретик био у Цариграду он је "васељенски"...па бре...

    Узгред, вараш се, сматрам да је конкретно сама Руска Црква превелика гографски, па да неки Кирил или ма ко још буде и "васељенски". Нека се држе Јеванђеља о "прању стопала" и нека бирају "првог" који уопште није Патријарх помесне Цркве. Што мора бити строго пирамидално, боље непосредније . да човек има своју епархију негде у Сирији, Румунији и буде "васељенски", центар окуљања...

     

    Share this comment


    Link to comment
    Подели на овим сајтовима



    Придружите се разговору

    Можете одговорити сада, а касније да се региструјете на Поуке.орг Ако имате налог, пријавите се сада да бисте објавили на свом налогу.

    Guest
    Додај коментар...

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Вести са званичног сајта Српске Православне Цркве

  • Статистика члановȃ

    26535
    Сви чланови
    8610
    Највише на сајту
    Radomir 80
    Најновији члан
    Radomir 80
    се придружио
  • Тренутно на сајту   2 чланова, 0 Скривених, 53 Госта (Погледај целу листу)

×
×
  • Креирај ново...