Добро дошли на Живе Речи Утехе

 Желимо Вам пријатне тренутке на највећем црквеном сајту. Да бисте добили све функције сајта и учествовали у разговорима,
молимо Вас пријавите се или направите налог ако га још немате.  

Преузмите нашу Андроид апликацију

Преузмите нашу апликацију за iPhone

Ако пишете ауторске текстове на богословске теме, песме, есеје, приче...

пошаљите нам на urednik(@)pouke.org и ми ћемо то објавити на насловној страници сајта

  • R2D2
    R2D2

    Лазар Нешић - Евагрије Понтијски, делатељ

      [1.] Будући да си ми недавно, љубљени брате Анатолије, са Свете горе[ii] послао у Скит[iii] своју молбу за разјашњење симболизма схиме египатских монаха – јер си сматрао да није случајно и безразложно што се она разликује од одеће других људи сада ћемо ти пренети све што смо научили о томе од светих отаца.[iv]


      У коптској рецензији чувеног Паладијевог Лавсаика помиње се извесни старац са овим именом, али није сигурно да ли се ради о истој особи. Иако тачан идентитет поменутог Анатолија до данас остаје непознат, сва је прилика да се ради о неком монаху који је живео у манастиру на Маслинској гори који су у Јерусалиму основали Меланија и Руфин Аквилејски.

      [ii] Постојала су различита мишљења о којој се географској локацији заправо ради. Током задњих деценија интензивног проучавања евагријанског корпуса, дошло се до заједничког консензуса да се највероватније ради о Јерусалиму. Евагрије је имао у виду алегоријско тумачење Јерусалима као „Свете горе“ које се у Светом Писму помиње код пророка Исаије 27, 13; као и популаран назив који је носио град Јерусалим у његово доба.

      [iii] Евагрије је у време писања Делатеља живео у такозваним Келијама, које су од Скита биле удаљене неких 40 километара. Разлог за помињање потоњег места лежи у чињеници да се именом „Скит“ означавао читав скуп монашких насеобина у тадашњем горњем Египту, ком су такође припадале Келије и Нитрија; из наведеног разлога Евагрије користи познатији топоним. Свакако, из Евагријевог житија је познато да је прве године монаштва провео у самом Скиту. Да ли је ту примио монашки образ или већ код Меланије у Јерусалиму, остаје отворена дебата.

      [iv] Евагрије, по први пут у писаној форми у историји хришћанског монаштва, даје симболички опис монашке одеће (схиме); вероватно се ради о старијем усменом предању које је чуо од друге генерације монаха („светих отаца“) које је затекао по доласку у Келије. На ову тему ће у каснијим вековима бити много писано међу монашким ауторима на различитим географским просторима Истока и Запада.





    Повратне информације корисника


    Нема коментара за приказ.



    Креирај налог или се пријави да даш коментар

    Потребно је да будеш члан ЖРУ-а да би оставио коментар

    Креирај налог

    Пријавите се за нови налог на ЖРУ заједници. Једноставно је!


    Региструј нови налог

    Пријави се

    Већ имаш налог? Пријави се овде


    Пријави се одмах