Добро дошли на Живе Речи Утехе

 Желимо Вам пријатне тренутке на највећем црквеном сајту. Да бисте добили све функције сајта и учествовали у разговорима,
молимо Вас пријавите се или направите налог ако га још немате.  

Преузмите нашу Андроид апликацију

Преузмите нашу апликацију за iPhone

Ако пишете ауторске текстове на богословске теме, песме, есеје, приче...

пошаљите нам на urednik(@)pouke.org и ми ћемо то објавити на насловној страници сајта

"Tamo daleko"

Члан
  • Content count

    207
  • Joined

  • Last visited

  1. Svaka im cast! Ma nije dzabe receno toliko puta; na mladima svet ostaje :-)
  2. Dobronamerni ljudi koji su odgledali ovu emisiju, mogli su kristalno jasno da cuju veoma razuman I korstan razgovor, koji je izmedju ostalog podvukao I cinjenicu da nema konflikta I ne treba ga na silu praviti! Pitanje za o. Gorana koji je I postavio link sa emisijom: Mozete li nam ukazati, gde tacno u ovom razgovoru vidite "indoktrinaciju verujucih ljudi", kao sto tvrdite u prethodnom postu, a u kontekstu sadrzaja apela na peticiju? Da li Vi ostavljate prostora da ste licno mozda pogresno procitali/protumacili I peticiju I apel ili je u pitanju iskljucivost po svaku cenu? Jeste li Vi sigurni da je potrebna Vasa "apologetska" jednostranost I to u vreme Sabora? Podgrevati novinarski senzacionalizam u odnosu na pitanja vere, kao I licna osudjivanja, priznacete nisu bas najbolji primer koji svaki covek, a ponajvise hriscanski klir treba da reflektuje u javnosti. Polako oce, necemo se brinuti da drugima ne oslabi vera u jedinoga Boga Tvorca, vec da mi svojim svedocenjem ne sablaznimo one koji su slabi u veri. Ne zamerite molim Vas na ovom misljenju, pa makar bila I nedorasli clan ovog foruma.
  3. http://eserbia.org/sa-culture/views/1182-kada-kazem-nauka-i-vera-mislim-na Теологија није ту да нуди алтернативне научне теорије, већ да покуша да на одговоран начин протумачи њихово значење, егзистенцијалне и философско-теолошке импликације. Ако таквих уопште има. Генерално гледано, бојим се да смо спремни да врло конформистички прихватамо и ”конзумирамо” благодети науке а да их негде у дубини душе одбацујемо. Али то је већ проблематично стање духа. Наше је питање: Да ли то што нам наука, па и еволуциона биологија, говори о човеку, детерминише теолошку чињеницу богооткривења? Да ли је могуће научним истраживањем продрети у интиму човековог сусрета са Богом и, евентуално, објаснити је биохемијским терминима? На ова питања теологија даје негативан одговор и, у том смислу, не удвара се научним теоријама. Поједини тврде да је апелом групе професора Вашег факултета (нехотице) подржана једна теорија која је утицала на појаву фашизма и комунизма. Да ли се слажете са тим ставом? Одговор: Не слажем се. Теорија еволуције, нажалост, заиста јесте злоупотребљавана у политичке сврхе. Међутим, то што је једна научна теорија злоупотребљена како би се оправдали застрашујући политички или социјални пројекти каквих је, нажалост, било у 20. веку (и то не мало), не говори ништа о тој теорији. У нашем Ставу, осуђена је и свака злоупотреба научне теорије у сврху одбацивања или деградирања истина вере. Теорија еволуције се поштује искључиво као тренутно важећа научна теорија и то само зато што јој такво поштовање указује научна заједница. Какве ће ко политичке, етичке или метафизичке судове на њој да заснује, нема везе с њом као научном теоријом. Позивајући на поштовање признатих научних теорија, ми одбацујемо сваку материјалистичку или редукционистичку философију која би могла или хтела да их искористи у своје сврхе, било да се ради о комунизму као тоталитарном режиму или неком другом агресивном атеизму. Сматрам да значајан број професора теологије врло озбиљно и одговорно, годинама прате расправе о теорији еволуције, читају релевантне књиге и студије, учествују у научним дискусијама са присталицама еволуционе теорије. Њима се не може приговорити да им недостаје подлога за изношење промишљених ставова на ову тему. Подсећам да је у свету огроман број хришћана научника који заступају теорију еволуције али им то не представља препреку да верују у све основне истине хришћанске вере: Свету Тројицу, Христа, Цркву, светитеље, благодат Духа Светога, Свете тајне и тако даље. Помиривши у себи веру и науку, они не сматрају да врше анти-евхаристијско дело у својој професији. Познајем грчког академика физичара који не помишља да подржи „алтернативна” и „паралелна” тумачења постанка живота и универзума. Као што су Оци Цркве у своје доба водили дијалог са важећим научним теоријама, тако и ми можемо - то је принцип кога се придржавају поменути православни научници и професори теологије – водити дијалог са савременом науком. Потписници ове петиције су академици, професори друштвених и природних наука, новинари али и неки свештеници, њих укупно 166 на броју. Ова расправа је указала и на недовољну стручност и упућеност многих јавних учесника и новинара на ову тему. Често смо чули чак и од високо образованих људи: ”То је само теорија, у смислу то нема никакву трајну снагу, оборива је, то није доказано”. Међутим, у научним круговима теорија има друго значење и подразумева ”систем објашњења који најбоље одговара свим чињеницама”. Какав је Ваш утисак? Одговор: Сматрам да апел професора Православног богословског факултета не фаворизује ниједну теорију. Тамо је јасно речено да „без обзира на приговоре који јој се могу упутити и потешкоће које има приликом објашњавања појединих феномена у историји развоја живота, тренутно не постоји ниједна плаузибилна алтернативна научна теорија која би могла да је замени“. Од момента када се појави научна теорија кадра да замени теорију еволуције, као њена једнако плаузибилна алтернатива, ми ћемо бити ту да је подржимо. Онтолошки натурализам који би са позиције материјалистичког атеизма апсолутно искључивао било какву трансценденталну интерпретацију еволуције јесте у ствари епистемолошки неконзистентан, јер априори ствара један метафизички став о коначном смислу и значењу настанка и развоја света и живота. Међутим, то није карактеристика оног научног метода и става који негују професори теологије. Теистички или атеистички прозелитизам су нам подједнако страни. Гледано библијско-патристички, нашу конкретну биолошку датост у ствари обликују, с једне стране, „пало“ стање природе (схваћене антрополошки и космолошки) која услед неминовног закона ентропије тежи хаосу, а сад друге, трансцендентни порив ка истинитом постојању које не (жели да) зна за смрт и пропадљивост. Стога чињенице искуства, као и најновије чињенице науке (биологије и психологије) не одобравају могућност да истину људског субјекта осамосталимо (фиксирамо или објективишемо) на неки конкретни „моменaт“ или на „средњи термин“ дуговечне еволуције неких стабилних коефицијената који устројавају биолошку и психолошку индивидуалност. Izvor: http://eserbia.org/sa-culture/views/1182-kada-kazem-nauka-i-vera-mislim-na
  4. Molitvama Svetoga Luke hirurga, da Gospod pomogne Aleksandru I svima potrebitima!
  5. Posteno receno: "Друго, овај повод нас упућује на још дубљи проблем. Од доба Просветитељства историја односа теологије и науке није била повољна ни по једну ни по другу и стога се налазимо пред великим изазовом. Као резултат ове дихотомије имамо публикације из области природних наука koje ни најмање не узимају у обзир оне теолошке. С друге стране, теолошки радови, које претендују на истину живота у његовој свеукупности, дозвољавају себи озбиљан јаз између опсервиране (evidence-based) стварности и богословске реторике. Пример тога је игнорисање чињеница науке. Рецимо, открића палеонтологије, геологије, молекуларне и еволуционе биологије, палеоантропологије, зоологије и екологије и сл. од стране теологије" lepo covek kaze: "У нашем Ставу, осуђена је и свака злоупотреба научне теорије у сврху одбацивања или деградирања истина вере. Теорија еволуције се поштује искључиво као тренутно важећа научна теорија и то само зато што јој такво поштовање указује научна заједница. Какве ће ко политичке, етичке или метафизичке судове на њој да заснује, нема везе с њом као научном теоријом. Позивајући на поштовање признатих научних теорија, ми одбацујемо сваку материјалистичку или редукционистичку философију која би могла или хтела да их искористи у своје сврхе, било да се ради о комунизму као тоталитарном режиму или неком другом агресивном атеизму." "Као што су Оци Цркве у своје доба водили дијалог са важећим научним теоријама, тако и ми можемо - то је принцип кога се придржавају поменути православни научници и професори теологије – водити дијалог са савременом науком." Predpostavljam da se o.Goran ne bi slozio sa ovim stavovima, ali pitam se zasto? Iz straha da nam naucnici ne odvedu vernike u nevernike? Jadna nam majka ako svodimo nasu veru spasonosnu na pretendovanje da branimo Neodbranivog, Neuhvatljivog a svagda Prisutnog u nama I svuda oko nas!
  6. Mozda nam pomogne u svemu ovome sto pokusavate da premostite, ovaj novi intervju sa vl. Maksimom. Tema vise nego aktuelna: Када кажем наука и вера, мислим на... http://eserbia.org/sa-culture/views/1182-kada-kazem-nauka-i-vera-mislim-na Sta mislite?
  7. Cek cek, zar nije starbucks skroz liberalan, podrzava sve moguce nastrano I sasavo? A kafa im je ocajna...I skupa;
  8. Svaka cast! Eto kako vaskrsna radost utice na raspolozenje I neustrasivost u nama!!!
  9. Takva analogija mozda I jeste dovoljna, ali nezaboravimo da se radi o detetu, coveku koji je tajna I kako rece Jessy - nije nase vlasnistvo, vec odgovornost; ne znam da li postoje ustaljeni sabloni na koje se mozemo osloniti pri dobrom vaspitanju, podizanju dece u danasnje vreme (pa I u bilo koje vreme); ono u principu, ako nesto nije pokvareno - ne menjaj...; prave vrednosti se ne menjaju, slazem se, ali nacin na koji se ostvaruju u realnom zivotu (sada I ovde) nije isti kao pre 100 godina, te shodno tome, moramo osluskivati, udvostruciti paznju I molitveno bdijuci zakriliti decu hristolikom ljubavlju, a ne ispoljavati svoje komplekse I neostvarene zelje...; nije svaki roditeljski trud za pohvalu, a da nam je potrebna samokriticnost - to je evidentno. Sve se nesto krijemo iza "radim kako najbolje umem" , dok nam deca pate zbog nasih slabosti I grehova.
  10. Lidija, na zalost mislim da nije krajnost u pitanju vec veoma poznati scenario u mnogim porodicama danas. Tesko je odrediti motive, slazem se sa Jelenom da roditelji uglavnom gase pozare. Malo se bavimo decom. Prioriteti su nam se izvitoperili (cesto I neprimetno), bez obzira sto ce svaki roditelj reci da bi svoj zivot dao za dete (u sta ne sumnjam), ali greske, predrasude I sve sto nije korisno za dete, potice od roditeljskog straha, bilo da je opravdan ili ne.
  11. Zbog politicki korektne politike, kao I zbog nevidjenih monetarnih, naftnih dobiti na zapadu od strane saudijske arabije I ostalih fundamentalaca islamskih, intencionalno je izgradjivan brain washing vezano za muslimane, kao deo "melting pot" drustva a koje tolerise I prihvata sve narode u ime religijskih sloboda itd... Otuda vidimo decenijski priliv muslimanskog zivlja u Evropi I Amerikama... bez ikakvih zadrski (osim mozda u Nemackoj malo) koji preplavise populaciju pa sad slobodno zahtevaju sharia zakon gde god ih ima dosta... ; dok je svet shvatio (govorimo o sirokim masama a ne o pojedincima) sta se zapravo krije iza Islamske vere, dakle ne iz knjiga istorije I sl. vec na svojoj kozi , tu smo -gde smo sada. Ne zaboravite da Obama nije izgovarao a nije ni dozvoljavao da se kaze rec- terorizam! Dakle posle 9/11 .... ; nekako mi sve vise se misao vraca na taj "overton prozor" o cemu je bilo reci upravo na poukama, a da nikada pre ne cuh za tako nesto.... ; nemam afiniteta da se upustam u teorije zavere I skepticna sam po tom pitanju, ali ....hm srecu kvari...